ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο Αριστοτέλης Ωνάσης δεν ήταν απλώς ένας επιχειρηματίας που έφτιαξε αυτοκρατορία στη ναυτιλία. Ήταν ένας άνθρωπος που δημιούργησε ολόκληρη μυθολογία γύρω από το όνομά του, όπου οι γυναίκες είχαν κεντρικό ρόλο. Από την Τζάκι Κένεντι μέχρι τη Μαρία Κάλλας και από τις μυθικές σταρ του Χόλυγουντ που ανέβαιναν στο «Christina O» μέχρι τις αμέτρητες «μικρές ιστορίες» που τον συνόδευαν, οι γυναίκες αποτελούσαν για τον Ωνάση σύμβολο δύναμης, καταξίωσης αλλά και πρόκλησης.
Οι ατάκες του για το γυναικείο φύλο δεν ήταν ποτέ τυχαίες. Είχαν θεατρικότητα, χιούμορ, μερικές φορές προκλητικότητα, αλλά πάντα αποκάλυπταν κάτι από τον τρόπο που ο ίδιος αντιλαμβανόταν τη ζωή: ως ένα μείγμα απολαύσεων, ρίσκου και παιχνιδιού με τα όρια.
«Αν δεν υπήρχαν γυναίκες, όλα τα λεφτά του κόσμου δεν θα είχαν σημασία»
Η πιο γνωστή και ίσως πιο ρομαντική φράση του. Ο Ωνάσης πίστευε ότι ο πλούτος αποκτά νόημα μόνο όταν μπορεί να μοιραστεί με το γυναικείο στοιχείο. Δεν ήταν τυχαίο πως στο πλευρό του υπήρχαν πάντα γυναίκες-σύμβολα: η Κάλλας, που προσωποποιούσε το πάθος, και η Τζάκι, που ενσάρκωνε το κύρος.
Η ατάκα αυτή φανερώνει μια διττή αλήθεια: αφενός ότι αναγνώριζε την καθοριστική θέση των γυναικών στη ζωή ενός άνδρα, αφετέρου ότι έβλεπε τον έρωτα και τη συντροφικότητα ως «κεφάλαιο» εξίσου πολύτιμο με τον χρυσό.
«Κάθε γυναίκα που προσεγγίζω, την πλησιάζω σαν μελλοντική ερωμένη μου»
Η φράση αυτή δείχνει τη φιλοσοφία του Ωνάση απέναντι στις γυναίκες: δεν υπήρχε ουδέτερη ζώνη. Για εκείνον κάθε γνωριμία με μια γυναίκα ήταν εν δυνάμει ερωτική ιστορία.
Αυτή η ατάκα δεν αποκαλύπτει μόνο τη διαχρονική του αδυναμία στο γυναικείο φύλο αλλά και τον τρόπο που μπλέκει την προσωπική του ζωή με την κοινωνική και επιχειρηματική του δράση. Οι γυναίκες δεν ήταν απλώς συνοδοιπόροι — ήταν πάντα το πεδίο πάνω στο οποίο έπαιζε το παιχνίδι της γοητείας και της ισχύος.
«Οι όμορφες γυναίκες δεν αντέχουν τη μετριότητα. Προτιμούν την υπερβολή»
Σε αυτή τη φράση συμπυκνώνεται το DNA του Ωνάση. Για εκείνον, οι γυναίκες που ξεχώριζαν ήθελαν κάτι παραπάνω από την καθημερινότητα: ζητούσαν πολυτέλεια, πάθος, εκρήξεις.
Ίσως γι’ αυτό ο ίδιος επέλεγε να τις κατακτά με χειρονομίες που έσπαγαν τα όρια: δώρα ανυπολόγιστης αξίας, ταξίδια σε μέρη που οι περισσότεροι δεν θα έφταναν ποτέ, μια θαλαμηγό που έμοιαζε με πλωτό παλάτι. Δεν πίστευε στη μετριοπάθεια — ούτε στις επιχειρήσεις, ούτε στον έρωτα.
«Ξέρετε, κυρία μου, αυτή τη στιγμή κάθεστε πάνω στους μεγαλύτερους όρχεις του κόσμου»
(Το περιστατικό με τη Γκρέτα Γκάρμπο στο «Christina O»)
Κανένα αφιέρωμα στις ατάκες του Ωνάση δεν θα ήταν πλήρες χωρίς την ιστορία της Γκρέτα Γκάρμπο. Η σταρ έφτασε στη θαλαμηγό και κάθισε σε ένα από τα πολυτελή σκαμπό του μπαρ, φορώντας τα εμβληματικά της γυαλιά. Ο Ωνάσης, με το γνωστό του θράσος, της είπε: «Ξέρετε, κυρία μου, αυτή τη στιγμή κάθεστε πάνω στους μεγαλύτερους όρχεις του κόσμου».
Η Γκάρμπο, σαστισμένη, έβγαλε τα γυαλιά της και κοίταξε γύρω της. Πράγματι, το μπαρ ήταν φτιαγμένο με λεπτομέρειες από όρχεις φάλαινας — μια ιδιοτροπία που φανέρωνε το παιχνίδι του Ωνάση με τα όρια ανάμεσα στην πολυτέλεια και την πρόκληση. Ήταν η στιγμή που αποκάλυπτε πόσο πολύ του άρεσε να σοκάρει, να κάνει τον άλλον να βγει από τη ζώνη άνεσής του.
«Οι καλύτερες συμφωνίες και το καλύτερο σεξ γίνονται έξω από τα καθιερωμένα»
Εδώ συναντάμε τον Ωνάση της ανατροπής. Για εκείνον, οι γυναίκες συνδέονταν με την ίδια λογική που διείπε τις επιχειρηματικές του κινήσεις: τίποτα μεγάλο δεν χτίζεται μέσα στο «ασφαλές» και το προβλέψιμο.
Ο έρωτας έπρεπε να έχει ρίσκο, όπως και η επένδυση. Το πάθος έπρεπε να σπάει το συνηθισμένο, όπως ακριβώς μια κίνηση του Ωνάση στη ναυτιλία έσπαγε τα δεδομένα της εποχής.
«Ποτέ μην αρχίζεις μια δουλειά, μια μάχη, μια ερωτική σχέση αν ο φόβος της ήττας επισκιάζει την προοπτική της νίκης»
Η φράση αυτή δείχνει ότι, για τον Ωνάση, η στάση απέναντι στις γυναίκες είχε την ίδια βαρύτητα με τις μεγάλες του επιχειρηματικές αποφάσεις. Έβλεπε τον έρωτα σαν πεδίο μάχης, σαν μια στρατηγική όπου χρειάζεσαι τόλμη, αυτοπεποίθηση και διάθεση να ρισκάρεις.
Οι γυναίκες ως καθρέφτης του ίδιου του μύθου
Οι ατάκες του Ωνάση για τις γυναίκες δεν είναι απλώς φράσεις με χιούμορ ή προκλητικότητα. Αποτελούν θραύσματα ενός μεγαλύτερου μωσαϊκού: της ίδιας του της κοσμοθεωρίας. Ο Έλληνας μεγιστάνας έβλεπε τις γυναίκες ως πηγή νοήματος, ως σύμβολα καταξίωσης, αλλά και ως συντρόφους σε μια ζωή που δεν γνώριζε όρια.
Δεν είναι τυχαίο ότι η υστεροφημία του συνδέεται εξίσου με τα επιχειρηματικά του κατορθώματα και με τις γυναίκες που αγάπησε ή που πέρασαν από τη ζωή του. Κάθε του φράση ήταν και ένα κομμάτι από τον μύθο που χτίστηκε γύρω από το όνομά του.
Λόγια που έγιναν μύθος
Ο Αριστοτέλης Ωνάσης δεν έβλεπε τις γυναίκες απλώς ως συντρόφους ή αντικείμενα θαυμασμού. Τις έβλεπε ως καθρέφτη της ίδιας της ύπαρξής του. Οι ατάκες του, άλλοτε προκλητικές κι άλλοτε ρομαντικές, αποκαλύπτουν την αλήθεια ενός άνδρα που γνώριζε ότι ο πλούτος από μόνος του δεν αρκεί.
Οι γυναίκες ήταν για εκείνον το «κεφάλαιο» που δεν αποτιμάται σε χρήμα, αλλά δίνει αξία σε κάθε άλλο. Και αυτό ακριβώς κάνει τα λόγια του διαχρονικά: γιατί πίσω από το χιούμορ και τη θεατρικότητα, έκρυβαν πάντα μια αλήθεια για τη ζωή, τον έρωτα και την ίδια την ανθρώπινη φύση.
Διαβάστε επίσης:
Το άγνωστο παιδί της Μαρίας Κάλλας και του Αριστοτέλη Ωνάση
Ωνάσης: Πώς ο φτωχός πρόσφυγας έγινε ο κορυφαίος deal maker που προσκυνούσαν βασιλιάδες
Το «τρικ με τα τάνκερ»: Πώς ο Αριστοτέλης Ωνάσης κέρδισε το παιχνίδι των πετρελαίων
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πρώην μέλος του Παναθηναϊκού, τον απέλυσε ο Μαρινάκης και αναλαμβάνει αποστολή… βουνό!
- Αποθήκευση άνθρακα: Προχωρά η επένδυση στον Πρίνο εν αναμονή εγκρίσεων και θεσμικού πλαισίο
- Τι τρέχει με τον Δένδια, η Κοβέσι, ο Πιέρ και ο Χρυσοχοΐδης, ποιοι ψάχνουν 500.000 «χαρτιά» της ΑΕΜ, γιατί τρίβουν τα χέρια τους Κοπελούζος, Ξιφαράς, Λιβανός, τι συμβαίνει πραγματικά με την Qualco, η αλήθεια για τον Πρίτσα και ο δωσίλογος δημοσιογράφος (Nο1)
- Τα Τέμπη φέρνουν διαφοροποιήσεις στη ΝΔ – Τι απαντάει το Μαξίμου
