Το «πράσινο φως» για τη συγκέντρωση που αφορά την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού άναψε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, προσθέτοντας έναν ακόμη κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα που οδηγεί στην οριστική ολοκλήρωση της διαδικασίας, η οποία αναμένεται μέχρι το τέλος του μήνα.

Με απόφασή της στις 18 Δεκεμβρίου 2025, η Αρχή ενέκρινε ομόφωνα την απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επί της λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου και των καθέτων αξόνων του, διαπιστώνοντας ότι η συναλλαγή δεν προκαλεί στρεβλώσεις ή ουσιαστικούς περιορισμούς στον ανταγωνισμό.

1

Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε συνέχεια της πρόσφατης υπερψήφισης από τη Βουλή της τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τη γαλλική Egis, εξέλιξη που σηματοδότησε την οριστική επίλυση ενός πολυετούς ζητήματος για τον μεγαλύτερο οδικό άξονα της χώρας. Μετά από χρόνια αναμονής, η Εγνατία Οδός περνά πλέον στο πιο καθοριστικό της στάδιο, αυτό της τελικής υλοποίησης.

Το μόνο που μένει ουσιαστικά τώρα είναι το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης. Σύμφωνα με πληροφορίες, το financial close βρίσκεται σε φάση τελικής αναμόρφωσης και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα. Αμέσως μετά αναμένεται να ξεκινήσει η καταβολή του τιμήματος από τον παραχωρησιούχο, το οποίο, σύμφωνα με όσα έχει δηλώσει ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος, διαμορφώνεται σήμερα στα 1,269 δισ. ευρώ. Με την καταβολή του τιμήματος θα μεταβιβαστεί πλήρως και η ευθύνη λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου, με την ανάληψη της παραχώρησης να τοποθετείται χρονικά στις αρχές του νέου έτους.

Το οικονομικό σκέλος της συμφωνίας έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς τα έσοδα από την παραχώρηση αναμένεται να ενισχύσουν σημαντικά το Δημόσιο Ταμείο και να συμβάλουν στη μείωση του δημόσιου χρέους.

Παράλληλα, ενεργοποιείται ένα εκτεταμένο επενδυτικό πρόγραμμα. Για τα πρώτα πέντε χρόνια της παραχώρησης προβλέπονται επενδύσεις άνω των 400 εκατ. ευρώ, ενώ σε ορίζοντα 35ετίας η συνολική δαπάνη βαριάς συντήρησης αναμένεται να ξεπεράσει τα 1,8 δισ. ευρώ. Η ανάγκη αυτών των παρεμβάσεων είναι επιτακτική, καθώς η Εγνατία Οδός θεωρείται πλέον υποδομή που χρήζει εκτεταμένης και βαριάς συντήρησης, στοιχείο που, όπως έχει επισημάνει ο Νίκος Ταχιάος, συνδέεται άμεσα με την ασφάλεια των μετακινούμενων και με το επίπεδο ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Άμεση εφαρμογή μέτρων οδικής ασφάλειας

Με την επίσημη ανάληψη της παραχώρησης θα ξεκινήσουν άμεσα μέτρα οδικής ασφάλειας κατά μήκος όλου του άξονα, ως αναγκαίες μεταβατικές παρεμβάσεις μέχρι να ολοκληρωθεί η συνολική αναβάθμιση του δρόμου.

Πρόκειται για τομέα όπου η Εγνατία έχει παρουσιάσει σοβαρά κενά τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα στις σήραγγες, στα πρανή, στις γέφυρες και στα συστήματα σήμανσης. Συνεπώς η εφαρμογή ενός ενιαίου και σύγχρονου πλαισίου οδικής ασφάλειας θα αποτελέσει την πρώτη εμφανή αλλαγή που θα συναντήσουν οι οδηγοί αμέσως μετά την ενεργοποίηση της σύμβασης.

Κεντρικό ρόλο σε αυτή τη φάση παίζει η πιστοποίηση των περίπου 60 σηράγγων της Εγνατίας, που αποτέλεσε και τον βασικό λόγο των καθυστερήσεων τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και τον πυρήνα της τροποποιημένης σύμβασης που κατέθεσε το ΤΑΙΠΕΔ. Στόχος είναι οι σήραγγες να πιστοποιηθούν αρχικά στην Κατηγορία Ε από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων, όπου ισχύουν περιορισμοί σχεδόν για όλα τα επικίνδυνα φορτία, και στη συνέχεια να αναβαθμιστούν στην Κατηγορία Α, όπου δεν προβλέπεται κανένας περιορισμός.

Το ζήτημα αυτό συνδέεται άμεσα με τον ειδικό χρηματοδοτικό μηχανισμό των 180 εκατ. ευρώ, ποσό που μεταφέρεται σε ειδικό λογαριασμό του Δημοσίου και καλύπτει εργασίες ασφάλειας που δεν ολοκληρώθηκαν από την Εγνατία Οδός Α.Ε. τα προηγούμενα χρόνια. Με τη μεταφορά της ευθύνης στον παραχωρησιούχο, οι διαδικασίες επιταχύνονται, καθώς οι απαιτούμενες παρεμβάσεις πρέπει να ολοκληρωθούν πριν τη μετάβαση στο νέο μοντέλο λειτουργίας.

Ταυτόχρονα, έργα θα υλοποιηθούν σε όλο το μήκος του αυτοκινητοδρόμου των 658 χιλιομέτρων και στους κάθετους άξονές του, ώστε το δίκτυο να αποκτήσει σύγχρονες τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές. Οι οδηγοί θα βρεθούν αντιμέτωποι με κυκλοφοριακές ρυθμίσεις το επόμενο διάστημα, καθώς η Εγνατία θα αναδιατάσσεται σταδιακά, παραμένοντας σε πλήρη λειτουργία, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφαλής διέλευση από σήραγγες και ανοικτά τμήματα.

Στο πλαίσιο της παραχώρησης προβλέπεται, επίσης, η ανάπτυξη νέων υποδομών εξυπηρέτησης, με την κατασκευή 16 σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινήτων (ΣΕΑ) και 12 οργανωμένων χώρων στάθμευσης και αναψυχής, αλλάζοντας ουσιαστικά την εικόνα και τη λειτουργικότητα του άξονα. Παράλληλα, η σύμβαση προβλέπει και αναπροσαρμογές στο σύστημα διοδίων, στο πλαίσιο της νέας δομής εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου.

Τέλος, η κύρωση της σύμβασης ρυθμίζει και το κρίσιμο ζήτημα της μεταφοράς του προσωπικού της Εγνατίας Οδός Α.Ε. σε υπηρεσίες του Δημοσίου, ώστε να διασφαλιστεί ομαλή διοικητική μετάβαση και να αποφευχθούν κενά κατά την αλλαγή του φορέα λειτουργίας, καθώς ο νέος παραχωρησιούχος αναλαμβάνει αποκλειστικές αρμοδιότητες σε λειτουργία, συντήρηση και είσπραξη διοδίων.

Έτσι, μετά και την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία. Το οικονομικό κλείσιμο και η εκκίνηση της καταβολής του τιμήματος αποτελούν το τελευταίο βήμα ώστε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να πάρει και τυπικά στα χέρια της τον μεγαλύτερο οδικό άξονα της χώρας, ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο για τη λειτουργία, την ασφάλεια και τη συντήρησή του.

Διαβάστε επίσης:

ΥΔΩΡ 2.0: Προχωρούν τα 5 αρδευτικά ΣΔΙΤ των 700 εκατ. ευρώ – Ποιες συμβάσεις κλείνουν

Αλέξανδρος Εξάρχου (ΑΚΤΩΡ): Ενισχύουμε δυναμικά τον τομέα της ενέργειας

ΥΔΩΡ 2.0: Προχωρούν τα 5 αρδευτικά ΣΔΙΤ των 700 εκατ. ευρώ – Ποιες συμβάσεις κλείνουν

Αλέξανδρος Εξάρχου (ΑΚΤΩΡ): Ενισχύουμε δυναμικά τον τομέα της ενέργειας