• Business

    Θριάσιο: Νέες παρατάσεις για τις δύο παραχωρήσεις που έχουν αναλάβει Κοπελούζος, Goldair και Hellenic Train

    Καλλίνικος Καλλίνικος (Goldair), Δημήτρης Κοπελούζος (Όμιλος Κοπελούζου), Mauricio Capotorto (Hellenic Train)

    Καλλίνικος Καλλίνικος (Goldair), Δημήτρης Κοπελούζος (Όμιλος Κοπελούζου), Mauricio Capotorto (Hellenic Train)


    Περιεχόμενα

    Σε νέες παρατάσεις οδηγούνται οι δύο παραχωρήσεις στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο με αναδόχους τις κοινοπραξίες Goldair-ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και Όμιλος Κοπελούζου (DAMCO)-Hellenic Train(πρωην ΤΡΑΙΝΟΣΕ).

    Αναλυτικότερα  όσον αφορά την πρώτη παραχώρηση  – και  όπως αναφέρεται σε σχετική απόφαση της  ΓΑΙΑΟΣΕ, που είναι κύριος του έργου – δίνεται παράταση στην έναρξη της σύμβασης που έχει αναλάβει το σχήμα Goldair-ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ. Πιο συγκεκριμένα, παρατείνεται έως και τα τέλη του επόμενου μήνα η θέση σε ισχύ των τροποποιήσεων της σύμβασης του 2018 (σ.σ. Πρόκειται για την τροποποιημένη σύμβαση που είχε προκύψει ύστερα από τις αλλαγές που είχε ζητήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω της DG COMP).

    Από την άλλη πλευρά αναμένεται να καθυστερήσει έως τα τέλη του έτους και η υπογραφή για τη σύμβαση που αφορά τον Εμπορευματικό Σταθμό και τον Σταθμό Διαλογής (ΕΣΣΔΙ) Θριασίου Πεδίου, γνωστό και ως Θριάσιο ΙΙ με ανάδοχο το σχήμα του Ομίλου Κοπελούζου με την Hellenic Train.

    Θριάσιο Ι

    Η σύμβαση για το Θριάσιο Ι υπεγράφη τον Μάρτιο του 2022, αλλά για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο χρειάστηκε να δοθεί μεγάλη μάχη με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πιο συγκεκριμένα με τη DG COMP, προκειμένου να μην παγώσει η επένδυση και ακόμα χειρότερα να χρειαστεί να επιστραφούν κονδύλια  στην Ευρωπαϊκή Ένωση (σ.σ. Πρόκειται για το ποσό που είχε διατεθεί για την αξιοποίηση του Θριασίου Πεδίου).

    Αναλυτικότερα η κοινοπραξία Goldair-ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ είχε πάρει το πράσινο φως από τη Βουλή από το 2018 για να αναλάβει την παραχώρηση εκτιμώμενης αξίας άνω των 200 εκατ. ευρώ, αλλά έπρεπε να περιμένουμε αρκετά χρόνια ώστε να αντιμετωπιστούν οι ενδοιασμοί της Κομισιόν, ενώ εκτιμάται ότι τα έργα θα ξεκινήσουν στα τέλη του τρέχοντος έτους.

    Όσον αφορά την DG COMP, αυτή είχε ζητήσει αύξηση του τιμήματος της σύμβασης και χρειάστηκε να τροποποιηθούν 12 σημεία της, ώστε αυτή να προχωρήσει. Δύο βασικοί όροι που άλλαξαν και αποτέλεσαν σημείο διαπραγμάτευσης μεταξύ της κυβέρνησης, του αναδόχου και της Κομισιόν, ήταν οι εξής:

    • Η διάρκεια της παραχώρησης αυξήθηκε σημαντικά καθώς από τα αρχικά 37 χρόνια ανέρχεται πλέον στα 60, ενώ δίνεται η δυνατότητα παράτασης για επιπλέον 23 έτη με τις σχετικές διαπραγματεύσεις μεταξύ Δημοσίου και αναδόχου να ξεκινούν τρία έτη πριν από τη λήξη της ισχύος της αρχικής σύμβασης.
    • Επιπλέον, αυξήθηκε το ποσό που θα καταβληθεί στο Δημόσιο καθώς από τα αρχικά 10 εκατ. Ευρώ διπλασιάστηκε και ανέρχεται πλέον στα 20 εκατ. Ευρώ.

    Όσον αφορά το έργο η συμμαχία του Ομίλου Κοπελούζου με την Goldair καλείται να αναλάβει την ανάπτυξη του μεγαλύτερου logistics park στην Ελλάδα επιφάνειας 588 στρεμμάτων, στο οποίο θα κατασκευαστούν αποθήκες και υποστηρικτικά κτίρια συνολικής έκτασης 233.500 τμ.

    Επίσης, θα κατασκευαστεί οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο εντός του πάρκου με στόχο τον ανεφοδιασμό των αποθηκών και την καλύτερη πρόσβαση μεταφορικών μέσων.

    Τα κατασκευαστικά έργα στο Θριάσιο Ι θα διαρκέσουν πέντε έτη και «σπάνε» σε δύο φάσεις. Η πρώτη αφορά ένα διάστημα δύο ετών και η δεύτερη περίοδος των κατασκευών θα διαρκέσει επιπλέον τρία έτη. Συνολικά το κόστος αυτών των έργων αναμένεται να αγγίξει τα 180 εκατ. ευρώ

    Θριάσιο ΙΙ

    Ο διαγωνισμός-σήριαλ για το Θριάσιο ΙΙ ξεκίνησε το 2019 και έχει «υποφέρει» αρκετά, καθώς έχει ματαιωθεί και επαναπροκηρυχθεί δύο φορές. Ο πρώτος διαγωνισμός για την παραχώρηση προϋπολογισμού 586 εκατ.ευρώ είχε προσελκύσει το ενδιαφέρον τεσσάρων ισχυρών σχημάτων (ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Sarmed Piraeus Europe Asia Rail Logistics LTD, Όμιλος Κοπελούζου (Damco Energy)-Foodlink και ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ – Goldair Cargo), αλλά δεν υπεβλήθη καμία προσφορά.

    Επομένως, ο διαγωνισμός βγήκε άγονος και έπρεπε να περιμένουμε έως το 2021 για να προκηρυχθεί εκ νέου. Εν τούτοις και αυτός ο διαγωνισμός αντιμετώπισε προβλήματα καθώς δόθηκε πλήθος παρατάσεων, ενώ η μοναδική προσφορά (σ.σ. Όμιλος Κοπελούζου-Hellenic Train) κρίθηκε ως εκπρόθεσμη με αποτέλεσμα να ακυρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία.

    Εν τέλει η διαδικασία έτρεξε εκ νέου το περασμένο φθινόπωρο με την DAMCO-Hellenic Train να δίνει το Νοέμβριο του ίδιου έτους ξανά τη μοναδική προσφορά, η οποία έγινε δεκτή, και η κοινοπραξία ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος τον Μάιο του 2023 και πλέον το μόνο που απομένει είναι η υπογραφή της σχετικής σύμβασης.

    Στα του έργου η κοινοπραξία καλείται να αναλάβει τα έργα για τον Εμπορευματικό Σταθμό και τον Σταθμό Διαλογής (ΕΣΣΔΙ) Θριασίου Πεδίου τους χώρους εναπόθεσης φορτίων, τους χώρους τελωνείου και γραφείων, καθώς και τους πρόσθετους χώρους αποθήκευσης για τα επόμενα 30 έτη. Πρόκειται για μία έκταση 1456 στρεμμάτων που ανήκει από το 1976 στον ΟΣΕ.

    Αναλυτικότερα ο ανάδοχος καλείται να προχωρήσει:

    1. Στην εκτέλεση εργασιών κατασκευής κτιρίων, την προμήθεια και εγκατάσταση ειδικού εξοπλισμού του ΕΣΣΔΙ Θριασίου Πεδίου.
    2. Την παροχή υπηρεσιών σχετικές με:
    • Τη μεταφόρτωση μοναδοποιημένου φορτίου συνδυασμένων μεταφορών,
    • Την εξυπηρέτηση εμπορευματοκιβωτίων,
    • Τη μεταφόρτωση φορτίου βαγονιών, γενικού φορτίου, υγρών φορτίων και οχημάτων,
    • Την εξυπηρέτηση πελατών και τελωνείου,
    • Στη συντήρηση του συνόλου των υποδομών του ΕΣΣΔΙ Θριασίου Πεδίου, πλην των σιδηροδρομικών υποδομών, την επιτήρηση και τη φύλαξη.

    Διαβάστε επίσης

    Θριάσιο ΙΙ: Καθυστερεί η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ Κοπελούζου-Hellenic Train και Δημοσίου

    Αττική Οδός: 24 Αυγούστου κρίνεται το μέλλον των μνηστήρων

    Ενεργειακοί όμιλοι: Ο ανταγωνισμός για τις ΑΠΕ εκτός Ελλάδας και η… διαφορά της Mytilineos



    ΣΧΟΛΙΑ