• Business

    ΤΑΙΠΕΔ: Το φθινόπωρο ξεκινά η διαδικασία για τις δεσμευτικές προσφορές για την Αττική Οδό- Στην τελική ευθεία η σύμβαση για την Εγνατία

    Δημήτρης Πολίτης, Διευθύνων Σύμβουλος ΤΑΙΠΕΔ

    Δημήτρης Πολίτης, Διευθύνων Σύμβουλος ΤΑΙΠΕΔ


    Το φθινόπωρο του τρέχοντος έτους θα υποβληθούν οι προσφορές για την mega-παραχώρηση της Αττικής Οδού, ενώ η σύμβαση για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, όπου μειοδότησε η Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis θα υπογραφεί στα τέλη του έτους

    Τα παραπάνω προκύπτουν από το αναθεωρημένο επιχειρησιακό πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ (ADP) που δημοσιεύθηκε χθες και περιλαμβάνει όλα τα assets του Ταμείου. Φυσικά, η Εγνατία και η Αττική Οδός ξεχωρίζουν, καθώς το τίμημα της πρώτης έσπασε τα ρεκόρ και ανήλθε στο 1,5 δισ. ευρώ, ενώ οι εκτιμήσεις για την τιμή της δεύτερης αγγίζουν τα 2,5 δισ. ευρώ.

    Σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στο ΤΑΙΠΕΔ η υπογραφή της σύμβασης της Εγνατίας Οδού αναμένεται στα τέλη του έτους, ενώ το οικονομικό της κλείσιμο μετακινείται στις αρχές του 2023.

    Σχετικά με την Αττική Οδό οι ίδιες πηγές προσθέτουν πως η εξέταση των δικαιολογητικών των ενδιαφερομένων θα αποτελέσει μια χρονοβόρα διαδικασία. Με αποτέλεσμα η επιλογή των σχημάτων που θα περάσουν στη Β΄Φάση (υποβολή προσφορών) εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί μέσα στο καλοκαίρι.

    Αυτό συμβαίνει καθώς έχουν υποβληθεί έγγραφα από 15 διαφορετικές εταιρείες στις οποίες εντάσσονται οι κορυφαίοι Όμιλιοι της χώρας μας (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Mytilineos και Κοπελούζος), καθώς και σημαντικά Funds και παραχωρησιούχοοι από το εξωτερικό (Macquarie Group, First Sentier, Ardian, Vinci και Egis μεταξύ άλλων).

    Αττική Οδός

    Πρόκειται για το σημαντικότερο διαγωνισμό για την παραχώρηση οδικού άξονα στη χώρα μας. Ο διαγωνισμός που προκηρύχθηκε από τα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου και πήρε μία παράταση, έχει προσελκύσει πλήθος κατασκευαστών αλλά και επενδυτών από το εξωτερικό.

    Αναλυτικότερα τα σχήματα που διεκδικούν την 35ετή παραχώρηση, η οποία παραμένει έως τον Οκτώβριο του 2024 στα χέρια της Κοινοπραξίας Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ-Ελλάκτωρ-Egis είναι:

    • Η Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-First Sentier. Το εν λόγω Fund έχει την έδρα του στην Αυστραλία και συμμετέχει στον διαγωνισμό μέσω της Igneo. Σημειώνεται πως το First Sentier είχε διεκδικήσει και τον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ. Το First Sentier διαχειρίζεται assets αξίας 14,8 δισ. δολαρίων, ενώ διαθέτει 24 εταιρίες υποδομών στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία.
    • Οι Όμιλοι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ θα διατηρήσουν την επιτυχημένη συνεργασία τους και έχουν στραφεί και αυτή τη φορά σε Γάλλο Partner. Πρόκειται για το Fund Ardian στο τιμόνι του οποίου βρίσκεται η Dominique Senequier που φιγουράρει από το 2008 έως και το 2021 στις λίστες των Forbes και Bloomberg με τις πιο ισχυρές δισεκατομμυριούχους. Το εν λόγω fund οποίο διαχειρίζεται assets αξίας 125 δισ. ευρώ και αποτελεί το δεύτερο διαχειριστή αυτοκινητοδρόμων σε όλο τον κόσμο (8.000 χλμ σε Ευρώπη και Νότια Αμερική.
    • Και ο Όμιλος Mytilineos συντάσσεται με Γάλλο συνέταιρο, καθώς διεκδικεί την παραχώρηση μαζί με τη γαλλική Vinci. Η τελευταία έχει σημαντική παρουσία στις παραχωρήσεις στη χώρα μας, καθώς κατέχει τα μεγαλύτερα ποσοστά στην Ολυμπία Οδό (29,9%) και τη Γέφυρα Α.Ε (57.4%). Σημειώνεται ότι η Vinci δραστηριοποιείται στις παραχωρήσεις, την ενέργεια και τις κατασκευές με παρουσία σε 120 χώρες. Σημειώνεται, δε, ότι ο γαλλικός κολοσσός διαχειρίζεται παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων μήκους 4.443 χιλιομέτρων στη Γαλλία.
    • Ο Όμιλος Κοπελούζου ενώνει τις δυνάμεις του με το αυστραλιανό Fund Macquarie, το οποίο όπως έχει αποδειχτεί και από τον διαγωνισμό για το ΔΕΔΔΗΕ δε διστάζει να βάλει το χέρι βαθιά στην τσέπη, καθώς το τελικό τίμημα ανήλθε στα 2,1 δισ. ευρώ. Το αυστραλιανό Fund συμμετέχει στον διαγωνισμό μέσω της θυγατρικής του Macquarie Asset Management, η οποία διαχειρίζεται 39 επιχειρήσεις υποδομών και direct assets που ξεπερνούν τα 62 εκατ. ευρώ

    Εκτός από τα παραπάνω σχήματα που αποτελούν το ταίριασμα σημαντικών ελληνικών και ξένων Ομίλων, την παραχώρηση εποφθαλμιούν και άλλοι διεθνείς παίκτες που δεν έχουν Έλληνες συνεργάτες.

    Αυτά είναι:

    • Η ισπανική ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A, η οποία διαχειρίζεται 8.000 χλμ οδικών αξόνων σε 16 χώρες στην Ευρώπη, την Αμερική και την Ασία. Πρόκειται για τον πρώτο διαχειριστή εκμετάλλευσης οδών στην Ισπανία, τη Χιλή και τη Βραζιλία, ενώ δραστηριοποιείται στη Γαλλία και την Ιταλία.
    • Η ιταλική INC SpA, η οποία είναι μέλος του Ομίλου FININC, που δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο στα μεγάλα δημόσια έργα.
    • Η πορτογαλική Brisa, η οποία διαχειρίζεται 1.628 χλμ. αυτοκινητοδρόμων και αποτελεί το μεγαλύτερο ιδιωτικό διαχειριστή στην Πορτογαλία. Η εν λόγω εταιρεία συνεργάζεται με την Rubicone BidCo, η οποία συμμετέχει στην εταιρεία κατά 81%.
    • Το γαλλο-ολλανδικό μέτωπο των EGIS-VAUBAN-DIF. Η Vauban Infrastructure διαχειρίζεται assets ύψους 6,5 δισ. ευρώ και έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 65 επενδύσεις σε 11 χώρες. Η ολλανδική DIF δραστηριοποιείται σε όλο τον κόσμο και διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους 10 δισ. ευρώ και επενδύει σε εταιρείες υποδομών και assets στην Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία.

    Εγνατία Οδός

    Στην τελική ευθεία μπαίνει η υπογραφή της σύμβασης για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Αρχικά το πρώτο βήμα που αναμένεται να γίνει είναι η υποβολή των  τελικών σχεδίων συμβατικών κειμένων από την Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis που πλειοδότησε το περασμένο καλοκαίρι.

    Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και έπειτα θα πέσουν οι υπογραφές και το τελικό κείμενο θα οδεύσει προς τη Βουλή για να κυρωθεί με νόμο του κράτους. Το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης, δηλαδή η πλήρωση του συνόλου των προϋποθέσεων, αναμένεται να γίνει από τις αρχές του 2023.

    Όσον αφορά τις υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου αυτές αφορούν την άμεση αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων  από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων  και την έκδοση των Αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων  (ΑΕΠΟ)  για ορισμένα σημεία του Αυτοκινητόδρομου

    Σημειώνεται πως η Εγνατία Οδός αποτέλεσε το προπομπό για το τίμημα ρεκόρ που αναμένεται για την Αττική Οδό καθώς η Κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis έδωσε 1,5 δισ. ευρώ για να «κλειδώσει» τη σύμβαση. Στον διαγωνισμό συμμετείχαν επίσης η  Κοινοπραξία VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESIONES S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε, και η Κοινοπραξία Ελλάκτωρ-Roadis, η οποία εν τέλει δεν υπέβαλλε προσφορά καθώς η Roadis αποχώρησε από το σχήμα.

    Διαβάστε επίσης

     

    Αττική Οδός: Οκτώ μνηστήρες για την παραχώρηση – Με ποιους ξένους συνεργάζονται ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ, Mytilineos και Κοπελούζος

    Dominique Senequier: Ποια είναι η ηγέτιδα του Fund Ardian που διεκδικεί την Αττική Οδό με την Ελλάκτωρ και τον ΑΒΑΞ

    Ardian: Ποιο είναι το γαλλικό Fund που «κτυπά» σε συνεργασία με την Κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ την Αττική Οδό



    ΣΧΟΛΙΑ