• Business

    Αττική Οδός: Οκτώ μνηστήρες για την παραχώρηση – Με ποιους ξένους συνεργάζονται ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ, Mytilineos και Κοπελούζος

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Δημήτρης Κοπελούζος (Όμιλος Κοπελούζου)

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Δημήτρης Κοπελούζος (Όμιλος Κοπελούζου)


    Υποβλήθηκαν χθες οι φάκελοι για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον διαγωνισμό της παραχώρησης της Αττικής Οδού που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ από τα τέλη Ιανουαρίου.

    Τα σχήματα που «κτυπούν» το project είναι οκτώ και σε αυτά περιλαμβάνονται οι Όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Mytilineos και Όμιλος Κοπελούζου. Την παραχώρηση διεκδικούν, όμως, και ξένα funds από τη Γαλλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ιταλία, την Ολλανδία και την Αυστραλία. Οι γαλλικές εταιρείες είναι οι Egis, Vauban, Ardian και η VINCI.

    Όσον αφορά τις χώρες της Μεσογείου στον διαγωνισμό συμμετέχουν η ισπανική Abertis, οι πορτογαλικές Brisa και Rubicone, καθώς και η ιταλική INC SpA. Επιπλέον, την παραχώρηση διεκδικεί και το Fund DIF Capital Partners με έδρα την Ολλανδία.

    Επιπρόσθετα δυναμικά πλασάρεται στον διαγωνισμό και η Αυστραλία, καθώς το Macquarie, που εξασφάλισε το 49% του ΔΕΔΔΗΕ έναντι 2,1 δισ. ευρώ το περασμένο καλοκαίρι, και το First Sentier κατεβαίνουν στον διαγωνισμό.

    Οι Έλληνες μνηστήρες και η δημιουργία συμμαχιών με ξένα funds

    Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr το τίμημα της Αττικής Οδού εκτιμάται να ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ και για αυτό το λόγο τα κριτήρια που έχει θέσει το ΤΑΙΠΕΔ στόχο έχουν να «ανοίξουν» την όρεξη στα ξένα funds. Τον διαγωνισμό διεκδικούν και οι κορυφαίοι Έλληνες κατασκευαστές, οι οποίοι δημιούργησαν συμμαχίες με τους ξένους μνηστήρες.

    ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

    Ο Όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα συνεργαστεί με το αυστραλιανό fund Igneo που προέρχεται από το fund First Sentier Investors. Υπενθυμίζεται πως το First Sentier είχε υποβάλει προσφορά και για τον διαγωνισμό για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να επικρατήσει. Παρ’ ολ’ αυτά η συμμετοχή του σε διαγωνισμό τέτοιου επιπέδου στη χώρα μας του έχει δώσει μία πολύ καλή γεύση των διαγωνιστικών διαδικασιών της χώρας μας.

    Η Igneo έχει πραγματοποιήσει 60 εξαγορές σε όλο τον κόσμο, διαχειρίζεται assets αξίας 14,8 δισ. δολαρίων, ενώ διαθέτει 24 εταιρίες υποδομών στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία.

    Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ

    Οι Όμιλοι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ συνεχίζουν την επιτυχημένη συνεργασία τους μέσω της οποίας διαχειρίζονται την Αττική Οδό έως και τον Οκτώβριο 2024. Ο τρίτος partner θα είναι πάλι Γάλλος, αλλά δε θα είναι η Egis, η οποία συμμετέχει σε μικρό ποσοστό στην υφιστάμενη κοινοπραξία.

    Το μπλοκ Ελλάκτωρ – ΑΒΑΞ ενώνει τις δυνάμεις του με το γαλλικό Fund Ardian  το οποίο διαχειρίζεται assets και παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες για ένα χαρτοφυλάκιο ύψους 125 δισ. δολαρίων για λογαριασμό Κυβερνήσεων, ιδρυμάτων, συνταξιοδοτικών ταμείων και επενδυτών υψηλού οικονομικού προφίλ.

    Οι υποδομές αποτελούν έναν από τους πέντε βασικούς πυλώνες επενδύσεων της Ardian. Σημειώνεται πως η εταιρεία διαχειρίζεται περισσότερα από 8.000χλμ δρόμων σε συνεργασία με κορυφαίους βιομηχανικούς ομίλους στη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Βραζιλία και τη Χιλή.

    Mytilineos

    Ο Όμιλος Mytilineos συνεργάζεται τη γαλλική Vinci, η οποία έχει σημαντική εμπειρία στις παραχωρήσεις οδικών αξόνων καθώς κατέχει τα μεγαλύτερα ποσοστά στην Ολυμπία Οδό (29,9%) και τη Γέφυρα Α.Ε (57.4%). Σημειώνεται ότι η Vinci δραστηριοποιείται στις παραχωρήσεις, την ενέργεια και τις κατασκευές με παρουσία σε 120 χώρες.

    Σχετικά με την εμπειρία στις παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων, που είναι και το ζητούμενο από το ΤΑΙΠΕΔ, η θυγατρική της Vinci, Vinci Autoroutes διαχειρίζεται παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων μήκους 4.443 χιλιομέτρων στη Γαλλία, αποτελώντας έτσι τον κορυφαίο διαχειριστή στη Γαλλία.

    Όμιλος Κοπελούζου

    Την παραχώρηση της Αττικής Οδού εποφθαλμιά, επίσης, και ο Όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος έχει δημιουργήσει μέσω της θυγατρικής του FINCOP INFRASTRUCTURE κοινό μέτωπο με το αυστραλιανό fund Macquarie.  Για το τελευταίο δε χρειάζονται συστάσεις, καθώς έχει δώσει ήδη το τίμημα ρεκόρ των 2,1 δισ. ευρώ για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ.

    To αυστραλιανό fund συμμετέχει στον διαγωνισμό μέσω της θυγατρικής του Macquarie Asset Management, η οποία διαχειρίζεται 39 επιχειρήσεις υποδομών και direct assets που ξεπερνούν τα 62 εκατ. ευρώ

    Intrakat

    Όσον αφορά την Intrakat, παρά το momentum που είχε αναπτυχθεί το τελευταίο διάστημα και τις διαρροές για διαπραγματεύσεις με το μπλοκ Macquarie – Κοπελούζου, δε συμμετέχει στον διαγωνισμό. Ωστόσο, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες η Intrakat θα δώσει το παρόν στη Β΄Φάση του διαγωνισμού (υποβολή δεσμευτικών προσφορών), όπου και θα μπορεί να «κουμπώσει» στα σχήματα που θα έχουν προεπιλεγεί από το ΤΑΙΠΕΔ.

    Ποια ξένα funds κατεβαίνουν μόνα τους

    Την ίδια στιγμή έχουν εμφανιστεί και Funds από το εξωτερικό, τα οποία διεκδικούν την παραχώρηση χωρίς ωστόσο να έχουν δημιουργήσει κοινοπραξίες με τους ελληνικούς Ομίλους.

    Η πρώτη εταιρεία που ακολουθεί την τακτική αυτή είναι η ισπανική ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A, η οποία διαχειρίζεται 8.000 χλμ οδικών αξόνων σε 16 χώρες στην Ευρώπη, την Αμερική και την Ασία. Πρόκειται για τον πρώτο διαχειριστή εκμετάλλευσης οδών στην Ισπανία, τη Χιλή και τη Βραζιλία, ενώ δραστηριοποιείται στη Γαλλία και την Ιταλία.

    Την ίδια στρατηγική υιοθετεί και η ιταλική INC SpA, η οποία είναι μέλος του Ομίλου FININC, που δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο  στα μεγάλα δημόσια έργα.

    Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η  πορτογαλική Brisa, η οποία  διαχειρίζεται 1.628 χλμ. αυτοκινητοδρόμων και αποτελεί το μεγαλύτερο ιδιωτικό διαχειριστή  στην Πορτογαλία. Η εν λόγω εταιρεία συνεργάζεται με την Rubicone BidCo, η οποία συμμετέχει στην εταιρεία κατά 81%.

    Μία ακόμα κοινοπραξία που διεκδικεί την παραχώρηση χωρίς Έλληνα Patner είναι το γαλλο-ολλανδικό μέτωπο των EGIS-VAUBAN-DIF.Η πρώτη είναι γνωστή στην ελληνική σκηνή των παραχωρήσεων, καθώς εκτός από την υφιστάμενη σύμβαση της Αττικής Οδού έχει κλειδώσει μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Συνολικά η γαλλική εταιρεία διαχειρίζεται 47 αυτοκινητοδρόμους μήκους 4.500 χλμ.

    Η έτερη γαλλική εταιρεία της κοινοπραξίας είναι η Vauban Infrastructure, η οποία ειδικεύεται στις επενδύσεις υποδομών στην Ευρώπη και αποτελεί μέρος των Natixis Investment Managers. Η εταιρεία διαχειρίζεται assets ύψους 6,5 δισ. ευρώ και έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 65 επενδύσεις σε 11 χώρες.

    Η Ολλανδική DIF δραστηριοποιείται σε όλο τον κόσμο και διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους 10 δισ. ευρώ και επενδύει σε εταιρείες υποδομών και assets στην Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία.

    Διαβάστε επίσης

    ΤΑΙΠΕΔ: Οκτώ οι ενδιαφερόμενοι για την παραχώρηση της Αττικής Οδού

    Αττική Οδός: Σήμερα οι φάκελοι για τον διαγωνισμό – Με ποιους ξένους μιλούν οι ελληνικοί Όμιλοι

    Ardian: Ποιο είναι το γαλλικό Fund που «κτυπά» σε συνεργασία με την Κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ την Αττική Οδό



    ΣΧΟΛΙΑ