• Business

    Με ταχείς ρυθμούς προχωρούν οι ανακρίσεις στο θέμα της HSBC και του εφοπλιστή Καλογηράτου

    δικαστηριο


    Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρούν οι έρευνες της ανακρίτριας που έχει αναλάβει την υπόθεση HBSC-Καλογηράτου, αναφορικά με τους ισχυρισμούς περί παραπλάνησης του Έλληνα εφοπλιστή από στελέχη της ελβετικής τράπεζας.

    Μάλιστα, ήδη έχουν αρχίσει να καλούνται για καταθέσεις οι πρώτοι μάρτυρες για την υπόθεση, ενώ σύντομα αναμένεται η απόφαση για το αν θα προφυλακιστούν τα οκτώ ανώτατα στελέχη ή πρώην υπάλληλοι της HSBC εναντίον των οποίων έχουν απαγγελθεί κατηγορίες.

    Η υπόθεση της HSBC και του εφοπλιστή Καλογηράτου μπορεί να αποτελέσει προηγούμενο στην Ελλάδα, σχετικά με το αν μικρές ή και μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρίες μπορούν να θεωρηθούν ως «άπειροι επενδυτές», οι οποίοι θα δικαιούνται ειδικής προστασίας και άρα θα μπορούσαν να αποζημιωθούν για τέτοια χρηματοοικονομικά προϊόντα.

    Μάλιστα, τουλάχιστον ένας ακόμη Έλληνας ιδιοκτήτης, ο οποίος λέγεται ότι είχε παρόμοιες συμβάσεις και έκανε καταγγελίες εναντίον της ίδιας τράπεζας, μπορεί να κληθεί να καταθέσει.

    Το ιστορικό της υπόθεσης

    hsbc-wallpaper

    Η συγκεκριμένη υπόθεση αφορά σε μία γνωστή τακτική των τραπεζών, να πουλούν σύνθετα χρηματοοικονομικά προϊόντα όπως τα swaps, σε πελάτες που δεν μπορούσαν να τα κατανοήσουν.

    Τα δύο προϊόντα swaps που τίθενται υπό αμφισβήτηση ολοκληρώθηκαν το 2006 με ονομαστική αξία 10 εκατ. δολάρια το καθένα και διάρκεια 11 και 10,5 χρόνια αντίστοιχα. Σύμφωνα με την αγωγή, o επικεφαλής της τράπεζας στην Αθήνα και ένας αναπληρωτής διευθυντής παρουσίασαν ως επενδυτική ευκαιρία για μία προκαταβολή 8 εκατ. δολαρίων, να βάλει ο ιδιοκτήτης ως εγγύηση ένα δάνειο που είχε πάρει η ναυτιλιακή από την HSBC ένα χρόνο πριν, ύψους 32 εκατ. δολαρίων.

    Προς το τέλος του 2013, η HSBC, σύμφωνα με διαφημιστικό της φυλλάδιο, προσέφερε χρηματοοικονομικά προϊόντα που επέτρεπαν στις ναυτιλιακές εταιρίες να επωφεληθούν ή να προστατευτούν από τις διακυμάνσεις των επιτοκίων. Στην περίπτωση της Amarilis (μίας εταιρείας που ελέγχεται από την οικογένεια Καλογηράτου, ιδιοκτήτρια της ναυτιλιακής Primerose Shipping), αυτά ήταν προϊόντα μόχλευσης κινδύνου. Έτσι, η εταιρεία οδηγήθηκε να πιστέψει ότι το χειρότερο δυνατό σενάριο στην τοποθέτηση αυτή θα ήταν να έχει ένα μικρό κέρδος. Σύμφωνα μάλιστα με την τράπεζα, το χειρότερο σενάριο ανέφερε ότι το επιτόκιο δεν θα υποχωρούσε κάτω του 2,40%.

    Illustratie- justice

    Ωστόσο, στα μικρά γράμματα του συμβολαίου, η HSBC ανέφερε ότι δεν υπάρχει εγγύηση για την ακρίβεια του εγγράφου της και δεν φέρει ευθύνη για λάθη διαβίβασης, ούτε για ζημιές που τυχόν θα προκύψουν από την εμπιστοσύνη που θα δείξει κάποιος σε αυτές τις πληροφορίες.

    To επιτόκιο αναφοράς των swaps υποχώρησε τελικά κάτω από τα επίπεδα που αναφέρονταν ως «ακραία» στο παράδειγμα, με αποτέλεσμα η Amarilis να χάσει 2,16 εκατ. δολάρια μέχρι του Ιούνιο του 2015, οπότε και προχώρησε στην αγωγή.

    Η Amarilis ισχυρίζεται ότι βρισκόταν σε συζητήσεις για να αποχωρήσει από τα προϊόντα από το 2009. Ωστόσο, απέφυγε να το πράξει διότι ενημερώθηκε ότι θα έπρεπε να πληρώσει πάνω από 5 εκατ. δολάρια για να αποχωρήσει ή για να μειώσει την έκθεση της σ’ αυτά.

    Επίσης, μία ακόμη απογοήτευση για την ελληνική εταιρία αποδείχθηκε η σύνδεση των swaps με το ναυτιλιακό δάνειο που είχε λάβει από την HSBC. Παρά το γεγονός ότι η ναυτιλιακή αποπλήρωσε το δάνειο, η τράπεζα αρνήθηκε να προχωρήσει σε άρση του ενέχυρου επί του πλοίου panamax που είχε αγοράσει, το Lord Byron, κατασκευής 2005. Αυτό εμπόδισε τον Έλληνα εφοπλιστή από τη δυνητική πώληση του πλοίου πριν καταρρεύσουν οι τιμές στην αγορά.

    Σύμφωνα με το VesselsValue.com, το πλοίο Lord Byron έχει αξία 5,7 εκατ. δολάρια κάτω από τα 22 εκατ. δολάρια που ήταν η τιμή πώλησης του δύο χρόνια πριν..

    Διαβάστε ακόμα στο mononews.gr: Aυτοί που φεύγουν και αυτοί που μένουν στα ΔΣ των τραπεζών



    ΣΧΟΛΙΑ