• Business

    Σούπερ μάρκετ: «Σιωπηλό» πωλητήριο από τους μικρούς εν μέσω πολέμου σε όλα τα μέτωπα


    «Όταν παλεύουν τα βουβάλια την πληρώνουν τα βατράχια». Με αυτή την λαϊκή παροιμία περιγράφουν κορυφαίοι παράγοντες της αγοράς τα τεκταινόμενα στο εγχώριο λιανεμπόριο τροφίμων και την αφόρητη πίεση που δέχονται οι μικροί παίκτες από τις μεγάλες αλυσίδες. Οι τελευταίες έχουν επιδοθεί σε έναν «ανηλεή πόλεμο» που δεν περιορίζεται στις τιμές, αλλά απλώνεται σε όλα τα επίπεδα. Από τις γενναίες προσφορές, οι οποίες έχουν γίνει το «αναγκαίο κακό» και το μπαράζ επενδύσεων για την επέκταση του δικτύου σε όλη την Ελλάδα μέχρι την ενίσχυση της ποικιλίας και την αναβάθμιση της εξυπηρέτησης.

    Μάλιστα, κάποιες φορές δεν λείπουν και τα κακεντρεχή σχόλια, τα οποία στόχο έχουν να υποβαθμίσουν την αξία και τη σημασία των αντιπάλων τους.

    Ο ανταγωνισμός εκτιμάται πως θα οξυνθεί περαιτέρω το επόμενο διάστημα, μετά την απόφαση της ΑΒ να ανακτήσει τα πρωτεία του χώρου, μέσα από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο τριετίας. Μια απόφαση που ενεργοποίησε ήδη την αντίδραση των υπόλοιπων μεγάλων σούπερ μάρκετ, και κυρίως της Σκλαβενίτης, η οποία όχι μόνο δεν είναι διατεθειμένη να παραχωρήσει τα σκήπτρα, αλλά φιλοδοξεί να διευρύνει και άλλο το αποτύπωμά της στην ελληνική αγορά, έχοντας «σύμμαχο» το καλό της όνομα.

    Η θηλιά γύρω από τα μικρότερα σημεία θα σφίξει περισσότερο και η ανάπτυξη της Μασούτης, στην Αθήνα και όχι μόνο. Η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα έχει θέσει σε εφαρμογή ένα δυναμικό επενδυτικό πλάνο, με απώτερο στόχο την αύξηση του κύκλου εργασιών στο 1 δισ. ευρώ μέχρι το 2020 από περίπου 720 εκατ. ευρώ το 2018.

    Μεγαλύτερο μερίδιο διεκδικούν επίσης η My Market της οικογένειας Παντελιάδη, τα Lidl, τα οποία με αργά αλλά σταθερά βήματα συνεχίζουν να αναπτύσσονται και να κερδίζουν νέους καταναλωτές στην Ελλάδα και η «Γαλαξίας», η οποία εξήγγειλε σημαντικές επενδύσεις για την αναμόρφωση των καταστημάτων της.

    Δεν είναι τυχαίο πως το τελευταίο διάστημα έχουν πυκνώσει οι φωνές που προβλέπουν την έναρξη ενός «νέου κύκλου εξαγορών» συντομότερα από το 2020. Η περαιτέρω συγκέντρωση του χώρου, όπως λένε, είναι αναπόφευκτη με δεδομένη την βούληση των ισχυρών να ενδυναμώσουν τη θέση τους, τη στιγμή που η κατανάλωση ανακάμπτει με πολύ αργούς ρυθμούς (λέγεται πως παραμένει κάτω από τα επίπεδα των 10 δισ. ευρώ).

    Αρκετές, αν όχι οι περισσότερες από τις μικρομεσαίες αλυσίδες, έχουν βάλει «σιωπηλό πωλητήριο», προσδοκώντας πως κάποιος μεγάλος θα τους χτυπήσει την πόρτα για να προσδεθούν στο άρμα του. Και αυτό γιατί αντιλαμβάνονται πως δύσκολα θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα και θα επιβιώσουν.

    Βέβαια, η τάση συγκέντρωσης δεν είναι καινούρια στον κλάδο, ωστόσο επιταχύνθηκε μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης.

    Σύμφωνα με την έκδοση το «Πανόραμα των ελληνικών σούπερ μάρκετ», ενώ το 2008 υπήρχαν στην ελληνική επικράτεια 96 αλυσίδες σούπερ μάρκετ, το 2016 ο αριθμός τους είχε υποχωρήσει σε 55, κάτι που σημαίνει πως οι μισές εταιρείες εξαφανίστηκαν από τον χάρτη του λιανεμπορίου.

    Εξίσου ενδεικτικό είναι ότι ενώ το 2009 οι δέκα μεγαλύτερες αλυσίδες συγκέντρωναν το 68,6% του τζίρου της αγοράς, το 2016, οι δέκα μεγαλύτερες κατείχαν το 78% του τζίρου.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Σκλαβενίτης δυο χρόνια από τη διάσωση του Μαρινόπουλου: Αποστολή εξετελέσθη

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Αρ. Παντελιάδης (METRO): «Είμαστε ανοιχτοί σε νέες εξαγορές»

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Ξεκίνησε το σχέδιο της ΑΒ Βασιλόπουλος για επιστροφή στην κορυφή



    ΣΧΟΛΙΑ