“Στην καρδιά της ναυτιλίας μας είναι οι άνθρωποι. Οι ναυτικοί αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της παγκόσμιας ναυτιλίας. Με αφοσίωση και θυσίες, εξασφαλίζουν την ομαλή ροή του εμπορίου και την ευημερία των κοινωνιών μας. Χωρίς τους ναυτικούς,ο μισός πλανήτης θα πάγωνε και ο άλλος μισός θα λιμοκτονούσε”.

Ο Συμεών Παληός, μιλώντας στα μέλη του Propeller Club, την περασμένη εβδομάδα, εκθείασε το ναυτικό δαιμόνιο των Ελλήνων και ύμνησε την προσφορά του Έλληνα ναυτικού.

1

Μίλησε επίσης για τους εφοπλιστές και τις δεξιότητες τους, για την ιστορική εξέλιξη της ελληνικής ναυτιλίας, για τους Φιλιππινέζους ναυτικούς, για την τεχνητή νοημοσύνη, για τα νέα καύσιμα και την πυρηνική ενέργεια ως μέσο πρόωσης των πλοίων.

Η ομιλία του Σίμου Παληού, ήταν μια εξομολόγηση του προσωπικού ναυτικού του ταξιδιού. Μια εξομολόγηση των εμπειριών του, των απόψεων του, των προτάσεων του.

“Σήμερα, έχουμε μόνο 8.000 Έλληνες ναυτικούς και από αυτούς, οι μισοί είναι στα κρουαζιερόπλοια και, για μένα, το χειρότερο φορτίο είναι ο άνθρωπος, συγκρίνοντας του με καλό φορτίο, όπως είναι το φορτίου του σιταριού”, επισήμανε ο Σίμος Παληός και πρόσθεσε:

“Οι Έλληνες, που δεν είναι και πολλοί, πρέπει να ασχοληθούν με τη θάλασσα και αν δεν το κάνουν, δεν θα πάμε μακριά”.

Βέβαια, μίλησε με θετικά σχόλια για τους Φιλιππινέζους ναυτικούς για τους οποίους είπε: “Οι Φιλιππινέζοι, πράγματι, δουλεύουν από το πρωί μέχρι το βράδυ μέσα στα βαπόρια”, αλλά επανήλθε για τους Έλληνες ναυτικούς:

“Σήμερα δεν υπάρχει ωραιότερη δουλειά από το να είναι κανείς στη θάλασσα. Είτε είσαι ναυτικός είτε δικηγόρος είτε μηχανικός είτε ασφαλιστής, πρέπει να ακουμπάς τη θάλασσα. Η θάλασσα, μπορεί να αλλάζει συνεχώς, αλλά αλλάζει και εσένα. Αν τη σεβαστείς, θα σε ανταμείψει. Χωρίς αυτήν, δεν υπάρχει μέλλον”.

Επίσης, ο Σίμος Παληός, τόνισε:

“Η ναυτιλία μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα ανάπτυξης και σε άλλους τομείς, όπως τα φάρμακα και η βιοϊατρική έρευνα” και υπογράμμισε την ανάγκη “να επιστρέψουν στη χώρα μας οι επιστήμονες που βρίσκονται στη διασπορά”.

“Η Ελλάδα κατέχει το 20% του παγκόσμιου και το 60% του ευρωπαϊκού στόλου”, τόνισε ο Σίμος Παληός και αναφερόμενος στους Έλληνες πολιτικούς, είπε:

“H ελληνική πολιτική μπορεί να αξιοποιήσει τη δύναμη του εφοπλισμού για στρατηγικές διεθνείς επαφές, όπως συνέβαινε και στο παρελθόν με ηγέτες όπως ο Καραμανλής και ο Μητσοτάκης”.

Ο Σίμος Παληός, είναι από τη γενιά εκείνη των ναυτικών, που βίωσαν τη ναυτιλία και τα καράβια από τα πρώτα της ζωής τους.

Στην ομιλία του αναφέρθηκε στους “Γεμιτζήδες” και τόνισε:

“Οι πρώτοι Έλληνες ναυτικοί, που “γέμιζαν” τα πανιά με τον άνεμο και καθοδηγούσαν τα πλοία με δεξιοτεχνία. Η ναυτιλία βασιζόταν τότε σε ιδιωτική πρωτοβουλία, με χρηματοδότηση είτε από ίδιους πόρους είτε από εύπορους υποστηρικτές”.

Ο Σίμος Παληός, άσκησε έντονη κριτική για το γεγονός ότι η Ακαδημία Αθηνών, δεν διαθέτει έδρα για τη Ναυτιλία και είπε:

‘Η Ακαδημία Αθηνών έγινε για να βοηθήσει τη βιομηχανία, τη γεωργία και τη ναυτιλία. Σήμερα, δεν έχει καν έδρα για τη ναυτιλία. Η ελληνική ναυτιλία δεν ζητά τίποτα από το κράτος και το μόνο που κάνει είναι να προσφέρει. Οι μόνοι που πληρώνουν τα δάνειά τους είναι οι Έλληνες εφοπλιστές, όχι οι βιομήχανοι. Ας το ακούσουν αυτό”, τόνισε με πίκρα και απογοήτευση.

Συνέχισε μιλώντας για τα ιστία και τον ατμό και υπογράμμισε:

“Οι πλοιοκτήτες της Ιθάκης συγκαταλέγονται ανάμεσα στους πρώτους που πέτυχαν τη μετάβαση από το ιστίο στον ατμό. Η αρχή έγινε το 1873, όταν η οικογένεια Θεοφιλάτου, σε συμπλοιοκτησία με τον Κεφαλονίτη Βαλλιάνο, ναυπήγησε στα ναυπηγεία του Σάντερλαντ ένα από τα πρώτα σιδερένια φορτηγά ατμόπλοια της Ελλάδας, το α/π “Ιθάκη”.

Μίλησε και τις πρώτες χρηματοδοτήσεις και τους πρωτοπόρους καραβοκύρηδες και τόνισε:

“Ο Γεώργιος Ζαρίφης, ήταν ο πρώτος χρηματοδότης πλοίων με μηχανές τριπλής εκτόνωσης” και υποστήριξε τους εμποροπλοιάρχους: Ρεθύμνη στο πλοίο “Λεωνίδας”, Κουλούρα στο πλοίο “Φρόσω”, Βασιλάκη στο πλοίο “Γεώργιος”, Παληό στο πλοίο “Ελένη” και Νικολάκη στο πλοίο “Λέων”.

Επίσης, ο Σιδέρης, χρηματοδότησε τους Καρρά και Λιβανό, ενώ ο Καμπουρίδης: χρηματοδότησε τον Αντώνη Παληό.

Ο Σίμος Παληός, αναφέρθηκε στους σύγχρονους τρόπους χρηματοδότησης, και επισήμανε:

“Στο παρελθόν, η χρηματοδότηση περιοριζόταν στα ίδια κεφάλαια και στον δανεισμό με υποθήκευση του πλοίου ή ακόμη και περιουσιακών στοιχείων. Σήμερα, όμως, είναι δυνατή η άντληση κεφαλαίων από πολλούς άλλους φορείς, είτε ιδιωτικούς είτε δημόσιους (private or public). Παράλληλα, οι διαθέσιμες μορφές χρηματοδότησης έχουν πολλαπλασιαστεί, όπως για παράδειγμα τα ομόλογα, το leasing, οι προνομιούχες μετοχές (preferred shares), τα δικαιώματα προαίρεσης (warrants), κ.ά. Γενικότερα, στη σημερινή εποχή, οι σωστές ιδέες βρίσκουν τον τρόπο να υλοποιηθούν”.

Αναφέρθηκε και στο μέλλον και στα πλοία με πυρηνική ενέργεια και τόνισε:

“Το επόμενο τεχνολογικό άλμα στη ναυτιλία είναι η χρήση πυρηνικής ενέργειας, με στόχο μεγαλύτερη αποδοτικότητα και λιγότερους ρύπους. Η στροφή σε καθαρές μορφές ενέργειας είναι απαραίτητη λόγω της κλιματικής κρίσης. Η πυρηνική ενέργεια και η τεχνητή νοημοσύνη δεν πρέπει να μας φοβίζουν, αλλά να αξιοποιούνται ως μέσα προόδου και ανταγωνιστικότητας.

Από το 2018, μελέτες δείχνουν πως κάθε χαμένη θέση εργασίας λόγω τεχνολογίας δημιουργεί 1,7 νέες – κάτι που δεν έχει διαψευστεί. Η ελληνική ναυτιλία μπορεί να ηγηθεί και αυτής της μετάβασης, χάρη στην εμπειρία και τη διεθνή της δυναμική”.

Στη συνέχεια, προέβη σε μια εκτενή ανάλυση για τους μικροαντιδραστήρες και υποστήριξε:

“Οι μικροαντιδραστήρες που χρησιμοποιούν εμπλουτισμένο ουράνιο και θόριο αποτελούν μια καινοτόμο λύση για την παροχή ενέργειας σε εμπορικά πλοία. Είναι πολύ μικρότεροι από τους παραδοσιακούς πυρηνικούς αντιδραστήρες και προσφέρουν υψηλή ενεργειακή πυκνότητα, δηλαδή μπορούν να παρέχουν μεγάλη ποσότητα ενέργειας για πολλά χρόνια χωρίς ανάγκη ανεφοδιασμού.

Το θόριο και το ουράνιο που χρησιμοποιούνται είναι εμπλουτισμένα, αλλά όχι κατάλληλα για την κατασκευή όπλων, επομένως ο κίνδυνος εξάπλωσης πυρηνικών όπλων είναι σημαντικά μειωμένος. Αυτοί οι αντιδραστήρες μπορούν να κατασκευαστούν σε εργοστάσια, να μεταφερθούν έτοιμοι και να εγκατασταθούν απευθείας στα πλοία. Όταν εξαντληθεί το καύσιμό τους, ολόκληρη η μονάδα μπορεί να αντικατασταθεί με έναν νέο αντιδραστήρα, ενώ ο προηγούμενος επιστρέφεται στο εργοστάσιο για επαναγέμιση. Αυτό το σύστημα ονομάζεται «plug-and-play», καθώς δεν απαιτεί μεγάλη υποδομή ή περίπλοκες εργασίες συναρμολόγησης”.

Ωστόσο, επισήμανε: “Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι κυρίως πολιτικό: οι μικροαντιδραστήρες αντιμετωπίζουν σημαντικά ρυθμιστικά εμπόδια, καθώς η διαδικασία έγκρισής τους από τις κρατικές αρχές μπορεί να διαρκέσει έως και 10 χρόνια, λόγω έλλειψης πολιτικής πίεσης για αλλαγή. Δεν υπάρχει σήμερα ισχυρή κινητήρια δύναμη για την επιτάχυνση των διαδικασιών αυτών, γεγονός που καθυστερεί την υιοθέτηση αυτής της τεχνολογίας.

Όταν όμως αυξηθεί η πίεση λόγω της ραγδαίας ανόδου των τιμών του πετρελαίου εξαιτίας της μείωσης της παγκόσμιας προσφοράς, τότε η ανάγκη για εναλλακτικές λύσεις θα γίνει επιτακτική. Σε εκείνη τη στιγμή, η μετάβαση στην πυρηνική ενέργεια θα είναι αναπόφευκτη, και μέσα σε μόλις τρία χρόνια, ο κόσμος θα στραφεί μαζικά σε αυτήν, καθώς αποτελεί τη μόνη λύση που είναι σταθερή, εξαιρετικά άφθονη, καθαρή και θα γίνει και οικονομική”.

Ο Σίμος Παληός

Η οικογένεια Παληού ασχολείται με την ναυτιλία πάνω από δύο αιώνες και ο σημερινός πατριάρχης της είναι ο Σίμος Παληός, που είναι γιος του Παντελή Παληού και γεννήθηκε το 1941 στη Χίο. Οι ναυτικές ρίζες του συνδέονται με τις οικογένειες Παληού, Κολάκη και Μαργαρώνη. Ο Συμεών Παληός, αποφοίτησε από το ιστορικό γυμνάσιο Αρρένων Χίου και στη συνέχεια σπούδασε μηχανολογία και ναυπηγική στο Πανεπιστήμιο του Durham στη βορειοανατολική Αγγλία.

Το 1972 ίδρυσε την Diana Shipping Inc., με βαπόρια από δεύτερο χέρι, τα οποία αγοράζονταν συνεταιρικά με φίλους, με συγγενείς. Η ανοδική εξέλιξη της εταιρείας επέτρεψε στην Diana Shipping Inc., να κάνει το μεγάλο άλμα στο Χρηματιστήριο και από το 2005 μέχρι και σήμερα, οι μετοχές της διαπραγματεύονται δημόσια μέσω του Χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης.

Η οικογένεια Παληού δεν είχε μόνο παρουσία στη Χίο, αλλά είχε και στην Αθήνα. Μάλιστα, ο πρόγονος του Συμεών Παληού, Αντώνης Παληός αγόρασε στις αρχές του 20ου αιώνα το Παλατάκι, ένα αρχιτεκτονικό κόσμημα που βρίσκεται στο Χαϊδάρι. Μάλιστα, ο Αντώνης Παληός ανακαίνισε το Παλατάκι και τότε έγιναν και οι οροφογραφίες των αιθουσών, όπως και η επιγραφή «Κρείσσον Φθόνος Οικτιρμού», που σημαίνει «Καλύτερα να σε ζηλεύουν παρά να σε λυπούνται», επάνω από το τζάκι της κεντρικής αίθουσας του πρώτου ορόφου.

Ο Σ. Παληός έχει εμπειρία στον ναυτιλιακό κλάδο από το 1969 και εξειδίκευση σε τεχνικά και λειτουργικά θέματα. Έχει υπηρετήσει ως σημαιοφόρος στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό για την επιθεώρηση επιβατηγών σκαφών για λογαριασμό του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και έχει τα προσόντα του ναυπηγού και μηχανικού.

Ο Σ. Παληός είναι μέλος διάφορων κορυφαίων νηογνωμόνων παγκοσμίως και είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου της United Kingdom Freight Demurrage and Defense Association Limited. Από τις 7 Οκτωβρίου 2015, ο Σ. Παληός είναι Πρόεδρος του Συλλόγου «Ίδρυμα Φίλων Βιοϊατρικών Ερευνών, Ακαδημία Αθηνών». Είναι κάτοχος πτυχίου στη Ναυτική Μηχανική από το Πανεπιστήμιο Durham.

Διαβάστε επίσης:

Okeanis Eco Tankers (Οικογένεια Αλαφούζου): Εκλογή νέου συμβουλίου και επιτροπών

DryDel (Κώστας Δελαπόρτας): Παρέλαβε το νεότευκτο Rio Rita

Έρευνα της McKinsey & Company: Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ρισκάρουν και τους φέρνουν μεγάλες αποδόσεις