ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η ενοποίηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, με το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, η σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και η επέκταση του με την εξαγγελθείσα παραχώρηση των 400 στρεμμάτων στην ΟΝΕΧ, για την δημιουργία εμπορικού λιμένα, έχουν διαμορφώσει νέες συνθήκες ανταγωνισμού και δικαιολογημένα προκαλούν εύλογα ερωτήματα και αντιδράσεις.
Η πρώτη αντίδραση ήρθε από την Κινεζική Πρεσβεία, η οποία επιτέθηκε στην Αμερικανίδα Πρέσβη για τις πρόσφατες δηλώσεις και τις αιχμές της κατά της Cosco και των Κινεζικών συμφερόντων στο λιμάνι του Πειραιά.
Ωστόσο, υπάρχουν προβληματισμοί και από επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο των Ναυπηγείων, στις περιοχές της Σαλαμίνας, του Περάματος και του Σκαραμαγκά, οι οποίοι διατύπωσαν την άποψη, ότι σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση δεν θα πρέπει να επιτρέψει ώστε να δημιουργηθούν αθέμιτες πρακτικές και συνθήκες σε βάρος των άλλων μικρότερων ναυπηγείων.
Η κριτική επικεντρώνεται στο εργασιακό καθεστώς που επικρατεί στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και την σύμβαση παραχώρησης που ψήφισε η Βουλή.
Από την άλλη πλευρά, οι εξελίξεις δεν αφήνουν αδιάφορο, τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, ο οποίος έχει επενδύσει στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά σημαντικά κεφάλαια.
Προφανώς, ο Γιώργος Προκοπίου θα απαιτήσει ισονομία στις θεσμικές παρεμβάσεις που θα γίνουν υπέρ των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ενώ δεν αποκλείεται να προχωρήσει και εκείνος σε ένα τερματικό σταθμό εξυπηρέτησης πλοίων κοντέινερ και πλοίων μεταφοράς LNG.
Από την άλλη πλευρά, ναυτιλιακοί παράγοντες της Ακτής Μιαούλη, υποστήριζαν ότι το βάθος του κόλπου της Ελευσίνας, ανάμεσα στο Πέραμα και στην Σαλαμίνα δεν ξεπερνά τα 10 μέτρα, που σημαίνει ότι θα απαιτηθούν εκβαθύνσεις και τεράστια υποστηρικτική έργα για την ασφαλή διέλευση των πλοίων προς το νέο λιμάνι.
Σε αυτούς τους προβληματισμούς προστίθενται και οι τοπικές αντιδράσεις και ενδεχομένως και οι ενστάσεις των Αρχαιολόγων.
Πάντως, η παραχώρηση των 136 στρεμμάτων στους Δήμους Ασπροπύργου, Ελευσίνας και Μεγάρων, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ήδη υπάρχει συμφωνία συναίνεσης με τους τοπικούς δημάρχους.
Οι αντιδράσεις των Κινέζων
«Η νέα Αμερικανίδα Πρέσβειρα στην Ελλάδα, κατά τη συνέντευξή της, εξαπέλυσε αβάσιμες επιθέσεις κατά της επένδυσης και λειτουργίας του Λιμανιού του Πειραιά από κινεζικές επιχειρήσεις. Αυτό συνιστά κακόβουλη συκοφάντηση της φυσιολογικής σινοελληνικής εμπορικής συνεργασίας και σοβαρή παρέμβαση στα εσωτερικά της Ελλάδας», επισήμανε χθες εκπρόσωπος της Κινεζικής Πρεσβείας.
Η απάντηση της Κινεζικής Πρεσβείας, ήρθε μετά τις δηλώσεις της Αμερικανίδας Πρέσβεως, Κίμπερλι Γκιλφόιλ, η οποία σε συνέντευξη της, άφησε σαφείς υπαινιγμούς για τον ρόλο των Κινέζων στο λιμάνι του Πειραιά.
Αλλά ας θυμηθούμε τι είπε η Αμερικανίδα Πρέσβης:
«Είναι πολύ σημαντικό το ότι επιθυμούν τόσα πολλά άτομα, όσον αφορά τις υποδομές, να έρθουν αμερικανικές υποδομές εδώ για να στηρίξουν την περιοχή, να βελτιώσουν, ίσως, την απόδοση από άλλα λιμάνια και περιοχές, για να αντισταθμίσουν την κινεζική επιρροή με το λιμάνι του Πειραιά. Δυστυχώς, εκείνη την εποχή, όπως είχε αναφέρει ο πρωθυπουργός σας, δεν υπήρχαν άλλοι πλειοδότες. Ήταν μια περίοδος οικονομικής ύφεσης, τα πράγματα ήταν λίγο δύσκολα. Δεν υπήρχε τόση σταθερότητα στην Ελλάδα. Και νομίζω πως γι’ αυτό συνέβη. Είναι ατυχές, μα νομίζω πως υπάρχουν τρόποι να παρακαμφθεί, να βρεθεί λύση. Είτε επιδιώκοντας την αύξηση της απόδοσης σε άλλες περιοχές ή ίσως κάποια μέρα βγει προς πώληση».
Η Κινεζική Πρεσβεία, μέσω εκπροσώπου της, στο σχόλιο της, πρόσθεσε επίσης και τα εξής:
«Οι σχετικές δηλώσεις, διαποτισμένες με ψυχροπολεμική νοοτροπία και λογική ηγεμονισμού, αντιβαίνουν στη θεμελιώδη επαγγελματική δεοντολογία ενός διπλωμάτη και αποκαλύπτουν πλήρως τη δόλια πρόθεση των ΗΠΑ να εξυπηρετήσουν τα δικά τους γεωπολιτικά συμφέροντα, εκμεταλλευόμενες το Λιμάνι του Πειραιά αλλά και ακόμη την Ελλάδα. Η Κίνα εκφράζει την έντονη δυσαρέσκεια και την κατηγορηματική της αντίθεση.
Η Κίνα και η Ελλάδα είναι φίλοι που στέκονται ο ένας στο πλευρό του άλλου στις δύσκολες στιγμές και συνεργάζονται αποκομίζοντας αμοιβαίο όφελος. Η συνεργασία των δύο χωρών βασίζεται αποκλειστικά στην αμοιβαία στήριξη, χωρίς γεωπολιτικούς υπολογισμούς, δεν στοχεύει τρίτους ούτε επηρεάζεται από τρίτους. Όταν η Ελλάδα αντιμετώπιζε την κρίση χρέους, η Κίνα έτεινε χείρα βοηθείας, επιτρέποντας στο Λιμάνι του Πειραιά να εξελιχθεί σε ένα από τα κορυφαία μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου και της Ευρώπης, δημιουργώντας δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας και προσφέροντας σημαντικά οικονομικά οφέλη στην Ελλάδα. Η επιτυχία της κινεζικής επένδυσης στο Λιμάνι του Πειραιά αποτελεί όχι μόνο υπόδειγμα σινοελληνικής εμπορικής συνεργασίας, αλλά και μαρτυρία της αλληλοστήριξης των δύο λαών στις δυσκολίες. Στο μέλλον, οι κινεζικές επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να αυξάνουν τις επενδύσεις τους και, μαζί με τον εργατικό και σοφό ελληνικό λαό, θα συμβάλουν στην ακόμη καλύτερη ανάπτυξη του λιμανιού.
Το Λιμάνι του Πειραιά ανήκει για πάντα στον ελληνικό λαό, δεν είναι εργαλείο για την υπονόμευση της περιφερειακής ευημερίας και σταθερότητας, και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να πέσει θύμα της γεωπολιτικής αντιπαράθεσης. Στη σημερινή περίοδο που το Λιμάνι του Πειραιά αναπτύσσεται ραγδαία, η Αμερική, με ιδιοτελείς προθέσεις, υποκινεί την Ελλάδα να τερματίσει τις συμβατικές της υποχρεώσεις και να πουλήσει το λιμάνι — αυτή η πρακτική αποτελεί τυπικό παράδειγμα επιβολής της δικής της σκέψης στους άλλους και αποκαλύπτει μια νοοτροπία που αποπειράται να υπονομεύσει τη σταθερότητα. Αυτά τα τεχνάσματα, τα οποία φανερώνουν το γεγονός ότι η Αμερική κρίνει εξ ιδίων τα αλλότρια, και προφανώς εξυπηρετούν δικές της σκοπιμότητες, είναι καταδικασμένα σε αποτυχία ενώπιον του ελληνικού λαού, φορέα χιλιετιών πολιτισμού και σοφίας. Θα συμβουλεύαμε την Πρέσβειρα να αναλογιστεί σοβαρά τα λόγια και τις πράξεις με τις οποίες είχε προσβάλει τον ελληνικό λαό στο παρελθόν, και να φροντίσει οι ενέργειες της να συνάδουν με την ιδιότητά της και να ωφελούν τον ελληνικό λαό».
Η αντίδραση του υπουργείου Εξωτερικών
Ωστόσο, είχαμε και αντίδραση και από το υπουργείο Εξωτερικών. Η εκπρόσωπος Τύπου του υπουργείου Εξωτερικών, Λάνα Ζωχιού, απαντώντας σε ερώτηση για τις δηλώσεις της Κίμπερλι Γκιλφόιλ, είπε:
«Έχει αρκετές φορές τοποθετηθεί ο ίδιος ο Πρωθυπουργός γι’ αυτό, ότι το λιμάνι του Πειραιά, το 67% του λιμένος, παραχωρήθηκε στους Κινέζους κατά τη διάρκεια της δημοσιονομικής κρίσης στην Ελλάδα και ήταν οι μόνοι, οι οποίοι κατέθεσαν προσφορά. Δεν τίθεται θέμα ευθυγράμμισης με τις ΗΠΑ ως στρατηγικό εταίρο σε θέματα που αφορούν την προστασία των κοινών μας συμφερόντων. Η Ελλάδα σέβεται τις συμφωνίες που έχουν συναφθεί στο παρελθόν, οπότε δεν νομίζω ότι έχω κάτι περισσότερο να πω ως προς αυτό. Δεύτερον, είναι πασιφανές πως είμαστε ανοιχτοί ως προς τα θέματα των επενδύσεων, αλλά δεν είναι κάτι το οποίο άπτεται των αρμοδιοτήτων μας».
Η τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης
Κατά την προχθεσινή συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου και της Αμερικανίδας πρέσβεως, Κίμπεριλ Γκιλφόιλ, ειπώθηκε από τον υπουργό ότι θα κατατεθεί η σχετική τροπολογία για την επέκταση των δραστηριοτήτων των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Η σχετική τροπολογία, κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης, που επιγράφεται: «Σύσταση και λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, ρυθμίσεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού και λοιπές διατάξεις»
Ειδικότερα, στο άρθρο 52, αναφέρονται τα εξής:
«Διαδοχή δικαιωμάτων – Τροποποίηση άρθρου 4 ν. 4965/2022 Στο άρθρο 4 του ν. 4965/2022 (Α’ 162), περί διαδοχής δικαιωμάτων, προστίθεται δεύτερο εδάφιο και το άρθρο 4 διαμορφώνεται ως εξής: «Άρθρο 4 Διαδοχή δικαιωμάτων Αναφορικά με τη διαδικασία εξυγίανσης της ΝΒΕΕ Α.Ε. του παρόντος, σε περίπτωση μεταβίβασης των στοιχείων του ενεργητικού της εταιρείας, στο πλαίσιο της συναφθησόμενης συμφωνίας εξυγίανσης σύμφωνα με τους όρους της παρούσας εξουσιοδότησης, οι νέοι φορείς καθίστανται διάδοχοι των δικαιωμάτων που ορίζονται στις παρ. 6 και 7 του άρθρου τέταρτου του ν. 2528/1997 (Α’ 216) και μπορούν να συνεχίσουν να ασκούν τα εν λόγω δικαιώματα σύμφωνα με τους υφιστάμενους όρους παραχώρησης αυτών για τις ανάγκες της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητάς τους. Τα δικαιώματα των παρ. 6 και 7 του άρθρου τέταρτου του ν. 2528/1997 43 δύνανται να ασκούνται και προς τον σκοπό παροχής εφοδιαστικών, λιμενικών και πάσης φύσεως συναφών υποστηρικτικών υπηρεσιών από τους νέους φορείς και τα νομικά πρόσωπα στα οποία συμμετέχουν άμεσα ή έμμεσα, αυτοτελώς ή σε σύμπραξη με φορείς διαχείρισης και εκμετάλλευσης λιμένος συμφερόντων Ελληνικού Δημοσίου, με άμεση ή έμμεση συμμετοχή του σε αυτές, καθώς και υπηρεσιών εμπορικής, αμυντικής, εφοδιαστικής ή ενεργειακής φύσεως προς τον σκοπό επωφελέστερης αξιοποίησης των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων, των υφιστάμενων και μελλοντικών υποδομών τους, εξυπηρέτησης της λειτουργίας τους και των πάσης φύσεως δραστηριοτήτων τους, εφόσον δεν παρεμποδίζεται η ομαλή λειτουργία της επένδυσης του πρώτου εδαφίου και σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.».
Η απάντηση των Κινέζων είναι η βράβευση του Κ. Καραμανλή;
Οι Κινέζοι, ως φαίνεται, ανέμεναν τις εξελίξεις με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και το ανταγωνιστικό λιμάνι που θα δημιουργηθεί, δίπλα από το λιμάνι του Πειραιά και σήμερα πραγματοποιούν εκδήλωση, στην οποία θα τιμήσουν τον πρώην πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή για την συμβολή του στην ενίσχυση των Ελληνοκινεζικών σχέσεων.
Υπενθυμίζεται ότι επί πρωθυπουργίας του Κ. Καραμανλή, ξεκίνησε η διαδικασία παραχώρησης της πλειοψηφίας των μετοχών του ΟΛΠ στην κινεζική Cosco και ο σχεδιασμός για την κατασκευή της δεύτερης και τρίτης προβλήτας.
Την εκδήλωση οργανώνει το Ελληνοκινεζικό Εμπορικό, Βιομηχανικό, Τουριστικό και Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, με αφορμή τη συμπλήρωση 30 ετών από την ίδρυσή του (1995–2025).
Η επετειακή εκδήλωση με τίτλο «1995–2025: Γεφυρώνοντας Πολιτισμούς και Δημιουργώντας το Μέλλον στις Ελληνοκινεζικές Επιχειρηματικές Σχέσεις» θα γίνει σήμερα ην Πέμπτη 20 Νοεμβρίου, στον Ελληνικό Κόσμο.
Την εκδήλωση θα τιμήσουν με την παρουσία τους ο Κώστας Καραμανλής Πρώην Πρωθυπουργός της Ελλάδος, ο Εξοχότατος Πρέσβης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελληνική Δημοκρατία, Fang Qiu, καθώς και ο Δήμαρχος της Pudong, Shanghai και Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας της Δημοτικής Κυβέρνησης Shanghai, Wu Jincheng.
Στην εκδήλωση έχουν προσκληθεί να παραβρεθούν μεταξύ άλλων εκπρόσωποι της Ελληνικής Κυβέρνησης και μέλη της πολιτικής ζωής της χώρας, εκπρόσωποι από Εθνικά και Διεθνή Επιμελητήρια, Διπλωμάτες, μέλη της επιχειρηματικής κοινότητας από όλους τους κλάδου της Ελληνικής οικονομίας καθώς επίσης και τα μέλη του Επιμελητηρίου.
Επίσης, θα βραβευθούν για την συμβολή τους στην ενίσχυση των ελληνοκινεζικών σχέσεων, ο πρώην Πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, ο πρώην Υπουργός και Συγγραφέας Γιώργος Ανωμερίτης, η ΑΕ Πρέσβης της ΛΔ Κίνας κ. Fang Qiu, ο Δήμαρχος του Pudong κ. Wu Jincheng, ο κ. Γιώργος Προκοπίου, ο κ. Κυριάκος Δερμάτης Μέλος του ΔΣ του Επιμελητηρίου και Ιδρυτής της Intermodal και ο κ. Κωνσταντίνος Γιαννίδης Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου.
Τι προβλέπει το σχέδιο για το νέα λιμένα
Το σχέδιο για την ανάπτυξη του νέου λιμένα Ελευσίνας, των Ναυπηγείων Ελευσίνας και του Θριασίου Πεδίου αποτελεί μια συντονισμένη προσπάθεια για τη μετατροπή της ευρύτερης περιοχής σε έναν πολυλειτουργικό κόμβο (hub) εμπορίου, logistics, ενέργειας και άμυνας.
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, υπό τη διαχείριση της ONEX, προβλέπεται να εξελιχθούν σε λιμένα ικανό να εξυπηρετεί: Πολεμικά και εμπορικά πλοία. Μεταφορές χύδην φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων. Δραστηριότητες logistics. Υποστήριξη ενεργειακής ασφάλειας και LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), εστιάζοντας στην ενεργειακή μετάβαση. Προωθείται ήδη νομοθετική ρύθμιση για την επέκταση κατά 400 στρέμματα της χερσαίας ζώνης του ναυπηγείου προς την πλευρά του κυρίως λιμανιού της πόλης.
Η ανάπτυξη συνδέεται με την εμπλοκή της DFC (U.S. International Development Finance Corporation), υπογραμμίζοντας τη γεωστρατηγική σημασία της πρωτοβουλίας, η οποία χρηματοδοτεί την επένδυση με 125 εκατομμύρια δολάρια.
Ο σχεδιασμός προβλέπει και σύνδεση με το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο που και αυτό θα χρηματοδοτηθεί, σχεδόν κατά το ήμισυ της επένδυσης από την DFC.
Το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο
Το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο (ΘΕΚ) στο Θριάσιο Πεδίο, με φορέα υλοποίησης την κοινοπραξία Goldair – ΕΤΒΑ, αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις υποδομής στη χώρα, ύψους περίπου 300 εκατ. ευρώ.
Ο στόχος είναι να μετατραπεί σε στρατηγικό κόμβο logistics για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια.
Το σχέδιο του νέου λιμένα Ελευσίνας συνδέεται άμεσα με την επένδυση του ΘΕΚ, διαμορφώνοντας μια ενιαία σύνδεση της Αττικής με τη Βόρεια Ελλάδα, Βόλο, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη.
Η περιοχή έχει ήδη στρατηγική σημασία λόγω της άμεσης σύνδεσης με την Αττική Οδό, την Εθνική Οδό και το σιδηροδρομικό δίκτυο, καθιστώντας την ιδανικό hub για συνδυασμένες μεταφορές.
Αναμένεται να δημιουργήσει 3.000 έως 5.000 νέες θέσεις εργασίας.
Επισημαίνεται ότι η μετατροπή των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε εμπορικό, ενεργειακό και αμυντικό hub αποτελεί διακηρυγμένο στόχο της ONEX και του Πάνου Ξενοκώστα και συνδέεται άμεσα με την εμβάθυνση των στρατηγικών σχέσεων Ελλάδας – ΗΠΑ.
Η DFC (U.S. International Development Finance Corporation) είναι ο βασικός χρηματοδότης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, έχοντας ήδη χορηγήσει δάνειο 125 εκατ. δολαρίων, ενώ προετοιμάζεται νέα στήριξη αντίστοιχου μεγέθους.
Η προωθούμενη νομοθετική ρύθμιση, θα επιτρέψει στην εταιρεία που διαχειρίζεται τα Ναυπηγεία Ελευσίνας να αναπτύξει λιμενικές, διαμετακομιστικές, αμυντικές και ενεργειακές δραστηριότητες, μετατρέποντας το λιμάνι σε πολυδιάστατο κόμβο.
Έτσι, διαμορφώνονται οι όροι για ένα σύγχρονο λιμάνι πολλαπλών χρήσεων, ικανό να εξυπηρετεί πολεμικά και εμπορικά πλοία, χύδην φορτία, εμπορευματοκιβώτια, αλλά και εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας.
Επισημαίνεται επίσης ότι η DFC έχει ήδη αποστείλει Επιστολή Προθέσεων (Letter of Intent) προς τον επικεφαλής του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου, Βασίλη Μαγκλάρα, για δανειακή σύμβαση ύψους περίπου 150 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο ήμισυ της προγραμματισμένης επένδυσης της στο Θριάσιο Πεδίο.
Αποτελεί το πρώτο ολοκληρωμένο, υπερσύγχρονο κέντρο συνδυασμένων μεταφορών στη χώρα, ενσωματώνοντας όλες τις δραστηριότητες εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών κάτω από την ίδια στέγη, οι οποίες προηγουμένως ήταν διασκορπισμένες στην Αττική.
Βρίσκεται σε κομβικό σημείο με άψογη διασύνδεση:
Με Σιδηρόδρομο: Συνδέεται απευθείας με τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής της ΕΡΓΟΣΕ (έκτασης περίπου 1.450 στρεμμάτων).
Με Λιμάνια: Συνδέεται με τον Λιμένα του Νέου Ικονίου (ΟΛΠ/COSCO) και σχεδιάζεται η σύνδεσή του με τον νέο λιμένα Ελευσίνας (Ναυπηγεία ONEX), δημιουργώντας ένα ενιαίο εμπορικό οικοσύστημα στη Δυτική Αττική.
Με Οδικό Δίκτυο: Άμεση πρόσβαση σε Εθνική Οδό και Αττική Οδό.
Το έργο προβλέπει την κατασκευή σύγχρονων εγκαταστάσεων logistics:
Περίπου 260.626 τ.μ. κτιριακών εγκαταστάσεων (αποθήκες).
Terminal Εμπορευματοκιβωτίων με 42.000 τ.μ. χώρους διαχείρισης με τερματικό σταθμό (Container Terminal).
Σιδηροδρομικές Γραμμές, με περίπου 5.740 μ. νέας σιδηροδρομικής γραμμής.
Σταθμοί Φορτοεκφόρτωσης:, για 385 θέσεις μεγάλων οχημάτων για φορτοεκφόρτωση.
Υποστηρικτικές Λειτουργίες, με κτίρια διοίκησης, τελωνείο, πρατήρια καυσίμων, συνεργεία φορτηγών, εστιατόρια και υπηρεσίες εξυπηρέτησης.
Μετά από διαπραγματεύσεις και αλλαγές στο αρχικό σχέδιο, η κατασκευή έχει αναληφθεί από την ΤΕΚΑΛ.
Αν και υπήρξαν μεγάλες καθυστερήσεις (το έργο ξεκίνησε από το 2016/2018), τα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν σε τετραετή ορίζοντα από την έναρξη της κατασκευής. Οι εκτιμήσεις τοποθετούν την πλήρη λειτουργία του ΘΕΚ γύρω στο 2029.
Ενδεχομένως όμως, όπως επισημαίνουν καλά πληροφορημένοι ναυτιλιακοί κύκλοι, και οι δύο επενδύσεις να συσχετιστούν με τον νέο σχεδιασμό του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας
Ποιο είναι το Master Plan του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας
Το νέο Master Plan του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (ΟΛΕ), που έχει εγκριθεί καταρχήν, προβλέπει μια ριζική αλλαγή για το παράκτιο μέτωπο της πόλης:
Ο υφιστάμενος κεντρικός εμπορικός λιμένας της Ελευσίνας προβλέπεται να μετεγκατασταθεί σε νέα θέση (Βλύχα), όπου θα εξελιχθεί σε σύγχρονο εμπορικό λιμάνι (bulk & general cargo terminal), με σύνδεση με το σιδηροδρομικό και το κεντρικό οδικό δίκτυο.
Ένα σενάριο που ακούγεται είναι ο χώρος αυτός να παραχωρηθεί στην ΟΝΕΧ.
Ο σημερινός κεντρικός εμπορικός λιμένας θα αξιοποιηθεί για ήπιες χρήσεις (τουριστικά σκάφη, ημερόπλοια, σκάφη αναψυχής) και τη δημιουργία χώρων εστίασης, εκδηλώσεων και αναψυχής, με στόχο τη γενικότερη τουριστική ανάπτυξη της παράκτιας περιοχής.
Το σχέδιο περιλαμβάνει και την απομάκρυνση των επικίνδυνων και επιβλαβών πλοίων και ναυαγίων από τον κόλπο της Ελευσίνας, προκειμένου να διευκολυνθεί η ελεύθερη και ανεμπόδιστη και ασφαλής ναυσιπλοΐα μεγάλων εμπορικών ποντοπόρων πλοίων.
Με λίγα λόγια, η Ελευσίνα αναβαθμίζεται σε έναν σημαντικό αμυντικό, ενεργειακό και εμπορικό κόμβο, συνδυάζοντας την ανάπτυξη των Ναυπηγείων και του νέου λιμένα με την εμπορευματική λειτουργία του Θριασίου Πεδίου, προσφέροντας παράλληλα ήπιες χρήσεις και τουριστική ανάπτυξη στο κεντρικό παράκτιο μέτωπο της πόλης.
Διαβάστε επίσης
Γκίλφοϊλ: Παίκτης πρώτης γραμμής η Ελλάδα – Παπασταύρου: Μιλάμε την ίδια γλώσσα
Επίθεση της κινεζικής πρεσβείας στην Αθήνα κατά της Κίμπερλι Γκιλφόιλ για το λιμάνι του Πειραιά
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Στάσσης: Έτσι γίνεται η ΔΕΗ μηχανή κερδών – Νέες μονάδες σε Βουλγαρία και Ρουμανία
- Ο Μαρινάκης βάζει από την τσέπη του 60 εκατ. ευρώ για το νέο Καραϊσκάκη 50.000 θέσεων!
- Γκίλφοϊλ κατά Cosco: Από τον Πάιατ στον Τραμπικό ρεαλισμό των ΗΠΑ
- Γεφύρι… της Άρτας το «Καμπ Νου», τα αίτια των μεγάλων καθυστερήσεων σε έργο 1,1 δισ. ευρώ