ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Όλα τα βλέμματα στρέφονται σήμερα στο μεγάλο deal για τη μεταφορά αμερικανικού LNG, αποτέλεσμα της σύμπραξης των ΑΚΤΩΡ και ΔΕΠΑ Εμπορίας, που φιλοδοξεί να τοποθετήσει την Ελλάδα σε ρόλο κεντρικού κόμβου φυσικού αερίου για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Σύμφωνα με πληροφορίες, στις 10:30 το πρωί, ο Αλέξανδρος Εξάρχου, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΑΚΤΩΡ, θα αποκαλύψει το χρηματοδοτικό σχήμα του φιλόδοξου project, το οποίο θα στηριχθεί από την U.S. International Development Finance Corporation (DFC) — τον αναπτυξιακό οργανισμό των Ηνωμένων Πολιτειών που έχει εξελιχθεί σε στρατηγικό επενδυτικό εταίρο της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια.
Πρόκειται για μια επένδυση-ορόσημο ύψους 1 δισ. δολαρίων, η οποία με όχημα την νεοσύστατη «Atlantic–See LNG Trade» προβλέπει την προμήθεια τεσσάρων πλοίων μεταφοράς LNG από τις ΗΠΑ για την τροφοδοσία της Νοτιοανατολικής Ευρώπης με 2 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως. Ένα έργο που τοποθετεί την Ελλάδα στον πυρήνα του νέου ενεργειακού διαδρόμου και ενισχύει τον ρόλο της ως περιφερειακού κόμβου στρατηγικής σημασίας.
Οι σημερινές ανακοινώσεις θα παρουσιάσουν την πλήρη αρχιτεκτονική της συμφωνίας, μαζί με τις επιμέρους επενδύσεις που τη συνοδεύουν. Θα αποσαφηνιστεί το ύψος των κεφαλαίων που θα τοποθετηθούν, η δυναμικότητα και οι περιοχές μεταφοράς LNG, καθώς και το αν η νέα εταιρεία θα διαθέτει ιδιόκτητα πλοία ή θα προχωρήσει σε μισθώσεις, σκιαγραφώντας έτσι το συνολικό χρηματοδοτικό πλάνο της πρωτοβουλίας. Όπως αποκάλυψε ο ίδιος ο κ. Εξάρχου χθες, η συμφωνία αναμένεται να ολοκληρωθεί σήμερα, με τις ανακοινώσεις να αφορούν διεθνείς παραγωγούς και αγοραστές φυσικού αερίου.
Οι εξελίξεις αυτές συνδέονται άμεσα με τη Διάσκεψη Διατλαντικής Συνεργασίας για την Ενέργεια (P-TEC), που ξεκίνησε εχθές στο Ζάππειο, με τη συμμετοχή εκπροσώπων της κυβέρνησης Τραμπ, 25 ευρωπαϊκών χωρών και κορυφαίων ενεργειακών ομίλων, παρουσία και στελεχών της DFC.
Υπενθυμίζεται πως η Atlantic-SEE LNG Trade A.E., η νέα εταιρεία που δημιουργήθηκε την Τρίτη από την ΑΚΤΩΡ (60%) και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας (40%), ιδρύθηκε ειδικά για την υλοποίηση του έργου και φιλοδοξεί να εξελιχθεί σε κομβικό παίκτη στη μεταφορά αμερικανικού LNG προς την Ευρώπη. Η πρωτοβουλία αυτή συνδέεται με τη στρατηγική της Ουάσιγκτον για την ανάδειξη της Ελλάδας ως βασικής πύλης εισαγωγής αμερικανικού φυσικού αερίου, ανοίγοντας τον δρόμο για νέες επενδυτικές ευκαιρίες.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες του mononews.gr, από το 2030 έως το 2050 η εταιρεία θα μεταφέρει 2 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου τον χρόνο, μέσα από 24 φορτία LNG ετησίως — περίπου δύο φορτία τον μήνα — ενώ κατά τη μεταβατική περίοδο 2028–2030 οι ποσότητες θα είναι μικρότερες.
Η επένδυση περιλαμβάνει την προμήθεια τεσσάρων πλοίων, κόστους 250 εκατ. δολαρίων το καθένα, ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο είτε αγοράς είτε ναύλωσης των πλοίων, με το συνολικό κόστος να διαμορφώνεται γύρω στο 1 δισ. δολάρια.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά εχθές ο Αλέξανδρος Εξάρχου, «θα υπάρξουν ανακοινώσεις που θα καταστήσουν σαφές τι πάμε να κάνουμε εδώ», χαρακτηρίζοντας τη συμφωνία εθνικής σημασίας και μία από τις πιο σημαντικές εξελίξεις στην ενέργεια των τελευταίων ετών. Τόνισε ακόμη ότι η συγκυρία είναι ιδανική, καθώς «ο τουρκικός αγωγός από το 2028 δεν θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον», ενώ εξήρε τα γρήγορα αντανακλαστικά της κυβέρνησης που επέτρεψαν στην ΑΚΤΩΡ να κινηθεί αποφασιστικά.
Αναφερόμενος στη στρατηγική επιλογή των ΗΠΑ να χρησιμοποιήσουν την Ελλάδα ως ενεργειακό κόμβο LNG, υπογράμμισε ότι πρόκειται για μια κορυφαία εξέλιξη εθνικής σημασίας, που αναβαθμίζει πολιτικά και οικονομικά τη χώρα. Η δημιουργία της Atlantic–SEE LNG Trade, πρόσθεσε, εντάσσεται στη στρατηγική του Ομίλου ΑΚΤΩΡ για επέκταση πέρα από τις κατασκευές, με έμφαση στην ενέργεια και τις ΑΠΕ, αποτελώντας τη μεγαλύτερη ευκαιρία της τελευταίας δεκαετίας για τον ελληνικό ενεργειακό κλάδο.
Ποια είναι η DFC
Η U.S. International Development Finance Corporation (DFC) είναι ο αναπτυξιακός χρηματοδοτικός οργανισμός των Ηνωμένων Πολιτειών, που έχει εξελιχθεί σε κρίσιμο μοχλό για τις αμερικανικές επενδύσεις στην Ελλάδα. Ιδρύθηκε το 2020, προκειμένου να προσφέρει στην Ουάσιγκτον ένα αντίβαρο στις κινεζικές και ρωσικές κρατικές επενδύσεις σε κρίσιμες υποδομές ανά τον κόσμο.
Η αρχή στην Ελλάδα έγινε με την έγκριση χρηματοδότησης ύψους 125 εκατομμυρίων δολαρίων για την ανασυγκρότηση και εκσυγχρονισμό των Ναυπηγείων Ελευσίνας, μέσω της συνεργασίας με την ONEX Elefsis Shipyards & Industries, έργο που αποτέλεσε και το πρώτο ουσιαστικό βήμα εμπλοκής της DFC στην ελληνική οικονομία.
Στη συνέχεια, η αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα στράφηκε σε νέες ευκαιρίες, με πιο χαρακτηριστική τη σχεδιαζόμενη συμμετοχή της —μαζί με την Τράπεζα Πειραιώς— στη χρηματοδότηση του Εμπορευματικού Κέντρου Θριασίου, που προωθεί ο όμιλος Goldair.
Παράλληλα βρίσκεται σε συζητήσεις με την κοινοπραξία Goldair – AKTOR -Trade Estates) με στόχο να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση για την ανάπτυξη του εμπορευματικού πάρκου του στρατόπεδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, το οποίο και διεκδικούν, ένα project συνολικού κόστους άνω των 260 εκατ. ευρώ.
Στο ενεργειακό πεδίο, έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας–Κύπρου–Ισραήλ, που θα αποτελέσει ενεργειακή γέφυρα για την Ανατολική Μεσόγειο.
Πλέον, η DFC ετοιμάζεται να στηρίξει χρηματοδοτικά και τη νέα κοινοπραξία ATLANTIC SEE LNG TRADE A.E., την εταιρεία των ΑΚΤΩΡ και ΔΕΠΑ Εμπορίας, που σχεδιάζει την επένδυση του 1 δισ. δολαρίων για την απόκτηση των τεσσάρων πλοίων LNG.
Η DFC εστιάζει σε επενδύσεις στρατηγικού χαρακτήρα, με προτεραιότητα σε ενέργεια, τεχνολογία, υγεία και υποδομές, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο της ως βασικού πυλώνα της αμερικανικής παρουσίας στην Ελλάδα.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Καραμανλής και Σαμαράς άνοιξαν τον δρόμο της εσωτερικής φθοράς
- Metlen: Τι θα γίνει με τη μετοχή μέχρι τις 24 Νοεμβρίου – Πού ποντάρουν αυτοί που πουλούσαν χθες
- Λαμίν Γιαμάλ: Ο 18χρονος των 350 εκατ. ευρώ που αλλάζει τους κανόνες της αγοράς!
- FIFA και Ινφαντίνο… καλοπιάνουν τον Τραμπ για 100 εκατ. λόγους (και ευρώ)