Η διεθνής ενεργειακή συγκυρία ανοίγει έναν νέο κύκλο ευκαιριών για τους Έλληνες εφοπλιστές που δραστηριοποιούνται στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Οι πρόσφατες συμφωνίες Ελλάδας–ΗΠΑ και η αναβάθμιση της χώρας σε ενεργειακό κόμβο για την Ευρώπη διαμορφώνουν ένα περιβάλλον σταθερής και μακροπρόθεσμης ανάπτυξης για τον ελληνόκτητο στόλο LNG carriers, που μπορεί να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στο νέο ενεργειακό τοπίο.

1

Η Ελλάδα αποτελεί σήμερα «πύλη» για την εισροή αμερικανικού υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη, δήλωσε προ ημερών ο υπουργός Ενέργειας των Ηνωμένων Πολιτειών Κρις Ράιτ, στο πλαίσιο της διάσκεψης για την διατλαντική συνεργασία στην ενέργεια (P-TEC), που διεξήχθη στην Αθήνα.

Ενώ θετικό κλίμα επικράτησε και κατά την συνάντηση του υπουργού Εσωτερικών και προέδρου του Συμβουλίου Ενεργειακής Κυριαρχίας των ΗΠΑ Νταγκ Μπέργκαμ με επτά κορυφαίους Έλληνες εφοπλιστές, η οποία επικεντρώθηκε στον κομβικό ρόλο της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην παγκόσμια ενεργειακή αγορά, ιδίως όσον αφορά τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Εκτίναξη των ναύλων

Στο μεταξύ, οι spot τιμές ναύλωσης για τα LNG carriers εκτινάσσονται με πηγές της αγοράς να κάνουν λόγο για κλείσιμο συμφωνιών με εξαψήφια νούμερα για πλοία που δραστηριοποιούνται στη Δύση.

Μάλιστα ορισμένοι ναυλομεσίτες αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι η αγορά «έχει τρελαθεί», μετά τη σταδιακή άνοδο σε υψηλά έτους τις τελευταίες εβδομάδες, ενώ άλλοι αναφέρουν ότι «αιφνιδιάστηκαν» από την εκτίναξη της δραστηριότητας.

Σύμφωνα με το tradewinds, γίνεται λόγος για ναυλώσεις που ολοκληρώνονται πέριξ των 100.000 δολαρίων την ημέρα για LNG carriers στη λεκάνη του Ατλαντικού, ενώ αρκετά κοντά βρίσκονται και αυτές που κλείνονται στην Ανατολή.

Η ναυλομεσιτική Fearnley προσδιόρισε τις τιμές για δρομολόγια από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη για πλοία με δίχρονες μηχανές στη Δύση, περίπου στα $75.000 την ημέρα.

«Η spot αγορά παραμένει ισχυρή στη Δύση, με τις τιμές να καταγράφουν ρεκόρ από την αρχή του έτους και την ιδέα μιας συμφωνίας με εξαψήφιο νούμερο να μην θεωρείται πλέον μια άγρια φαντασία», αναφέρει η εταιρεία.

Ορισμένοι εξακολουθούν να θεωρούν ότι ο συγκεκριμένος κλάδος έχει πλεονάζουσα χωρητικότητα, ειδικά με την επικείμενη παράδοση μεγάλου αριθμού νεότευκτων πλοίων που αναμένεται να εισέλθουν στην αγορά.

Η Fearnley προειδοποίησε ότι η επαναπαράδοση πλοίων τον Δεκέμβριο αλλά και ο ήπιος καιρός τόσο στη Δύση όσο και στην Ανατολή αποτελούν λόγους επιφυλακτικότητας.

Οι πρωταγωνιστές

Μέσα στο νέο περιβάλλον που δημιουργείται, αρκετοί Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται στην κατάλληλη θέση για να αξιοποιήσουν τη δυναμική της αγοράς, καθώς διαθέτουν στόλους υψηλών προδιαγραφών και ισχυρή παρουσία στο LNG trade.

Ο όμιλος Αγγελικούση διατηρεί τα πρωτεία στην αγορά των LNG. Η ναυτιλιακή Maran Gas, με επικεφαλής την Μαρία Αγγελικούση διαχειρίζεται στόλο με 49 πλοία μεταφοράς LNG, χωρητικότητας 8,23 εκατ. cbm. Ενώ έχει υπό κατασκευή άλλα 11 πλοία.

Ακολουθεί ο εφοπλιστής Πήτερ Λιβανός που διαχειρίζεται μέσω των εταιρειών GasLog και GasLog Partners 37 πλοία μεταφοράς LNG, εκ των οποίων δύο παρέλαβε φέτος.

Ο Γιώργος Προκοπίου, έχει επίσης ισχυρή παρουσία στην αγορά LNG. Mέσω των εταιρειών του Dynagas Partners και Dynagas διαχειρίζεται πάνω από 20 LNG carriers.

Στόλο με 16 πλοία LNG διαχειρίζεται η ναυτιλιακή TMS Cardif Gas, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου.  

H Capital Gas συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη έχει εισέλθει δυναμικά τα τελευταία χρόνια στην αγορά μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και διαθέτει στόλο με 12 LNG carriers τελευταίας γενιάς, ενώ έχει έξι ακόμη υπό ναυπήγηση που θα παραλάβει την διετία 2026-2027.

H ναυτιλιακή Thenamaris του εφοπλιστή Νικόλα Μαρτίνου διαθέτει στο στόλο της 8 πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, αξίας 1,04 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με την VesselsValue.

Έντονη δραστηριοποίηση στη συγκεκριμένη αγορά έχει και η Alpha Gas του ναυτιλιακού ομίλου της Άννας ΑγγελικούσηΗ εταιρεία διαθέτει στόλο με 8 LNG carriers, χωρητικότητας 1,37 εκατ. cbm.

H Minerva Gas του Ανδρέα Μαρτίνου έχει έναν στόλο από πέντε πλοία μεταφοράς LNG στο νερό και ακόμα δύο υπό ναυπήγηση, τα οποία θα εντάξει στον στόλο της το 2026.

Mε δύο LNG carriers δραστηριοποιείται στην μεταφορά αερίου η TEN του Νίκου Τσάκου, ενώ ίδιο αριθμό LNG carriers διαθέτει και ο ναυτιλιακός όμιλος της Latsco, συμφερόντων Πάρη Κασιδόκωστα – Λάτση.

Διαβάστε επίσης:

Επανεξελέγη πρόεδρος στην HELMEPA,η Σεμίραμις Παληού

Η ΕΤΜΕ επιλέγει τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας – Salamis Shipyards για την μεταλλική κατασκευή της πλωτής εξέδρας θαλάσσιας επιτήρησης USSPS

Bahri Week: Τι είπαν Μαρινάκης, Προκοπίου για την αναβολή των κανονισμών του ΙΜΟ, τον σκιώδη στόλο και τις νέες ναυπηγήσεις