Η  Lloyd’s List με τα 100 πιο επιδραστικά πρόσωπα της παγκόσμιας ναυτιλίας για το 2025 επιβεβαιώνει για ακόμη μία χρονιά τη δεσπόζουσα θέση της Ελλάδας στη διεθνή σκηνή, με 17 Έλληνες εφοπλιστές και αξιωματούχους να συμπεριλαμβάνονται στα κορυφαία πρόσωπα που διαμορφώνουν την βιομηχανία.

Μάλιστα η χώρα μας έχει φέτος πιο ισχυρή παρουσία στην κορυφή, καθώς στην πρώτη δεκάδα περιλαμβάνονται οι εφοπλιστές Μαρία Αγγελικούση και Βαγγέλης Μαρινάκης, στην 8η και 10η θέση αντίστοιχα.

1

Η άνοδός τους σε υψηλότερες θέσεις σε σχέση με το 2024 επιβεβαιώνει την αυξανόμενη επιρροή των ομίλων τους σε έναν κλάδο που αλλάζει ταχύτατα υπό τις πιέσεις της απανθρακοποίησης, της ενεργειακής μετάβασης και της γεωπολιτικής αστάθειας.

Μαρία Αγγελικούση

Η Μαρία Αγγελικούση σύμφωνα με την Lloyd’s, είναι εφοπλίστρια τρίτης γενιάς, η οποία συνεχίζει την κληρονομιά του πατέρα και του παππού της. Η προθυμία της να γράψει το δικό της σενάριο, ανταποκρινόμενη στις σύγχρονες προκλήσεις και ευκαιρίες, γίνεται ολοένα και πιο εμφανής.

«Υπάρχουν πολλά που συμβαίνουν όσον αφορά τη γεωπολιτική, τους εμπορικούς πολέμους, τους κανονισμούς για τις εκπομπές και τις κυρώσεις», αναφέρει η ίδια.

«Κύριο μέλημά μας ήταν να κοιτάξουμε μέσα από την αβεβαιότητα και να συνεχίσουμε να παρέχουμε ασφαλείς και κορυφαίας ποιότητας υπηρεσίες στους πελάτες μας.»

Τον Ιανουάριο του 2025, η Angelicoussis Shipping Group ολοκλήρωσε τη μεγαλύτερη συναλλαγή στην ιστορία της, αποκτώντας το σύνολο της δραστηριότητας της Altera Shuttle Tankers από την εταιρεία ιδιωτικών επενδύσεων Brookfield. Η συμφωνία ήταν αποτέλεσμα μιας μακράς ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών, κατά την οποία η Αγγελικούση αναμετρήθηκε με άλλα γνωστά ονόματα του κλάδου.

Ο στόλος των 18 σύγχρονων shuttle tankers, που συνδέεται με συμβολαιοποιημένα έσοδα ύψους 1,8 δισ. δολαρίων και δραστηριοποιείται στη Βόρεια Θάλασσα, τον Καναδά και τη Βραζιλία, έκανε αμέσως τον όμιλο της έναν από τους δύο μεγαλύτερους παίκτες στον κλάδο, μαζί με την Knutsen NYK Offshore Tankers.

Το να είναι κορυφαίος παίκτης σε κάθε έναν από τους τομείς στους οποίους δραστηριοποιείται αποτελεί χαρακτηριστικό της στρατηγικής του ομίλου.

Σημειώνεται ότι η Angelicoussis Shipping Group στηρίζει με σθένος την ελληνική σημαία και εστιάζει στον ανθρώπινο παράγοντα. Προσφέρει θέσεις εκπαίδευσης για 800 Έλληνες δόκιμους κάθε χρόνο και επενδύει στους ανθρώπους για το μέλλον.

«Έχουμε διεθνή προοπτική, αλλά η καρδιά μας θα βρίσκεται πάντα στην Ελλάδα», υπογραμμίζει η πλοιοκτήτρια.

Βαγγέλης Μαρινάκης

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης είναι πιθανότατα ο πιο αναγνωρίσιμος εκ των μεγάλων εφοπλιστών παγκοσμίως, κυρίως χάρη στην υψηλή προβολή του στον χώρο του ποδοσφαίρου, αναφέρουν οι Lloyd’s.

Δεν είναι μόνο ιδιοκτήτης του Ολυμπιακού, του μεγαλύτερου ελληνικού συλλόγου και αγαπημένου μεγάλου μέρους της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, αλλά συχνά τον καταγράφουν οι κάμερες στους αγώνες της αγγλικής Premier League όπου αγωνίζεται η ομάδα του, η Nottingham Forest. Επιπλέον, είναι ιδιοκτήτης της πορτογαλικής ομάδας Rio Ave.

Ωστόσο, έχει δηλώσει ότι η ναυτιλία είναι η «μεγάλη του αγάπη», και πως, σε κάθε περίπτωση, προηγείται, ώστε να εξασφαλίζει τα χρήματα που του επιτρέπουν να ξοδεύει για το πάθος του στο ποδόσφαιρο.

Τα τελευταία δύο χρόνια το έχουν επιβεβαιώσει αυτό περίτρανα, καθώς ο Έλληνας εφοπλιστής έχει επεκτείνει την Capital Group μετατρέποντας την σε έναν από τους κορυφαίους, πολυδιάστατους ναυτιλιακούς ομίλους παγκοσμίως.

Είναι επίσης ένας από τους πιο σύγχρονους ομίλους, όσον αφορά την ηλικία του στόλου του, την επένδυση σε τεχνολογίες χαμηλότερων εκπομπών και υψηλότερης αποδοτικότητας, καθώς και τη σημαντική εστίασή του στη μεταφορά αερίου.

Καθώς το 2025 πλησιάζει στο τέλος του, ο όμιλος έχει υπό τον έλεγχό του 163 πλοία συνολικής χωρητικότητας περίπου 13 εκατομμυρίων dwt σε διάφορα τμήματα, συμπεριλαμβανομένων 95 που βρίσκονταν υπό παραγγελία για παράδοση από τα τέλη του 2025 έως το 2028, σύμφωνα με τους Lloyd’s.

Μόνο το 2025, ο όμιλος υπέγραψε συμβάσεις για περισσότερες από 40 νέες ναυπηγήσεις αξίας 4,7 δισ. δολαρίων, ενώ πούλησε 13 παλαιότερης κατασκευής πλοία αξίας άνω του 1 δισ. δολαρίων.

Η κερδοφόρα πώληση πλοίων ήταν πάντα ένα από τα δυνατά σημεία του κ. Μαρινάκη, αν και τα τελευταία δύο χρόνια φαίνεται να έχει εστιάσει πιο αποφασιστικά προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ενός εντυπωσιακά προηγμένου και αποδοτικού στόλου.

Η Capital φαίνεται να έχει μια ξεκάθαρη και ολοκληρωμένη στρατηγική απανθρακοποίησης, η οποία περιλαμβάνει τη χάραξη πορείας προς τις μηδενικές εκπομπές, ενώ ταυτόχρονα επιτυγχάνει πιο άμεσες μειώσεις εκπομπών με τη χρήση πλοίων διπλού καυσίμου.

Ειδική αναφορά κάνει το δημοσίευμα στην Capital Clean Energy Carriers, την εισηγμένη στο Nasdaq, η οποία έχει αποεπενδύσει από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα δεξαμενόπλοια και πλέον βρίσκεται σε τροχιά να γίνει η μεγαλύτερη εισηγμένη στις ΗΠΑ εταιρεία μεταφοράς αερίου.

Τα μεγάλα άλματα

Ο ισχυρός εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου σημείωσε άλμα 20 θέσεων στην λίστα και βρέθηκε από την 32η θέση το 2024, στην 13η θέση φέτος.

«Ο έμπειρος παίκτης της spot αγοράς φαίνεται να υιοθετεί μια πιο ισορροπημένη προσέγγιση, μεταξύ άλλων μέσω μιας επένδυσης 3 δισ. δολαρίων σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ο θρυλικός πλοιοκτήτης έχει αναγάγει τον συνδυασμό διασκέδασης και παράλληλα επίτευξης κέρδους, σε υψηλή τέχνη», αναφέρουν οι Lloyd’s.

Εντυπωσιακή ήταν και η πορεία της Σεμίραμις Παληού, επικεφαλής της Diana Shipping και προέδρου της HELMEPA, καθώς από την 87η θέση το 2024 σκαρφάλωσε στην 52η θέση.

Σύμφωνα με τους Lloyd’s, «η προοδευτική διευθύνουσα σύμβουλος της ελληνικής εταιρείας ξηρού φορτίου πιστεύει βαθιά στη βιωσιμότητα και τη διαφάνεια. Η προσπάθεια εξαγοράς της Genco αποτελεί το πιο πρόσφατο δείγμα του πιο τολμηρού οράματος της Παληού για τη Diana Shipping, η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, ενώ παράλληλα η ίδια διανύει και την τρίτη της θητεία ως πρόεδρος της Helmepa».

Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα η Diana Shipping προχώρησε σε επίσημη πρόταση εξαγοράς της Genco Shiping & Trading, της αμερικανικής εταιρίας μεταφοράς ξηρού φορτίου, στην οποία κατέχει ήδη ποσοστό 14,8%.  Με την πλοιοκτήτρια να επιχειρεί ένα φιλόδοξο άλμα, έχοντας εξασφαλίσει τεράστια δανειακή χρηματοδότηση ύψους 1,1 δισ. δολαρίων από τις σκανδιναβικές τράπεζες DNB και Nordea, για την υλοποίηση του.

Ο εφοπλιστής Νίκος Τσάκος βρέθηκε 20 θέσεις υψηλότερα και συγκεκριμένα στην 56η θέση από την 76η που ήταν το 2024.

Σύμφωνα με τη Lloyd’s List, «Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΝ παραμένει ανεπηρέαστος σε μια εποχή αβεβαιότητας, καθώς το σταθερό επιχειρηματικό του μοντέλο είναι σχεδιασμένο για να ανταπεξέρχεται σε όλες τις καιρικές συνθήκες. Η εταιρεία δεξαμενόπλοιων του Τσάκου ακολουθεί μια απλή προσέγγιση, αλλά στρέφεται όλο και περισσότερο σε πιο εξελιγμένα πλοία, όπως δείχνει η εντυπωσιακή επέκταση της στα shuttle tankers».

Η εταιρεία του εφοπλιστή προχώρησε φέτος σε mega deal αξίας 1,3 δις δολαρίων  για τη ναυπήγηση 9 δεξαμενόπλοιων τύπου DP2 Suezmax Shuttle. Έχοντας εξασφαλίσει παράλληλα 15ετή συμβόλαια απασχόλησης με την Petrobras Transporte

Στην 14η θέση της λίστας βρέθηκε  ο ισχυρός εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, (Dynacom/Dynagas/Sea Traders) από την 20η που ήταν το 2024.

«Ο υπερδραστήριος Έλληνας πλοιοκτήτης θεωρείται πρωτοπόρος της ναυτιλίας και δεν έχει αποφύγει ποτέ καμία πρόκληση, αλλά είναι επίσης γνωστός ως ένας από τους απόλυτους πραγματιστές της βιομηχανίας.  Ο Προκοπίου διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα βιβλία παραγγελιών δεξαμενόπλοιων στον κλάδο, ενώ οι πρόσφατες επενδύσεις σε νέα LNG carriers μεγαλύτερου μεγέθους, έχουν καταστήσει τον όμιλό του έναν από τους σημαντικότερους μεταφορείς αμερικανικών εξαγωγών LNG», επισημαίνουν οι Lloyd’s.

Σταθερές παρουσίες

Στην 26η θέση – ίδια με πέρυσι- παρέμεινε η Μελίνα Τραυλού, Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων ΕφοπλιστώνΕπανεξελέγη για δεύτερη θητεία, ως επικεφαλής της μεγαλύτερης εθνικής ένωσης πλοιοκτητών στον κόσμο και αξιοποιεί κάθε ευκαιρία για να υπερασπιστεί τη ναυτιλία και να ενισχύσει τη δημόσια αναγνώριση του κλάδου, αναφέρουν οι Lloyd’s.

Η πρόεδρος των Ελλήνων Εφοπλιστών έχει επανειλημμένα υποστηρίξει την ανάγκη για κανονισμούς που λαμβάνουν υπόψη τη ναυτιλία, καθώς και για ισορροπημένα σχέδια απανθρακοποίησης που βασίζονται στην πραγματικότητα.

Στην 29η θέση βρίσκεται η Αγγελική Φράγκου του ομίλου Navios.

Σύμφωνα με την λίστα, δύο επιτυχημένα ομόλογα στη σκανδιναβική αγορά συγκαταλέγονται στα πρόσφατα επιτεύγματα της Navios, καθώς η πλοιοκτήτρια συνεχίζει με δεξιοτεχνία τη διαχείριση ενός μεγάλου στόλου φορτηγών πλοίων, δεξαμενόπλοιων και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και μιας ξεχωριστής αυτοκρατορίας logistics στη Νότια Αμερική. 

Σύμφωνα με την ίδια η διαφοροποίηση και η διαχείριση κινδύνων υπήρξαν βασικοί παράγοντες επιτυχίας μέσα στο ασταθές περιβάλλον των τελευταίων ετών.

Στην 40η θέση βρέθηκε ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος της CostamareΟ δυναμικός πλοιοκτήτης που έχει εδραιώσει ευρέως την παρουσία του στη βιομηχανία, εκτείνεται στα containerships, το ξηρό φορτίο, τις υπεράκτιες δραστηριότητες και τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Το 2025 ήταν μία δραστήρια χρονιά που σηματοδοτήθηκε από μία spin-off για το τμήμα των bulkers του ομίλου και την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο, καθώς και από μια πολλά υποσχόμενη στρατηγική συνεργασία με την Cargill.

Στη θέση 60 βρίσκεται ο εφοπλιστής Πήτερ Γ. Λιβανός, επικεφαλής των GasLog, DryLog και EcoLog. 

«Ο ιδιοκτήτης “blue-chip” εταιρείας βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των επενδυτικών κινήσεων στις αλυσίδες εφοδιασμού υγρού CO₂ και πράσινου υδρογόνου. Ο Έλληνας πλοιοκτήτης παραμένει ισχυρή δύναμη στη ναυτιλία LNG και είναι συνιδιοκτήτης της αναπτυσσόμενης dry bulk εταιρείας Global Chartering».

Στην θέση 67 βρέθηκε ο Γιώργος Λογοθέτης, της Libra Group. «Ο επιχειρηματίας με έδρα τη Νέα Υόρκη ξεκίνησε από την ελληνική οικογενειακή ναυτιλιακή εταιρεία, αλλά τη μετέτρεψε σε μια πολυσχιδή παγκόσμια επιχειρηματική πλατφόρμα, που συνεχίζει να δραστηριοποιείται στη ναυτιλιακή βιομηχανία σε πολλαπλά επίπεδα.  Ο πλοιοκτήτης έχει κινηθεί από τα containerships στα bulk carriers και τα tankers, ενώ έχει διαφοροποιηθεί μέσω πολλών τεχνολογικών συνεργασιών με start-ups, καθώς και μέσω έργων ναυπηγείων και LNG bunkering στις ΗΠΑ», αναφέρει η Lloyd’s List.

Στη θέση 80, συναντάμε τον εφοπλιστή Πέτρο Παππάτης Star Bulk, για τον οποίoν η Loyd’s List αναφέρει μεταξύ άλλων: «Στο τιμόνι της μεγαλύτερης εταιρείας ξηρού φορτίου αμιγώς, εισηγμένης στις ΗΠΑ, ο Έλληνας εφοπλιστής επικεντρώνεται σε συνετή ανανέωση του στόλου. Υπό την ηγεσία του Παππά, η Star Bulk συνεχίζει να χαράσσει τη δική της στρατηγική απανθρακοποίησης.»

Στη θέση 91, βρίσκεται η Έλπη (Eλπινίκη) Πετράκη, της εταιρείας Enea Management, η οποία είναι παράλληλα πρόεδρος της Wista International. Όπως αναφέρει η Loyd’s List, «Η πρόεδρος της Ένωσης παραμένει αισιόδοξη παρά τις συνεχιζόμενες προκλήσεις που έδειξε η Έρευνα για τις Γυναίκες στη Ναυτιλία. Ολοκληρώνοντας τον τρίτο της χρόνο ως επικεφαλής της Wista International, η Πετράκη θέτει σε εφαρμογή συστήματα που θα ανακουφίσουν την πίεση των στελεχών που εργάζονται.» 

Νέα πρόσωπα στη λίστα  

Στην 36η θέση βρέθηκε ο Θωμάς Καζάκος, Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS).

Με τον νέο γενικό γραμματέα της, οι εμπορικές εντάσεις, η απανθρακοποίηση και η ευημερία των ναυτικών αποτελούν τις κορυφαίες προτεραιότητες της ένωσης για το 2026, αναφέρουν οι Lloyd’s. Ως η κύρια φωνή των πλοιοκτητών προς τις κυβερνήσεις, το ICS έχει πολλά να αντιμετωπίσει καθώς οι εμπορικές εντάσεις συνεχίζονται και οι διχασμοί γύρω από την «πράσινη» ναυτιλία εντείνονται στον ΙΜΟ.

Στη θέση 88, συναντάμε τον Σωτήρη Ράπτη, Γενικό Γραμματέα του European Shipowners.

Σύμφωνα με τη Loyd’s List, «υπό την καθοδήγηση του γενικού γραμματέα του, ο αντιπροσωπευτικός φορέας γιορτάζει φέτος τα 60 του χρόνια και δεν υπήρξε ποτέ πιο σημαντικός ως η φωνή της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας. Ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός στόλος είναι ένας από τους μεγαλύτερους που υπάρχουν, αντιπροσωπεύοντας το 35% του παγκόσμιου στόλου, αλλά αυτή τη στιγμή πλέει σε μια πορεία που θα μπορούσε είτε να οδηγήσει σε αναγέννηση είτε σε υπαρξιακή κρίση».

Η παρουσία του Σωτήρη Ράπτη στη λίστα επιβεβαιώνει τον αυξανόμενο ρόλο της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στο διεθνές περιβάλλον και τη δυναμική που έχει αποκτήσει ο ίδιος ως μία από τις πιο ηχηρές φωνές του κλάδου στις Βρυξέλλες.

Στην 24η θέση βρέθηκαν τρία πρόσωπα, δύο εκ των οποίων είναι Έλληνες. Πρόκειται για τους Magda Kopczynska, Φωτεινή Ιωαννίδου και Απόστολο Τζιτζικώστα (Κομισιόν). Όπως αναφέρει η Lloyd’s List, η καθυστέρηση του Net Zero Framework του ΙΜΟ, επαναφέρει την Ευρώπη και τους αξιωματούχους της στο τιμόνι της απανθρακοποίησης. Το νέο Σχέδιο Επενδύσεων για Βιώσιμες Μεταφορές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποτελεί ένα πρώτο βήμα για την επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Αλλά θα λειτουργήσει; , διερωτάται.

H Φωτεινή Ιωαννίδου ήταν και το 2024 στην τριάδα της Κομισιόν, που κατέλαβε την 17η θέση.

Οι παραπάνω διακρίσεις δείχνουν ότι η Ελλάδα παραμένει πρωταγωνίστρια στη μεταφορά ενέργειας, ισχυρός παράγοντας στις νέες ρυθμίσεις και την πολιτική της ναυτιλίας, μεγάλη δύναμη στην ποντοπόρο με στόλους που συνεχώς εκσυγχρονίζονται αλλά και πυλώνας στη μετάβαση προς «πράσινη» ναυτιλία.