• Ναυτιλία

    Ναυτιλία: Γιατί η Bimco δεν βλέπει ανάκαμψη τύπου «V»

    • Του Λάμπρου Καραγεώργου

    Peter Sand, chief shipping economist BIMCO


    Η πανδημία αλλάζει παγιωμένες αντιλήψεις και ναυτιλιακές διαδρομές για μία σειρά λόγους που εμποδίζουν επίσης μια θετική εξέλιξη με βάση το αισιόδοξο σενάριο της ανάκαμψης σε σχήμα «V». 

    Η BIMCO, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή οργάνωση, δεν αναμένει ανάκαμψη σε σχήμα «V» της ζήτησης ναυτιλιακών υπηρεσιών και της οικονομικής δραστηριότητας γενικά. Αντ ‘αυτού, μετά από μια ανησυχητικά απότομη πτώση, θεωρεί ότι η οικονομία και η ναυτιλία, αντιμετωπίζει μια μακρά και αβέβαιη ανάκαμψη για μια σειρά λόγους, όπως είναι ο κίνδυνος επανεμφάνισης ενός νέου κύκλου της πανδημίας, η μείωση της αγοραστικής δύναμης του πληθυσμού, η επανεμφάνιση του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ-Κίνας και τέλος η τάση διαφόρων χωρών να φέρουν κοντά τους παραγωγικές μονάδες κρίσιμων για την οικονομία τους προϊόντων και υλικών, μετά την κατάρευση της διεθνούς εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω του κορονοϊού.

    Ειδικότερα σύμφωνα με τον αναλυτή της Bimco, Peter Sand, η ταχύτητα και η κλίμακα της επιβράδυνσης της οικονομικής δραστηριότητας σε όλες τις είναι άνευ προηγουμένου και, ενώ παραμένει η απειλή από τον ιό, η διάρκεια αυτής της κρίσης και η ταχύτητα με την οποία θα ανακάμψουν τα κράτη από την οικονομική επιβράδυνση είναι εξαιρετικά αβέβαιες. Τα τεράστια πακέτα οικονομικής στήριξης  που υλοποιούνται σε όλο τον κόσμο – συμπεριλαμβανομένης της αποζημίωσης των εργαζομένων, των αναβαλλόμενων  φορολογικών  πληρωμών, κ.λ.π.  – όλα στοχεύουν να διασφαλίσουν ότι όσο είναι δυνατόν η οικονομία θα παραμείνει όρθια η επιδημιολογική κρίση  υποχωρήσει.  Όμως ακόμα κι έτσι, θα ακολουθήσει μια οικονομική κρίση.

    O κόσμος μετά την πανδημία θα αντιμετωπίσει, μεταξύ άλλων, χαμηλότερη καταναλωτική δύναμη, χαμηλότερη εμπιστοσύνη των καταναλωτών και χαμηλότερη συνολική ζήτηση. Ο κ. Sand υπογραμμίζει ότι δεν αρκεί η ανάκαμψη της κινεζικής οικονομίας για να καλύψει τη ζήτηση, χρειάζεται επίσης μια ισχυρή παγκόσμια οικονομία. Το σταδιακό  άνοιγμα των οικονομιών σε όλο τον κόσμο αυξάνει επίσης τον κίνδυνο για ένα νέο κύκλο εμφάνισης της πανδημίας και μπορεί να σημαίνει την επιστροφή σε αυστηρότερα μέτρα lockdown, τα οποία θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό τις αποφάσεις των κυβερνήσεων, των επιχειρήσεων και των καταναλωτών έως ότου περάσει η κρίση.

    Η μείωση της ζήτησης πετρελαίου θα γίνει αισθητή από τη ναυτιλία, παρά τη βραχυπρόθεσμη ώθηση που προκλήθηκε από τον πόλεμο των τιμών του αργού τον προηγούμενο  Απρίλιο.

    Ο αναλυτής της Bimco προειδοποιεί επίσης ότι για να εξασφαλιστεί όσο το δυνατόν πιο ομαλή ανάκαμψη της παγκοσμιοποίησης και της παγκόσμιας οικονομίας, οι χώρες θα  πρέπει να αποφύγουν να στραφούν στον προστατευτισμό. Σε αυτό το μέτωπο, εμφανίζονται ανησυχητικά σημάδια. Συγκεκριμένα, ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας – ο οποίος βρισκόταν σε ανακωχή από την υπογραφή της συμφωνίας «Φάση 1» τον Ιανουάριο – κάνει και πάλι την εμφάνιση του, καθώς οι ΗΠΑ απειλούν με περισσότερους δασμούς τις εισαγωγές από την Κίνα σε απάντηση του πως η κινεζική κυβέρνηση χειρίσθηκε το θέμα της πανδημίας.

    Ωστόσο, οι αυξημένοι δασμοί δεν είναι η μόνη απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο.

    Μια νέα τάση κάνει την εμφάνιση της και πιο συγκεκριμένα η ανάγκη πολλών χωρών να έχουν κοντά τους την παραγωγική βάση πολλών υλικών. Η ευπάθεια των διεθνών αλυσίδων εφοδιασμού και η  εξάρτησή τους από την κατασκευή εργοστασίων στην άλλη πλευρά του κόσμου, ωθεί πολλές κυβερνήσεις στην παροχή κινήτρων για την ανάπτυξη παραγωγικών μονάδων στη χώρα τους. Η τάση αυτή σε άλλες περιπτώσεις θα ωφελήσει τον ναυτιλιακό κλάδο σε άλλες θα τον πλήξει, σε κάθε περίπτωση είναι μία νέα τάση που μπορεί να αλλάξει τα παγιωμένα ναυτιλιακά δρομολόγια  του πλανήτη.



    ΣΧΟΛΙΑ