Ναυτιλία

Γιατί ζητούν οικονομική στήριξη οι ακτοπλόοι – Η ιδιομορφία του κλάδου και ο ρόλος του

  • Του Λάμπρου Καραγεώργου


Στο Υπουργείο Οικονομικών στρέφουν τώρα την προσοχή τους οι ακτοπλόοι, οι οποίοι ζητούν οικονομική ενίσχυση για να μην δέσουν τα πλοία τους.

Ο ακτοπλοϊκός, σε σύγκριση με άλλους επιχειρηματικούς κλάδους της στεριάς, παρουσιάζει ιδιαιτερότητες, όπως υποστηρίζουν και, για τον λόγο αυτό, με ιδιαίτερο τρόπο θα πρέπει να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα που δημιουργεί στις ακτοπλοϊκές η επιδημία και τα μέτρα, περιορισμού της κίνησης.

Ποια είναι η ιδιαιτερότητα αυτή;

Ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες δεν μπορούν να δέσουν τα πλοία και να σταματήσουν να γράφουν ζημιές, καθώς θα διασαλευθεί η οικονομική και κοινωνική συνοχή της χώρας, αφού δεκάδες νησιά θα μείνουν χωρίς επικοινωνία με το εθνικό κέντρο.

Όταν, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), πριν ακόμη ληφθεί το μέτρο της απαγόρευσης της μετακίνησης προς τα νησιά εκτός των μονίμων κατοίκων η κίνηση έχει μειωθεί κατά 77,3%, τότε είναι αναμενόμενο τι θα συμβεί τις επόμενες εβδομάδες.

Τα πλοία θα λειτουργούν με τεράστιες ζημίες. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν σταλεί από τις εταιρείες στο Υπουργείο Ναυτιλίας, το κόστος λειτουργίας των υφιστάμενων δρομολογίων (χειμερινή περίοδο) ξεπερνά τα 15 εκατ. ευρώ το μήνα, χωρίς να υπολογίζονται οι γραμμές της Κρήτης και του Ιονίου (Πάτρα, Κυλλήνη).

Οι ακτοπλόοι ζητούν, προκειμένου να μην καταρρεύσουν οι εταιρείες, να συνεχισθεί η δρομολόγηση των πλοίων με καθεστώς χειμερινής περιόδου (λιγότερα δρομολόγια από το καλοκαίρι, μειωμένο ναυτεργατικό δυναμικό) και οικονομική στήριξη, με βάση το λειτουργικό κόστος των πλοίων που θα παραμείνουν δρομολογημένα.

Για το πρώτο αίτημα, ο Υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης φαίνεται να το κάνει δεκτό, ενώ όσοι ναυτικοί πληγούν από αυτό θα καλυφθούν με τα μέτρα για τους εργαζόμενους που ανακοίνωσε ο Υπουργός Εργασίας, κ. Γιάννης Βροούτσης, αφού προηγηθούν κάποιες νομοθετικές ρυθμίσεις. Το δεύτερο θέμα της οικονομικής στήριξης παραπέμπεται με θετική εισήγηση στο Υπουργείο Οικονομικών.

Επισημαίνεται ότι, σε επιστολή του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), στην οποία έχει αναφερθεί το mononews επισήμαινε «η επιβατική κίνηση θα περιοριστεί στους κατ’ ανάγκη διακινούμενους για λόγους υγείας ή άλλα πολύ σοβαρά θέματα, δηλαδή ουσιαστικά θα είναι ανύπαρκτη.

Σε ό,τι αφορά στη διακίνηση φορτηγών αυτοκινήτων, επίσης προβλέπουμε σταδιακή καθημερινή μείωση, λόγω της υποχώρησης της οικοδομικής δραστηριότητος, αλλά και άλλων δραστηριοτήτων στα νησιά μας. Τις αμέσως επόμενες ημέρες, το μεταφορικό έργο των φορτηγών αυτοκινήτων θα αφορά μόνο στην περιορισμένη, λόγω μη ύπαρξης τουριστικής κίνησης, μεταφορά ειδών διατροφής».

Επίσης, υπογράμμιζε ότι «υπάρχουν πολύ σοβαροί λόγοι επιβίωσης των νησιωτών μας, αλλά και πολλοί σοβαροί Εθνικοί λόγοι, για τους οποίους πρέπει να διατηρηθούν στα νησιά μας τα απαραίτητα δρομολόγια, όπως ήδη έχετε ενημερωθεί από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι οποίες δραστηριοποιούνται στα νησιά μας».

«Με δεδομένη τη συρρίκνωση της κίνησης της τρέχουσας περιόδου και την απώλεια της αυξημένης κίνησης της περιόδου του Πάσχα και της θερινής τουριστικής κίνησης, που αποτελεί το 60% του ετήσιου Ακτοπλοϊκού μεταφορικού έργου, δεν υπάρχει δυνατότητα κάλυψης των εξόδων των ακτοπλοϊκών πλοίων, με αποτέλεσμα τη διακοπή των δρομολογίων.

Για τους παραπάνω λόγους, πιστεύουμε ότι πρέπει να εξασφαλιστεί η οικονομική ενίσχυση των ακτοπλοϊκών εταιρειών, αναδρομικά από 21.3.20, ούτως ώστε να εξασφαλισθεί η κάλυψη των αναγκών και η ασφάλεια των νησιών».


ΣΧΟΛΙΑ