• Ναυτιλία

    Γ. Καλογηράτος: Το δρόμο για το δικαστήριο πήρε η υπόθεση της παραπλάνησης του εφοπλιστή από στελέχη της HSBC

    • Newsroom

    Lord Byron


    Το δρόμο της δικαιοσύνης παίρνει η υπόθεση HBSC-Γεράσιμου Καλογηράτου, αναφορικά με τους ισχυρισμούς του Έλληνα εφοπλιστή περί παραπλάνησης του από στελέχη της τράπεζας που του πρότειναν να επενδύσει σε σύνθετα χρηματοοικονομικά προϊόντα, με ολέθρια αποτελέσματα.

    Μετά από τις έρευνες των ανακριτών, δύο στελέχη της HSBC στη Ελλάδα κατηγορήθηκαν για παραπλανητικές, μη αποδεκτές πρακτικές πώλησης swaps που συνδέονταν με ναυτιλιακό δάνειο, πριν από 14 χρόνια.

    Οι κατηγορίες απαγγέλθηκαν από τις δικαστικές αρχές στους Αντώνη Λαμνίδη, διευθυντικό στέλεχος στον κλάδο της ναυτιλίας στην HSBC Αθήνας και Γιώργο Κόλλια, υπεύθυνο για επενδύσεις, ο οποίος σύμφωνα με το tradewinds, δεν εργάζεται πλέον στην τράπεζα.

    Οι δύο άνδρες θα παραπεμφθούν σε δίκη με κατηγορίες οι οποίες επισείουν ποινή φυλάκισης μεταξύ 5 έως 15 ετών, αν κριθούν ένοχοι.

    Η εξέλιξη αυτή έρχεται μετά από τις επίμονες προσπάθειες του πλοιοκτήτη Γεράσιμου Καλογηράτου, 94 ετών, επικεφαλής της ναυτιλιακής Primerose Shipping, με έδρα τον Πειραιά, η οικογένεια του οποίου υπέγραψε για δύο swaps με την HSBC το 2006, ονομαστικής αξίας 10 εκατ. δολαρίων έκαστο.

    Η τράπεζα προσέφερε τα swaps ως επενδυτική ευκαιρία για τις καταθέσεις ύψους 8 εκατομμυρίων δολαρίων που ο Καλογηράτος είχε βάλει ως εγγύηση την προηγούμενη χρονιά, για ένα δάνειο 32 εκατ. δολαρίων που υπέγραψε με την HSBC για τη χρηματοδότηση της εξαγοράς του χωρητικότητας 76,800 dwt panamax, Lord Byron (κατασκευής 2005).

    Οι Έλληνες δικαστές υποστηρίζουν τώρα ότι τα στελέχη της HSBC πρέπει να λογοδοτήσουν για τους ισχυρισμούς του Καλογηράτου, ότι του παρουσίασαν ψευδώς τα swaps ως σίγουρη επένδυση χωρίς ενδεχόμενο απωλειών.

    Αντί για κέρδη, ωστόσο, ήρθε μία απροσδόκητη εξέλιξη για τον εφοπλιστή, αφού τα επιτόκια κατέρρευσαν στις αρχές του 2008 λόγω της οικονομικής κρίσης. Τον Ιούνιο 2007, όταν έληξαν τα swaps, η οικογένεια Καλογηράτου βρέθηκε με 3,9 εκατ. δολάρια.

    Και το χειρότερο για την εταιρεία Amarilis Shipping του εφοπλιστή -στην οποία ήταν εγγεγραμμένο το πλοίο και η οποία είχε υπογράψει το δάνειο για την εξαγορά και στη συνέχεια τα swaps- ήταν ότι η HSBC συνέδεσε τα swaps με το ναυτιλιακό δάνειο, που είχε προηγηθεί της συγκεκριμένης επένδυσης.

    Μάλιστα, παρά το γεγονός ότι ο Καλογηράτος είχε αποπληρώσει το δάνειο για το Lord Byron, η τράπεζα αρνήθηκε να άρει τη δέσμευση του φορτηγού πλοίου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μην μπορεί ο εφοπλιστής να πουλήσει δυνητικά το πλοίο, πριν από την κατάρρευση των αξιών την περίοδο 2014-2016.

    Το πρώτο απτό σημάδι ότι η υπόθεση του Καλογηράτου είχε βάση ήρθε το 2017, όταν η κεντρική τράπεζα της Ελλάδος αποφάνθηκε ότι η HSBC παραβίασε ορθές τραπεζικές πρακτικές κατά την πώληση των swaps.

    H Τράπεζα της Ελλάδος κατηγόρησε την τράπεζα με έδρα το Λονδίνο, επειδή δεν πραγματοποίησε έλεγχο για το αν η Amarilis είχε τη δυνατότητα και τη γνώση ως επενδυτής, να αγοράσει τέτοια χρηματοοικονομικά προϊόντα.

    Ωστόσο, η κεντρική τράπεζα δεν προχώρησε στην επιβολή προστίμων ή άλλων κυρώσεων στην HSBC. Πέρασαν δέκα χρόνια μεταξύ της λήξης των swaps και της στιγμής που η Amarilis Shipping διαμαρτυρήθηκε στους επόπτες σχετικά με αυτό, και αυτό ήταν πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, δήλωσε η Τράπεζα της Ελλάδος.

    Εξίσου μεγάλο χρονικό διάστημα χρειάστηκε και η ελληνική δικαιοσύνη για να ολοκληρώσει τις έρευνες. Χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια για να προχωρήσουν το έργο τους οι ανακριτές.

    Έτσι, εν μέσω του lockdown και αφού ο Καλογηράτος έφτασε μέχρι το Υπουργείο Δικαιοσύνης ολοκληρώθηκε η έρευνα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της, εκτός από τα δύο στελέχη στα οποία ασκήθηκαν κατηγορίες, έξι ακόμη νυν και πρώην στελέχη της HSBC απαλλάχθηκαν, συμπεριλαμβανομένου ενός ανώτερου στελέχους της τράπεζας στο Ηνωμένο Βασίλειο.



    ΣΧΟΛΙΑ