• Ναυτιλία

    Χ. Σημαντώνης: Η ναυτιλία μικρών αποστάσεων αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη θαλάσσια δραστηριότητα – Προστιθέμενη αξία άνω των 3,63€ εκατ.

    Χαράλαμπος Σημαντώνης, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων

    Χαράλαμπος Σημαντώνης, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων


    «Ο ρόλος του κλάδου της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων έχει καθοριστική σημασία τόσο για την Ευρώπη, όσο και για την Ελλάδα, δεδομένου ότι είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την εθνική μας οικονομία, αφού μεταφέρει κατ’ αποκλειστικότητα τα εθνικά μας φορτία, εσωτερικά και εξαγωγικά, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί τον συνδετικό κρίκο της Ηπειρωτικής και νησιωτικής χώρας», επισημαίνει ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων Χαράλαμπος Σημαντώνης.

    Ο κ. Σημαντώνης τονίζει ότι «επειδή οι αριθμοί έχουν την σημασία τους, θα ήθελα επιγραμματικά να αναφέρω ότι η shortsea ναυτιλία μεταφέρει το 60% των συνολικά διακινούμενων φορτίων της Ευρώπης, περίπου 1.8 εκατ. τόνοι, ενώ Ελλαδικά, μεταφέρει το 74% των διακινούμενων φορτίων, περίπου 114 χιλ. τόνοι.

    Ως γνωστόν, η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων εκπροσωπεί το European Shortsea Network, περιλαμβάνοντας όλες τις Ευρωπαϊκές θαλάσσιες μεταφορές που δεν δραστηριοποιούνται στην ανοικτή θάλασσα, συμπεριλαμβανομένων των παράκτιων μεταφορών, αυτών μεταξύ της ηπειρωτικής και των ακτών των νησιών.

    Ενώ διαχρονικός στόχος του ESN και της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι η μετατόπιση των υπό μεταφορά φορτίων από την ξηρά στη θάλασσα, μέσω των πολυτροπικών μεταφορών».

    «Αξίζει να σημειώσουμε, συνεχίζει ο Χ. Σημαντώνης, πως για την Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης για την Γαλάζια Ανάπτυξη, η Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη θαλάσσια δραστηριότητα, με προστιθέμενη αξία η οποία εκτιμάται στα 3,63 εκατ. ευρώ για το 2012 και απασχολεί περίπου 1600 άτομα άμεσα στο κλάδο και περισσότερα από 15.000 σε συμπληρωματικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες» και προσέθεσε:

    «Όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε, διανύουμε μία πρωτόγνωρη περίοδο, τόσο λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, η οποία προκάλεσε τεράστια αναστάτωση στις εμπορικές αλυσίδες, όσο και λόγω του Ρωσο-Ουκρανικού πολέμου, ο οποίος διατάραξε ισορροπίες, που έως σήμερα θεωρούσαμε δεδομένες. Πέραν της αλλαγής του status quo της περιοχής, υπάρχει και επαναπροσδιορισμός του trade, ο οποίος έχει επηρεάσει σαφώς, εκτός από την ποντοπόρο και την shortsea ναυτιλία.

    Ταυτόχρονα, η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι αντιμέτωπη με τις προκλήσεις που προκύπτουν από το νέο στρατηγικό πλάνο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως αυτό διαμορφώνεται μέσα από το πακέτο “Fit for 55”.

    Παρά ταύτα, θα ήθελα απλά να σημειώσω ότι, σύμφωνα με μελέτη εμπειρογνωμόνων της Ε.Ε., μέχρι το 2030 τα διαθέσιμα εναλλακτικά καύσιμα δεν θα είναι επαρκή. Επίσης, πρέπει να δοθεί εύλογος χρόνος προσαρμογής, καθώς και εναρμόνισης της Ελληνικής νομοθεσίας όσον αφορά τη Ναυτιλία μικρών αποστάσεων, έτσι ώστε οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις να καταστούν εφικτές και ο κλάδος να μπορέσει να είναι βιώσιμος και ανταγωνιστικός.

    Και επειδή, όπως ανέφερα και προηγουμένως, τα νούμερα έχουν την σημασία τους, θα ήθελα να κάνω μια μικρή μνεία στα τεράστια χρηματικά ποσά που έχει επωμιστεί η ναυτιλιακή βιομηχανία έως σήμερα:

    · 50 δις. δολάρια ετησίως για το MRV

    · 70 δις. δολάρια για την μείωση των αερίων του θερμοκηπίου

    · 10 δις. δολάρια για το BWM’s

    · 2 δις. Δολάρια για το retrofit (TIER I, II, III)

    · Περίπου 5 δις. δολάρια για το κόστος της συνεχούς έρευνας για εναλλακτικά καύσιμα

    · 3 δις. δολάρια για την τοποθέτηση scrubbers στα πλοία,

    · Καθώς επίσης και περίπου 300 δολάρια ανά τόνο καυσίμου για την χρήση καυσίμων περιεκτικότητας σε θείο 0,5%.

    Οι προκλήσεις για το μέλλον της ναυτιλίας είναι πολλές και συνεχείς, όμως η ναυτιλία, στο πέρασμα των χρόνων, έχει αποδείξει την ικανότητά της να προσαρμόζεται και να μετατρέπει τις προκλήσεις σε ευκαιρίες. Πιστεύω ειλικρινά ότι η πράσινη μετάβαση μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο για την ανανέωση του στόλου και ειδικά του στόλου της shortsea ναυτιλίας, που η ανάγκη είναι επιτακτική , αρκεί η πολιτεία να σταθεί αρωγός στην προσπάθεια αυτή, εκσυγχρονίζοντας πρωτίστως το νομοθετικό πλαίσιο , εξαλείφοντας έτσι της πολλαπλές αγκυλώσεις, που αποτελούν τροχοπέδη”.

    Τέλος, ο Χ. Σημαντώνης είπε: «Ευελπιστώ να δούμε πάλι έναν Κλάδο που πρωτοπορεί ιστορικά, να ανακτά την θέση του και η ελληνική ναυτιλία μικρών αποστάσεων να καταστεί και πάλι ανταγωνιστική Ευρωπαϊκά όπως συμβαίνει κατά κόρον με την ποντοπόρο».

    Διαβάστε επίσης:

    Τα θέματα της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων στον υπουργό Ναυτιλίας και στον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος

    Οι Ελληνικές Τράπεζες αύξησαν τη συμμετοχή τους στη χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιρειών



    ΣΧΟΛΙΑ