• Ναυτιλία

    Bimco: Οι δύο πραγματικότητες για τα τάνκερ, καθώς ο κορονοϊός “εξοντώνει” τη ζήτηση

    • Εριέττα Κομνηνού

    Peter Sand, chief shipping economist BIMCO


    H Bimco προειδοποίησε ότι οι ναυτιλιακές που έχουν στο στόλο τους δεξαμενόπλοια βρίσκονται αντιμέτωπες με δύο διαφορετικές πραγματικότητες στην εποχή του κορονοϊού: με βραχυπρόθεσμα οφέλη, τα οποία ενδεχομένως θα δώσουν την θέση τους σε μακροπρόθεσμο πόνο.

    Η μεγαλύτερη ναυτιλιακή ένωση παγκοσμίως, δήλωσε ότι η ταχύτητα της εξάπλωσης του ιού δυσχεραίνει την αποτίμηση των πλήρων συνεπειών, αλλά επικαιροποιεί τις προβλέψεις της για να “καταστήσει μερικές από αυτές τις τεράστιες αβεβαιότητες απτές”.

    Τα δεξαμενόπλοια έχουν εμφανώς επωφεληθεί από την κατάρρευση των συνομιλιών του ΟΠΕΚ + και την απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να πλημμυρίσει την αγορά με πετρέλαιο, κίνηση που θα οδηγήσει επίσης σε μείωση του κόστους καυσίμων, αναφέρει.

    Ωστόσο, σε “τεράστια αντίθεση” με τα οφέλη που απολαμβάνει ο τομέας των τάνκερ μεταφοράς αργού πετρελαίου από την σκληρή αυτή γεωπολιτική μάχη της πετρελαϊκής αγοράς, βρίσκονται οι ευρείες αρνητικές επιπτώσεις από την πανδημία.

     Η κατάρρευση της ζήτησης

    Οι εξαγωγές της Σαουδικής Αραβίας ενδέχεται να έχουν αυξηθεί θεαματικά αλλά, μακροπρόθεσμα, η πανδημία έχει «εξουδετερώσει» τη ζήτηση πετρελαίου παγκοσμίως για το 2020, προειδοποίησε η Bimco.

    Η ζήτηση για μεταφορές είναι μειωμένη, κυρίως για τα καύσιμα των αεροσκαφών.

    “Τα ναύλα για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου θα επηρεαστούν αρνητικά από την ουσιαστικά χαμηλότερη ζήτηση. Ωστόσο, η Bimco εκτιμά ότι οι μέσες τιμές των ναύλων για το έτος θα κυμανθούν σε σταθερά ή ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα”.

    “Τα ναύλα στα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου διαμορφώνονται τώρα σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα. Αν/όταν η γεωπολιτική στήριξη κοπάσει, η υπερπροσφορά της αγοράς είναι πιθανό να οδηγήσει τα ναύλα κάτω από τα επίπεδα του περασμένου έτους”.

    Ήδη η Fearnley Securities ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι “τα πράγματα αρχίζουν να ηρεμούν” στη spot αγορά των VLCC.

    Οι πλοιοκτήτες εξακολουθούν να κερδίζουν αρκετά χρήματα, ωστόσο, τα ναύλα διαμορφώνονται στα 160.000 δολάρια ημερησίως για τη διαδρομή από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής προς τη Νότιο Κορέα.

     Χρειάζονται δράσεις άμεσα

    Η Bimco ζήτησε άμεσα δράσεις από τους ηγέτες διεθνώς για την προστασία της υγείας σήμερα αλλά και για την προετοιμασία της επιστροφής στην κανονικότητα το επόμενο έτος.

    “Τα παραδοσιακά δημοσιονομικά και νομισματικά κίνητρα θα φέρουν μόνο εν μέρει την κανονικότητα πίσω, όταν ο κορονοϊός θα περιοριστεί.

    “Πέραν αυτού, χρειάζονται οικονομικά πακέτα κινήτρων που θα αποσκοπούν στη διασφάλιση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και των επιχειρήσεων. Το δημόσιο χρέος θα αυξηθεί, καθώς τα μέτρα αυτά είναι δαπανηρά – αλλά θα πρέπει να ανησυχείτε ακόμη περισσότερο για το μέλλον εάν προκύψουν εκτεταμένες απολύσεις και πτωχεύσεις που θα οδηγήσουν σε μια σοβαρή παγκόσμια ύφεση.”

    Η Bimco ισχυρίστηκε ότι η μεταποίηση, η οποία έχει σημαντικό ρόλο στη ναυτιλιακή βιομηχανία, επηρεάζεται σημαντικά.

    Αναφορικά με τα φορτηγά πλοία, ανέφερε ότι η ζήτηση θα πληγεί καθ ‘όλη τη διάρκεια του έτους, καθώς η Κίνα – ο κύριος αγοραστής όλων των εμπορεύσιμων προϊόντων ξηρού φορτίου – έχει περιορίσει τις αγορές της, ενώ η επιδημία του κορονοϊού βρίσκεται υπό έλεγχο.

    “Εξακολουθούμε να αναμένουμε ότι η ζήτηση θα αυξηθεί στο σύνολο του έτους, ξεκινώντας από το σημερινό χαμηλό σημείο, όταν η Κίνα θα επιστρέψει στην αγορά για εμπορεύματα”, πρόσθεσε η Bimco.

    Ο τομέας των capesize έχει πληγεί περισσότερο, καθώς η  ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος δεν έχει ακόμη αποκατασταθεί.

    Πριν από την πανδημία, η Bimco ανέμενε ότι τα μέσα ναύλα για το 2020 θα μειωθούν σε σχέση με πέρυσι. Τώρα θα διαμορφωθούν ακόμη χαμηλότερα, προβλέπει.



    ΣΧΟΛΙΑ