• Business

    Ποια σιδηροδρομικά έργα αξίας άνω των 10 δισ. ευρώ θα κάνουν την Ελλάδα logistics hub της Νοτιανατολικής Ευρώπης

    Κώστας Αχ. Καραμανλής, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Βίνης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΕΡΓΟΣΕ


    Η Ελλάδα ετοιμάζεται να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στις μεταφορές εμπορευμάτων και εμπορευματικών φορτίων στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη μέσω δύο project, ενός εθνικού και ενός διαβαλκανικού συνολικής αξίας άνω των 10 δισ. Ευρώ.Εν ολίγοις η χώρα μας ετοιμάζεται να αποτελέσει το σημαντικότερο logistics center της ευρύτερης περιοχής.

    Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός αξίας 4,5 δισ. Ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ για να προχωρήσει στην απαραίτητη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τους εθνικούς λιμένες μείζονος σημασίας.

    Επίσης, στο προσκήνιο επιστρέφει και το «Rail T-K-A-B-V-R Project» μέσω του οποίου επιδιώκεται να συνδεθούν σιδηροδρομικά οι λιμένες της Βόρειας Ελλάδας με τη Βουλγαρία. Πρόκειται για ένα έργο ύψιστης σημασίας, καθώς αποτελεί μία εναλλακτική για τις μεταφορές φορτίων μέσω της Μαύρης Θάλασσας.

    Γεγονός και το οποίο θα βελτιώσει τη θέση της χώρας μας στη γεωπολιτική σκακιέρα, διότι η νέα σιδηροδρομική διαβαλκανική σύνδεση θα αποτελέσει μία ταχύτερη, ασφαλέστερη και πιο φιλικά περιβαλλοντική εναλλακτική από αυτή που προτείνει η Τουρκία.

    Ο διαγωνισμός των 4,5 δισ. Ευρώ

    Πρόκειται για τους έξι διαγωνισμούς που προκηρύχθηκαν το περασμένο Νοέμβριο και αφορά στη σύνδεση έξι λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Η αξία τους ανέρχεται στα 4,5 δισ. ευρώ και μεγάλοι ελληνικοί και διεθνείς όμιλοι, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat, Mytilineos, Siemens και Alstom διεκδικούν τις χρυσές συμβάσεις

    Προς το παρόν οι διαγωνισμοί βρίσκονται στη Β΄Φάση κατά τη διάρκεια της οποίας τα ενδιαφερόμενα σχήματα θα λάβουν από την ΕΡΓΟΣΕ τις προμελέτες για κάθε έργο. Θα ακολουθήσει η υποβολή των προτάσεών τους και έπειτα η ΕΡΓΟΣΕ σε συνεννόηση με τον τεχνικό σύμβουλο που θα προσλάβει θα καταλήξει στην καλύτερη πρόταση για κάθε έργο, την οποία και θα δημοπρατήσει.

    Όπως έχει ήδη γράψει το mononews στόχος της ΕΡΓΟΣΕ είναι να έχουν υπογραφεί οι πρώτες συμβάσεις για τα έξι τον Μάρτιο του 2023. Από εκεί και έπειτα η ΕΡΓΟΣΕ υποστηριζόμενη από τους έξι project managers θα επιβλέπει την πορεία των έργων.

    Σημειώνεται, δε, πως στον αγώνα για τη διεκδίκηση των έξι συμβάσεων έχουν δημιουργηθεί τρεις ισχυρές κοινοπραξίες. Αυτές είναι οι εξής:

    • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat-Siemens,
    • Ελλάκτωρ – Mytilineos
    • ΑΒΑΞ – Alstom

    Ενώ τα έργα που δημοπρατούνται είναι τα κάτωθι:

    • Διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, συνολικής αξίας 591 εκατ. Ευρώ
    • Προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου αξίας 534 εκατ. ευρώ
    • Προαστιακή σιδηροδρομικής γραμμή για τη σύνδεση Ραφήνας και λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο 430 εκατ. ευρώ
    • Διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη 2,3 δισ. ευρώ
    • Σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο 1,45 δισ. ευρώ
    • Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης 77,1 εκατ. Ευρώ

    «Rail T-K-A-B-V-R Project»: Η διαβαλκανική σύνδεση

    Το «Rail T-K-A-B-V-R Project», γνωστό επίσης και ως Sea 2 Sea, είναι ένα έργο, μέσω του οποίυ θα δημιουργηθεί μία χερσαία γέφυρα εμπορευματικών μεταφορών μέσω την παράκαμψης των Στενών του Βοσπόρου.

    Το έργο, η αξία του οποίου εκτιμάται τουλάχιστον στα 6,5 δισ. ευρώ, θα δρομολογηθεί από μία κοινή ελληνοβουλγαρική εταιρεία και αφορά κατά κύριο λόγο στη σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς – Ρούσε.

    Πρόκειται για ένα εγχείρημα, το οποίο εκτός από τις σαφείς οικονομικές παραμέτρους θα δημιουργήσει και νέα δεδομένα στη γεωπολιτική σκακιέρα. Αυτό συμβαίνει διότι θα δημιουργηθεί ένας νέος δρόμος για την μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ Ευρώπης και Μαύρης Θάλασσας. Με αυτό τον τρόπο η Τουρκία θα χάσει τον μονοπωλιακό ρόλο που απολαμβάνει στην περιοχή.

    Στόχος του project είναι να παρέχονται ταχύτερες και φθηνότερες μετακινήσεις εμπορευμάτων από την Άπω Ανατολή προς την Κεντρική και τη Δυτική Ευρώπη καθώς και να αυξηθεί η συχνότητά τους. Επίσης, μέσω του «Rail T-K-A-B-V-R Project» δημιουργείται και μία ασφαλής διέξοδος σε περίπτωση που υπάρξει ατύχημα στα Στενά.

    ΕΡΓΟΣΕ: Το φθινόπωρο καταλήγει σε συμβούλους και project managers για τα έργα των 4,5 δισ. ευρώ

    ΕΡΓΟΣΕ: Στη διάθεση των μεγάλων κατασκευαστών οι προμελέτες για έργα 4,5 δισ. ευρώ – Πώς προχωρούν οι διαγωνισμοί

    ΕΡΓΟΣΕ: Ενέκρινε τα τεύχη δημοπράτησης για 6+1 Τεχνικούς Συμβούλους



    ΣΧΟΛΙΑ