Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής αποτελεί κυρίως ευθύνη της Πολιτείας, ανέφερε χθες στο συνέδριο Green Deal του ΤΕΕ ο Εντεταλμένος Σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Πέτρος Σουρέτης. Όπως τόνισε, απαιτείται η Πολιτεία, η Περιφέρεια, οι φορείς και το ΤΕΕ να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι, με στόχο να σταματήσει η κυκλοφοριακή παράλυση της Αττικής. «Λύσεις υπάρχουν εδώ και χρόνια. Το ζητούμενο είναι να ληφθεί άμεσα η πολιτική απόφαση για την υλοποίησή τους», υπογράμμισε.

Όπως εξήγησε ο κ. Σουρέτης, οι υποδομές είναι παλαιές, ενώ κρίσιμες αρτηρίες, όπως ο Κηφισός, και κόμβοι -όπως του Σκαραμαγκά και του Ασπροπύργου- λειτουργούν εδώ και χρόνια στα όριά τους. Ο Κηφισός έχει κορεστεί, με πάνω από 260.000 οχήματα ημερησίως, ενώ και η Αττική Οδός δέχεται πλέον περισσότερα από 300.000.

1

Το υψηλό ποσοστό βαρέων οχημάτων που κινούνται προς και από τον Πειραιά και τα logistics centers της Δυτικής Αττικής επιβαρύνει δραματικά τη ροή, με αποτέλεσμα κάθε συμβάν -βλάβη, τροχαίο ή έργο- να παραλύει ολόκληρο το λεκανοπέδιο. Λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης στον Κηφισό προκαλούνται ετήσιες απώλειες 80–90 εκατ. ευρώ, ενώ χάνονται 6,5 εκατ. ώρες.

Ο εντεταλμένος σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πρόσθεσε ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς χρειάζονται επανασχεδιασμό. Το Μετρό, με αναμονές 12–13 λεπτών στις ώρες αιχμής, λειτουργεί στα όριά του. Η εικόνα στην Αττική Οδό έχει επίσης επιβαρυνθεί σημαντικά: από το 2004 έως το 2024, τα Ι.Χ. στην Αττική αυξήθηκαν κατά 57% -από 3 εκατ. σε 4,5 εκατ.- στο ίδιο οδικό δίκτυο. Η Αττική Οδός καταγράφει περίπου 300.000 διελεύσεις ημερησίως, εκ των οποίων το 9% αφορά φορτηγά, ενώ η κίνηση έχει αυξηθεί κατά 20% από το 2022.

Η παλαιότητα του στόλου επιβαρύνει επιπλέον την κυκλοφορία: το 2024 σημειώθηκαν πάνω από 13.200 βλάβες (36 την ημέρα), ενώ τα συνολικά συμβάντα αυξήθηκαν από 20.000 το 2020 σε 29.000 το 2024 -περίπου 80 την ημέρα.

Η μεγέθυνση της δραστηριότητας στα logistics της Δυτικής Αττικής και του Πειραιά εντείνει ασφυκτικά την αιχμή (07:00–10:30). Μόνο στο φετινό εννεάμηνο, στην Αττική Οδό καταγράφηκαν 4,5 εκατ. διελεύσεις φορτηγών (+8,1% σε σχέση με πέρυσι, +47,5% σε σχέση με το 2019).

Μεσο-μακροπρόθεσμες παρεμβάσεις

Όπως εξήγησε ο κ. Σουρέτης, η Πολιτεία οφείλει να επιταχύνει τον προγραμματισμό για μεσο-μακροπρόθεσμες παρεμβάσεις, όπως:

• Αναβάθμιση και επέκταση Μετρό – Τραμ – Προαστιακού και δημιουργία κόμβων μετεπιβίβασης.
• Ανασχεδιασμό κρίσιμων κόμβων, όπως του Σκαραμαγκά, των Διυλιστηρίων και του Ασπροπύργου.
• Ανάπτυξη Park & Ride και ζωνών περιορισμού Ι.Χ. στα κέντρα.
• Αναβάθμιση της Λ. Κηφισού σε αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων με λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ).

Άμεσα αναγκαία μέτρα

Για την ανακούφιση του λεκανοπεδίου απαιτούνται άμεσα, ρεαλιστικά μέτρα, όπως:

• Προγραμματισμός της κυκλοφορίας των φορτηγών εκτός ωρών αιχμής (07:00–10:30) σε Κηφισό και Αττική Οδό.
• Άμεση εκκίνηση της επέκτασης της Λ. Κύμης, έργο που ξεκίνησε επί κυβέρνησης Μητσοτάκη και υπουργίας Καραμανλή, το οποίο μπορεί να μειώσει τον φόρτο στην έξοδο προς Λαμία κατά τουλάχιστον 50%.
• Δρομολόγηση των Πρότυπων Προτάσεων, κυρίως για τον άξονα Ελευσίνα–Θήβα (εκτροπή βαρέων οχημάτων) και την επέκταση της Αττικής Οδού προς το Ελληνικό, που παραμένουν ανενεργές τα τελευταία δύο χρόνια.
• Μελέτη και αναμόρφωση των ορίων ταχύτητας και χρήση “έξυπνων” καμερών (AI) για τον έλεγχο συμμόρφωσης και την πάταξη της παράνομης στάθμευσης.
• Εξέταση παραχώρησης της Λ. Κηφισού σε ιδιώτες, για αποτελεσματικότερη λειτουργία και συντήρηση.

Διαβάστε επίσης: 

Όμιλος Qualco: Συνεχίζει τη Στρατηγική Πορεία Ανάπτυξης με τη Σύσταση της Qualco Technology A.E.

Παύλος Μυλωνάς (ΕΤΕ) σε αναλυτές: «Ουδέν σχόλιο» για εξαγορά – Τι είπε για την κάμψη του 3ου τριμήνου

J.P. Morgan: “Overweight” για Ελλάδα με την Πειραιώς στο επίκεντρο – Οι φόβοι από την αναβάθμιση