• Business

    Ozempic: Πώς το best seller φάρμακο για το αδυνάτισμα «καταβρόχθισε» μια ολόκληρη οικονομία

    Lars-Fruergaard-Jørgensen, CEO Novo Nordisk (Πηγή: novonordisk.com)

    Lars-Fruergaard-Jørgensen, CEO Novo Nordisk (Πηγή: novonordisk.com)


    Κάποιοι οικονομολόγοι κάνουν ήδη λόγο για τον κίνδυνο «Nokia». Η Novo Nordisk, η εταιρεία πίσω από τα Ozempic και Wegovy έχει «καταβροχθίσει» την οικονομία της Δανίας.

    Αξίζει περισσότερο από τη χώρα, στην οποία εδρεύει, επηρεάζει άλλους ζωτικούς τομείς της οικονομίας, ανοίγει διαρκώς νέες θέσεις εργασίας, ορίζει την κατεύθυνση της έρευνας.

    Τι θα γίνει όμως αν κάτι πάει λάθος; Αν η εταιρεία, η οποία τώρα αρχίζει να νιώθει τον σκληρό ανταγωνισμό από τις άλλες φαρμακευτικές παγκοσμίως, που δεν θέλουν να χάσουν ένα κομμάτι από την πίτα των 100 δισ. δολαρίων ετησίως, που αναμένεται σύμφωνα με τη Goldman Sachs να αγγίξει η αγορά φαρμάκων απώλειας βάρους, δεν ανταποκριθεί στις προσδοκίες;

    Τι είναι το φαινόμενο Nokia

    Η φιλανδική εταιρεία επικοινωνίας και τεχνολογίας Nokia μεσουράνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Στο ζενίθ της αντιπροσώπευε το 4% του φιλανδικού ΑΕΠ.

    Όμως ο ανταγωνισμός από τους ανταγωνιστές της σταδιακά συρρίκνωσε τον άλλοτε γίγαντα των τηλεπικοινωνιών, ήδη από την πρώτη δεκαετία του 2000.

    Η παρακμή δεν επήλθε μόνο για την φιλανδική εταιρεία, αλλά και για την Φιλανδία.

    Χιλιάδες θέσεις εργασίας χάθηκαν και οι επιπτώσεις ήταν μεγάλες για όλους τους τομείς που συνδέοντας με τη σημαντικότερη τότε εταιρεία της χώρας.

    Πανεπιστήμιο, επιχειρήσεις ακόμα και ο δημόσιος τομέας «κρέμονταν» από την επιτυχία της Nokia. Όταν αυτή δεν κατάφερε να ανταποκριθεί, το ΑΕΠ της Φιλανδίας για το 2009 μειώθηκε κατά 8,1%, με την κατάρρευση της Nokia, να υπολογίζεται ότι ευθύνεται για το ήμισυ, σε μία περίοδο που η ευρωπαϊκή κρίση χρέους εξαπλωνόταν σε όλη την Ευρώπη.

    Οι Φιλανδοί δεν έχουν καταφέρει ακόμα να ανακάμψουν από αυτό το χτύπημα, ούτε να αναδιαμορφώσουν την οικονομία τους ώστε να δημιουργήσουν πλεόνασμα στον προϋπολογισμό τους.

    Οι παραλληλισμοί

    Για πολλούς οικονομολόγους, οι συγκρίσεις είναι αναπόφευκτες. Η Δανία, μία χώρα μόλις έξι εκατομμυρίων κατοίκων, βλέπει την ανάπτυξη της οικονομίας της να σέρνεται πίσω από το άρμα της Novo Nordisk.

    Η ατζέντα της εταιρείας που επενδύει σε ερευνητικές πρωτοβουλίες και διαρκείς επεκτάσεις, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στην εκρηκτική ζήτηση των φαρμάκων της, έχει φέρει ευημερία και ευφορία στη Δανία, της οποίας τα συνταξιοδοτικά ταμεία είναι γεμάτα χάρη στις αποδόσεις ρεκόρ της μετοχής της Novo, τα στεγαστικά δάνεια φθηνά και οι θέσεις εργασίας πολλαπλασιάζονται.

    Το ίδρυμα της Novo έχει ήδη προχωρήσει σε δωρεές αλλά και συνεργασίες με πανεπιστήμια, δημιουργώντας ερευνητικούς κόμβους, θέσεις πρακτικής και πτυχία με επιστημονικό αντικείμενο την βιοτεχνολογία.

    «Όταν έχεις υπερ-δυνάμεις, έχεις και υπερ-υπευθυνότητα», παραδέχθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της Novo Nordisk Lars Fruergaard Jorgensen, κατά τη διάρκεια μίας συνέντευξής, υποστηρίζοντας ότι είναι ρεαλιστής σχετικά με το πώς η εταιρεία του θα μπορούσε να επηρεάσει την οικονομία της χώρας του.

    «Αν η Novo συνεχίσει να αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξης της δανικής οικονομίας, τότε θα υπάρξει πρόβλημα αν η ροή κερδών από τη Novo συρρικνωθεί», δήλωσε ο Herman Mark Schwartz, καθηγητής πολιτικής στο Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια, ο οποίος εργάζεται πάνω στην έρευνα για την οικονομία μικρών χωρών που εξαρτώνται από μεμονωμένες επιχειρήσεις.

    Οι προκλήσεις

    Η τεράστια επιτυχία της Novo Nordisk, η οποία άνοιξε την αγορά της απώλειας βάρους, επηρεάζοντας εκατοντάδες εταιρείες στην φαρμακοβιομηχανία ή στα τρόφιμα, έχει ήδη έναν ισχυρό ανταγωνιστή από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

    Η αμερικανική Eli Lilly & Co. εισήγαγε φέτος ένα πιο αποτελεσματικό και ελαφρώς φθηνότερο φάρμακο για την παχυσαρκία, το οποίο οι αναλυτές αναμένουν ότι τελικά θα γίνει το φάρμακο με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο.

    Οι ΗΠΑ αποτελούν τη μεγαλύτερη αγορά για τα best sellers Ozempic και Wegovy.

    H Eli Lilly διεκδικεί έδαφος, ενώ από πίσω ακολουθούν κι άλλες φαρμακοβιομηχανίες, που προσπαθούν να μπουν στην κερδοφόρα αγορά.

    Τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας της Novo για το Ozempic και το Wegovy λήγουν στις ΗΠΑ το 2032 και στην Ευρώπη ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της εταιρείας.

    Οι επενδυτές θεωρούν ότι το Ozempic θα καταγράψει πολύ νωρίτερα κάμψη στις πωλήσεις του, όμως η Novo έχει ήδη προετοιμάσει το έδαφος με τεράστιες επενδύσεις σε εργοστάσια παραγωγής και ερευνητική δραστηριότητα για να διατηρήσει των πρωτοκαθεδρία της.

    Διαβάστε επίσης:

    Ozempic-Zepbound: Η φρενίτιδα για την απώλεια βάρους, οι ελλείψεις και το κυνήγι για τα μαϊμού-προϊόντα

    Zepbound: Αποτελεσματικό και στην υπνική άπνοια το φάρμακο κατά της παχυσαρκίας

    Ozempic face: Η ανεπιθύμητη παρενέργεια που οδηγεί τους ασθενείς στην πλαστική χειρουργική



    ΣΧΟΛΙΑ