Business

Νίκος Ταχιάος: Aνοιχτά όλα τα σενάρια στο διαγωνισμό για το Μετρό της Αθήνας

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Nίκος Ταχιάος, Πρόεδρος της Αττικό Μετρό


Aίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ από τις κοινοπραξίες των Άκτωρ και ΑΒΑΞ

Εξίσου πιθανά είναι αυτή την στιγμή και τα δύο σενάρια αναφορικά με την τύχη του διαγωνισμού για το έργο της κατασκευής της πρώτης φάσης της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, Άλσος Βεΐκου – Γουδή, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ, όπως επισημαίνει στο mononews ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος.

«H Αττικό Μετρό είναι υποχρεωμένη να εξαντλήσει την μελέτη όλων των εναλλακτικών, προκειμένου να προχωρήσει σε αποφάσεις για τον διαγωνισμό για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας», υπογραμμίζει ο κ. Ταχιάος και προσθέτει: «Αυτή τη στιγμή, λόγω κορονοϊού, δεν κατέστη δυνατόν να προχωρήσει γρήγορα η διαβούλευση της διοίκησης με την νομική υπηρεσία και την επιτροπή διαγωνισμού. Η απλή ανάγνωση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) αφήνει όλα τα σενάρια ανοιχτά, ακόμα και αυτό της ακύρωσης και επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού, εάν κριθεί ότι δεν είναι πρακτικά δυνατόν να συμμορφωθεί το πρακτικό της αξιολόγησης της τεχνικής προσφοράς με όσα αυτή υποδεικνύει. Τολμώ να πω ότι αυτή τη στιγμή οι πιθανότητες για οποιοδήποτε ενδεχόμενο μοιάζουν να είναι ίσες».

Στο μεταξύ χθες, τελευταία μέρα της σχετικής προθεσμίας, οι δύο κοινοπραξίες που συνεχίζουν στο διαγωνισμό, Άκτωρ – Ansaldo – Hitachi Rail Italy και Άβαξ – Ghella – Alstom Transport, όπως αναμενόταν, κατέθεσαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) την αίτηση ακύρωσης, η μια κατά της άλλης, αναφορικά με την απόφαση της Επιτροπής του διαγωνισμού για την αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών, σε συνέχεια των ασφαλιστικών μέτρων που κέρδισαν και προκειμένου αυτά να διατηρηθούν.

Όπως εκτιμάται, για να κριθεί η παραπάνω αίτηση ακύρωσης, υπό κανονικές συνθήκες, χρειάζεται περίπου τρεις μήνες. Πιθανό, λόγω κορονοϊού και καλοκαιριού, η απόφαση του ΣτΕ να καθυστερήσει περαιτέρω.

Ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή, όπως φαίνεται και από τη δήλωση του προέδρου της Αττικό Μετρό. Χρειάζεται να αποφανθεί η Επιτροπή του διαγωνισμού για το αν δύναται να «θεραπεύσει» – διαφοροποιήσει την αξιολόγηση των δύο κοινοπραξιών με βάση την απόφαση του ΣτΕ επί των ασφαλιστικών μέτρων που έχουν προηγηθεί.

Υπενθυμίζεται ότι το ανώτατο δικαστήριο ζήτησε από την Αττικό Μετρό αιτιολόγηση των αποφάσεων της Επιτροπής του διαγωνισμού, επισημαίνοντας ελλείψεις στο πρακτικό της τεχνικής αξιολόγησης και για τις δύο προσφορές.

Εφόσον υπάρξει νέο πρακτικό αξιολόγησης, όπως είναι και το πιθανότερο, καθώς η απόφαση για την ακύρωση του διαγωνισμού αυτή τη στιγμή δείχνει δυσκολότερη, από αυτή της συνέχισής του, οι δύο διαγωνιζόμενοι έχουν και πάλι το δικαίωμα της προσφυγής, ακόμα και αν παραμείνουν και οι δύο.

Σε κάθε περίπτωση, όπως έχει συμβεί με όλα τα μεγάλα έργα που έχουν εκτελεστεί στη χώρα μας, τα «επεισόδια» μέχρι να ξεκινήσει η υλοποίηση είναι πολλά. Έχουν περάσει ήδη τρία χρόνια από την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος τον Απρίλιο του 2017.

Πρόκειται για το μοναδικό μεγάλο έργο, στη συγκεκριμένη εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία για τη χώρα, για το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη ώριμη διαγωνιστική διαδικασία, ενώ δύναται να αποτελέσει το «φιλί της ζωής» για όποια από τις δύο κατασκευαστικές εταιρείες (επικεφαλής των κοινοπραξιών) το αναλάβει. Μόνον η προκαταβολή η οποία καταβάλλεται με την ανάληψη του έργου είναι 150 εκατ. ευρώ.

Την ίδια στιγμή είναι και ένα δύσκολο έργο, η χάραξή του περιλαμβάνει πολλά κεντρικά σημεία, οι σταθμοί είναι σε πυκνοκατοικημένες περιοχές (π.χ. Κολωνάκι, Εξάρχεια) που σημαίνει καθυστερήσεις και απρόοπτα…Λεπτομερή ενημέρωση για την εξέλιξη της διαδικασίας έχει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης και, όπως εκτιμάται, η όποια καθοριστική απόφαση θα έχει και τη σφραγίδα του.



ΣΧΟΛΙΑ