• Business

    Motor Oil: Πράσινα EBITDA και υψηλή κερδοφορία ανεβάζουν τις υπεραξίες

    Πέτρος Τζαννετακης. Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος Motor Oil

    Πέτρος Τζαννετάκης. Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Motor Oil


    Μια ακόμη χρονιά υψηλής κερδοφορίας αναμένεται να έχει φέτος η Motor Oil που ανακοινώνει σήμερα αποτελέσματα για το πρώτο τρίμηνο του 2023.

    Φέτος για πρώτη χρονιά, η εταιρεία θα ενοποιήσει την Anemos RES με αποτέλεσμα να αυξήσει τη συμμετοχή των πράσινων EBITDA στα συνολικά EBITDA του ομίλου. Εκτιμάται ότι το 2023 τα πράσινα EBITDA θα ανέλθουν στα 130 εκ. ευρώ για το σύνολο του έτους, ανεβάζοντας σημαντικά την αποτίμησή της εταιρείας, αφού ο πολλαπλασιαστής των πράσινων EBITDA είναι 13-15 όταν ο πολλαπλασιαστής των συμβατικών EBITDA είναι 6-7.

    Σήμερα η MORE  (Motor Oil Renewable Energy)  διαθέτει εν λειτουργία ΑΠΕ συνολικής δυναμικότητας 772 MW, από 280 MW στα τέλη του 2021, ενώ υπό κατασκευή βρίσκονται πάρκα δυναμικότητας 84 MW.

     Η Anemos RES κατέχει 24 αιολικά πάρκα σε λειτουργία, ένα μικρό φωτοβολταϊκό (2 MW) και ένα υδροηλεκτρικό σταθμό (4,95 MW), συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 493,35 MW καθώς και υπό ανάπτυξη έργα, ισχύος 1505,4 MW, στα οποία περιλαμβάνονται έργα αποθήκευσης ισχύος 417,46 MW. Επιπλέον, 280 MW σε ΑΠΕ διέθετε  η MORE, ήδη πριν την εξαγορά. Μετά την εξαγορά της Anemos res και πραγματοποιήθηκε πρόσφατα και η απόκτηση του 75% της Unagi και πλέον η MORE θα διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο έργων ΑΠΕ και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας σε διάφορα στάδια ανάπτυξης, περισσότερων από 3 GW.

     Ειδικότερα, οι τρεις εταιρείες, Baliaga, Pivot Solar και Teichio, στις οποίες η Unagi ελέγχει το 51%, κατέχουν 16 φωτοβολταϊκά έργα στη Μακεδονία και την Κεντρική Ελλάδα, συνολικής ισχύος 1,9 GW, με το 49% να ανήκει στη ΔΕΗΑΝ.  Το 90% από αυτά έχουν εξασφαλίσει περιβαλλοντικούς όρους, συνεπώς θεωρούνται ώριμα προς ανάπτυξη, με ορίζοντα αδειοδότησης σύνδεσης στα τέλη του έτους, ενώ τα 500 MW,   αναμένεται να πάρουν άμεσα άδεια σύνδεσης και να ξεκινήσει η κατασκευή τους.

    Η συναλλαγή φέρνει τη Motor Oil πιο κοντά στο στόχο της για ανάπτυξη 2.0 GW ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μέχρι το 2030, ενώ αυξάνει σημαντικά την ισχύ των έργων υπό ανάπτυξη για τη MORE προσθέτοντας έργα ώριμα που θα λάβουν όρους σύνδεσης σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ο ισχυρός ενεργειακός όμιλος που έχει πραγματοποιήσει την πιο δυναμική στρατηγική επενδύσεων σε πράσινα έργα, έχοντας ήδη υλοποιήσει επενδύσεις 1 δισ. ευρώ για την ενεργειακή του μετάβαση, έχοντας ήδη δημιουργήσει μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στη χώρα στην παραγωγή πράσινης ενέργειας.

    Ισχυρά περιθώρια διύλισης

    Ανοδική αναμένεται ταυτόχρονα και η πορεία των υπόλοιπων δραστηριοτήτων του ομίλου στο  α’ τρίμηνο, που αναμένεται ισχυρό για τη διύλιση, ενώ το β’ τρίμηνο θα επηρεαστεί από τις δραστηριότητες του ομίλου και τα έργα συντήρησης στο διυλιστήριο της Κορίνθου (CDU και hydrocracker επηρεάζονται) με τις εργασίες να αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος Ιουνίου.

    Σε ό,τι αφορά την πλευρά του κόστους, ο όμιλος επιστρέφει σταδιακά το φυσικό αέριο στις λειτουργίες, καθώς οι τιμές μειώθηκαν, γεγονός που αναμένεται να έχει θετικό αντίκτυπο στα λειτουργικά έξοδα.

    Ταυτόχρονα, η επεξεργασία της νάφθας στο διυλιστήριο της Κορίνθου έχει τεθεί σε λειτουργία και όπως ανέφερε πρόσφατα η UBS, η αυξημένη, επί του παρόντος, διαφορά νάφθας – βενζίνης, θα μπορούσε να προσθέσει €200 εκατ. EBITDA ετησίως, από τις αρχικές εκτιμήσεις των 60 – 90 εκατ. ευρώ».

    Τέσσερις πυλώνες

    Με ορίζοντα το 2030, ο Όμιλος προχωράει στο μεγαλύτερο επενδυτικό πλάνο έργων με γνώμονα τον ενεργειακό μετασχηματισμό, τα οποία θα υπερβούν τα €4 δισ., σε πολλά και διαφορετικά πεδία, με επικέντρωση σε 4 πυλώνες ανάπτυξης: Τον πυλώνα Ανανεώσιμων πηγών Ενέργειας, τον πυλώνα του Ηλεκτρισμού, την Κινητικότητας και των Νέων Τεχνολογιών, τον πυλώνα των ανανεώσιμων & εναλλακτικών καυσίμων με επικέντρωση στην Κυκλική Οικονομία και τον πυλώνα συνεχούς ενίσχυσης της αποδοτικότητας του Διυλιστηρίου και του εύρους των προϊόντων του.

    Ο πρώτος πυλώνας αφορά στη διεύρυνση του χαρτοφυλακίου ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η νεοσύστατη θυγατρική εταιρεία MORE, αναπτύσσεται δυναμικά, με επενδύσεις και έργα μεγάλης αξίας και κομβικής σημασίας. Ταυτόχρονα, προχωρά στρατηγικά και επεκτείνει τις μονάδες παραγωγής και τις υπηρεσίες της για ένα καλύτερο και πιο βιώσιμο μέλλον. Ήδη μέσα σε  τέσσερα χρόνια ο Όμιλος διαθέτει  δυναμικότητα περίπου 800 MW.

    Σημειώνεται ότι μετά τη συμφωνία με τον ΕΛΛΑΚΤΩΡΑ, βρίσκεται πιο κοντά στον επόμενο στόχο της για εγκατεστημένη ισχύ περίπου 1GW, η οποία θα είναι ικανή να τροφοδοτήσει με πράσινη ενέργεια περίπου μισό εκατομμύριο νοικοκυριά. Παράλληλα, η MORE θα διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο έργων σε διάφορα στάδια ανάπτυξης, ισχύος άνω των  2,2 GW. Σε βάθος δεκαετίας η MORE στοχεύει σε μεγιστοποίηση της αξίας και περαιτέρω επέκτασης στοχεύοντας σε εγκατεστημένη ισχύ 2GW έως το 2030.

    Ο δεύτερος πυλώνας στον οποίο εστιάζει η Διοίκηση, αφορά στο δίκτυο ηλεκτροκίνησης, incharge. Ο Όμιλος συνεχίζει να επενδύει στην κινητικότητα (E-Mobility) αναπτύσσοντας στρατηγικές συνεργασίες και εξοπλίζοντας συνεχώς τα πρατήριά του με σημεία φόρτισης. Ήδη έχει φτάσει στα 1.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων με στόχο το 2030  να φτάσει τα 4.000 σημεία φόρτισης, κάτι που φαίνεται πώς θα γίνει πολύ νωρίτερα.

    Ο τρίτος πυλώνας αφορά την κυκλική οικονομία και τα ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις και στους δύο αυτούς τομείς. Ενδεικτικά αναφέρονται, η εξαγορά της Verd, η Κοινοπραξία με τη ΔΕΗ για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, η κατασκευή, σε συνεργασία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, του Αεριοστροβιλικού Σταθμό Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο στην Κομοτηνή και η εξαγορά της Thalis στον τομέα διαχείρισης στέρεων υλικών και αποβλήτων, επεξεργασίας νερού και υγρών αποβλήτων, στην εξοικονόμηση πόρων, ενέργειας και χρήση ΑΠΕ στις υποδομές.

    Ο τέταρτος πυλώνας αφορά στη βελτίωση της προσαρμοστικότητας και της βιωσιμότητας του Διυλιστηρίου της Μotor Oil. Υπενθυμίζεται πως το Διυλιστήριο του Ομίλου, που βρίσκεται στην περιοχή των Αγ. Θεοδώρων στην Κόρινθο, αποτελεί το μεγαλύτερο αμιγώς ιδιωτικό βιομηχανικό συγκρότημα της Ελλάδας και θεωρείται ένα από τα πιο σύγχρονα διυλιστήρια της Ευρώπης µε βαθμό πολυπλοκότητας 12,61 (Nelson Complexity Index). Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η κατασκευή του Συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας και συντόμως ξεκινάει η επένδυση σε νέα μονάδα προπυλενίου. Παράλληλα συνεχίζονται οι επενδύσεις για την ενεργειακή αναβάθμιση και την βελτιστοποίηση των υποδομών στο Διυλιστήριο.

    Διαβάστε επίσης:

    Motor Oil: Ηγέτης στην πράσινη ενέργεια – Πώς θα φτάσει στο 40% EBITDA από ΑΠΕ

    Καζίνο Κέρκυρας: Εγκρίθηκε η μετεγκατάσταση στο πρώην Φρουραρχείο στο Λιστόν

    ΑΔΜΗΕ: Προχωρούν εντατικά τα χερσαία έργα για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής

    ──────────────────



    ΣΧΟΛΙΑ