• Business

    Αττική Οδός: Χωρίς πρόσθετα έργα η νέα παραχώρηση – Πώς θα κινηθούν οι μεγάλοι κατασκευαστικοί Όμιλοι

    Στις επάλξεις οι πέντε μεγάλοι κατασκευαστές για τις μονάδες απορριμμάτων αξίας 940 εκατ. ευρώ σε Αττική και Θεσσαλονίκη

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Ευθύμιος Μπουλούτας (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Πέτρος Σουρέτης (Intrakat)


    Με γοργό βήμα προχωράει το ΤΑΙΠΕΔ στην προκήρυξη του διαγωνισμού για τη χρυσοτόκο όρνιθα της παραχώρησης της Αττικής Οδού η οποία θα «τρέξει» χωρίς πρόσθετα έργα, και δεν αποκλείεται ο διαγωνισμός να προκηρυχθεί εντός του μήνα, καθώς η συμβατική περίοδος της υφιστάμενης παραχώρησης λήγει τον Οκτώβριο του 2024.

    Το παραπάνω ανταποκρίνεται στο χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει το ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με την εκκίνηση των διαδικασιών εντός των αρχών του 2022. Όσον αφορά το έτερο ζήτημα των τριών επεκτάσεων της Αττικής Οδού, η υπόθεση βρίσκεται στα χέρια του Υπουργείου Υποδομών, το οποίο εξετάζει πολλαπλά σενάρια δημοπράτησης των έργων με πιο δημοφιλείς λύσεις μία δεύτερη παραχώρηση (Αττική Οδός 2) ή τη χρήση του μοντέλου των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

    Κομβικό ρόλο για τη δημοπράτηση των παραπάνω επεκτάσεων θα διαδραματίσει η μελέτη που διενεργούν οι KPMG και Hill International για λογαριασμό του Υπουργείου Υποδομών ώστε να καθοριστεί το οικονομικό και τεχνικό αντικείμενο των συμβάσεων. Σχετικά την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, το Υπουργείο προχώρησε πρόσφατα στην προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού και η σύμβαση θα αφορά δημόσιο έργο, γεγονός και το οποίο λειτουργεί ως επιταχυντής για την ανάδειξη του αναδόχου και την υπογραφή της σύμβασης εντός του έτους.

    Το τίμημα που θα «σπάσει τα κοντέρ»

    Το ΤΑΙΠΕΔ ανεβάζει ταχύτητες και εντός της τρέχουσας εβδομάδας θα πραγματοποιηθεί Διοικητικό Συμβούλιο, στο οποίο θα συζητηθεί τόσο το ζήτημα της προκήρυξης όσο και το μοντέλο απόδοσης προς τον παραχωρησιούχο.

    Υπενθυμίζεται πως η Αττική Οδός αποτελεί αυτή τη στιγμή τη μεγαλύτερη παραχώρηση της χώρας μας που τίθεται προς δημοπράτηση. Αναμφίβολα, ο τεχνικός και κατασκευαστικός κλάδος παρατηρεί τις εξελίξεις με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένοντας να δει τόσο τον τρόπο δημοπράτησης όσο  τα νέα σχήματα που θα προκύψουν με στόχο την επικράτηση του έργου.

    Όπως φαίνεται και από δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρη Πολίτη, κατά τον περασμένο Σεπτέμβριο το τίμημα της Αττικής Οδού αναμένεται να σπάσει κάθε ρεκόρ, αφήνοντας πίσω ακόμα και το mega-deal  του 1,5 δισ. ευρώ που επετεύχθη μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της Κοινοπραξίας ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ-Egis για την Εγνατία Οδό το περασμένο καλοκαίρι.

    Η εκτίμηση αυτή σημαίνει πως το έργο μπορεί να ξεπεράσει και τα 2 δισ. ευρώ, ενώ η αγορά κάνει λόγο ακόμα και για τίμημα που θα ξεπερνά άνω 2,3 δισ. ευρώ.

    Οι συνεργασίες των μεγάλων Ελλήνων και Γάλλων κατασκευστών

    Φυσικά, η μάχη μεταξύ των εγχώριων και των διεθνών κατασκευαστικών Ομίλων αναμένεται να είναι μεγάλη. Από τη μία πλευρά ο Όμιλος της Ελλάκτωρ που τρέχει την παραχώρηση έως και τη λήξη της συμβατικής περιόδου από κοινού μαζί με την ΑΒΑΞ επιδιώκει να διατηρήσει τον έλεγχο της σημαντικής αυτής παραχώρησης.

    Από την άλλη οι ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, Mytilineos και Intrakat εποφθαλμιούν τη νέα σύμβαση, ενώ και γαλλικοί Όμιλοι όπως η Vinci και η Egis βλέπουν σημαντικές business στις οδικές παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ της χώρας μας.

    Η άσκηση επομένως είναι να φανεί ποια είναι τα νέα σχήματα και ποιοι Όμιλοι θα συμπράξουν μεταξύ τους προκειμένου να αυξήσουν τις πιθανότητες επικράτησης στον διαγωνισμό για την Αττική Οδό.

    Αν μη τι άλλο εντός του προηγούμενου έτους παρατηρήθηκε η συμμαχία-έκπηξη των ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ-Mytilineos για τα έργα ηλεκτροκίνησης της ΕΡΓΟΣΕ,  η οποία επικράτησε στους δύο από τους τέσσερεις  σχετικούς διαγωνισμούς.

    Από την άλλη η εκπνοή του 2021 φύλαγε επιπλέον συμμαχίες-εκπλήξεις μεταξύ των ισχυρών Ελλήνων κατασκευαστών, καθώς για τα έργα του Flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης και τον οδικό άξονα Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη δημιουργήθηκαν τα εξής σχήματα: ΑΒΑΞ– Mytilineos και Άκτωρ Παραχωρήσεις (όμιλος Ελλάκτωρ)- Intrakat, ενώ η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ δοκιμάζει τις δικές τις δυνάμεις.

    Μένει, επομένως, να φανεί εάν τα σχήματα αυτά θα διατηρηθούν ως έχει και στον διαγωνισμό για την Αττική Οδό ή αν θα υπάρξουν αλλαγές, και πως θα «κουμπώσουν» σε αυτά οι γαλλικοί κατασκευαστικοί κολοσσοί.

    Διαβάστε επίσης

    Αττική Οδός: Η «κότα με τα χρυσά αυγά» και οι θετικές προοπτικές για τη νέα παραχώρηση

    Αττική Οδός 1 και 2: Η εναλλακτική λύση για τα έργα και την παραχώρηση που θα σπάσει τα κοντέρ των προσφορών



    ΣΧΟΛΙΑ