• Business

    Αττική Οδός: Η «κότα με τα χρυσά αυγά» και οι θετικές προοπτικές για τη νέα παραχώρηση

    • Γεράσιμος Σεραφειμίδης
    Αττική Οδός: Η

    Κώστας Αχ. Καραμανλής, Υπουργός Υποδομών, και Μεταφορών Γεώργιος Καραγιάννης, Υφυπουργός Υποδομών


    Ενισχύεται η πεποίθηση πως η Αττική Οδός αποτελεί μία «κότα που γεννά χρυσά αυγά» ή, αλλιώς, όπως λέγεται στις αγορές, μία «cash cow».

    Αυτό προκύπτει από την ανακοίνωση προμερίσματος για το 2021 βάσει των οικονομικών αποτελεσμάτων του εννεαμήνου, η οποία αποτελεί θετικό οιωνό όχι μόνο για τα αποτελέσματα που αναμένει η εταιρεία μετά τη λήξη των lockdowns, αλλά και για το ύψος της νέας προσφοράς για την παραχώρηση που αποτελεί άλλωστε στοίχημα για το ΤΑΙΠΕΔ, όπως και για τα συνολικά κέρδη του παραχωρησιούχου που αποτελείται από τις Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, η ΕΤΕΘ και Egis Projects.

    Ειδικά ως προς το σκέλος της νέας προσφοράς, να σημειωθεί ότι η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης λήγει το 2024 και, όπως έχει εκτιμήσει ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, στη νέα διαγωνιστική διαδικασία, για την εκ νέου παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου για έως 25 χρόνια, η Αττική Οδός «θα σπάσει κάθε ρεκόρ προσφοράς».

    «Είναι κάτι που πρέπει να τρέξουμε εντός του 2023 και ήδη εκτιμούμε ότι θα σπάσουμε κάθε ρεκόρ προσφοράς», είχε δηλώσει χαρακτηριστικά στο περιθώριο της ΔΕΘ.

    Σε ό,τι αφορά το ίδιο το προμέρισμα, η διοίκηση της Αττικής Οδού ανακοίνωσε στις 29 Οκτωβρίου ότι θα διανείμει ποσό συνολικού ύψους 39,3 εκατ. ευρώ. Η αξία του προμερίσματος για το 2021 κινείται σε προ πανδημίας επίπεδα και μάλιστα απέχει ελάχιστα από εκείνο του 2019 (40 εκατ. ευρώ), χρονιά κατά την οποία δεν υπήρχαν οι περιορισμοί στις μετακινήσεις που έφερε εν συνεχεία η πανδημία. Γεγονός που σημαίνει πως το μέρισμα του 2021 μπορεί να ξεπεράσει εκείνο του 2019 (92,6 εκατ. ευρώ), «κλείνοντας» στη δεύτερη υψηλότερη θέση μεταξύ των μερισματικών καταβολών της εταιρείας, με το μέρισμα του 2014 να κρατά τα ηνία με 114,9 εκατ. ευρώ.

    Να σημειωθεί επίσης πως ο κύκλος εργασιών στο εννεάμηνο του τρέχοντος έτους κινήθηκε αυξητικά σε σύγκριση με το 2020 (116,4 εκατ. ευρώ), καθώς διαμορφώθηκε στα 125 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση σε ετήσια βάση, ενώ τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών και συνολικών αποσβέσεων ανήλθαν στα 88,7 εκατ. ευρώ.

    Ο σχεδιασμός του Υπουργείου Υποδομών

    Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ειδικά ο Υφυπουργός Υποδομών, Γεώργιος Καραγιάννης, επιταχύνουν τις διαδικασίες για την έναρξη του διαγωνισμού για τα τεχνικά έργα που αφορούν στις επεκτάσεις και τα τεχνικά έργα της Αττικής Οδού, ενώ τον διαγωνισμό για την παραχώρηση θα αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ.

    Το Υπουργείο επιδιώκει να τρέξει τον διαγωνισμό εντός του Α’ Εξαμήνου του 2022, ενώ σε συνεργασία με τις Hill International και KPMG εξετάζει το ενδεχόμενο η Αττική Οδός να παραχωρηθεί νωρίτερα από τον Οκτώβριο του 2024, οπότε και λήγει η προσυμφωνημένη συμβατική περίοδος και αναζητά τη βέλτιστη διαγωνιστική διαδικασία.

    Τα αποτελέσματα του πορίσματος αναμένεται να παρουσιαστούν περί τα τέλη της φετινής χρονιάς, ενώ ο σχεδιασμός των έργων θα γνωστοποιηθεί  εντός του 2022.

    Το Υπουργείο επεξεργάζεται πολλαπλά σενάρια και τα επικρατέστερα είναι οι διαγωνισμοί για τις επεκτάσεις και τα έργα:

    • Να ενταχθούν στο κυρίως έργο της παραχώρησης
    • Να μορφοποιηθούν σε ένα ξεχωριστό σχέδιο
    • Να τρέξουν μέσω ΣΔΙΤ
    • Να γίνουν και άλλες παραχωρήσεις

    Μάλιστα όσον αφορά το τελευταίο σενάριο, δεν αποκλείεται να γίνουν διαγωνισμοί για δύο παραχωρήσεις.

    Οι προοπτικές για τα κέρδη

    Οι περιορισμοί στις μετακινήσεις κατά τη διάρκεια των δυο lockdowns που επιβλήθηκαν για το μεγαλύτερο μέρος του 2020 και από τις αρχές έως και το δεύτερο τρίμηνο του 2021 είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση της κυκλοφορίας στην Αττική Οδό. Γεγονός το  οποίο επέφερε κάμψη εσόδων.

    Ωστόσο, σύμφωνα με τον διεθνή οίκο αξιολόγησης Fitch, ύστερα από την άρση των περιορισμών αυτών, η κυκλοφορία στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους που διαθέτουν διόδια βαίνει αυξανόμενη στην Ευρώπη.

    Στην Ελλάδα, ο οίκος εκτιμά πως θα υπάρξει ταχύτερη ανάκαμψη στην κυκλοφορία μέχρι το β’ τρίμηνο του 2023, σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ αναφέρεται συγκεκριμένα και στην περίπτωση της Αττικής Οδού, σημειώνοντας μάλιστα πως ακόμη και με το lockdown, η κίνηση στον αυτοκινητόδρομο επηρεάστηκε λιγότερο από τα πρώτα περιοριστικά μέτρα, στις αρχές του 2020, σε σχέση με την κίνηση σε άλλες χώρες.  Για την Αττική Οδό, η εξέλιξη αυτή θα σημάνει περισσότερα έσοδα και μεγαλύτερο μέρισμα ανά έτος για την επόμενη τριετία, οδηγώντας έτσι όχι μόνο στην απόσβεση της επένδυσης, αλλά και σε σημαντικά κέρδη από την παραχώρηση της Αττικής Οδού.

    Η Κοινοπραξία των ΕΛΛΑΚΤΩΡ (Άκτωρ Παραχωρήσεις) υπό την καθοδήγηση του Ευθύμιου Μπουλούτα, ΑΒΑΞ (μαζί με τη θυγατρική της ΕΤΕΘ) υπό την καθοδήγηση του Χρήστου Ιωάννου που μετέχουν κατά 65,75% και 24,23% αντίστοιχα μαζί με την Egis Project (0,04%), έχουν διαθέσει 822 εκατ. ευρώ για την παραχώρηση, ενώ από το 2013 μέχρι και το τελευταίο προμέρισμα έχει λαμβάνειν 721 εκατ. ευρώ από τα μερίσματα.

    Οι θετικές προοπτικές για την επάνοδο της κυκλοφορίας στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, όπως αναφέρει η σχετική έρευνα, σημαίνει πως μέχρι την επίσημη λήξη της παραχώρησης θα προσθέσουν στα ταμεία τους περί τα 200 εκατ. ευρώ, αν υποθέσει κάποιος πως τα μερίσματα θα κινούνται στα ίδια επίπεδα με το 2019. Εάν δε ληφθεί ως σημείο αναφοράς το μεγαλύτερο μέρισμα που έχει δοθεί (114,9 εκατομμύρια ευρώ), τότε τα συνολικά κέρδη από την παραχώρηση θα ξεπεράσουν τα 260 εκατομμύρια ευρώ.

    Στα 2,5 δισ. ευρώ η αξία της νέας παραχώρησης

    Το πρόσφατο προμέρισμα είναι ενδεικτικό των προοπτικών για το μέλλον της Αττικής Οδού, ενώ αυξάνεται και η πιθανότητα οι προσφορές για τη νέα παραχώρηση να «σπάσουν» το κοντέρ. Την άποψη αυτή, όπως προαναφέρθηκε, εξέφρασε άλλωστε στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης.

    Μάλιστα, εάν αναλογιστεί κανείς τις πρόσφατες προσφορές, που έχουν υποβληθεί για τις τελευταίες ιδιωτικοποίησεις-παραχαχωρήσεις (1,5 δισ. για την Εγατία Οδό, 2,1 δισ. για το ΔΕΔΔΗΕ και 733 εκατ. ευρώ για τη ΔΕΠΑ Υποδομών), τότε οι προσφορές για την Αττική Οδό ενδέχεται να αγγίξουν και τα 2,5 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο συζητιέται πάρα πολύ από τους κύκλους της αγοράς.

    Διαβάστε επίσης

    Αττική Οδός 1 και 2: Η εναλλακτική λύση για τα έργα και την παραχώρηση που θα σπάσει τα κοντέρ των προσφορών

    Ελλάκτωρ: Ο πόλεμος των ανακοινώσεων και στη μέση… η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς-Όλο το παρασκήνιο

    Καραγιάννης: Έργα ύψους 5 δισ. το επόμενο διάστημα, ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας ο κλάδος των υποδομών



    ΣΧΟΛΙΑ