• Business

    Μετρό Θεσσαλονίκης: Νέα παράταση για έργο αξίας 292 εκατ. ευρώ

    Νίκος Κουρέτας - Νίκος Ταχιάος (Αττικό Μετρό)

    Νίκος Κουρέτας – Νίκος Ταχιάος


    Σε νέα παράταση, τη δεύτερη συνεχόμενη, οδηγείται ο διαγωνισμός για ένα από τα μεγαλύτερα έργα που αφορούν το Μετρό Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την εκμετάλλευση, τη συντήρηση και τη λειτουργία του Μετρό της Συμπρωτεύουσας συνολικού προϋπολογισμού 292 εκατ. Ευρώ με μνηστήρες τόσους μεγάλους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους αλλά και ηχηρά ονόματα από το εξωτερικό.

    Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές της Αττικό Μετρό, που είναι η αναθέτουσα αρχή του έργου, οι ενδιαφερόμενοι θα υποβάλουν τα αιτήματα συμμετοχής στο διαγωνισμός εντός του Φεβρουαρίου. Αυτό σημαίνει πως θα δοθεί παράταση έως και ενάμιση μήνα, καθώς ως προηγούμενη προθεσμία είχε οριστεί η 16 Ιανουαρίου.

    Η εξέλιξη αυτή σύμφωνα με τις ίδιες πηγές προκύπτει από το γεγονός ότι μία εταιρεία έχει προσφύγει στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων και εν συνεχεία στο ΣτΕ σχετικά με τους όρους της διακήρυξης του διαγωνισμού. Το ΣτΕ αναμενόταν να εκδώσει τη σχετική απόφαση πριν από μερικές ημέρες, ωστόσο έχει ζητήσει και περιμένει να λάβει την κατάθεση των απόψεων και των δύο πλευρών.

    Ποιοι διεκδικούν το έργο

    Όπως έχει ήδη γράψει το mononews το ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο διαγωνισμό είναι αυξημένο και εκτός από τους Big 5 της Ελλάδας, το έργο διεκδικούν και εταιρείες από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ιαπωνία.

    Όσον αφορά τις ελληνικές συμμετοχές σίγουρα αναμένεται να δούμε προσφορές από σχήματα στα οποία θα ανήκουν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos, και Κοπελούζος. Οι όμιλοι αυτοί αναμένεται να ενώσουν τις δυνάμεις τους με διεθνείς έμπειρους χειριστές (operators) έργων Μετρό αλλά και εταιρειών που εμπλέκονται σε παρόμοια έργα.

    Ένας εξ αυτών είναι η Alstom, η οποία έχει σημαντική εμπειρία σε έργα Μετρό, καθώς μέσω της σταθερής της συνεργασίας με την ΑΒΑΞ έχει συμβάλει στην ολοκλήρωση και την παράδοση της επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό Αθήνας προς τον Πειραιά, ενώ συμμετέχει και στην κατασκευή της Γραμμής 4.

    Ένας άλλος ισχυρός ξένος διεκδικητής είναι η γερμανική Siemens, η οποία έχει ενώσει τις δυνάμεις της με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την Intrakat για τα έργα 4,5 δισ. Ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ.

    Επιπλέον, ενδιαφέρον δείχνουν και εταιρείες από την Ιταλία και πιο συγκεκριμένα η AZIENDA TRANSPORTI MILANESI (ATM), η οποία ήταν μία εκ των δύο μνηστήρων που ζήτησε την πρώτη αράταση της προθεσμίας υποβολής των φακέλων ενδιαφέροντος.

    Από το διαγωνισμό της Αττικό Μετρό δε θα μπορούσε να λείπει και ο γαλλικός παράγων, καθώς η Egis και η Keolis εκτιμάται πως θα διεκδικήσουν το έργο, ενώ σίγουρα και ο ιαπωνικός κολοσσός της Hitachi θα ψάξει να βρει την κατάλληλη συμμαχία.

    Τι αφορά το έργο

    Το υπό δημοπράτηση αφορά τη λειτουργία και τη συντήρηση των 18 σταθμών της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Νέα Ελβετία) της επέκτασης προς Καλαμαριά (25ης Μαρτίου – Μίκρα), των σηράγγων, των σταθμών, τη λειτουργία του μετρό, το ενεργειακό κόστος αυτής και τη διαχείριση του συστήματος συλλογής κομίστρου για 11 χρόνια.

    Υπενθυμίζεται πως η Αττικό Μετρό προκήρυξε τον διαγωνισμό τον περασμένο Σεπτέμβριο και το Δεκέμβριο έδωσε μία ολιγοήμερη παράταση, ενώ πλέον θα γνωρίζουμε ποιοι είναι οι πιθανοί διεκδικητές του έργου από τον επόμενο μήνα.

    Πρόκειται για ένα καινοτόμο έργο για τα ελληνικά δεδομένα, καθώς είναι η πρώτη φορά που η λειτουργία μίας γραμμής μετρό θα δοθεί σε έναν ιδιώτη. Όσον αφορά την αμοιβή του αυτή θα ανέρχεται στα 37,2 εκατ. ευρώ ανά έτος τα οποία θα προκύπτουν από τα έσοδα της λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης που εκτιμάται πως θα είναι αρκετά υψηλότερα. Τα υπόλοιπα έσοδα θα αποδίδονται από την Αττικό Μετρό στο Δημόσιο.

    Εάν λάβει κανείς υπόψη, μάλιστα, πως οι εκτιμήσεις για την κάλυψη της πληρωμής του αναδόχου έχουν βασιστεί στα δεδομένα του 2012, όπου η τιμή του εισιτηρίου ανερχόταν στα 0,50 ευρώ με τα έσοδα να κινούνται στα 60 εκατ. Ευρώ σε ετήσια βάση. Ωστόσο, τα έσοδα αυτά αναμένεται να είναι αυξημένα καθώς πλέον οι τιμές των εισιτηρίων έχουν αυξηθεί.

    Διαβάστε επίσης

    Μετρό: Σε θέση μάχης μεγάλοι εγχώριοι και διεθνείς όμιλοι για την επέκταση προς Ίλιον

    ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ-Μετρό: Προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον

    Συνωστισμός Ελλήνων και ξένων μνηστήρων για την εκμετάλλευση του Μετρό Θεσσαλονίκης



    ΣΧΟΛΙΑ