• Business

    Μετρό: Σε θέση μάχης μεγάλοι εγχώριοι και διεθνείς όμιλοι για την επέκταση προς Ίλιον

    Γεώργιος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)

    Γεώργιος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)


    Σε θέση μάχης βρίσκονται από χθες οι εγχώριοι αλλά και οι διεθνείς Όμιλοι, καθώς όπως έγραψε πρώτο το mononews προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για ένα από τα έργα-ναυαρχίδες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Πρόκειται για την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό Αθήνας προς το Ίλιον με τον εκτιμώμενο προϋπολογισμό να αγγίζει τα 700 εκατ. Ευρώ, ενώ η αρχική εκτίμηση κινούταν στα 350 εκατ. Ευρώ.

    Η εν λόγω επέκταση, που είναι η πρώτη που προκηρύσσεται μετά το 2017 και αναμένεται να αυξήσει περαιτέρω το δίκτυο των σταθμών του Μετρό Αθήνας, μαγνητίζει πλήθος ισχυρών παικτών τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Επομένως,  αναμένεται να δούμε έως τα τέλη του Φεβρουαρίου, όταν και θα υποβληθούν οι αιτήσεις ενδιαφέροντος για το έργο, ποιοι θα είναι οι νέοι συσχετισμοί και οι συμμαχίες που θα δημιουργηθούν με στόχο την επικράτηση στο διαγωνισμό.

    Τον πρωταγωνιστικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσουν οι μεγάλοι κατασκευαστικοί Όμιλοι της χώρας μας είτε λόγω της οικονομικής τους δυνατότητας να «σηκώσουν» το έργο ή της εμπειρίας τους σε έργα μετρό. Για αυτό το λόγο οι μνηστήρες του έργου θα μπορούσαν να είναι:

    • Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία έχει ήδη ενώσει τις δυνάμεις με την Intrakat και τη Siemens για τις έξι χρυσές συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ.
    • Ο Όμιλος Ελλάκτωρ, ο οποίος έχει αναλάβει τα έργα μετρό στη Θεσσαλονίκη (Βασική Γραμμή και επέκταση προς Καλαμαριά)
    • Η ΑΒΑΞ, η οποία έχει ενώσει επιτυχώς τις δυνάμεις της με την Alstom και την Ghella, όπως φαίνεται από την πρόσφατη ολοκλήρωση της επέκτασης της Γραμμής 3 (Μπλε) προς τον Πειραιά και την εκκίνηση των εργασιών για τη Γραμμή 4 (Πορτοκαλί).
    • Η Mytilineos, η οποία προχώρησε στο διπλό spin-off στον κλάδο των κατασκευών και αναμένεται να κτυπήσει το έργο μέσω της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, καθώς πρόκειται για δημόσιο έργο.

    Η αρχιτεκτονική του διαγωνισμού

    Η επέκταση της Γραμμής 2 εκτιμάται πως θα κοστίσει 682 εκατ. Ευρώ μαζί με το ΦΠΑ και δημοπρατείται ως δημόσιο έργο. Γεγονός και το οποίο σημαίνει πως θα γνωρίζουμε σχετικά γρήγορα τον ανάδοχο, ιδανικά εντός του 2023, και δεν αποκλείεται εντός της ίδιας χρονιάς να ξεκινήσουν να στήνονται και τα εργοτάξια.

    Σημειώνεται πως η διάρκεια του έργου, όπως έχει οριστεί από την Αττικό Μετρό ΑΕ που είναι η αναθέτουσα αρχή του διαγωνισμού, εκτιμάται σε κάτι λιγότερο από πέντε έτη (57 μήνες) από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης. Επομένως, εάν δεν υπάρξουν παρατάσεις στις προθεσμίες εκ μέρους της Αττικό Μετρό ή προσφυγές μεταξύ των ενδιαφερομένων, η επέκταση ενδέχεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2028.

    Για να φτάσουμε όπως στην υπογραφή της σύμβασης οι ενδιαφερόμενοι χρειάζεται να περάσουν από δύο στάδια. Το πρώτο αφορά την υποβολή αίτησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος με την προθεσμία να έχει οριστεί ως η 28η Φεβρουαρίου, ενώ στις 6 Μαρτίου θα γνωρίζουμε ποιοι διεκδικούν το έργο.

    Στη συνέχεια η Αττικό Μετρό, αφού εξετάσει τις αιτήσεις των «μνηστήρων», θα επιλέξει ποιοι θα περάσουν στην επόμενη φάση, η οποία αφορά την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, ακολουθώντας τη μέθοδο δημοπράτησης της Γραμμής 4.

    Ανησυχίες για τη Γραμμή 4

    Η εκτίναξη του κόστους στη Γραμμή 2 εγείρει ερωτήματα για το τον “τελικό λογαριασμό” της Γραμμής 4 που θα κληθεί να καλύψει η Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom.

    Όπως προκύπτει, λοιπόν, από τα δεδομένα για τη γραμμή 2, το κόστος για την κατασκευή ανά σταθμό ανέρχεται στα 230 εκατ. ευρω. με δεδομένο ότι στη γραμμή 2 (με κόστος 700 εκατ.ευρω θα δημιουργηθούν 3 νέοι σταθμοί)

    Από την άλλη πλευρά στην κατασκευή της Γραμμής 4 το κόστος ανά σταθμό ανέρχεται στα 73 εκατ . ευρώ με το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε περίπου 1,1 δισ.ευρώ και στην προέκταση αυτή προβλέπεται να δημιουργηθούν 15 νέοι σταθμοί.

    Οι νέοι σταθμοί-Τι αλλάζει στην κόκκινη γραμμή και το δίκτυο Μετρό

    Το υπό δημοπράτηση πλέον έργο για την επέκταση της γνωστής και ως κόκκινης γραμμής αναμένεται να προσθέσει τρεις επιπλέον σταθμούς στο δίκτυο του Μετρό Αθήνας. Αυτοί θα είναι οι εξής:

    • Παλατιανή: Συμβολή οδών Θηβών και Καππαδοκίας
    • Ίλιον: Στη συμβολή οδών Θηβών και Ελαιών
    • Άγιος Νικόλαος (Τερματικός Σταθμός): Συμβολή οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς

    Με την ολοκλήρωση της επέκτασης η κόκκινη γραμμή θα περιλαμβάνει πλέον 23 σταθμούς με σημείο εκκίνησης το Ελληνικό και τερματισμό στο Καματερό, ενώ εκτιμάται πως εξυπηρετεί περίπου 50.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση.

    Αυτό σημαίνει πως συνολικά το Μετρό Αθήνας θα διαθέτει 74 σταθμούς αν λάβουμε υπόψη τις υφιστάμενες γραμμές και τις επεκτάσεις τους. Εάν, δε συνυπολογίσουμε και τους σταθμούς της νέας Γραμμής 4, η οποία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2029 (δηλαδή ένα χρόνο αργότερα από την επέκταση της γραμμής 2), τότε το αθηναϊκό μετρό θα διαθέτει 89 σταθμούς.

    Όσον αφορά τους χρόνους μετακίνησης ένας επιβάτης θα χρειάζεται 16 λεπτά για να φτάσει από το Ίλιον στην Ομόνοια, 20 στην Ακρόπολη και 35 στο Ελληνικό. Επιπλέον, η νέα γραμμή θα εξυπηρετεί τα νότια προάστια, το κέντρο της Αθηνάς, ενώ θα προσφέρεται και η σύνδεση με τον Κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό (Μετρό Σταθμού Λαρίσης) και θα συνεχίζει στα Δυτικά Προάστια.

    Διαβάστε επίσης

    ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ-Μετρό: Προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον



    ΣΧΟΛΙΑ