Σε τροχιά διεκδίκησης νέων μεγάλων δημόσιων έργων στη Ρουμανία μπαίνει ο όμιλος ΑΚΤΩΡ με την θυγατρική του ΑΚΤΩΡ Ρουμανιας, καθώς  ετοιμάζεται να συμμετάσχει σε τρεις μεγάλους διαγωνισμούς συνολικού ύψους 3,7 δισ. ευρώ. Την ίδια στιγμή που στη χώρα  κατά μέσο όρο οι δημοπρατήσεις αγγίζουν το 4 δισ. ευρώ μηνιαίως, με τον Αύγουστο να αποτελεί «ορόσημο» δημοπρατήσεων με έργα  2,5 δισ. σε αυτοκινητόδρομους. Προοπτικές που πρόκειται να πυροδοτήσουν τα μεγέθη της εταιρείας στο μέλλον, η οποία σήμερα καταγράφει ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων ύψους 900 εκατ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο γενικός Διευθυντής της AKTOR Ρουμανίας, κ. Αντώνης Κυριακός σε ενημέρωση δημοσιογράφων, ο ελληνικός κατασκευαστικός όμιλος αναμένεται να υποβάλει προσφορές το επόμενο διάστημα σε τρεις μεγάλους δημόσιους διαγωνισμούς για σιδηροδρομικά και οδικά έργα.

1

Ειδικότερα, στοχεύει σε δυο σιδηροδρομικούς διαγωνισμούς ύψους 1 δισ. και 1,8 δισ. ευρώ αντίστοιχα στην  ευρύτερη περιοχή του Brasov, όπου ο AKTOR Ρουμανίας έχει ήδη εγκατεστημένα μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων TBM, γεγονός που δίνει στην εταιρεία κατασκευαστικό πλεονέκτημα στο πεδίο των προσφορών.   Τέλος ο τρίτος διαγωνισμός αφορά έργο οδοποιίας ύψους 900 εκατ. ευρώ.

Η είσοδος στους νέους διαγωνισμούς έρχεται σε συνέχεια της έντονης κατασκευαστικής παρουσίας της AKTOR Ρουμανίας στη χώρα, η οποία αποτυπώνεται τόσο στα οικονομικά της μεγέθη όσο και στον πλούσιο κατάλογο παραδοτέων και έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Ειδικότερα η θυγατρική του ομίλου ιδρύθηκε το 2004 και σήμερα παρουσιάζει κύκλο εργασιών 238 εκατ. ευρώ, για τη χρήση του 2024, ανεκτέλεστο 900 εκατ. ευρώ, ενώ  απασχολεί περισσότερους από 700 εργαζόμενους.

Στρατηγικός της στόχος είναι η αύξηση του ανεκτέλεστου και η ανάληψη ακόμα μεγαλύτερων τεχνικών έργων στο μέλλον σύμφωνα με όσα σημείωσε για την επόμενη μέρα ο κ. Κυριακός.

Αυτοκινητόδρομος Α0 (Lot 3)

Σήμερα η AKTOR Ρουμανίας ολοκλήρωσε και παραδίδει σύντομα το σημαντικότερο τμήμα του Νότιου Περιφερειακού Αυτοκινητόδρομου του Βουκουρεστίου (Lot 3), συνολικού ύψους 305 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργο που περιλαμβάνει 18 χλμ. νέου αυτοκινητόδρομου εντός του αστικού ιστού, με υψηλό βαθμό τεχνικής δυσκολίας, καθώς κατασκευάστηκαν 4 μεγάλες γέφυρες, 46 μικρά τεχνικά έργα, 6 άνω διαβάσεις και ένας ανισόπεδος κόμβος.

Ο δρόμος είναι σχεδιασμένος για ταχύτητες έως 140 χλμ./ώρα και συνοδεύεται από έξυπνα συστήματα μεταφορών (ITS), 620 στύλους φωτισμού LED και 260.000 τόνους ασφάλτου.

Το έργο, που συμβασιοποιήθηκε το 2019, ολοκληρώθηκε το 2025 και η AKTOR ανέλαβε πλήρως την υλοποίηση του από τον  σχεδιασμό μέχρι και την κατασκευή, διαχειριζόμενη ένα πολύπλοκο περιβάλλον εντός πόλης και αντιμετωπίζοντας δυσκολίες, όπως αρχαιολογικά ευρήματα και υποδομές κοινής ωφέλειας (ΟΚΩ).

Η λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου θα επιφέρει σημαντικά οφέλη στο Βουκουρέστι και στη Ρουμανία καθώς η νέα διασύνδεση μειώνει τον χρόνο μετακίνησης μεταξύ των οδικών αξόνων A1 και A2, εκτρέπει δεκάδες χιλιάδες οχήματα ημερησίως από το κέντρο της πόλης και ενισχύει την ελκυστικότητα της περιοχής για επενδύσεις σε logistics, τουρισμό και μεταφορές.

Έργα σε εξέλιξη

Η AKTOR Ρουμανίας με παρουσία πάνω από 20 χρόνια στην ρουμανική υποδομή διατηρεί έντονη παρουσία σε σιδηροδρομικά έργα στρατηγικής σημασίας για την Ευρώπη.

Ιδιαίτερα, κατασκευάζει τμήματα της σιδηροδρομικής γραμμής Brasov – Simeria, μέρος του Διευρωπαϊκού Διαδρόμου Ρήνου – Δουνάβεως:

Τμήμα Apata – Cata (Lot-2): Πρόκειται για έργο ύψους 507 εκατ. ευρώ με φυσική πρόοδο 38% (έως 30/4/2025). Περιλαμβάνει δύο δίδυμες σήραγγες μήκους 6,9 και 5,1 χλμ. αντίστοιχα, στις ορεινές περιοχές Homorod και Ormenis.

Είναι το πρώτο έργο στη ρουμανική ιστορία και ένα από τα λίγα στην Ευρώπη όπου γίνεται χρήση τεσσάρων TBM (Tunnel Boring Machines), για τα οποία ο Όμιλος επένδυσε 70 εκατ. ευρώ μετά την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ.

Τμήμα Brasov – Sighisoara (Lot 1-3): Συνολικού προϋπολογισμού 272 εκατ. ευρώ, με φυσικό αντικείμενο σε πρόοδο 30%, σε μήκος 84 χλμ.
Τμήμα Ilteu – Gurasada: Ένα ακόμη έργο της AKTOR, αξίας 159,5 εκατ. ευρώ, με τεχνικές προκλήσεις όπως σήραγγες και γέφυρες, για την αναβάθμιση του άξονα Σύνορα – Curtici – Simeria.

Συντήρηση σιδηροδρομικής γραμμής Βουκουρέστι – Κωστάντζα: Η AKTOR έχει υπογράψει δύο συμφωνίες-πλαίσιο συνολικού ύψους 186 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση του βασικού αυτού διαδρόμου.

Η AKTOR συμμετέχει σε κοινοπραξίες, όπως με την Alstom και τοπικές κατασκευαστικές, ενώ συνεργάζεται στενά και με ελληνικές τράπεζες για τη χρηματοδότηση των έργων.

Μάλιστα, ο Όμιλος AKTOR επένδυσε περίπου 70 εκατ. ευρώ μετά την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ. για την ενεργοποίηση έργων που είχαν παγώσει στο παρελθόν.

Συνεπώς, με τουλάχιστον πέντε οδικά έργα ολοκληρωμένα  , δεκάδες χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών υπό αναβάθμιση και έναν αυξανόμενο κατάλογο διαγωνισμών που διεκδικεί, η AKTOR Ρουμανίας αναδεικνύεται σε έναν από τους πλέον αξιόπιστους και τεχνικά επαρκείς παίκτες της τοπικής αγοράς.

Ρουμανία: Στροφή σε ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις;

Παρότι στην Ελλάδα η συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα αποτελεί απο τις πιο δημοφιλείς μεθόδους ωρίμανσης έργων υποδομής, μέχρι σήμερα, όλα τα μεγάλα έργα στη Ρουμανία εκτελούνται ως καθαρά δημόσια έργα, χωρίς τη χρήση παραχωρήσεων.

Ωστόσο, όπως επισήμανε ο κ. Κυριακός, αυξάνεται η πίεση από μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους –μεταξύ αυτών και η ΑΚΤΩΡ– προς τις ρουμανικές αρχές να εξετάσουν τη δυνατότητα υλοποίησης έργων υποδομής μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) καθώς οι ανάγκες της χώρας σε έργα ξεπερνούν κατά πολύ τις δυνατότητες αποκλειστικής δημόσιας χρηματοδότησης και καθιστούν την εισαγωγή εργαλείων παραχώρησης μονόδρομο.

Επενδυτικός προορισμός για κατασκευαστές

Η Ρουμανία τα τελευταία 15 χρόνια έχει κάνει εντυπωσιακά άλματα ανάπτυξης. Καταγράφει τον ταχύτερο ρυθμό σύγκλισης στην Ε.Ε., με ισχυρή εξαγωγική δραστηριότητα, χαμηλό δημόσιο χρέος, αυξανόμενη αγοραστική δύναμη και διαρκή βελτίωση στην απορροφητικότητα ευρωπαϊκών πόρων.

Η ανεργία είναι σε ιστορικά χαμηλά, με την αγορά εργασίας να έχει τεράστια ανάγκη για τεχνικό και ανειδίκευτο προσωπικό.

Η χώρα βρίσκεται σε τροχιά αναβάθμισης με δημόσιες επενδύσεις που αγγίζουν τα 20 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 16 δισ. αφορούν συγκοινωνιακά έργα και 11 δισ. την ενεργειακή μετάβαση και την κλιματική προσαρμογή.

Σήμερα «τρέχουν» έργα αξίας 18-20 δισ. ευρώ, με νέους διαγωνισμούς ύψους  4 δισ. ευρώ κάθε μήνα.  Όπως ήδη αναφέρθηκε μόνο  οι δημοπρασίες του Αυγούστου αναμένεται να ξεπεράσουν τα 2,5 δισ. ευρώ στους αυτοκινητοδρόμους με τελικό στόχο τα έργα ύψους 36 δις. ευρώ μέχρι το 2030, γεγονός που καθιστά  την πίτα των ρουμανικών έργων ελκυστική  και μακροπρόθεσμη.

Η Ρουμανία επίσης φιλοξενεί τη μεγαλύτερη νατοϊκή βάση στην Ευρώπη και προσελκύει συνεχώς ξένες εταιρείες.

Τεράστιες κατασκευαστικές από την Ελλάδα, την Τουρκία, την Ιταλία και άλλες χώρες έχουν εισέλθει στην αγορά, φέρνοντας ακόμα και εργαζομένους από το εξωτερικό.

Ειδικά η Τουρκία, μέσω κρατικών επιδοτήσεων, ενθαρρύνει τις εταιρείες της να διεκδικούν έργα.

Ωστόσο παρά την πρόοδο, οι καθυστερήσεις παραμένουν συχνές λόγω της γραφειοκρατίας και των ενστάσεων στους διαγωνισμούς, με αποτέλεσμα ένα έργο να καθυστερεί έως και έναν χρόνο μέχρι να φτάσει στην υπογραφή, ακολουθώντας τις παθογένειες της Ελλάδας.

Διαβάστε επίσης: