ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στο προσκήνιο έφερε ξανά ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας τη τύχη του Πάρκου Ριζάρη, για όσο διαρκούν οι εργασίες κατασκευής του μετρό, καταθέτοντας, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του mononews, με επιστολή του ένσταση κατά της Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΤΕΠΕΜ) για τον σχεδιαζόμενο σταθμό «Ευαγγελισμός» της νέας Γραμμής 4. Στο επίκεντρο της ένστασης βρίσκεται τόσο η προβλεπόμενη κατάληψη μεγάλου μέρους του πάρκου, όσο και η μονοδρόμηση της οδού Ριζάρη.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ασφαλείς πηγές, επιστολή που φέρει την υπογραφή του Δημάρχου Χάρη Δούκα, αναφέρει πως η υποβληθείσα ΤΕΠΕΜ δεν διασφαλίζει τόσο την προστασία του πάρκου, όσο και την ομαλή κυκλοφορία στην περιοχή, καθώς για τις ανάγκες του έργου περιλαμβάνει τη μονοδρόμηση της οδού Ριζάρη και συνεπώς τη σημαντική μείωση της προσβασιμότητας προς στο κέντρο.
Ο Δήμος επικαλείται ρητά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, στο οποίο είχε φτάσει η υπόθεση το 2022, και η οποία ορίζει ότι πρέπει να εξεταστούν επαρκώς οι συνέπειες οποιασδήποτε παρέμβασης στο Πάρκο Ριζάρη.
Ειδικότερα το ΣτΕ κάνει λόγο για «κατά το δυνατόν προστασία της βλάστησης» και «διερεύνηση της δυνατότητας να θιγούν όσο το δυνατόν λιγότερα φυτικά είδη» όμως, όπως σημειώνει ο Δήμος, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) δεν έλαβε υπόψη τη «θυσία» του πάρκου, και η ΤΕΠΕΜ που την ακολουθεί επιμένει στη λύση της κατάληψης του χώρου, χωρίς ουσιαστικές τροποποιήσεις καθώς ο αριθμός των δέντρων, των θάμνων και των λοιπών καλλωπιστικών φυτών που θίγονται κατά την φάση κατασκευής είναι αρκετά σημαντικός.
Η επιστολή Δούκα αποκαλύπτει τους αριθμούς, καθώς 4.817 τ.μ. από το πάρκο και 1.446 τ.μ. από την οδό Ριζάρη προορίζονται για εργοτάξιο, δηλαδή συνολικά 6.263 τ.μ. θα καταληφθούν κατά την κατασκευαστική δραστηριότητα.
Επισημαίνοντας, πως παρά τις επανειλημμένες προτάσεις του Δήμου Αθηναίων για εναλλακτική χωροθέτηση του σταθμού σε σημείο που δεν επηρεάζει το πάρκο, η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. εμμένει στην αρχική της πρόταση, συντηρώντας περιβαλλοντικές, πολεοδομικές και κυκλοφοριακές συνέπειες.
Σχέδιο μονοδρόμησης της Ριζάρη
Πέρα από την περιβαλλοντική επιβάρυνση, η ένσταση του Δήμου κατακεραυνώνει και τη μονοδρόμηση της οδού Ριζάρη.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με όσα επισημαίνει ο Δήμος, η μονοδρόμηση της οδού Ριζάρη, όπως προτείνεται από τη μελέτη, θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην κυκλοφορία, ιδιαίτερα στο κέντρο της Αθήνας. Η Ριζάρη είναι η μοναδική καθοδική έξοδος από το Παγκράτι και τη λεωφόρο Βασιλέως Αλεξάνδρου προς το κέντρο και τη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας και αν κλείσει ή περιοριστεί, θα επιβαρυνθούν ακόμα περισσότερο δρόμοι που ήδη έχουν πρόβλημα, εξαιτίας των έργων για το μετρό.
Αυτό θα οδηγήσει σε ανατροπή βασικών κυκλοφοριακών ροών και αυξημένες καθυστερήσεις. Το ίδιο αναφέρει και ο ΟΑΣΑ σε επίσημο έγγραφό του τονίζοντας ότι οι ρυθμίσεις αυτές θα προκαλέσουν μεγάλες καθυστερήσεις στις μετακινήσεις και δηλώνει ότι δεν φέρει καμία ευθύνη για τις επιπτώσεις που θα ακολουθήσουν.
Επιπλέον, όπως επισημαίνεται, το μόνιμο μποτιλιάρισμα που θα προκληθεί μπορεί να επηρεάσει και τη δημόσια υγεία και ασφάλεια, καθώς στην περιοχή υπάρχουν πολλά νοσοκομεία που χρειάζονται άμεση και εύκολη πρόσβαση. Υπάρχει συνεπώς ο φόβος ότι ασθενοφόρα ή πυροσβεστικά οχήματα δεν θα μπορούν να περάσουν εύκολα, όπως έχει ήδη παρατηρηθεί και σε άλλα εργοτάξια του μετρό.
Με επιστολή του λοιπόν, ο Δήμος Αθηναίων καταθέτει τριπλό αίτημα προς την Ελληνικό Μετρό Α.Ε. και τις αρμόδιες αρχές, καλώντας σε ριζική αναθεώρηση του σχεδιασμού για τον σταθμό “Ευαγγελισμός”:
Πρώτον, ζητά την απόρριψη της ΤΕΠΕΜ που υποβλήθηκε από την ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ,και η οποία, όπως τονίζεται, προκαλεί σοβαρές επιπτώσεις στο Πάρκο Ριζάρη, στο κυκλοφοριακό σύστημα της περιοχής αλλά και στην ποιότητα ζωής των κατοίκων και επισκεπτών του κέντρου της Αθήνας.
Δεύτερον, ζητά να γίνει δεκτή συγκεκριμένη εναλλακτική χωροθέτηση του σταθμού, η οποία δεν θίγει ούτε το πάρκο ούτε την οδό Ριζάρη, διασφαλίζοντας έτσι την περιβαλλοντική ισορροπία και τη λειτουργικότητα της πόλης.
Kαι τρίτον, ξεκαθαρίζει πως καμία έγκριση της υπάρχουσας μελέτης δεν μπορεί να προχωρήσει, πριν ο Δήμος καταθέσει όλα τα απαραίτητα αναλυτικά τεχνικά και περιβαλλοντικά στοιχεία.
Η προσφυγή του Εφοπλιστή Νίκου Πατέρα
Να θυμίσουμε σε αυτό το σημείο πως η υπόθεση δεν ξεκίνησε από τον Δήμο, αλλά από τον Νίκο Πατέρα. Ο γνωστός εφοπλιστής ήταν εκείνος που, μαζί με ομάδα πολιτών, σε μια προσπάθεια διάσωσης του πρασίνου της περιοχής προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με αποτέλεσμα το έργο να παγώσει προσωρινά στο σημείο του Πάρκου Ριζάρη.
Ο κ. Πατέρας επικαλέστηκε τη δωρεά του Ιδρύματος Πατέρα, ύψους άνω των 300.000 ευρώ, για την ανάπλαση του πάρκου το 2010, υποστηρίζοντας ότι το έργο θα οδηγήσει στην αποψίλωση περίπου 200 δέντρων, καταστρέφοντας έναν από τους τελευταίους πνεύμονες πρασίνου στο κέντρο της πόλης.
Μάλιστα, πρότεινε συγκεκριμένη εναλλακτική χωροθέτηση του εργοταξίου, κοντά στην Εθνική Πινακοθήκη, με μικρότερο αποτύπωμα, η οποία αν και εξετάστηκε, δεν εγκρίθηκε από την Ελληνικό Μετρό Α.Ε., επικαλούμενη τεχνικά και λειτουργικά εμπόδια.
Η απόφαση του ΣτΕ τον Δεκέμβριο του 2023 απαιτούσε επικαιροποίηση της ΤΕΠΕΜ και επανακατάθεση στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων (ΔΙΠΑ), όπερ και εγένετο, ωστόσο το επίδικο παραμένει.
Διαβάστε επίσης:
Δούκας: «Η μονοδρόμηση της Ριζάρη θα πυροδοτήσει κυκλοφοριακό χάος στο κέντρο της Αθήνας»
Μετρό – Γραμμή 4: Στον «αέρα» το θέμα του Πάρκου Ριζάρη, φόβοι για μεγάλες καθυστερήσεις
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η ρήξη Ζούλα – Παπαδρόσου, το πορτοκαλί τηλέφωνα και η σπόντα της Σίας, αλλαγές στον ΑΝΤ1, λεφτά στο Open
- Eurobank: Γιατί η τράπεζα πάει και στο Χρηματιστήριο της Κύπρου
- Γιατί ο Κ.Μ. πήρε το όπλο του, το παρασκήνιο της κρίσης, ποιοι μπαίνουν στην κυβέρνηση και γιατί οι Λίβυοι είναι.. διπρόσωποι
- Metlen: Θερμό επενδυτικό ενδιαφέρον φέρνει η ανταλλαγή μετοχών
