F

Business

Λιανεμπόριο: Πλήρης απογοήτευση για παράταση lockdown και αναστολή «click away» -Δυσαρέσκεια για τη στοχοποίηση του κλάδου


Πλήρης απογοήτευση επικρατεί στον εμπορικό κόσμο για την απόφαση να παραταθεί η αναστολή λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων, συμπεριλαμβανομένου και του «click away». Παράγοντες της αγοράς μιλούν για καταστροφική εξέλιξη ενόψει και των εκπτώσεων του Ιανουαρίου και εκφράζουν έντονη δυσαρέσκειά τους για την «στοχοποίηση» που υφίστανται τα εμπορικά καταστήματα.

«Είναι τραγικό αυτό που συμβαίνει.. Υπάρχει πλήρης απογοήτευση», αναφέρει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας, τονίζοντας μάλιστα πως πολλοί έμποροι είναι σε απελπιστική κατάσταση αφού αδυνατούν να καλύψουν στοιχειώδεις ανάγκες τους, εξαιτίας του ισχυρότατου πλήγματος που υπέστη η αγορά από την απώλεια του εορταστικού τζίρου των Χριστουγέννων (εκτιμάται πως από τα 3,5 δισ. ευρώ του τζίρου που πραγματοποιείται κατά την χριστουγεννιάτικη περίοδο, ανακτήθηκε μόλις το 25% με 30% και χάρη στο «click away»).

Όπως λέει, πολλές επιχειρήσεις έχουν συσσωρεύσει μεγάλο όγκο εμπορευμάτων που δεν μπόρεσαν να διαθέσουν το προηγούμενο διάστημα, και προσθέτει πως το «click away» συγκράτησε μέρος της κάμψης σε συγκεκριμένες επιχειρήσεις και κυρίως τις μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες έχουν οργανωμένες δομές ηλεκτρονικού εμπορίου. Το συνολικό πρόσημο, επισημαίνει, ήταν σφόδρα αρνητικό για την πλειονότητα των επιχειρήσεων.

Δηλώνει πως αδυνατεί να καταλάβει γιατί το λιανεμπόριο έχει στοχοποιηθεί ως εστίες μετάδοσης του κορονοϊού, και όχι άλλες εμπορικές δραστηριότητες όπου εξίσου συγκεντρώνονται αρκετοί καταναλωτές, ενώ εμφανίζεται απογοητευμένος και για το γεγονός πως όλες οι αποφάσεις λαμβάνονται χωρίς καν να ερωτηθεί ο κλάδος.

Σε παρόμοιο μήκος και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ), Σταύρος Καφούνης, ο οποίος υπογραμμίζει πως «το λιανεμπόριο δεν μπορεί να ανοιγοκλείνει κατά βούληση». Χαρακτηρίζει καταστροφική έπειτα από την απώλεια του τζίρου των εορτών να χαθεί και η περίοδος των εκπτώσεων και ζητά την άμεση επαναλειτουργία των καταστημάτων, αρχικά έστω και με τη μορφή του «click away» και σύντομα με τη μορφή του «click in shop», με βάση τους υγειονομικούς δείκτες.

Υπογραμμίζει πως το λιανικό εμπόριο δεν μπορεί να γίνεται εύκολος στόχος που ανοίγει και κλείνει κατά βούληση, και ερήμην του, υπενθυμίζοντας πως αποτελεί τον μεγαλύτερο εργοδότη της χώρας που από την αρχή της υγειονομικής κρίσης σηκώνει στην πλάτη του τεράστιο οικονομικό βάρος». Τα παραπάνω θέματα αναμένεται να τεθούν υπόψη της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης στη συνάντηση που έχει προγραμματισθεί για τις επόμενες ημέρες.

Βασίλης Κορκίδης: Ώρα κρίσιμων αποφάσεων

Την ίδια ώρα ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και της  ΠΕΣΑ, Βασίλης Κορκίδης σε δήλωσή του αναφέρει:

«Η επιστροφή στον πολυπόθητο κανονικό τρόπο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων μπορεί να αποτελεί τον κύριο στόχο όλων μας, αλλά η αρμόδια Επιτροπή Λοιμωξιολόγων αποφάσισε και πρότεινε στη κυβέρνηση, πως επί του παρόντος, δεν είναι επιδημιολογικά επιτρεπτή η λειτουργία της αγοράς, ούτε καν με το click away. Με την παρούσα λοιπόν κατάσταση της αγοράς, το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει πλέον να προετοιμαστεί για το ενδεχόμενο καταγραφής στις αρχές του έτους ενός διψήφιου ποσοστού ύφεσης».

«Η δυσάρεστη αναβολή της “επαναλειτουργίας” με τη μέθοδο του click away και η απομάκρυνση της εφαρμογής του “click in shop” στο οποίο η αγορά είχε εναποθέσει τις ελπίδες της για τη περίοδο των εκπτώσεων είναι προφανές ότι θα δυσχεράνει περαιτέρω την ανάταξη της κατανάλωσης και άρα την ανάκαμψη της οικονομίας. Διαπιστώσαμε, πως το “click away” στις γιορτές, έδωσε ότι μπορούσε να δώσει, με τρείς στους δέκα καταναλωτές να το επιλέγουν, με συνολικά 35.000 επισκέψεις καθημερινά και με τις μικρές επιχειρήσεις να κάνουν κατά μ.ο. το 15% του συνήθους ημερήσιου τζίρου τους, ενώ οι μεγαλύτερες κατά μ.ο. 35%», ανέφερε ο κ. Κορκίδης.

«Η επαναφορά λοιπόν του click away και της μετεξέλιξης του σε click in shop στο λιανεμπόριο, σε συνδυασμό με την έναρξη των χειμερινών τακτικών εκπτώσεων στις 11 Ιανουαρίου, θα έδινε μία ακόμα ευκαιρία, ώστε να αποφευχθεί ένα εαρινό κύμα λουκέτων και συνακόλουθα, απωλειών σημαντικού αριθμού θέσεων εργασίας. Σημειωτέον, πως ο χειμερινός εκπτωτικός τζίρος τα τελευταία 10 χρόνια της κρίσης κυμαίνεται από 4,5 έως 5,5 δισ. ευρώ, ενώ το 2020 με 5,3 δισ. ευρώ είχε παρουσιάσει ετήσια αύξηση με 8% τον Ιανουάριο και 4,5% τον Φεβρουάριο», πρόσθεσε.

«Οι εμπορικές επιχειρήσεις κρατώντας “μικρό καλάθι”, έχουν θέσει ως ρεαλιστικό στόχο να διασώσουν τουλάχιστον το 1/3 του περυσινού εκπτωτικού τζίρου, εάν βεβαίως δοθεί εγκαίρως η ευκαιρία, έστω μιας “υβριδικής λειτουργίας” τους. Είναι πράγματι ώρα κρίσιμων αποφάσεων και δυστυχώς δύσκολων επιλογών, καθώς προέχει η ευθύνη της δημόσιας υγείας και έπεται αυτή απέναντι στους ανθρώπους της αγοράς. Οι αντοχές και οι δυνάμεις μας δοκιμάζονται πολύ σκληρά από τη ψυχολογική και οικονομική κόπωση της νέας παράτασης του lockdown», ανέφερε και καταλήγει:

«Οι χειμερινές εκπτώσεις, υπό άλλες προϋποθέσεις, θα μπορούσαν να προσφέρουν ένα σωσίβιο επιβίωσης σε πολλές πληττόμενες επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου και να αποτρέψουν τον κίνδυνο πτωχεύσεων και ανεργίας. Προσώρας, τελούμε εν αναμονή…»

Εμπορικός σύλλογος Πειραιά

Από την πλευρά του ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, με αφορμή την απόφαση για παράταση του lock down στο λιανεμπόριο δηλώνει τα εξής:

«Η ανακοίνωση της παράτασης αναστολής λειτουργίας του λιανεμπορίου επιβεβαιώνει τους χειρότερους φόβους μας.

Για μια ακόμη φορά, προκρίνονται άλλοι κλάδοι οικονομικής ή κοινωνικής δραστηριότητας και το εμπόριο παραμένει ο «φτωχός συγγενής», παρά το γεγονός ότι έχει επιδείξει τον απόλυτο σεβασμό σε όλους τους κανόνες της δημόσιας υγείας.

Επιμένουμε στην πρότασή μας για άμεσο άνοιγμα της αγοράς με τη μορφή του click away, όπως απόλυτα συντεταγμένα λειτούργησε την περίοδο των γιορτών και ζητούμε για μια ακόμη φορά να μπει ένα πλάνο λειτουργίας της αγοράς τους επόμενους μήνες με την δυνατότητα υποδοχής των πελατών, σύμφωνα με τους υγειονομικούς κανόνες με ραντεβού.

Είναι αδύνατο να πορευτεί η αγορά τους επόμενους μήνες με λύσεις ακορντεόν ή ανακοινώσεις ανά εβδομάδα.

Δεν έχουν μείνει πλέον περιθώρια αντοχής. Η περίοδος των εκπτώσεων αποτελεί μια τελευταία σανίδα σωτηρίας για την συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων.

Ας μην χρονοτριβεί άλλο η κυβέρνηση. Ας καθίσουμε στο ίδιο τραπέζι ειδικοί της υγείας και της αγοράς, ώστε να βρεθούν οι βέλτιστες ρεαλιστικές λύσεις επιβίωσης των επιχειρήσεων σε εναρμόνιση με τα πρωτόκολλα υγειονομικής ασφάλειας».

Διαβάστε επίσης:

Χαρδαλιάς: Τι μέτρα ισχύουν από τη Δευτέρα – Κλειστό το λιανικό εμπόριο, ανοιχτά τα δημοτικά σχολεία

Βασίλης Κορκίδης: To click away έδωσε ανάσες ρευστότητας – Ποιοι κέρδισαν και ποιοι έχασαν την εορταστική περίοδο

ΣΕΒΕ: Βελτιωμένο κατά 19,3% το εμπορικό ισοζύγιο και αύξηση 2,2% των εξαγωγών το 11μηνο


ΣΧΟΛΙΑ