• Business

    Ξεμπλοκάρουν τα δημόσια έργα – Ανοίγει ο δρόμος για να ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί

    Κώστας Αχ. Καραμανλής


    Στην άρση των συνεπειών που είχαν για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους οι ασάφειες στο νομοθετικό πλαίσιο στοχεύει η ρύθμιση του υπουργείου Υποδομών που ψηφίστηκε χθες στη Βουλή ως τροπολογία στο νομοσχέδιο «Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις».

    Η κυβέρνηση με τον τρόπο αυτό επιχειρεί να δώσει τέλος στη υπόθεση του καρτέλ στις κατασκευές ώστε να σταματήσουν οι ενστάσεις στους διαγωνισμούς με αφορμή το ζήτημα αυτό και να ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί που βρίσκονται σε εξέλιξη για δημόσια έργα.

    Με βάση επίσης τη νέα ρύθμιση το θεσμικό πλαίσιο γίνεται πιο αυστηρό για όποιον επαναλάβει τις σχετικές παραβάσεις. Ειδικότερα, αν μια εταιρεία εντός 6 ετών επαναλάβει το ίδιο αδίκημα για το οποίο είχε προσφύγει στη διευθέτηση, αποκλείεται από διαγωνισμούς για δημόσιες συμβάσεις ή συμβάσεις παραχωρήσεων.

    Όπως εξηγείται στην εν λόγω τροπολογία: «Με το άρθρο 44 παρ. 3 του Ν. 3959/2011 (Α’ 93), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 106 του Ν. 4389/2016 (Α’ 94), παρασχέθηκαν κίνητρα για την υπαγωγή σε διαδικασίες επιείκειας και διευθέτησης.

    Ωστόσο, η ως άνω διάταξη αποδείχτηκε ότι γεννά κενά και ασάφειες λόγω της ελλειπτικής της διατύπωσης αναφορικά με το ακριβές εύρος των κινήτρων τα οποία παρέχει στους διευθετήσαντες. Οι ασάφειες αυτές, αφενός καθιστούν μη ελκυστικούς τους θεσμούς της επιείκειας και της διευθέτησης, αφετέρου γεννούν αμφισβητήσεις και δικαστικές διενέξεις στο πλαίσιο διαγωνιστικών διαδικασιών για δημόσιες συμβάσεις ή συμβάσεις παραχώρησης».

    Οι τροποποιήσεις κρίθηκαν αναγκαίες, ώστε, όπως επίσης σημειώνεται, «να διασφαλισθεί το δημόσιο συμφέρον με την έγκαιρη περάτωση διαγωνιστικών διαδικασιών και με την απρόσκοπτη λειτουργία του εργοληπτικού κλάδου σε συνθήκες πραγματικού και υγιούς ανταγωνισμού.

    Θα πρέπει ειδικότερα να αρθούν οι εκκρεμότητες από τον επιτυχή έλεγχο στον οποίο προέβη η Επιτροπή Ανταγωνισμού επί των εργοληπτικών επιχειρήσεων ο οποίος οδήγησε στην έκδοση αποφάσεων σε εναρμόνιση με το Δίκαιο της Ένωσης και το Εθνικό Πλαίσιο περί δημοσίων συμβάσεων.»

    Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα σε forum που οργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΓΕΚ Τέρνα, Γιώργος Περδικάρης, μπλοκαρισμένοι, κυρίως λόγω των προσφυγών, είναι διαγωνισμοί για έργα προϋπολογισμού 2,3 δις. ευρώ (π.χ. η πρώτη φάση του της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας).



    ΣΧΟΛΙΑ