• Business

    Κατασκευαστές: Εκπέμπουν ξανά SOS για τις τιμές των μεγάλων έργων – Ποια μέτρα προτείνουν

    Γιώργος Συριανός (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΑΚΤΩΡ-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις- Πρόεδρος ΣΤΕΑΤ)

    Γιώργος Συριανός (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΑΚΤΩΡ-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις- Πρόεδρος ΣΤΕΑΤ)


    Την άμεση ανάγκη για την αναθεώρηση των προϋπολογισμών στα μεγάλα δημόσια έργα που δημοπρατεί το ελληνικό κράτος επισημαίνουν για ακόμα μία φορά οι μεγάλοι κατασκευαστές της χώρας μας.

    Πιο συγκεκριμένα, το παραπάνω ζήτημα επαναφέρεται από το Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ), ο οποίος εκπροσωπεί τις μεγαλύτερες τεχνικές και κατασκευαστικές εταιρείες στην Ελλάδα με πρόεδρο το πολύπειρο στέλεχος του κλάδου, κ. Γιώργο Συριανό, ο οποίος είναι επίσης επικεφαλής της ΑΚΤΩΡ και της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις του Ομίλου Ελλάκτωρ.

    Σημειώνεται ότι η επιστολή αυτή αποτελεί συνέχεια της επίσημης επικοινωνίας του ΣΤΕΑΤ με το υπουργείο υποδομών και μεταφορών σχετικά με το πρόβλημα που έχει προκαλέσει η αύξηση των τιμών στα κατασκευαστικά υλικά η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία, καθώς οι κυρώσεις προς τη Ρωσία έχουν προκαλέσει ένα αυξητικό κύμα όσον αφορά τις τιμές της ενέργειας και των καυσίμων.

    Επίσης, ο καλπάζων πληθωρισμός του 2022 είχε επηρεάσει βασικά κατασκευαστικά υλικά, όπως για παράδειγμα ο χαλκός, ο σίδηρος και η άσφαλτος. Με αποτέλεσμα οι τιμές που είχαν δώσει οι κατασκευαστές για έργα που δημοπρατήθηκαν στο παρελθόν να μην είναι πλέον συμφέρουσες και να υπάρχει κίνδυνος για την υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομής.

    Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Ιούνιο του υπουργείο υποδομών και μεταφορών ύστερα από αρκετές διαπραγματεύσεις με όλους τους φορείς του κατασκευαστικού κλάδου, δηλαδή το ΣΤΕΑΤ, την Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΔΜΕΔΕ) και την Πανελλήνια Ένωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ), είχε καταρτίσει το νομοσχέδιο για τη στήριξη των εταιρειών μέσα από μια σειρά μέτρων, όπως η παράταση των προθεσμιών ή η πληρωμή ενός πριμ έγκαιρης υλοποίησης, αλλά και η αναδιοργάνωση και θέση σε λειτουργία ενός Παρατηρητηρίου τιμών που θα εξετάζει διαρκώς τις τιμές των υλικών και θα διορθώνει τις όποιες διαφορές προκύπτουν.

    Τι ζητάει ο σύνδεσμος

    Στην επιστολή του ο ΣΤΕΑΤ παρουσιάζει την υφιστάμενη κατάσταση και προτείνει μία σειρά από μέτρα προκειμένου να δοθεί λύση στο πρόβλημα, για το οποίο όπως αναφέρεται στην επιστολή έχουν ληφθεί ημίμετρα, χωρίς ριζική αναμόρφωση του συστήματος τιμολόγησης και αναθεώρησης, με δυσμενείς επιπτώσεις στην ομαλή εκτέλεση των έργων λόγω του μειωμένου ύψους καταβολών σε σχέση με το κόστος τους.

    Το βασικότερο αίτημα του συνδέσμου είναι η σωστή αξιοποίηση των πόρων που προκύπτουν από σημαντικά ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία όπως το νέο ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και των ιδιωτικών πόρων χρηματοδότησης.

    Τονίζεται, δε, ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στα έργα πρασίνου και παραγωγικής ανασυγκρότησης και σε έργα που σε συγκεκριμένες περιοχές αντιμετωπίζουν μεγάλα και επιδεινούμενα κυκλοφοριακά προβλήματα με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, στην υγεία και στην οικονομία.

    Όσον αφορά τα μέτρα που προτείνει ο ΣΤΕΑΤ είναι τα εξής:

    Η έκδοση αναλυτικών τιμολογίων και των συντελεστών αναθεώρησης, η οποία απαιτεί την ενεργοποίηση του Ενιαίου Συστήματος Τεχνικών Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών καθώς και τον ορισμό εκπροσώπων εκ μέρους του υπουργείου.

    Η σωστή χρήση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης έτσι ώστε να διατεθούν σε τομείς που θα ενισχύσουν πραγματικά την ελληνική οικονομία και τις υποδομές.

    Το προκαταβλητέο ποσό των έργων Παραχωρήσεων, δηλαδή το μεγαλύτερο ποσοστό ή και όλο το ποσό που καταβάλλεται κατά την ανάληψη Έργου Παραχώρησης (Upfront Fee), να καταβάλλεται για την χρηματοδότηση έργων (απευθείας ή με Πληρωμές Διαθεσιμότητας).

    Τη διασφάλιση της χρηματοδότησης των συμβάσεων των παραχωρήσεων. Το μέτρο αυτό αφορά κυρίως την εφαρμογή των αυξήσεων στα διόδια, οι οποίες είναι απαραίτητες για τη απαραίτητη για την βιωσιμότητα των παραχωρήσεων και την έγκαιρη αποπληρωμή των δανείων των εταιριών που έχουν αναλάβει τα εν λόγω έργα.

    Την αξιολόγηση των έργων που δημοπρατούνται και θα υλοποιηθούν σε νομαρχιακό και περιφερειακό επίπεδο αλλά και ένα γενικότερο στρατηγικό σχεδιασμό για δημόσια έργα, ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις.

    Την εφαρμογή των πρότυπων προτάσεων μέσω των οποίων οι ιδιωτικές εταιρείες μπορούν να προτείνουν και να παραδίδουν στα αρμόδια υπουργεία έτοιμα έργα προς δημοπράτηση αξίας άνω των 200 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα μέτρο που έχει τεθεί σε εφαρμογή με νόμο από τις αρχές του 2022 αλλά ο ΣΤΕΑΤ ζητά την δυνατότητα υλοποίησης κάθε μορφής προτάσεων σε επίπεδο Δήμων, Νομών και Περιφέρειας.

    Διαβάστε επίσης:

    Ευάγγελος Μυτιληναίος: Τι θα κάνει με την αλλαγή έδρας και πώς θα οδηγηθεί σε νέα επίπεδα μεγεθών και αποτιμήσεων

    ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Σημαντική άνοδος σε όλους τους δείκτες – Σπάει ρεκόρ στο ανεκτέλεστο και το 2023

    Προχωρούν οι διαγωνισμοί για δύο οδικά έργα αξίας 700 εκατ. – Ποιοι τα διεκδικούν

    ──────────────────



    ΣΧΟΛΙΑ