• Business

    Κ. Χατζηδάκης- Γ. Θωμάς: Το ιδανικό δίδυμο για τη δυσκολότερη αποστολή, τα ενεργειακά


    Ένα δυνατό δίδυμο αναλαμβάνει το δύσκολο έργο του υπουργείο Ενέργειας και σήμερα το μεσημέρι,  αναμένεται να δώσει το στίγμα του σχεδίου και της πολιτικής του. Πρόκειται για τον νέο υπουργό Ενέργειας κ. Κωστή Χατζιδάκη, όπως είχε πρώτο γράψει το mononews,  και τον υφυπουργό κ. Γεράσιμο Θωμά.

    Το έργο του νέου υπουργού Ενέργειας Χατζηδάκη και η αποτελεσματικότητά του είναι γνωστά  στην πολιτική του πορεία, καθώς έχει περάσει από δύο υπουργεία και έχει πετύχει τις μεγαλύτερες ιδιωτικοποιήσεις στη χώρα.  Ο νέος υφυπουργός Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς, μπορεί να μην είναι το ίδιο γνωστός, όμως η συμβολή του στις ελληνικές κυβερνήσεις,  από τη θέση του στην  Κομισιόν, ήταν εξαιρετικά σημαντική για την προάσπιση των ελληνικών θέσεων και των ελληνικών συμφερόντων τα τελευταία πολλά χρόνια.

    Η σχέση των δύο αντρών είναι εξαιρετική και χρονολογείται από την εποχή που ο κ. Χατζηδάκης ήταν υπουργός Ανάπτυξης και χάρη στη μεσολάβηση και την αποτελεσματική συνεισφορά του κ. Θωμά,   κατάφερε ο κ. Χατζιδάκης να ξεπεράσει την αντίσταση της Κομισιόν,  στην εφαρμογή των  ΤΕΜΠΜΕ Ι και ΙΙ (προγράμματα για την ενίσχυση της ρευστότητας των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων)  και να πάρει το πολυπόθητο ναι από την επίτροπο Νέλι Κρουζ.

    Οι δύο νέοι υπουργοί καλούνται τώρα να επιστρατεύσουν τις ικανότητες και την εμπειρία τους και γρήγορα να προτείνουν λύσεις και να παρουσιάσουν σχέδιο για όλα τα φλέγοντα θέματα του υπουργείου, όπως οι εκκρεμότητες της αξιολόγησης, η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, ο τρόπος που θα αντικατασταθεί το σχέδιο ΣΥΡΙΖΑ (που περιελάμβανε τη δέσμευση για τη μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ, την πώληση των λιγνιτικών και τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ), οι ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, τα ΑΔΙ της μονάδας της ΔΕΗ στην Πτολεμαϊδα από την οποία εξαρτάται η βιωσιμότητα της και βέβαια το σχέδιο για τη διάσωση της ΔΕΗ και της ΛΑΡΚΟ.

    Η επιλογή των δύο συγκεκριμένων προσώπων για το υπουργείο Ενέργειας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη δεν είναι τυχαία. Και οι δύο έχουν μεγάλη εμπειρία και γνώση  στα ευρωπαϊκά  θέματα και μπορούν να αναλάβουν την αναζήτηση και ανεύρεση λύσεων σε επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή,  τη στιγμή που όλα σχεδόν τα θέματα του υπουργείου έχουν κρίσιμες ευρωπαϊκές διαστάσεις.

    Ο Γεράσιμος Θωμάς ήρθε  με μεταγραφή από τις Βρυξέλλες  και διαθέτει μεγάλη εμπειρία στον ενεργειακό τομέα καθώς από το 2014 διατέλεσε Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής Ενέργειας και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI). Σπούδασε οικονομικά, διοίκηση επιχειρήσεων και διεθνείς σχέσεις στην Αθήνα, το Λονδίνο και τις Βρυξέλλες.

    Η τοποθέτηση του κ. Θωμά σηματοδοτεί το μεγάλο βάρος που επιδιώκει να ρίξει η κυβέρνηση στη σωστή επικοινωνία με την Κομισιόν συνολικά στον τομέα της ενέργειας και πρωτίστως στην διαχείριση των δύσκολων ν μετώπων που έχει ανοίξει η ΔΕΗ. Έχει έχει διατελέσει μεταξύ άλλων γενικός διευθυντής οικονομικών της Κομισιόν αλλά και επικεφαλής του γραφείου του υπουργικού συμβουλίου Joaquin Almunia.

    Ο  Κωστής Χατζηδάκης με τη μεγάλη εμπειρία στις ιδιωτικοποιήσεις, αναμένεται  να προτείνει το σχέδιό του για τα ενεργειακά. Τον Ιούνιο του 2012 είχε αναλάβει  Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και παραμένει σε αυτή τη θέση μέχρι τον Ιούνιο του 2013, ενώ από  τον Ιούνιο του 2013 μέχρι τον Ιούνιο του 2014 ήταν Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Στο διάστημα αυτό, προώθησε μεταξύ άλλων την επανεκκίνηση του έργου των 4 μεγάλων αυτοκινητοδρόμων και την σύμβαση παραχώρησης για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Πρότεινε προς ψήφιση τον νόμο-πλαίσιο για την απλούστευση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων και μια σειρά μέτρων για την απελευθέρωση των αγορών μέσω της γνωστής εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ.

    Οι προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν

    Η σημερινή συγκυρία είναι από τις πιο δύσκολες για τον  υπουργό και τον υφυπουργό Ενέργειας αφού η χώρα δεν έχει τηρήσει τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει στο πλαίσιο της μετανημονιακής εποπτείας. Ταυτόχρονα είναι βέβαιο ότι το σχέδιο της νέας κυβέρνησης θα ανατρέπει τις δεσμεύσεις της προηγούμενης σε μια σειρά από θέματα στο χώρο της ενέργειας.

    Οι αποκρατικοποιήσεις και η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας αποτελούν προαπαιτούμενα της μεταμνημονιακής εποπτείας που έχουν μείνει πίσω. Στις αποκρατικοποιήσεις περιλαμβάνεται η ΔΕΠΑ και τα ΕΛΠΕ, και για την απελευθέρωση της ενέργειας η εφαρμογή  του target model και η μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στην αγορά.

    • Ο ΑΔΜΗΕ, ενδεχομένως πάει σε νέα ιδιωτικοποίηση, αφού όπως είχε πει πρόσφατα σε συνέδριο ο κ. Χατζιδάκης, «είναι κομβικής σημασίας ο ρόλος του ΑΔΜΗΕ. Εμείς είμαστε υπέρ της περαιτέρω ιδιωτικοποίησής του».
    • Όσον φορά τη ΔΕΗ αναμένεται ένα καινούργιο σχέδιο που θα αλλάζει πολλά: η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, για να διασώσει τον δημόσιο χαρακτήρα της επιχείρησης, είχε συμφωνήσει τους δανειστές να πέσει το μερίδιο της ΔΕΗ από το 90% στο 50% της αγοράς, μέσα σε πέντε χρόνια, έναντι μηδενικού ανταλλάγματος.
    • Ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ με τη σύσταση των εταιριών ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, ψηφίστηκε πριν λίγους μήνες όμως ακόμη  καμία   δεν έχει προχωρήσει η εφαρμογή των διατάξεων του νόμου. Ο ΣΥΡΙΖΑ έσπασε στα δύο τη δημόσια επιχείρηση παροχής φυσικού αερίου προκειμένου να πουλήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της Εμπορίας και να διατηρήσει το δημόσιο έλεγχο και μάνατζμεντ στις υποδομές. Ακόμη δεν έχει γίνει ούτε η σύσταση των δύο εταιρειών  ούτε βέβαια η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του ΤΑΙΠΕΔ για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ο νέος υπουργός θα πρέπει να παρουσιάσει το σχέδιό του και για τη ΔΕΠΑ αν δηλαδή θα ακυρώσει  το  νόμο του διαχωρισμού και θα επιλέξει  την πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της ενιαίας ΔΕΠΑ.
    • Μια  από τις πιο δύσκολες αποστολές για το υπουργείο Ενέργειας είναι και το πρόβλημα ΛΑΡΚΟ.Η κρατική βιομηχανία που ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ 51% την Εθνική Τράπεζα και τη ΔΕΗ  έχει χρέη άνω των 300 εκ. ευρώ προς τη ΔEH,  ζημιογόνες χρήσεις επί σχεδόν μία δεκαετία, και  την υποχρέωση να επιστρέψει 136 εκ. ευρώ στο δημόσιο ως παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Η εκκαθάριση εν λειτουργία εμφανίζεται ως η μόνη πιθανή λύση και ο νέος υπουργός έχει μπροστά ακόμη ένα γόρδιο δεσμό να λύσει.



    ΣΧΟΛΙΑ