Χρονιά ορόσημο αποτελεί για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) το 2025, καθώς είναι το πρώτο αεροδρόμιο στην Ελλάδα που περνά στην εποχή μηδενικών εκπομπών ρύπων και μάλιστα εικοσιπέντε χρόνια νωρίτερα από τον αρχικό στόχο.

Η σημαντική αυτή σελίδα στην ιστορία του ΔΑΑ έρχεται με το τέλος μιας εποχής, δεδομένου ότι στις 31 Ιανουαρίου 2026 ολοκληρώνεται η 19χρονη θητεία του Δρ. Γιάννη Παράσχη, του μακροβιότερου διευθύνοντος συμβούλου στην ιστορία του αερολιμένα.

1

Όπως ανέφερε ο κ. Παράσχης, «Τον Δεκέμβριο του 2019, έξι μήνες μετά τη διακήρυξη της Λάρνακας προχωρήσαμε στη δέσμευση για την επίτευξη μηδενικού αποτυπώματος με τη μέγιστη δυνατή προσθεκτικότητα, είκοσιπέντε χρόνια νωρίτερα από το 2050. Αυτή η ιδιαίτερα φιλόδοξη πρωτοβουλία που αναλάβαμε τότε – για την οποία εκ των υστέρων πρέπει να ομολογήσω ότι είχαμε αρκετή άγνοια κινδύνου για την ανάληψη αυτής της δέσμευσης, που βαφτίστηκε Route 2025. Ο τίτλος ήθελε να αναδείξει ότι δεν πρόκειται για μία απλή αόριστη δέσμευση, αλλά για έναν συγκεκριμένο οδικό χάρτη με χρονοδιάγραμμα και συγκεκριμένο τελικό προορισμό μέσα από ενδιάμεσα βήματα. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος θέσαμε ως στόχο την αυτοπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας εντός του βασικού οικοπέδου του αεροδρομίου μέσω φωτοβολταϊκών, για τη μέγιστη δυνατή κατανάλωση και την κάλυψη του 100% των αναγκών σε ηλεκτρική ενέργεια».

Ο οδικός χάρτης Route 2025

ΔΑΑ

Ο Route 2025 αποτελεί δέσμευση πολλών ετών ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του αεροδρομίου με τη στροφή του στην πράσινη μετάβαση, μέσα από τρεις βασικούς άξονες:

  1. τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση του στόλου των οχημάτων του ΔΑΑ.
  2. την επέκταση του Φωτοβολταϊκού Πάρκου σε δύο φάσεις: ένα φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 16MWp, το οποίο εγκαινιάστηκε στις αρχές του 2023 και παράγει καθαρή ηλεκτρική ενέργεια, που αντιστοιχεί στο 45% της ετήσιας κατανάλωσης του ΔΑΑ και ένα φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 35,5MWp, το οποίο περιλαμβάνει σύστημα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρία 82MWh και
  3. την  εγκατάσταση αντλιών θερμότητας για τις ανάγκες θέρμανσης αντικαθιστώντας το φυσικό αέριο

«Στον ΔΑΑ είμαστε πολύ υπερήφανοι για την ολοκλήρωση του Route 2025, 25 χρόνια νωρίτερα από τον στόχο που έχει τεθεί από τον αεροπορικό κλάδο. Ειδικότερα, τα αεροδρόμια μπορούν να συμβάλλουν στον στόχο της απανθρακοποίησης σε τέσσερις βασικούς άξονες: εφαρμογή νέων τεχνολογιών, ενεργειακή μετάβαση με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τις λειτουργίες τους από φωτοβολταϊκά μέχρι έξυπνα δίκτυα, βιώσιμη κινητικότητα με την προώθηση πράσινων μεταφορών από και προς το αεροδρόμιο, αλλά και εντός του χώρου του αεροδρομίου και τέλος, υποστήριξη των προσπαθειών των τρίτων: αεροπορικών εταιρειών, εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης και λοιπών φορέων μέσω της ανάπτυξης υποδομής για την παραγωγή βιώσιμου αεροπορικού καυσίμου, δίκτυα φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων κ.ά.», επεσήμανε ο Πρόεδρος του ΔΣ του ΔΑΑ κ. Μιχάλη Κεφαλογιάννης.

Ακολούθως, ο κ. Κεφαλογιάννης πρόσθεσε: «Βέβαια, σε μία επιχειρηματική πραγματικότητα, που αναπτύσσεται σε ένα αβέβαιο διεθνές περιβάλλον, πολυσύνθετο και ασαφές, που χαρακτηρίζεται από ταχύτατες αλλαγές, έλλειψη σαφήνειας και υψηλής πολυπλοκότητας, δεν υπάρχουν ευκαιρίες χωρίς σημαντικές προκλήσεις. Κάποιες από αυτές είναι το υψηλό κόστος επενδύσεων σε νέες τεχνολογίες και υποδομές, καθώς και η ενίσχυση των ηλεκτρικών δικτύων, η αβεβαιότητα γύρω από την εμπορική διαθεσιμότητα του βιώσιμου αεροπορικού καυσίμου και υδρογόνου και η ανάγκη διεθνούς συνεργασίας και πολιτικών ώστε να υπάρξει ενιαίο νομικό και ρυθμιστικό πλαίσιο και χρηματοδότηση».

Υπενθυμίζεται ότι, το συνολικό πρόγραμμα ανήλθε στα 70 εκατομμύρια ευρώ από ιδίους πόρους αλλά και με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Από 1 Ιανουαρίου 2026, το 100% της ετήσιας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας του ΔΑΑ θα παράγεται εντός των εγκαταστάσεων του αερολιμένα. Σημειώνεται ότι με την αυτοπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας θα καλύπτονται επίσης και οι ανάγκες  του αεροδρομίου, ακόμα και όταν ολοκληρωθούν τα έργα επέκτασής του το 2032.

Διαβάστε επίσης:
Κυρανάκης: Στα τέλη του 2026, εκκινούν οι μακροχρόνιες συμβάσεις συντήρησης στον σιδηρόδρομο – Ποια θα είναι η επόμενη μέρα

Κυκλοφοριακό: Ποιες είναι οι 23 προτάσεις που προτείνουν οι συγκοινωνιολόγοι για να λυθεί το πρόβλημα

Θρίλερ με τα 50 αρθρωτά λεωφορεία του ΟΑΣΘ: «Δικαίωση» Yutong έναντι Zhongtong από την ΕΑΔΗΣΥ – Μετέωρος ο διαγωνισμός;