ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η ανάγκη επίλυσης του προβλήματος του κυκλοφοριακού αναδείχθηκε για μία ακόμη φορά μεταξύ άλλων κατά τη διάρκεια του 2ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΤΜΕΔΕ.
Η αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς τόσο σε επίπεδο προμήθειας νέων ηλεκτρικών οχημάτων, όπως επίσης και σε επίπεδο υποδομών, με πρωταρχικό παράδειγμα την επέκταση του μετρό, σίγουρα αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα στην επίλυση του προβλήματος, αλλά δεν είναι ο μοναδικός.
Όπως ανέφερε κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του στη συζήτηση με θέμα «Εθνικές προκλήσεις και σύγχρονες λύσεις με πράσινο αποτύπωμα στις δημόσιες μεταφορές», ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), Θανάσης Τσιάνος. «Η ανάπτυξη του μετρό, των ΜΜΜ, περιφερειακών οδικών δικτύων και μέτρων διαχείρισης της κυκλοφορίας εντός της πόλης, συμπεριλαμβανομένου και των περιοριστικών μέτρων, δηλαδή του περιορισμού της χρήσης των ΙΧ είναι αναγκαία».
Ο κ. Τσιάνος εξήγησε ότι αυτός ο σκοπός επιτυγχάνεται στην πόλη της Θεσσαλονίκης σταδιακά με το Flyover και το μετρό, δηλώνοντας πεπεισμένος ότι σύντομα οι καθυστερήσεις θα είναι πολύ μικρές, εν αντιθέσει με την Αθήνα, η οποία χρειάζεται πρόοδο και τους 3 άξονες, μία πρόοδος που διακόπηκε λίγο πριν την οικονομική κρίση το 2011. «Χρειαζόμαστε οδικά περιφερειακά δίκτυα, όπως η Ελευσίνα-Θήβα, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, η αναβάθμιση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, ο κόμβος του Σκαραμαγκά, η επέκταση στη Λεωφόρο Κύμης», επεσήμανε αναφέροντας ότι κάποια από αυτά υλοποιούνται ή έχουν υλοποιηθεί, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες η Ελευσίνα – Οινόφυτα είναι μέσα στις επιδιώξεις και πιθανόν να δρομολογηθεί σύντομα.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΣ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην προσπάθεια αναβάθμισης των ΜΜΜ που βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα του κυβερνητικού σχεδιασμού και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ως γνωστόν, ο ΣΕΣ έχει αναφέρει ουκ ολίγες φορές ότι η κατάσταση βρίσκεται προς βελτίωση, ωστόσο απαιτούνται επιπλέον η αύξηση του στόλου των λεωφορείων, οχήματα υψηλής χωρητικότητας με express δρομολόγια και αύξηση της γεωγραφικής κάλυψης, η δημιουργία νέων αμαξοστασίων κ.ά.
Ιδιαίτερη μνεία ο κ. Τσιάνος έκανε στον τρίτο άξονα παρεμβάσεων, δηλαδή στα διαχειριστικά μέτρα, τα οποία είναι το κλειδί για τη λύση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, για την οποία κρίνει ότι θα αυξάνεται παράλληλα με την οικονομική ανάπτυξη. «Πίσω από το κυκλοφοριακό, κρύβονται τα ΜΜΕ και η έλλειψη πολιτικής ως προς στην διαχείριση και την επιβολή κανόνων στο πότε πρέπει να κυκλοφορούμε ή όχι». Ο κ. Τσιάνος είπε επίσης, ότι για την τροφοδοσία και τα βαριά οχήματα, θα πρέπει να γίνει μία μελέτη και συζήτηση με όλους τους φορείς, για το πώς θα βγει η πενταετία μέχρι να αναβαθμιστούν τα ΜΜΜ και να γίνουν κάποια οδικά έργα.
Επιπλέον, αναφέρθηκε ότι θα ήταν ορθό να επιβληθούν μέτρα της χρήσης των ΙΧ στο κέντρο της πόλης, όπως η αλλαγή του δακτυλίου μονά-ζυγά. «Δε χρειάζεται να πάμε κατευθείαν σε ένα πολύ περιοριστικό μέτρο, αλλά να ξεκινήσουμε σταδιακά».
Τα 23 μέτρα μείωσης της κυκλοφοριακής συμφόρησης

Έπειτα από ενδελεχή μελέτη και αξιολόγησης της κατάστασης, ο ΣΕΣ έχει καταλήξει στα παρακάτω 23 μέτρα που θα συμβάλλουν στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης.
- Άμεση σύσταση κεντρικού συντονιστικού οργάνου για την διαχείριση της κυκλοφορίας στο οδικό δίκτυο της Αττικής.
- Ενιαίο κέντρο (taskforce–warroom)υλοποίησης των αποφάσεων του συντονιστικού οργάνου, επιτήρησης, διαχείρισης της κυκλοφορίας, διαχείρισης έκτακτων καταστάσεων (συμμετοχή Τροχαίας, Περιφέρειας, Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Πολιτικής προστασίας και Συγκοινωνιολόγων).
- Ωράριο τροφοδοσίας και τήρηση του – Δημιουργία θέσεων τροφοδοσίας.
- Διερεύνηση απαγόρευσης κυκλοφορίας φορτηγών στις ώρες αιχμής σε συγκεκριμένους άξονες.
- Αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης σε οδικούς άξονες που παρουσιάζουν συμφόρηση και στο κέντρο των πόλεων.
- Αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης στις λεωφορειολωρίδες και ΛΕΑ.
- Επικαιροποίηση προγραμμάτων φωτεινής σηματοδότησης και επιδιόρθωση βλαβών αισθητήρων επενέργειας.
- Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης στην οδό με έμφαση στη διασφάλιση της στάθμευσης των κατοίκων και των επισκεπτών
- Άμεση απόκριση στα έκτακτα συμβάντα ( βλάβες, ατυχήματα κτλ). Υιοθέτηση Μοντέλου Αστυνόμευσης και επεμβάσεων Αττικής Οδού.
- Κρίσιμοι οδικοί άξονες όπως η Λεωφ. Κηφισού θα πρέπει να διαθέτουν λειτουργία και διαχείριση αντίστοιχη με αυτή της Αττικής Οδού (επισημαίνεται χωρίς διόδια). Αν δεν μπορεί να το κάνει το δημόσιο – να το κάνει ιδιώτης.
- Σωστά όρια ταχύτητας στους μεγάλους οδικούς άξονες και εγκατάσταση καμερών με σκοπό τη μείωση των ταχυτήτων και συνεπώς και των συμβάντων που δημιουργούν σημαντικές καθυστερήσεις.
- Αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας κρίσιμων κόμβων που δημιουργούν τις καθυστερήσεις:
•Επιμήκυνση της ουράς αναμονής των αριστερών στροφών. Οι κόμβοι έχουν σχεδιαστεί/κατασκευαστεί με πολύ χαμηλότερους φόρτους. Τα οχήματα πολλές φορές στοιβάζονται σε λωρίδα διαμπερούς κυκλοφορίας.
•Μείωση των κινήσεων του κόμβου, με κατάργηση π.χ. αριστερών στροφών ή με αναδιαμόρφωση των κόμβων.
•Αλλαγή στο πρόγραμμα φωτεινής σηματοδότησης - Μέτρα βελτίωσης της κυκλοφοριακής ικανότητας σε κύριους οδικούς άξονες αλλά και σε κύριο οδικό δίκτυο που αποτελεί εναλλακτική διαδρομή π.χ. της Λεωφόρου Κηφισού ή άλλων κρίσιμων αξόνων.
- «Αυστηροποίηση» των εγκρίσεων προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων κατά τη διάρκεια κατασκευής έργων. Κατασκευή έργων και συντήρηση σε κρίσιμους οδικούς άξονες μόνο κατά τις βραδινές ώρες.
- Ευέλικτο ωράριο εργασίας. Συνεργασία με εμπορικούς συλλόγους.
- Υποκατάσταση της μετακίνησης για εργασία (τηλεργασία/ τηλεδιασκέψεις). Κίνητρα σε επιχειρήσεις.
- Car-pooling. Ο δείκτης πληρότητας στα ΙΧ είναι 1,1 – 1,15. Αν γίνει 1,35-1,40 σημαίνει μείωση φόρτου περίπου 20%. Επικοινωνιακή πολιτική και κίνητρα από επιχειρήσεις.
- Μέτρα και ενημέρωση για την ενθάρρυνση χρήσης Μ.Μ.Μ. Αξιοποίηση ελεύθερων / αδόμητων χώρων για την άμεση δημιουργία χώρων στάθμευσης μετεπιβίβασης κυρίως στα μέσα σταθερής τροχιάς. Κίνητρα σε ιδιώτες για Δημιουργία Χώρων Στάθμευσης Μετεπιβίβασης
- Μέτρα για την ανανέωση του στόλου και περιορισμό των πολύ παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων. Αυστηροποίηση των ελέγχων στα ΚΤΕΟ. Η Ελλάδα διαθέτει τον παλαιότερο στόλο οχημάτων στην ΕΕ σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων
- Επιπλέον μέτρα για την Λεωφόρο Κηφισού:
α) Βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών των εισόδων – εξόδων και των περιοχών πλέξεων
β) Κατάργηση συγκεκριμένων εισόδων – εξόδων που δεν έχουν λόγω ύπαρξης
γ) Μέτρα οδικής ασφάλειας ( με στόχο την μείωση των συμβάντων) + κάμερες
δ) Αναβάθμιση σε 4 λωρίδες κυκλοφορίας + ΛΕΑ ανά κατεύθυνση σε όλο το μήκος της. Διερεύνηση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων κατά την διάρκεια σχεδιασμού
Τέλος, ο ΣΕΣ έχει ως πάγια θέση ήδη εδώ και δύο δεκαετίες την ανάγκη θεσμοθέτησης ενός Μητροπολιτικού Φορέα Μεταφορών για την Αττική, με στόχο τον ενιαίο και ολοκληρωμένο σχεδιασμό των μεταφορών.
Διαβάστε επίσης:
Κυρανάκης από Βουλή: Εντός του 2026 ξεκινά η μελέτη για την επέκταση του μετρό στη Γλυφάδα
Νέες επενδύσεις στην ελληνική αγορά – Στροφή στις βιώσιμες μεταφορές
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Sotheby’s: Άλλη μια Hermès της Jane Birkin πωλήθηκε για 2,9 εκατομμύρια
- Dolce & Gabbana, Versace, Prada, Gucci και άλλοι 9 οίκοι υπό έρευνα για παραβάσεις εργατικού δικαίου
- Χριστιάννα Β. Βαρδινογιάννη: Η Ελπίδα δυνατή τα Χριστούγεννα
- Montblanc: Το παλάτι των Βερσαλλιών γίνεται πένα υψηλής κομψότητας