• Business

    Υπουργείο Υποδομών: Ζήτημα ημερών η υπογραφή των δύο τελευταίων συμβάσεων για την απόκτηση 300 λεωφορείων

    Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας

    Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας


    Ζήτημα ημερών είναι σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Υποδομών να πέσουν οι τελικές υπογραφές για τις δύο εναπομείναντες συμβάσεις του διαγωνισμού για τα πράσινα λεωφορεία.  

    Πρόκειται για τα τελευταία υπό-τμήματα του διαγωνισμού που προκηρύχθηκε στα τέλη του 2021 και αφορούν συγκεκριμένα στην απόκτηση 300 λεωφορείων φυσικού αερίου από τις εταιρείες  IVECO και Industria Italiana Autobus.

    Αναλυτικότερα, οι ίδιες πηγές προσθέτουν ότι αφού το Ελεγκτικό Συνέδριο έδωσε το πράσινο φως και για τις δύο συμβάσεις, το επόμενο βήμα είναι αυτές να πάρουν το «πράσινο φως» από τη Βουλή και να υπογραφούν. Για να χρειαστεί αυτό θα χρειαστεί να περάσουν περίπου 10 ημέρες όπως αναφέρουν. Επομένως, οι υπογραφές αναμένονται έως τα τέλη της επόμενης εβδομάδας. Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη σύμβαση για την απόκτηση 250 ηλεκτρικών λεωφορείων υπεγράφη τον περασμένο Οκτώβριο με ανάδοχο τη Yutong Bus και το συνολικό κόστος για την απόκτηση των 550 πράσινων λεωφορείων να ανέρχεται στα 220 εκατ. ευρώ

    Με αυτόν τον τρόπο κλείνει η Α΄ Φάση των διαγωνισμών του Υπουργείου Υποδομών για την απόκτηση συνολικά 1300 νέων λεωφορείων με τεχνολογίες φιλικών προς το περιβάλλον (ηλεκτρικά και συμπιεσμένου φυσικού αερίου) με στόχο την ενίσχυση των οργανισμών αστικών συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ) και Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ). Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι πρόκειται για τον πρώτο διαγωνισμό για την απόκτηση νέων οχημάτων ύστερα από το 2007.

    Το υπουργείο ετοιμάζει ήδη την επόμενη φάση, η οποία θα αφορά την προμήθεια 750 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, και όπως έχει ήδη γράψει το mononews, ο σχετικός διαγωνισμός που αναμένεται να χωριστεί και αυτός σε υπο-έργα, αναμένεται να βγει στον αέρα εντός του Μαρτίου

    Ο διαγωνισμός και οι αναταράξεις

    Η Α΄ Φάση του διαγωνισμού για την απόκτηση 650 πράσινων λεωφορείων πέρασε από τα σαράντα κύματα και πλέον το υπουργείο έχει έναν οδηγό του τι να αποφύγει και πως να ολοκληρώσει γρηγορότερα το νέο διαγωνισμό.

    Ο πρώτος διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί το Νοέμβριο του 2021 και είχε χωριστεί σε πέντε υπ-έργα, για τα οποία θα μπορούσαμε να έχουμε -και εν τέλει έχουμε- διαφορετικούς αναδόχους. Ωστόσο, από τις αρχές της διαγωνιστικής διαδικασίας φάνηκε ότι θα υπάρξουν προβλήματα στη δημοπράτηση καθώς αυτή εγκλωβίστηκε σε μία διελκυστίνδα ενστάσεων, προσφυγών και εν τέλει αποκλεισμών ενδιαφερομένων. Η κατάσταση αυτή οδήγησε σε σημαντικές καθυστερήσεις με τις Irizar και Van Hool να μην ανανεώνουν τις προσφορές τους.

    Το πρώτο επεισόδιο στο σήριαλ των καθυστερήσεων για την ανάδειξη των αναδόχων σε κάθε τμήμα ξεκίνησε με τις προσφυγές των Mercedes και Solaris στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ). Το εν λόγω τμήμα αφορούσε στην απόκτηση 100 απλών υβριδικών λεωφορείων. Μάλιστα, η Mercedes  προσέφυγε και στο ΣτΕ, αλλά δεν τα κατάφερε. Ωστόσο, το τμήμα βγήκε άγονο καθώς δεν υπεβλήθη ούτε μία προσφορά με αποτέλεσμα τα 100 οχήματα να εντάσσονται στο νέο διαγωνισμό και να «μετατρέπονται» σε ηλεκτρικά.

    Το επόμενο τμήμα που αντιμετώπισε καθυστερήσεις ήταν το πέμπτο (σ.σ. Επρόκειτο για την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων) με πρωταγωνίστρια τη κινεζική BYD, η οποία αποκλείστηκε το Νοέμβριο του 2022. Αξίζει να σημειωθεί ότι το mononews έχει αναδείξει από τις αρχές του 2022 με πλήθος ρεπορτάζ του τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ηλεκτρικά οχήματα της κινεζικής εταιρείας στην Ολλανδία, αλλά και τα προβλήματα υγείας που προκαλούν σε κατοίκους γειτονικών περιοχών τα εργοστάσιά της στην Κίνα.

    Το τελευταίο τμήμα που «υπέφερε» από καθυστερήσεις ήταν το τέταρτο (σ.σ. Αφορούσε στην προμήθεια 100 ηλεκτρικών λεωφορείων) με αρνητικό πρωταγωνιστή πάλι τη BYD, η οποία αποκλείστηκε στις αρχές του περασμένου μήνα.

    Αυτό έγινε παρά το γεγονός ότι ήταν η μόνη εταιρεία που είχε ανανεώσει τη προσφορά της και το μόνο που απέμενε για να κλειδώσει το εν λόγω τμήμα ήταν να στείλει μερικές διευκρινίσεις στην αρμόδια επιτροπή αξιολόγησης. Ωστόσο, δεν το έπραξε για αρκετούς μήνες, όπως είχε αποκαλύψει από τον περασμένο Σεπτέμβριο το mononews και εν τέλει αποκλείστηκε με τον διαγωνισμό να ματαιώνεται και τα οχήματα να μεταφέρονται στο νέο διαγωνισμό.

    Διαβάστε επίσης

    Σταϊκούρας: Προς υπογραφή δύο συμβάσεις για την προμήθεια 300 λεωφορείων φυσικού αερίου

    Εκτός σχεδίου δόμηση: Σε αγωνία έως τα μέσα του μήνα οι ιδιοκτήτες εκτάσεων και ακινήτων

    Ιωάννης Μετσοβίτης: Ο πιλότος που θα απογειώσει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι



    ΣΧΟΛΙΑ