• Business

    Η. Σπυρτούνιας στο mononews: «Συνεχίζουμε τον αγώνα για να εξαιρέσουμε και άλλα προϊόντα από τους δασμούς Τραμπ»

    • Συνέντευξη στον Γιώργο Μανέττα

    Ηλίας Σπυρτούνιας. Γενικός Διευθυντής του Ελληνο-αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου,


    Καθησυχαστικός για τις επιπτώσεις στις ελληνικές εξαγωγές από τους δασμούς που επέβαλλε πρόσφατα ο πρόεδρος Τραμπ στα εισαγόμενα ευρωπαϊκά προϊόντα εμφανίζεται ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνο-αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, εκτιμώντας πως δεν θα επηρεάσουν τη δυναμική που έχουν αναπτύξει στην άλλη άκρη του Ατλαντικού.

    Ο Ηλίας Σπυρτούνιας μιλώντας στο mononews.gr ενόψει της διεξαγωγής του 4ο ExportUSA Forum το οποίο θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2019 επισημαίνει πως το Επιμελητήριο συναντήθηκε με εκπροσώπους της Αμερικανικής Κυβέρνησης σε Αθήνα και Ουάσιγκτον για το θέμα των δασμών, και τονίζει πως οι διαβουλεύσεις συνεχίζονται, προκειμένου να εξαιρεθούν και άλλα ελληνικά προϊόντα μετά το λάδι και τις ελιές, όπως τα τυροκομικά, οι χυμοί και οι κομπόστες.

    Ο κ. Σπυρτούνιας αναφέρεται στη στρατηγική που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις για να πετύχουν μεγαλύτερη διείσδυση στην αμερικάνικη αγορά, και υπογραμμίζει την ανάγκη η Πολιτεία να στηρίξει κατά προτεραιότητα τις εταιρείες εκείνες που «πληρούν βασικές προϋποθέσεις και οι οποίες μπορεί να δημιουργήσουν το σωστό λεγόμενο brand awareness για το ελληνικό προϊόν».

    Επισημαίνει πως η εικόνα της Ελλάδας έχει βελτιωθεί αισθητά στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, σημειώνοντας ωστόσο πως δεν υπάρχει περιθώριο για εφησυχασμό, ειδικά σε μια τόσο απαιτητική και ανταγωνιστική αγορά ενώ κάνει ιδιαίτερη μνεία στις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει το Ελληνοαμερικάνικο Επιμελητήριο για την προωθήσει τα ελληνικά προϊόντα στις ΗΠΑ, με αιχμή το μηχανισμό TradeUSA.

    «To Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο με όλα αυτά που πραγματοποιεί και άλλα τόσα που θα ακολουθήσουν είναι και θα πρέπει να θεωρείται ως ο country export expert για τις ΗΠΑ», λέει χαρακτηριστικά.

    Πως βλέπετε την προστατευτική πολιτική που ακολουθεί ο πρόεδρος Τράμπ και την επιβολή δασμών σε εισαγόμενα ευρωπαϊκά προϊόντα; Σε τι βαθμό πιστεύτε πως θα επηρεάσουν την εξαγωγική δυναμική που φαίνεται να έχουν αναπτύξει οι ελληνικές επιχειρήσεις προς την αγορά των ΗΠΑ;

    Το Ελληνο-Αμερικανικό Επιμελητήριο όπως και όλα τα Αμερικανικά Επιμελητήρια συμπεριλαμβανομένου και του κεντρικού στις ΗΠΑ με το οποίο συνδεόμαστε έχουμε αποφανθεί ότι δεν συμφωνούμε με την πολιτική της επιβολής δασμών, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές αναταράξεις στο παγκόσμιο εμπόριο και φυσικά στις οικονομίες των χωρών που εμπλέκονται. Από την άλλη θεωρούμε ότι θα πρέπει να ενισχυθεί και αυστηροποιηθεί το πλαίσιο κανόνων του διεθνούς εμπορίου αποτρέποντας έτσι τις συστηματικές παραβάσεις που λαμβάνουν χώρα σήμερα από αρκετές χώρες δημιουργώντας έτσι ένα αθέμιτο ανταγωνισμό.

    Ο βαθμός επιρροής των δασμών στις ελληνικές εξαγωγές προς ΗΠΑ δεν θεωρούμε ότι θα είναι ιδιαίτερα βαρύς και δεν θα επηρεάσει δραστικά την δυναμική που αυτές έχουν ήδη αναπτύξει. Εξάλλου, ήδη έχουν εξαιρεθεί προϊόντα όπως το λάδι και οι ελιές και ο αγώνας συνεχίζεται σε επίπεδο διαβουλεύσεων και για άλλα προϊόντα που έχουν ένα ειδικό βάρος στις εξαγωγές προς ΗΠΑ όπως τα τυροκομικά, χυμοί και κομπόστες. Και εμείς ως Επιμελητήριο όσες φορές συναντηθήκαμε με εκπροσώπους της Αμερικανικής Κυβέρνησης είτε στην Αθήνα ή στην Ουάσιγκτον θέσαμε το θέμα. Ευελπιστούμε ότι και αυτά μπορεί να τύχουν είτε εξαίρεσης ή έστω κάποιας μείωσης στο ύψος των δασμών. Επιπλέον προσβλέπουμε σε μία επαναπροσέγγιση μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ με στόχο την διευθέτηση των διαφορών και την πιθανή κατάληξη σε μία εμπορική συμφωνία.

    Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που πρέπει να κάνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, προκειμένου να πετύχουν μεγαλύτερη διείσδυση στην αμερικάνικη αγορά; 

    Η αγορά των ΗΠΑ χαρακτηρίζεται από σημαντικές διαφορές και συνθήκες ανάλογα με το καταναλωτικό κοινό και την γεωγραφική τοποθεσία που στοχεύει μία επιχείρηση. Μία τεράστια χώρα-αγορά 350 εκ. κατοίκων με ποικίλες εθνικές καταβολές, διαφορετικά ήθη και έθιμα και διατροφικές τάσεις από άκρη σε άκρη, ιδιαίτερα ανταγωνιστική και συνάμα ακριβή σε κόστος προβολής και προώθησης προϊόντων, με σημαντική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών σε όλα τα επίπεδα απαιτεί στρατηγική και σχέδιο στο πώς μία επιχείρηση θα την προσεγγίσει αν στοχεύει σε μία μόνιμη και συνεχώς αυξανόμενη διείσδυση των προϊόντων της. Για παράδειγμα στις ΗΠΑ υπάρχει μία ευρύτητα καταναλωτικών ομάδων με ειδικές διατροφικές ανάγκες στις οποίες θα μπορούσε να στοχεύσει μία ελληνική επιχείρηση με μεγάλη επιτυχία. Συνεπώς απαντώντας στην ερώτηση σας, η σημερινή σύγχρονη ελληνική επιχείρηση θα πρέπει να μελετά συνεχώς την Αμερικανική αγορά και να μπορεί να αποτυπώνει τις νέες τάσεις στην παραγωγή και προώθηση των προϊόντων της. Θα πρέπει να γνωρίζει ότι η αποτελεσματική διείσδυση απαιτεί σημαντικό budget στον τομέα της προώθησης και του marketing. Θα πρέπει να μπορεί να ανταποκρίνεται με επάρκεια και συνέπεια στις χρονικές και ποσοτικές απαιτήσεις των παραγγελιών αλλά και στην συνεχή διατήρηση της ποιότητας των προϊόντων της.

    Πως αντιμετωπίζουν σήμερα οι Αμερικάνοι τις ελληνικές επιχειρήσει; Έχει εξαλειφθεί η επιφυλακτικότητα που υπήρχε την περίοδο της βαθιάς κρίσης;

    Η οικονομική κρίση έφερε σημαντικά εμπόδια στις χρηματοδοτήσεις και στη διευκόλυνση των εξαγωγέων και συνεπώς επιφυλακτικότητα από την πλευρά των εισαγωγέων και των δικτύων διανομής. Με την πάροδο του χρόνου, πολλές από αυτές τις επιφυλάξεις παρήλθαν και ως αποτέλεσμα της βελτίωσης των ελληνικών οικονομικών δεικτών αλλά κυρίως λόγω της συνέπειας και επιμονής που είχαν ορισμένες ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες τόλμησαν, προσπάθησαν σκληρά, ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις και κατάφεραν να βελτιώσουν ραγδαία την εικόνα όχι μόνο προς όφελος τους αλλά και προς όφελος άλλων επιχειρήσεων που ακολούθησαν ή που θα ακολουθήσουν. Ναι, η επιφυλακτικότητα έχει παρέλθει αλλά από την άλλη ποτέ δεν πρέπει να υπάρχει εφησυχασμός ειδικά όταν έχεις να κάνεις με μία ιδιαίτερα απαιτητική και ανταγωνιστική αγορά.

    Τι πρωτοβουλίες και προς ποια κατεύθυνση πιστεύετε πως πρέπει να αναλάβει η κυβέρνηση για να στηρίξει την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων;

    Θεωρούμε ότι πρωταρχικό μέλημα της κυβέρνησης είναι να ενισχύσει την παρουσία εκείνων των επιχειρήσεων που πληρούν βασικές προϋποθέσεις και οι οποίες μπορεί να δημιουργήσουν το σωστό λεγόμενο brand awareness για το ελληνικό προϊόν. Θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα σε επιχειρήσεις να συμμετέχουν σε εκθέσεις και άλλες δράσεις εξωστρέφειας εφόσον όμως πληρούν βασικά κριτήρια. Επίσης, η εκπαίδευση και ενημέρωση των επιχειρήσεων από εγκεκριμένους φορείς όπως το Επιμελητήριο μας είναι επιβεβλημένη για την καλύτερη προετοιμασία των επιχειρήσεων αυτών. Το λεγόμενο USA market ready θα μπορεί να είναι μία πιστοποίηση που θα μπορεί να παρέχεται για όσους θέλουν να επιχειρήσουν με αρωγό την υποστήριξη της πολιτείας. Είναι καθήκον την πολιτείας να ενισχύει τις επιχειρήσεις εκείνες που πραγματικά αναδεικνύουν και προβάλλουν το όνομα της χώρας και την συνέπεια και ποιότητα των εξαγωγών της. Τέλος με αφορμή την νέα ΚΑΠ, θεωρώ ότι μέλημα της πολιτείας είναι να δώσει ένα σημαντικό μέρος των ενισχύσεων σε παραγωγές που αφορούν προϊόντα που θα έχουν μεγάλη ζήτηση τα επόμενα 5 με 10 χρόνια η παραγωγή των οποίων ακολουθεί όλα τις σύγχρονες διαδικασίες και τεχνολογικές λύσεις ιχνηλάτησης και σεβασμού του περιβάλλοντος και πληρούν βασικές αρχές της κυκλικής οικονομίας. Επίσης θα πρέπει να ενισχυθούν οι συνεργατικές εκείνες πρωτοβουλίες που θα λειτουργούν με διεθνή πρότυπα όπου άλλος κάνει την παραγωγή, άλλος κάνει το marketing και άλλος κάνει τις πωλήσεις και εξαγωγές. Τέτοιου είδους συνεταιρισμοί -καμία σχέση με το αμαρτωλό παρελθόν- στοχεύουν σε σημαντική αύξηση της διαθέσιμης παραγωγής, μείωση του κόστους παραγωγής και προώθησης και φυσικά του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό, απλά επενδύουμε τα διαθέσιμα κονδύλια σε πραγματικά ελπιδοφόρες συνέργειες προς όφελος της χώρας μας

    Τι κάνει το Ελληνοαμερικάνικο Επιμελητήριο για να προωθήσει την ανάπτυξη των ελληνικών εξαγωγών στις ΗΠΑ; Ποιες δράσεις αναλαμβάνει και τι νέο θα πρέπει να περιμένει ο εξαγωγικός κόσμος;

    Το Επιμελητήριο μας με τον μηχανισμό TradeUSA προσπαθεί να επιτύχει όλα τα παραπάνω. Στόχος μας είναι αφενός η σωστή ενημέρωση των επιχειρήσεων για το τι σημαίνει εξάγω ή/και επιχειρώ στην Αμερική. Διοργανώνουμε σεμινάρια ενημέρωσης σε όλη την χώρα. Μέχρι στιγμής έχουμε πραγματοποιήσει περίπου 30 τέτοια με συμμετοχή πάνω από 500 επιχειρήσεις. Θα έχω να το λέω πάντα. Ο πλούτος που ανακαλύπτουμε στην ελληνική περιφέρεια είναι ανεκτίμητος και πραγματικά πιστεύουμε ότι με τις κατάλληλες ενημερωτικές και υποστηρικτικές ενέργειες μπορεί να αναδειχθεί. Με μία ευρεία ομάδα συνεργατών οργώνουμε την Ελλάδα και ενημερώνουμε αφενός για τις τάσεις και ιδιαιτερότητες της Αμερικανικής αγοράς αλλά και για όλες τις απαραίτητες διαδικασίες από FDA μέχρι το απαραίτητο labeling και barcoding, τις ασφαλιστικές πιστώσεις και τις νομικές προστασίες. Η αποκλειστική συνεργασία μας με την Αμερικανική EAS μας παρέχει την δυνατότητα παροχής μίας ολοκληρωμένης πληροφόρησης σε θέματα FDA αλλά και άλλων βασικών παραμέτρων για μία επιτυχημένη εισαγωγή. Σύντομα θα ξεκινήσουμε μία νέα αναβαθμισμένη σειρά σεμιναρίων καθώς και μία σειρά webinars για την ενημέρωση των επιχειρήσεων για την αγορά των ΗΠΑ. Αποκορύφωμα των ενημερωτικών μας πρωτοβουλιών αποτελεί το TradeUSA Forum που διοργανώνουμε κάθε χρόνο τέτοια εποχή και στο οποίο συμμετέχουν εξειδικευμένα στελέχη από την Ελλάδα και τις ΗΠΑ και στο οποίο αναλύονται όλες οι νέες τάσεις και πρακτικές που αφορούν στην αγορά των ΗΠΑ.

    Επιπλέον, εκδίδουμε μελέτες και οργανώνουμε συμμετοχές (εθνικές και μη) σε εκθέσεις που θεωρούμε ότι είναι σημαντικές για ορισμένες κατηγορίες ελληνικών προϊόντων ή υπηρεσιών. Οργανώνουμε επιχειρηματικές αποστολές σε πολλούς τομείς από την ενέργεια και τον κατασκευαστικό τομέα μέχρι τις καινοτόμες startups.

    To Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο με όλα αυτά που πραγματοποιεί και άλλα τόσα που θα ακολουθήσουν είναι και θα πρέπει να θεωρείται ως ο country export expert για τις ΗΠΑ.



    ΣΧΟΛΙΑ