• Business

    Παρασκήνιο: Οι μεγάλες κατασκευαστικές αλλάζουν μοντέλο για να αναπτυχθούν

    δημόσια έργα


    Οι δραστηριότητες των ελληνικών κατασκευαστικών ομίλων στην αγορά ακινήτων θα είναι το κύριο “θύμα” της νέας στρατηγικής που χαράσσουν οι διοικήσεις των ομίλων, προκειμένου να προσαρμοστούν καλύτερα στις τρέχουσες συνθήκες και να βελτιώσουν τους ισολογισμούς τους.

    Ήδη η νέα διοίκηση της Ελλάκτωρ έχει διαμηνύσει ότι θα προχωρήσει σε αναδιάταξη της θυγατρικής της που ασχολείται με τα ακίνητα, της REDS ΑΕ, στην οποία ανήκει το εμπορικό κέντρο Smart Park. Σημειώνεται ότι κατά το παρελθόν είχε επιχειρηθεί η πώληση του εμπορικού κέντρου, χωρίς αποτέλεσμα, όμως πλέον τα οικονομικά του μεγέθη έχουν βελτιωθεί εμφανώς και εκτιμάται πως θα ήταν πιο ελκυστικό για πιθανούς αγοραστές.

    Από την πλευρά της, η ΓΕΚ Τέρνα έχει εκφράσει την επιθυμία της για ρευστοποίηση μέρους των ακινήτων της, συνολικής αξίας κοντά στα 180 εκατομμύρια ευρώ (στα τέλη του 2017), τα οποία περιλαμβάνουν δύο σημαντικές επενδύσεις στη Βουλγαρία: το κτιριακό συγκρότημα City Tower (για το οποίο ήδη η ΓΕΚ Τέρνα αναζητά αγοραστή) και το τουριστικό θέρετρο Borovets Euphoria Club στο χιονοδρομικό κέντρο του Μπόροβετς.

    Ενδιαφέρουσα είναι και η περίπτωση της Intrakat, η οποία μεταβίβασε τις συμμετοχές και δραστηριότητές της στην αγορά των ακινήτων στη μητρική Intrakom Holdings, διατηρώντας όμως τις υπό ανάπτυξη ξενοδοχειακές μονάδες στην οδό Κολοκοτρώνη στην Αθήνα και στον Πλατύ Γιαλό της Μυκόνου, όπου σχεδιάζει την κατασκευή πολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας σε συνεργασία με διεθνή όμιλο.

    Την αντίθετη διαδρομή, από τη μητρική στη θυγατρική, ακολούθησε η συμμετοχή της Intracom Holdings στην κοινοπραξία Μορέας που διαχειρίζεται τον οδικό άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, καθώς και στη Μορέας ΣΕΑ, που διαχειρίζεται τους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών στον ίδιο άξονα.

    Και αυτό δεν είναι τυχαίο: η “στροφή” των κατασκευαστικών ομίλων προς τις συμβάσεις παραχώρησης (και σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ΣΔΙΤ) είναι μία στρατηγική κίνηση “προστασίας” από απρόβλεπτες εξελίξεις στην αγορά ακινήτων.

    Ισχυρή είναι άλλωστε και η παρουσία της ΓΕΚ Τέρνα και της Ελλάκτωρ στον τομέα των παραχωρήσεων, ενώ ευρύ χαρτοφυλάκιο συμμετοχών σε κατασκευές έχει και η J&P ΑΒΑΞ, της οποίας μάλιστα τα έσοδα του 2017 προήλθαν σε ποσοστό άνω του 90% από τον κλάδο αυτό.

    Οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι αναμένεται να προχωρήσουν σε επιλεκτική διεκδίκηση νέων συμβάσεων έργων, ενώ έμφαση θα δοθεί και στον τομέα της ενέργειας, ο οποίος σε μεγάλο βαθμό έχει… “σώσει” κατασκευαστικούς ομίλους του εξωτερικού που, όταν διαπίστωσαν πως δεν μπορούσαν να επεκτείνουν τη διεθνή τους παρουσία μέσω των κατασκευών, στράφηκαν στην ενέργεια και σε άλλους τομείς για να διαφοροποιήσουν τις δραστηριότητές τους, μειώνοντας την εξάρτησή τους από τις κατασκευές και πετυχαίνοντας αύξηση των κύκλων εργασίας τους.

    Αντίθετα, οι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι δεν κατάφεραν να αναπτυχθούν σημαντικά στο εξωτερικό, κυρίως λόγω της έλλειψης χρηματοδότησης από τις τράπεζες, και σε αυτό το κομμάτι έχουν μείνει στάσιμοι (μάλιστα, στην περίπτωση της Ελλάκτωρ η δραστηριότητά της στο εξωτερικό έχει επιφέρει σημαντικές ζημίες).

    Για να μπορέσουν να αναπτυχθούν και να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους, στρέφονται τώρα στις συμβάσεις παραχώρησης και τις συμβάσεις ΣΔΙΤ.

    Εν μέσω αυτού του κύκλου γενναίων αναδιαρθρώσεων στις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, υπάρχουν και διοικητικές ανακατατάξεις, με τον όμιλο Ελλάκτωρ να έχει ήδη νέα διοίκηση και να αναζητά τον επόμενο διευθύνοντα σύμβολο της Άκτωρ, ενώ αντίστοιχες κινήσεις αναμένονται και από τις άλλες εταιρείες του κλάδου.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Τζώρτζης Κουτσολιούτσος (Folli Follie): «Για όλα φταίει ο πατέρας μου – Είναι χρέος μου να παραμείνω»

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ο Έλληνας εφοπλιστής που μεσουρανούσε στα 90s και κάνει comeback

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Γιατί η HSBC αποφάσισε να προσφέρει στους πελάτες της «πράσινα» αμοιβαία κεφάλαια: Οι σύγχρονες τάσεις και η μόδα



    ΣΧΟΛΙΑ