Ενέργεια

Διασύνδεση Κρήτης: Μάχη Στασινόπουλου-κολοσσών φέρνει η προκήρυξη

  • Μαρίνα Πρωτονοταρίου


Το σάλπισμα της μάχης μεταξύ της ελληνικής Cablel (Ελληνικά Καλώδια και Fulgor) της Cenergy, θυγατρικής της Βιοχάλκο, και διεθνών κολοσσών-κατασκευαστών (Siemens, General Electric, Iberdrola, ΑΒΒ, NEXANS αλλά και κινέζικες εταιρείες όπως η ΖΤΤ και η HENGTONG) θα δοθεί τις επόμενες ημέρες, με τη δημοσίευση από τον ΑΔΜΗΕ των τευχών της διακήρυξης για τα υποθαλάσσια καλώδια και τους σταθμούς μετατροπής σε Κρήτη και Αττική  για το έργο διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης.

H πολεμική για τις τεχνικές προδιαγραφές που έχει αρχίσει από πέρυσι μεταξύ Κομισιόν, Euroasia Interconnector και ΑΔΜΗΕ, προοικονομεί τη μεγάλη μάχη που θα δοθεί για το έργο του 1  δισ. ευρώ που προσελκύει το ελληνικό και διεθνές ενδιαφέρον.

Οι δημόσιες αντιπαραθέσεις είναι ενδεικτικές των ακόμη ισχυρότερων παρασκηνιακών συγκρούσεων που θα κλιμακωθούν το επόμενο διάστημα  με επίκεντρο τις τεχνικές προδιαγραφές οι οποίες σε μεγάλο βαθμό θα αποκλείουν κάποιους και θα φωτογραφίζουν άλλους. Στη μέση ο ΑΔΜΗΕ, που θέλει με κάθε τρόπο να ολοκληρωθεί εγκαίρως το έργο, ώστε η ηλέκτριση να λειτουργεί στο τέλος του 2022, χωρίς τις καθυστερήσεις που μπορεί να προκαλέσουν ενδεχόμενες δικαστικές αντιπαραθέσεις. Στοίχημα, όμως, εκτός από την έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου είναι και η ασφαλής λειτουργία του, αλλά και η συμβατότητά του με τα υπόλοιπα τμήματα της διασύνδεσης (Ελλάδα-Κύπρου-Ισραήλ).

Η ελληνική Cablel, συμφερόντων Στασινόπουλου, θέτει θέμα ασφάλειας και ζητά αλλαγές στις προδιαγραφές που έχει ορίσει ο ΑΔΜΗΕ για καλώδια και σταθμούς μετατροπής 500 ΚV θεωρώντας ότι η τεχνολογία αυτή είναι πολύπλοκη και δεν έχει εφαρμοστεί πουθενά στον κόσμο. Κάτι που ωστόσο δεν ισχύει όπως αποκαλύπτει ο παρακάτω πίνακας με τα μεγαλύτερα 20 έργα διασυνδέσεων στον κόσμο, από σχετική μελέτη της Κομισιόν:

Η ελληνική Cablel προτείνει τεχνολογία 320 ΚV ως οικονομικότερη και ασφαλέστερη. Από την πλευρά του ο ΑΔΜΗΕ όμως θεωρεί ότι τα τόσο μεγάλα βάθη και αποστάσεις του συγκεκριμένου έργο απαιτούν τάση 500 ΚV  όπως προέκυψε από το διάλογο που προηγήθηκε μεταξύ των μεγαλύτερων εταιρειών στον κόσμο.

Το «παρών» στο έργο αναμένεται να δώσει η General Electric που από φέτος έκανε την εμφάνισή της στα ελληνικά ενεργειακά έργα αναλαμβάνοντας κατασκευή και εξοπλισμό για ανεμογεννήτριες, με στόχο να κυριαρχήσει στην αγορά τα επόμενα χρόνια.

H  ισπανική Iberdrola ήταν επίσης μεταξύ των εταιρειών που διαβουλεύθηκε με τον ΑΔΜΗΕ,  για τις τεχνικές προδιαγραφές καθώς ο ισπανικός ενεργειακός έχει εκφράσει το ενδιαφέρον του για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής.   Στις άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες περιλαμβάνονται οι Nexans, ABB και η ιταλική Prysmian.

Σύμφωνα με πληροφορίες το ενδιαφέρον για την ανάληψη του έργου ύψους 1 δισ ευρώ έχει εκδηλωθεί από γερμανικές εταιρίες μεταξύ των οποίων είναι η Siemens που έχει αναπτύξει αυτήν την τεχνολογία.

Οι τεχνικές προδιαγραφές στο επίκεντρο

Το πώς θα εξελιχθεί το έργο, ποιες εταιρείες θα μπορέσουν να το διεκδικήσουν και να θα υπάρξουν δικαστικές αμφισβητήσεις θα φανεί με τη δημοσίευση τω τευχών προκήρυξης. Η διαμάχη μεταξύ της EuroAsia και του ΑΔΜΗΕ φαίνεται πως αμβλύνεται μετά την τελευταία ανακοίνωση της  EuroAsia Interconnector σύμφωνα με την οποία αποδέχεται την  κατάσταση, έτσι όπως διαμορφώθηκε, σύμφωνα με την οποία η «Αριάδνη» του ΑΔΜΗΕ θα είναι ο φορέας υλοποίησης της μεγάλης διασύνδεσης Αττική – Κρήτη.

Ωστόσο και πάλι ζητά περαιτέρω κοινή διαμόρφωση των τεχνικών προδιαγραφών.

Σε άτυπη ενημέρωση (non paper) που έστειλε στους δημοσιογράφους εταιρεία επικοινωνίας που εκπροσωπεί την EuroAsia, αναφέρεται ότι «η διοίκηση της «Αριάδνης» αναμένεται να συναντηθεί άμεσα με τους διαχειριστές συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας Κύπρου και Ισραήλ, αλλά και τον φορέα υλοποίησης των διασυνδέσεων Κρήτης-Κύπρου και Κρήτης-Ισραήλ «EuroAsiaInterconnector Limited», βάζοντας τις τελικές πινελιές στις τεχνικές προδιαγραφές που θα διασφαλίζουν την διαλειτουργικότητα των τριών διασυνδέσεων. Θεωρείται δε βέβαιο, ότι μόλις ολοκληρωθούν οι ζυμώσεις που αφορούν τα τεχνικά ζητήματα οι διαχειριστές Κύπρου και Ισραήλ καθώς και η κοινοπραξία «Euroasia», θα αποστείλουν τις αναγκαίες διαβεβαιώσεις προς την ΡΑΕ».

Όμως από την πλευρά του ο ΑΔΜΗΕ  δεν προγραμματίζει παρόμοια συνάντηση και επισημαίνει ότι η διαλειτουργικότητα του έργου έχει ήδη διασφαλιστεί με τις τεχνικές προδιαγραφές που έχει θέσει η «Αριάδνη», γεγονός που θα φανεί άμεσα στα τεύχη προκήρυξης  του διαγωνισμού   εντός των επόμενων ημερών.

Η “Αριάδνη Interconnection”, είναι η θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ που έχει αναλάβει τη χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, ανακοίνωσε ότι θα δημοσιεύσει τα τεύχη διακήρυξης για τα υποθαλάσσια καλώδια και τους Σταθμούς Μετατροπής σε Κρήτη και Αττική την προσεχή εβδομάδα.

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος της «Αριάδνης Interconnection» και του μητρικού ομίλου ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, «η προκήρυξη του διαγωνισμού για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής συντελείται έγκαιρα μετά από εργώδεις προσπάθειες των ελληνικών αρχών, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, της ΡΑΕ και του ΑΔΜΗΕ μέσα στις γνωστές αντίξοες συνθήκες. Η εξέλιξη αυτή αποτελεί εθνική επιτυχία, καθώς το έργο θα ξεκινήσει εντός χρονοδιαγράμματος και η ολοκλήρωση του θα οδηγήσει στην πλήρη διασφάλιση της επάρκειας εφοδιασμού της Κρήτης από καθαρότερες πηγές ενέργειας το 2022.

Πέρα από τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη του έργου –που έχουν επανειλημμένα επισημανθεί-, η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής ιστορικά στην Ελλάδα, θα συνδράμει σημαντικά στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Η έναρξη του έργου θα οδηγήσει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και στη συμμετοχή διεθνών και ελληνικών επιχειρήσεων στην υλοποίησή του.

Από το 2017 έως σήμερα ο ΑΔΜΗΕ έχει δρομολογήσει επενδύσεις ύψους άνω των 500 εκατ. ευρώ και ανάδοχοι στο μεγαλύτερο μέρος των έργων αναδείχθηκαν ελληνικές εταιρίες. Με την έγκαιρη έναρξη του έργου προβλέπεται ότι το 2019 οι κεφαλαιουχικές δαπάνες του ομίλου εταιρειών ΑΔΜΗΕ θα διπλασιαστούν σε σχέση με το 2018».