• Business

    Ελληνικές Ιχθυοκαλλιέργειες: Φρένο στις εξαγωγές, διακυμάνσεις στις τιμές

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    • Άννα Διανά
    Απόστολος Τουραλιάς, Πρόεδρος της ΕΛΟΠΥ (Ελληνικές Ιχθυοκαλλιέργειες)

    Απόστολος Τουραλιάς, Πρόεδρος της ΕΛΟΠΥ


    Διακυμάνσεις τιμών και πτώση των εξαγωγών στο πρώτο εξάμηνο φέτος φρενάρουν την πορεία της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας.

    Η απώλεια της αγοραστικής δύναμης των Ευρωπαίων καταναλωτών που αποτελούν και τη βασική δεξαμενή απορρόφησης των ελληνικών προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας και η στροφή τους σε φθηνότερα προϊόντα αποτυπώνεται στην πορεία του κλάδου με βάση τα προσωρινά στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2023 της Ελληνικής Οργάνωσης Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας (ΕΛΟΠΥ).

    «Δεν είναι σαφές πότε θα ισορροπήσει η αγορά και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στην ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια καθώς όλα θα εξαρτηθούν από την διάρκεια και την ένταση αυτής της οικονομικής κρίσης.

    Στην παρούσα φάση οι εταιρείες του κλάδου διερευνούν όλες τις πιθανές λύσεις για την συγκράτηση του κόστους παραγωγής και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της ανθεκτικότητας τους» επισημαίνεται από τον διευθυντή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της ΕΛΟΠΥ, κ. Γιάννη Πελεκανάκη στο εισαγωγικό σημείωμα της 9ης Ετήσιας Έκθεσης Υδατοκαλλιέργειας, που εκδόθηκε από τον ΕΛΟΠΥ.

    Το 82% της παραγωγής εξάγεται

    Το 2022 ο κλάδος της μεσογειακής ιχθυοκαλλιέργειας ενίσχυσε περαιτέρω την εξωστρέφεια του καθώς το 82% της παραγωγής εξάχθηκε σε 37 χώρες ενώ το υπόλοιπο 18% διατέθηκε στην εγχώρια αγορά. Μηνιαίως οι εξαγωγές κυμάνθηκαν από 5.900 έως 10.200 τόνους.

    Πιο συγκεκριμένα το 2022 εξάχθηκαν 104.192 τόνοι τσιπούρας και λαβρακιού αξίας 600,65 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 3,8% ως προς τον όγκο και 20% ως προς την αξία πωλήσεων σε σχέση με το 2021 (δεν περιλαμβάνονται οι εξαγωγές φιλέτων) και ειδικότερα:

    • To 75% (95.240 τόνοι) πωλήθηκαν σε 21 χώρες της ΕΕ-27.
    • Το 18% (22.510 τόνοι) εκτιμάται πως πωλήθηκε στην Ελλάδα.
    • To 7% (8.950 τόνοι) πωλήθηκε σε 16 τρίτες χώρες.
    • Το 57% των εξαγωγών ήταν τσιπούρα (59.664 τόνοι) και το 43% λαβράκι (44.528 τόνοι).
    • Σχεδόν το σύνολο των εξαγωγών ήταν νωπά ψάρια και μόλις το 0,3% κατεψυγμένα (245 τόνοι κυρίως στις τρίτες χώρες).

    Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία οι παραδοσιακές αγορές

    Οι κυριότερες αγορές ωστόσο της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας είναι παραδοσιακά τρείς ευρωπαϊκές χώρες, η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία όπου πωλείται πάνω από την μισή παραγωγή.

    Αν εξαιρέσουμε την ΗΠΑ, την Ολλανδία, την Γερμανία, την Πορτογαλία, την Βουλγαρία, την Ρουμανία και την Η.Β. όπου εξαγωγές κυμάνθηκαν από 1.300 – 5.500 τόνους, σε όλες τις υπόλοιπες 26 χώρες οι εξαγωγές κυμάνθηκαν κάτω των 1.000 τόνων.

    Αύξηση στην εμπορία τουρκικών ψαριών μέσω Ελλάδας

    Στην έκθεση γίνεται αναφορά και στις εισαγωγές από την Τουρκία για λόγους εμπορίας.

    Ειδικότερα σημειώνεται ότι η εμπορία τουρκικών ψαριών μέσω της Ελλάδας σημείωσε αύξηση 5,6% σε σχέση με το 2021. Το 2022 εισήχθησαν 12.614 τόνοι νωπών ψαριών (8.524 τόνοι τσιπούρας και 4.089 τόνοι λαβρακιού) όπου εκτελωνίστηκαν στην Ελλάδα και στην συνέχεια σχεδόν στο σύνολο τους επαναπροωθήθηκαν (ως Τουρκικό ψάρι) σε άλλες χώρες της ΕΕ-27.

    Αύξηση τιμών

    Οι μέσες τιμές το 2022 ήταν βελτιωμένες και για τα δύο είδη ενώ οι μεγαλύτερες πιέσεις παρατηρήθηκαν στην τιμή της τσιπούρας λόγω των εποχιακών διακυμάνσεων στην προσφορά της.

    Η μέση τιμή πώλησης της τσιπούρας κυμάνθηκε στα 4,8 €/ κιλό παρουσιάζοντας βελτίωση 3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος ενώ για το λαβράκι η μέση τιμή πώλησης ανήλθε στα 6,3 €/κιλό παρουσιάζοντας αύξηση 19%.

    Έξι στις δέκα μικρομεσαίες και οικογενειακές επιχειρήσεις

    To 2022 δραστηριοποιήθηκαν 73 εταιρείες και όμιλοι με 285 μονάδες (πλωτές εγκαταστάσεις) εκτροφής θαλάσσιων μεσογειακών ιχθύων.

    Το 63% των εταιρειών είναι μικρομεσαίες και οικογενειακές εταιρείες με παράγωγη έως 500 τόνους ετησίως.

    Διαβάστε επίσης:

    Δωδώνη: Η εξαγορά που δεν έγινε ποτέ και το σχέδιο του CVC για τη γαλακτοβιομηχανία

    «ICG»: Αποδίδει καρπούς η επένδυση της ΕΝΤΕΚΑ στα θερμοκήπια

    Retail & More: Με εξαγορές η επέκταση της Carrefour στην Ελλάδα

    ──────────────────

    Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023

    Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023: Όλες οι εξελίξεις

    Οδηγός Εκλογών – Όλα όσα πρέπει να ξέρετε



    ΣΧΟΛΙΑ