• Business

    Ελλάκτωρ: Λεωνίδας Μπόμπολας και Γιώργος Συριανός στο τιμόνι της Αττικής Οδού – Τι θα διαχειριστούν

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

    Λεωνίδας Μπόμπολας, Γιώργος Συριανός ΕΛΛΑΚΤΩΡ


    Η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, από τις μεγαλύτερες, στην οποία η Ελλάκτωρ διατηρεί ποσοστό 65,7% και η Άβαξ 34,2%, λήγει το αργότερο τον Οκτώβριο του 2024 με τη διαδικασία για την επαναπροκήρυξή της να έχει ξεκινήσει.

    Η κοινοπραξία των Ελλάκτωρ – Άβαξ έχει μπροστά της το κλείσιμο της υφιστάμενης παραχώρησης σε συμφωνία με το δημόσιο, κάτι που μπορεί να αποβεί μια δύσκολη διαδικασία, αλλά και την προετοιμασία (χωρίς να είναι γνωστό αυτή τη στιγμή αν θα συνεχίσουν μαζί) για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό για τη νέα παραχώρηση του αστικού αυτοκινητοδρόμου.

    Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο τιμόνι της Αττικής Οδού (της εταιρείας παραχώρησης) για το κρίσιμο χρονικό διάστημα που ακολουθεί, η νέα διοίκηση του ομίλου Ελλάκτωρ αποφάσισε να τοποθετήσει στη θέση του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου τον Λεωνίδα Μπόμπολα και διευθύνοντα σύμβουλο τον Γιώργο Συριανό, ο οποίος είναι επίσης διευθύνων σύμβουλος της Άκτωρ Παραχωρήσεις (η θυγατρική που ασχολείται με όλες τις παραχωρήσεις).

    Από τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου αποχωρεί, όπως είναι αναμενόμενο, έπειτα από τις εξελίξεις στη γενική συνέλευση της Ελλάκτωρ την 27η Ιανουαρίου, ο Δημήτρης Καλλιτσάντσης.

    Ειδικότερα η σε ισχύ σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα λήξει το 2024 εκτός αν, όπως προβλέπεται στη σύμβαση, αποδειχθεί ότι έχει ξεπεραστεί νωρίτερα η συμφωνηθείσα απόδοση (13,1%).

    Γι΄ αυτό και είναι κρίσιμο το πόρισμα στο οποίο θα καταλήξει ο σύμβουλος που έχει ορίσει το υπουργείο Υποδομών και συγκεκριμένα η Hill International η οποία θα διερευνήσει τις οικονομικές παραμέτρους που επηρεάζουν το χρόνο λήξης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης και επιστροφής του έργου στο δημόσιο καθώς και τις τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους οι οποίες συνδέονται με πρόβλεψη εκπλήρωσης συγκεκριμένων υποχρεώσεων εκ μέρους του παραχωρησιούχου (βαριά συντήρηση, τεχνολογική αναβάθμιση συστήματος είσπραξης διοδίων κλπ).

    Για όλα αυτά εκτιμάται ότι θα λάβουν χώρα διαπραγματεύσεις μεταξύ δημοσίου και παραχωρησιούχου.

    Παράλληλα το ΤΑΙΠΕΔ – Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (η Αττική Οδός έχει μεταφερθεί στην ευθύνη του από την πλευρά του δημοσίου) έχει σε εξέλιξη διαδικασία για την πρόληψη νομικού, τεχνικού και χρηματοοικονομικού συμβούλου προκειμένου να προετοιμάσει την προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάθεση της νέας σύμβασης παραχώρησης. Σύμφωνα με πληροφορίες το ΤΑΙΠΕΔ σύντομα θα ανακοινώσει τις επιλογές του ως προς τους τρεις αυτούς συμβούλους καθώς οι επιτροπές αξιολόγησης των διαγωνισμών που προηγήθηκαν έχουν ολοκληρώσει το έργο τους.

    Σύμφωνα με εκτιμήσεις η νέα σύμβαση για την Αττική Οδό δύναται να προκηρυχθεί εντός του 2022.

    Υπάρχει και το θέμα των τριών επεκτάσεων της Αττικής Οδού που ενδιαφέρει το σύνολο των κατασκευαστικών εταιρειών.

    Για την πρώτη, την επέκταση της λεωφόρου Κύμης και τη σύνδεσή της με την Εθνική Οδό πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, δεσμεύτηκε, μιλώντας στη Βουλή, ότι θα δημοπρατηθεί εντός του 2021. Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό η επέκταση αυτή θα γίνει ως δημόσιο έργο, δεν θα έχει διόδια, απομπλέκεται δηλαδή από την σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Ο ίδιος είπε ότι θα γίνει προσπάθεια χρηματοδότησης, με ένταξη του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης, και εάν δεν ενταχθεί εκεί, επειδή οι κυκλοφοριακοί φόρτοι είναι μεγάλοι, δεν θα υπάρξει πρόβλημα να ενταχθεί σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως η νέα Προγραμματική Περίοδος 2021-27.

    Η δεύτερη επέκταση είναι προς τη Ραφήνα και η τρίτη η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς το Ελληνικό με τη δημιουργία ανισόπεδων κόμβων στη Βουλιαγμένης και σήραγγας στην Ηλιούπολη.

    Δεν έχει ανακοινωθεί χρονοδιάγραμμα για τις δύο προαναφερόμενες επεκτάσεις ούτε έχει διευκρινιστεί (πιθανότατα γιατί είναι υπό συζήτηση) αν αυτές θα αποτελέσουν τμήμα της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

    Ο προϋπολογισμός και για τις τρεις επεκτάσεις, σύμφωνα με δηλώσεις του αρμοδίου υπουργού, είναι 1 δις. ευρώ.

    Ο διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση της υλοποίησης του έργου της Αττικής Οδού, με τη μέθοδο της παραχώρησης με συγχρηματοδότηση ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Η σύμβαση υπογράφτηκε 23 Μαΐου 1996 και ο αυτοκινητόδρομος δόθηκε στην κυκλοφορία 24/6/2004.

    Το κόστος κατασκευής της Αττικής Οδού ήταν 1,3 δισ. ευρώ και η χρηματοδότηση προήλθε κατά 35% από το ελληνικό Δημόσιο, με συμμετοχή και πόρων του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και κατά 65% από την παραχωρησιούχο εταιρεία με ίδια και δανειακά κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από εμπορικές τράπεζες, ενώ οι μέτοχοι της Αττικής Οδού παρείχαν εγγυήσεις για το σύνολο των δανείων σε όλη τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου.

    Η πρώτη χρονιά που διανεμήθηκε μέρισμα στους μετόχους της Αττική Οδού, ήταν το 2013, δηλαδή 13 χρόνια μετά την πρώτη επένδυσή τους στο έργο.

    Το 2013 το μέρισμα ήταν 78,2 εκατ. ευρώ, το 2014 114,9 εκατ. το 2015 62,2 εκατ. το 2016 70,9 εκατ., το 2017 71,2 εκατ. το 2018 79,5 εκατ. ευρώ και το 2019 περίπου 100 εκατ. ευρώ.

    Λόγω της πανδημίας στο 9μηνο του 2020 (τελευταία επίσημα στοιχεία) τα έσοδα του αστικού αυτοκινητοδρόμου σημείωσαν μείωση 18,2% και διαμορφώθηκαν σε 116,449 εκατ. ευρώ.

    Το 2019 είχαν παρουσιάσει αύξηση 3,7% στα 192,706 εκατ. ευρώ.

    Ελλάκτωρ: Αποφάσεις για έκτακτη γενική συνέλευση και ΑΜΚ την επόμενη εβδομάδα

     



    ΣΧΟΛΙΑ