• Business

    ΔΑΑ: Η κερδοφορία και το μέρισμα προπομποί επενδύσεων €920 εκατ. σε υποδομές

    Γιάννης Παράσχης. Γενικός Διευθυντής ΔΔΑ (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών)

    Γιάννης Παράσχης. Γενικός Διευθυντής ΔΔΑ (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών)


    Η κερδοφορία (σ.σ. προσαρμοσμένα EBITDA 261 εκατ. ευρώ), το μέρισμα (0,33 €/μετοχή) και οι προβλέψεις για ακόμα μεγαλύτερη άνοδο στην επιβατική κίνηση εντός του 2024, όπως παρουσιάστηκαν χθες στα οικονομικά αποτελέσματα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) για το 2023 αποτελούν προπομπό επενδύσεων άνω των 920 εκατ. ευρώ σε έργα υποδομών για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», οι οποίες σε βάθος 25ετίας μπορεί να ξεπεράσουν ακόμα και τα 1,6 δισ. Ευρώ.

    Το ποσό των 920 εκατ. ευρώ αφορά τη πρώτη φάση της επέκτασης του διεθνούς αερολιμένα και το τέρμιναλ, καθώς και την κατασκευή φωτοβολταϊκού πάρκου 35,5 MW.

    Μάλιστα, με τα έργα αυτά δημιουργούνται οι προϋποθέσεις ώστε οι μεγάλες εγχώριες κατασκευαστικές εταιρείες, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat, ΑΒΑΞ και Mytilineos να συμβάλουν στην ανάπτυξη του Ελευθέριος Βενιζέλος και την ανάδειξή του σε ένα από τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.

    Η πρώτη φάση: Το 33 MAP – Πώς θα φτάσουμε στο 1,6 δισ. ευρώ έως το 2045

    Η πρώτη φάση της επέκτασης του Ελευθέριος Βενιζέλος μόνο τυπικά δεν έχει πάρει το «πράσινο φως» καθώς το φράγμα των 28 εκατ. Επιβατών έχει σπάσει από το 2023.  Αυτή ονομάζεται 33 MAP, καθώς με την ολοκλήρωσή της θα εξυπηρετούνται 33 εκατ. επιβάτες ετησίως (Million Annual Passengers).

    Μάλιστα, όπως προκύπτει από τα οικονομικά αποτελέσματα η επιβατική κίνηση ανήλθε σε 28,17 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 24%, ενώ ξεπέρασε ακόμα και τα επίπεδα του 2019 κατά 10,2%.

    Αξίζει, δε, να αναφερθεί ότι ο ρυθμός ανάκαμψης της επιβατικής κίνησης στο Ελευθέριος Βενιζέλος είναι ο μεγαλύτερος μεταξύ των Ευρωπαϊκών Αεροδρομίων σε επίπεδο μέσου όρου.

    Υπενθυμίζεται ότι βάσει της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ όταν σπάσει το φράγμα των 26 εκατ. επιβατών σε ετήσια βάση, που είναι και το μάξιμουμ της δυναμικότητας του Ελευθέριος Βενιζέλος, τότε θα πρέπει να γίνουν έργα υποδομών αξίας 650 εκατ. ευρώ (βάσει των τιμών του 2022), τα οποία θα χρηματοδοτηθούν πλήρως από το αεροδρόμιο μέσω τραπεζικού δανεισμού.

    Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη φάση των επεκτάσεων είχε δρομολογηθεί από το 2018, αλλά σταμάτησε το 2019 λόγω της πανδημίας του κορονοϊού κατά τη διάρκεια της οποίας επιβλήθηκαν ταξιδιωτικοί περιορισμοί.

    Βάσει του υφιστάμενου σχεδιασμού ο διαγωνισμός θα πρέπει να τρέξει εντός του τρέχοντος έτους καθώς τα έργα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2028. Η παράδοσή τους θα γίνει τμηματικά και τα χρονικά ορόσημα είναι τα εξής:

    2025: Απόδοση του 25% της επέκτασης

    2026: Απόδοση του 55%

    2027: Απόδοση του 80%

    2028: Απόδοση του 100%

    Τα εν λόγω έργα θα είναι τα εξής:

    – Επέκταση του κτιρίου του κεντρικού τερματικού σταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα (από νέες αίθουσες επιβίβασης επιβατών με φυσούνα και λεωφορεία, επέκταση του χώρου check-in συμπεριλαμβανομένης μιας νέας πρόσοψης του τερματικού σταθμού, μιας νέας αίθουσας διαλογής αποσκευών που συνοδεύεται από επέκταση της περιοχής παραλαβής καθώς και νέους χώρους για εμπορικά καταστήματα και χώρους γραφείων).

    – Ανάπτυξη νέας πίστας στάθμευσης 32 αεροσκαφών με τροχόδρομους, δύο νέες γέφυρες εξυπηρέτησης (φυσούνες) και ένας σταθμός εξυπηρέτησης αεροσκαφών (ramp service)

    – Νέο VIP Terminal

    – Επέκταση του οδικού δικτύου στην περιοχή του τέρμιναλ, καθώς και κατασκευή νέου πολυώροφου πάρκινγκ.κοινοπραξίας ότι παραμένει δεσμευμένη στο χρονοδιάγραμμα με βάση το οποίο έχει συμβασιοποιηθεί το έργο.

    Ύστερα από την ολοκλήρωση του 33 MAP ακολουθούν και άλλες δύο φάσεις επέκτασης του Ελευθέριος Βενιζέλος.

    Το επόμενο ορόσημο θα είναι όταν πιάσει τα 31,3 εκατ. επιβάτες και το κόστος των έργων θα διαμορφωθεί στα 700 εκατ. ευρώ με την επέκταση να ξεκινά το 2028 και να πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το 2035.

    Θα ακολουθήσει μία ακόμα επέκταση όταν η επιβατική κίνηση τους 36 εκατ. επιβάτες και στόχος θα είναι το Ελευθέριος Βενιζέλος θα μπορεί να εξυπηρετεί 50 εκατ. επιβάτες έως το 2045 με το διαγωνισμό να προκηρύσσεται περί το 2035 αλλά προς το παρόν δεν έχει εξεταστεί το κόστος της.

    Το νέο φωτοβολταϊκό των 50 εκατ. ευρώ – Στόχος η πλήρης ενεργειακή αυτονομία

    Στο πλαίσιο του προγράμματος για την επίτευξη του στόχου για μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα έως το 2025 (Route 2025), ο ΔΑΑ έχει ήδη προκηρύξει έναν διαγωνισμό για την ανάπτυξη ενός φωτοβολταϊκού πάρκου 35,5 MW εντός τους αεροδρομίου, το οποίο θα περιλαμβάνει επίσης μπαταρία 82MWh για την αποθήκευση ενέργειας.

    Πρόκειται για ένα έργο ΑΠΕ αξίας 50 εκατ. ευρώ που έχει προκηρυχθεί από τα μέσα του περασμένου Δεκεμβρίου και ολοκληρώνεται στις 11 Μαρτίου.

    Η κατασκευαστική διάρκεια του έργου έχει οριστεί σε περίπου ένα έτος καθώς το νέο πάρκο θα πρέπει να λειτουργεί από τον Σεπτέμβριο του 2025, ενώ ο ανάδοχος θα αναλάβει και τη δεκαετή συντήρησή του.

    Με την προσθήκη των 35,5 MW και τη θέση σε λειτουργία το αεροδρόμιο θα καλύπτει με πράσινη ενέργεια το 100% των ενεργειακών αναγκών του που αναλογούν σε 90% του ανθρακικού του αποτυπώματος. Αυτό συμβαίνει καθώς υπάρχουν ήδη δύο σταθμοί ΑΠΕ συνολικής δυναμικότητας 24 MW.

    Όσον αφορά την απόδοση του νέου συστήματος των 35,5 MW ο ανάδοχος θα πρέπει να εξασφαλίσει ότι για το πρώτο έτος λειτουργίας, δηλαδή το 2026, η ελάχιστη ετήσια παραγωγής ενέργειας θα ανέλθει 60.744 MWh με μείωση εν συνεχεία της ενεργειακής απόδοσης κατ’ έτος κατά 0,5%.

    Επίσης, θα πρέπει η προς χρήση χωρητικότητα της μπαταρίας να είναι μεγαλύτερη από 82 MWh. Το όριο χωρητικότητας πρόκειται να μειωθεί κατά 3% το πρώτο πλήρες έτος λειτουργίας και κατά 2% ετησίως για τα επόμενα εννέα έτη.

    Διαβάστε επίσης:

    Νέα εποχή για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) – Πώς άνοιξε ο δρόμος των επενδύσεων

    ΤΑΙΠΕΔ: Τον Μάιο ο διαγωνισμός για τα logistics σε Φυλή και στρατόπεδο Γκόνου

    Μικρομεσαίοι κατασκευαστές: Πρόθυμοι για τα έργα express στη Θεσσαλία – Αιχμές προς το υπουργείο Υποδομών

    Σταϊκούρας: Η αναπτυξιακή δυναμική του ΔΑΑ επιβεβαιώνει ότι η ελληνική οικονομία έχει αλλάξει σελίδα



    ΣΧΟΛΙΑ