Business

Χάρης Δαυίδ (Frigoglass): Το στοίχημα είναι πότε θα γυρίσει η αγορά- Μειωμένες επενδύσεις και περικοπές εξόδων το 2020

Χάρης Δαυίδ, Πρόεδρος Frigoglass


Με μειωμένες στο μισό τις κεφαλαιουχικές δαπάνες του 2020, περικοπές εξόδων και εξασφαλισμένες χρηματοδοτικές ροές, κινείται η Frigoglass τo 2020,μια χρονιά που αν και ξεκίνησε θετικά για την εταιρεία μέχρι το Μάρτιο, εξελίσσεται σε ιδιαίτερα δύσκολη.  Λόγω της κρίσης της πανδημίας από τον Απρίλιο,   σημειώνεται μείωση πωλήσεων κατά 50%, ενώ για τη φετινή χρονιά δεν υπάρχουν προσδοκίες.

«Το στοίχημα είναι πότε θα γυρίσει η αγορά» είπε ο Πρόεδρος της Frigoglass κ. Χάρης Δαυίδ, στο πλαίσιο της Ετήσιας Γενικής Συνέλευσης της εταιρείας που πραγματοποιήθηκε χθες. «Η πορεία η δική μας εξαρτάται από την πορεία και τις επενδύσεις των πελατών  μας» εξήγησε. «Εξαρτόμαστε από το πώς πάνε οι πελάτες μας, γιατί αν εκείνοι έχουν διάθεση να επενδύσουν αυξάνονται οι πωλήσεις ψυγείων. Δεν πουλάμε στη λιανική, οι πελάτες μας είναι οι εμφιαλωτές, νερού, γάλατος και αναψυκτικών. Αυτή την περίοδο και οι πελάτες μας είναι σε αναμονή, και περιμένουν όλοι να δουν πώς θα εξελιχθεί η αγορά και το ίδιο κι εμείς, περιμένουμε να δούμε πότε θα γυρίσει η αγορά.  Το 2020 είναι μια κακή χρονιά και περιμένουμε να δούμε πλέον το 2021. Το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου μας γίνεται στο πρώτο εξάμηνο, αλλά κάποιες φορές στο τελευταίο τρίμηνο οι πελάτες μας κάνουν επενδύσεις.

«Γίνεται ένα μάζεμα στην εταιρεία για να προστατέψουμε τη ρευστότητά μας. Δεν αλλάζουμε τα μακροπρόθεσμα σχέδιά μας, όπως ο νέος κλίβανος στη Νιγηρία, αλλά πολλές άλλες δαπάνες αναβάλλονται για άλλη στιγμή. Η εταιρεία βρίσκεται σε καλό σημείο από πλευράς ρευστότητας,  συνεχίζουμε τις περικοπές και μειώνουμε και τις κεφαλαιουχικές μας δαπάνες για φέτος», σημείωσε ο κ. Χάρης Δαυίδ.

Σημειώνεται ότι παρόλο που η δυναμική ανάπτυξης της περσινής χρονιάς συνεχίστηκε τον Ιανουάριο και τοv Φεβρουάριο του 2020, οι παραγγελίες των πελατών σε επαγγελματικά ψυγεία μειώθηκαν σημαντικά τον Μάρτιο λόγω του αντίκτυπου που είχε στην άμεση κατανάλωση προϊόντων πελατών της Frigoglass η εφαρμογή των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης και των περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν από τις κυβερνήσεις σε αρκετές από τις αγορές όπου δραστηριοποιείται η εταιρεία.

Η πλήρης επίπτωση της πανδημίας του COVID-19 στα αποτελέσματα για το 2020 παραμένει αβέβαιη και θα εξαρτηθεί άμεσα από την έκταση της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης μετά την άρση των περιορισμών, σημείωσε η διοίκηση της εταιρείας. Αυτό που αποτυπώνουν οι πωλήσεις του Απριλίου 2020 και η τάση του Μαΐου, είναι ότι ο αντίκτυπος θα είναι σημαντικός στα αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου του 2020.

 Λιγότερες επενδύσεις- Υγιής βάση

Όπως είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας κ. Νίκος Μαμουλής, συνεχίζονται μόνο οι απαραίτητες επενδύσεις, όπως η ολοκλήρωση της αντικατάστασης του  κλιβάνου στη Νιγηρία. Όπως εξήγησε, «η απόφαση για αυτή την επένδυση ύψους 28 εκατ., ελήφθη στα τέλη του 2018 και όλα ολοκληρώθηκαν με βάση το σχέδιο, και στις αρχές Μαρτίου του 2020 ήταν προγραμματισμένες να ξεκινήσουν οι εργασίες για το γκρέμισμα και το χτίσιμο του νέου φούρνου. Όμως η πανδημία, πάγωσε τα σχέδια, γιατί για να γίνει η υλοποίηση του έργου θα έπρεπε να έρθουν συνεργεία από Ινδία, Κίνα και Γερμανία ενώ απαιτούνται 3-4 μήνες για να ολοκληρωθεί. Όταν ανοίξουν οι πρεσβείες της Νιγηρίας ανά τον κόσμο και πάψουν οι αεροπορικές απαγορεύσεις, θα πάνε τα συνεργεία να ολοκληρώσουν το έργο. Εκτιμάται ότι αυτό θα γίνει από το Σεπτέμβριο, ώστε ο κλίβανος να είναι έτοιμο να λειτουργήσει από το 2021. Από άποψη εκταμιεύσεων και υλικών το project του κλιβάνου έχει ολοκληρωθεί σχεδόν», σημείωσε.

Στα θετικά για την εταιρεία φέτος, είναι η έγκαιρη ολοκλήρωση της έκδοσης του ομολόγου της τον Ιανουάριο και το θετικό πρώτο τρίμηνο. «Εξασφαλίσαμε με επιτυχία την αναχρηματοδότηση του δανεισμού μας, με την έκδοση του ομολόγου τον Ιανουάριο, στο παρά πέντε της πανδημίας. Είμαστε πολύ τυχεροί που προλάβαμε, παρατείναμε τις ωριμάνσεις ως το 2025 και με τους νέους όρους δανεισμού, μπορούμε να επεκτείνουμε επιμέρους  γραμμές χρηματοδότησης, κάτι που ήδη το κάναμε για κάποιες θυγατρικές. Διερευνούμε και νέες χρηματοδοτικές γραμμές, ενώ η σημερινή ταμειακή θέση της εταιρείας σήμερα είναι στα 64 εκατ. ευρώ, κάτι που μας διασφαλίζει την κάλυψη των υποχρεώσεών μας μέχρι το τέλος του χρόνου. Τα έσοδα από το ομόλογο χρησιμοποιήθηκαν κυρίως για την αποπληρωμή προηγούμενων πιστωτικών γραμμών και ομολογιών λήξης στο  2021 και 2022 και ενίσχυση της ρευστότητας του ομίλου. Οι υπόλοιπες γραμμές χρηματοδότησης γύρω στα 40 εκατ. ευρώ αποπληρώνονται συνεχώς».

«Μας κάνει αισιόδοξους, ότι σε αυτή την κατάσταση δεν είμαστε μόνοι μας αλλά το αντιμετωπίζουν και όλοι οι ανταγωνιστές μας. Κι εμείς έχουμε ένα μικρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, το γεγονός ότι έχοντας εμπειρία από κρίσεις αντιδράσαμε πολύ γρήγορα προχωρώντας σε περικοπές και εξασφαλίζοντας ρευστότητα ώστε να είμαστε πιο ασφαλείς τους επόμενους μήνες, σημείωσε ο κ. Μαμουλής.

 

Οι πελάτες της Frigoglass και οι μονάδες της εταιρείας είναι εκτός Ελλάδας

Στην πελατειακή βάση του ομίλου συγκαταλέγονται κάποιοι από τους σημαντικότερους εμφιαλωτές της The Coca – Cola Company, μεταξύ αυτών και η Coca – Cola HBC, εμφιαλωτές της Pepsi, πολλά από τα κορυφαία ζυθοποιεία παγκοσμίως, μεταξύ άλλων, τα εμπορικά σήματα Heineken, Diageo, Carlsberg, AB InBev και κορυφαίες γαλακτοβιομηχανίες, όπως η Nestlé και η Danone. Από το 2016 η εταιρεία αναπροσάρμοσε την εμπορική της στρατηγική και εκτός από τα premium ψυγεία για τις μεγάλες εταιρείες, πρόσθεσε εμπορικότητα, και άρχισε να απευθύνεται και στη μεσαία κατηγορία κερδίζοντας σταδιακά πολλούς μικρούς λογαριασμούς διανομέων, ή μικρών παραγωγών που αγοράζουν από 100-500 ψυγεία. Η νέα αυτή επέκταση έχει ήδη ξεκινήσει στην Ευρώπη και σταδιακά θα εφαρμοστεί και στις άλλες αγορές. Σταδιακά η εταιρεία μπαίνει και στα ψυγεία σουπερμάρκετ

Πριν δύο χρόνια στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης, ο όμιλος πούλησε το 2018 τη θυγατρική που είχε στον κλάδο υαλουργίας στο Ντουμπάι (Frigoglass Jebel Ali FZE), με στόχο, όπως, ανέφερε τότε να αποπληρώσει μέρος των δανείων του και να επικεντρωθεί στις δραστηριότητες της επαγγελματικής ψύξης και υαλουργίας στη Νιγηρία, ενώ πέρυσι έκλεισε και το εργοστάσιο στην Ελλάδα.

Πλέον διαθέτει   μονάδες στη Νιγηρία, στην Ινδία, στην Ινδονησία, στη Νότια Αφρική, στη Ρουμανία και στη Ρωσία. To 2018 ο όμιλος έκλεισε με ζημίες (συμπεριλαμβανομένων των μη συνεχιζόμενων δραστηριοτήτων) ύψους 8,7 εκατ. ευρώ, ενώ η καθαρή θέση του ήταν αρνητική και διαμορφώθηκε σε 43 εκατ. ευρώ.

 

Το πρώτο τρίμηνο του 2020

Με υπερδιπλασιασμό καθαρών κερδών και εσόδων έκλεισε το α’ τρίμηνο του 2020 για την Frigoglass.

Αναλυτικά, στα μεγέθη του πρώτου τριμήνου καταγράφεται:

-Αύξηση των πωλήσεων του Ομίλου κατά 8% λόγω ζήτησης στο κλάδο Επαγγελματικής Ψύξης

-Αύξηση των πωλήσεων του κλάδου Επαγγελματικής Ψύξης κατά 15% ως επακόλουθο της αυξημένης ζήτησης σε Ρωσία, Ινδία και Αφρική τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο

-Ο κλάδος Υαλουργίας επηρεάστηκε κυρίως από τη χαμηλή ζήτηση για πλαστικά κιβώτια

-Τα Κερδών Προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) αυξήθηκαν κατά 8,7% σε €20,5 εκατ. Το περιθώριο EBITDA ενισχύθηκε κατά 10 μονάδες βάσης, ανερχόμενο σε 15,1%.

-Τα καθαρά χρηματοοικονομικά έξοδα ανήλθαν σε €0,6 εκατ., έναντι €5,9 εκατ. το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019, ως αποτέλεσμα των συναλλαγματικών κερδών που προήλθαν από την επίδραση της υποτίμησης του Νάιρα πάνω σε νομισματικά περιουσιακά στοιχεία σε σκληρό νόμισμα

-Βελτίωση του προσαρμοσμένου δείκτη Καθαρού Δανεισμού προς 12-μηνο EBITDA στο 3,3, σε σχέση με το 4,0 το πρώτο τρίμηνο του 2019.

Το 2019 η εταιρεία είχε αύξηση των πωλήσεων και της λειτουργικής του κερδοφορίας. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά περίπου 15%-16% σε σύγκριση με το 2018, ενώ τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA)   ενισχύθηκαν την περυσινή οικονομική χρήση κατά 30%-32%. Σημειώνεται ότι το 2018 οι πωλήσεις του ομίλου είχαν διαμορφωθεί σε 417,29 εκατ. ευρώ και τα EBITDA σε 56,4 εκατ. ευρώ.

 


ΣΧΟΛΙΑ