• Business

    Γ. Αγγελικούσης: Κυρίαρχος των θαλασσών το 2016

    Γιάννης Αγγελικούσης

    Γιάννης Αγγελικούσης, εφοπλιστής Maran Gas


    Το 2016 ήταν μια χρονιά που, παρά την κρίση, πραγματοποιήθηκαν οι περισσότερες αγοραπωλησίες στις μεταφορές ξηρού φορτίου από ποτέ άλλοτε. Για του λόγου το αληθές, καταγράφηκαν 642 εξαγορές φορτηγών πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου ύψους 5,5 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της πλατφόρμας ναυτιλιακών δεδομένων VesselsValue, έναντι 439 φορτηγών πλοίων κατά τη διάρκεια του 2015.

    Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τη χρονιά που μόλις έφυγε εξαγοράστηκαν τα περισσότερα bulkers τουλάχιστον από το 2007 – δηλαδή, εδώ και τουλάχιστον 9 χρόνια έχει να δει ο κλάδος τέτοιου μεγέθους δραστηριότητα.

    Δεδομένης, παρόλα αυτά, της ανάπτυξης του dry bulk στόλου σε διεθνές επίπεδο, η αύξηση αυτή που παρατηρήθηκε μπορεί να μην είναι τόσο σταθερή όσο φαίνεται, όπως χαρακτηριστικά προειδοποιούν οι αναλυτές.

    Ωστόσο, ο μεγαλύτερος Έλληνας εφοπλιστής, ο Γιάννης Αγγελικούσης ήταν εκείνος που πρωταγωνίστησε κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου της περσινής χρονιάς καθώς προχώρησε στην εξαγορά 7 σύγχρονων φορτηγών πλοίων τύπου capesize, εκμεταλλευόμενος τη μεγαλύτερη πτώση των τιμών που είχε καταγραφεί στον κλάδο. Και διατήρησε την πρωτιά αυτή καθ’ όλη τη διάρκεια του 2016.

    Μετά τον κ. Αγγελικούση, βρίσκονται ναυτιλιακές εταιρείες όπως η γερμανική Oldendorff Carries, η Winning Shipping από τη Σιγκαπούρη και η νοτιοκορεάτικη Sinokor Merchant Marine, οι οποίες εμφάνισαν έντονη δραστηριότητα σε μια χρονιά κατά την οποία περισσότερα από 90 φορτηγά πλοία τύπου capesize άλλαξαν χέρια.

    Όπως εξήγησε ο Richard Rivlin, ο ιδρυτής της VesselsValue, οι τιμές των φορτηγών πλοίων τύπου capesize έφτασαν το Φεβρουάριο του 2016 σε χαμηλά 30ετίας. Για παράδειγμα, ένα φορτηγό πλοίο 5ετίας στοίχιζε μόλις 20 εκατ. δολάρια, μια τιμή που στο μεταξύ έχει αυξηθεί κατά 15%.

    BulkerΕνδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι καθώς οι τιμές προσαρμόστηκαν στη ζήτηση, οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές μετακινήθηκαν προς άλλες κλάσεις φορτηγών πλοίων, με τα supramaxes και τα ultramaxes να αποτελούν τις πρώτες και πιο δημοφιλείς επιλογές.

    Ο Rivlin συνέχισε λέγοντας ότι «Ένας σημαντικός αριθμός επενδυτών που διαθέτουν ρευστότητα και δεν έχουν ανάγκη τη χρηματοδότηση επιδόθηκαν σε εξαγορές bulkers κατά τη διάρκεια του δεύτερου μισού του 2016. Και ενώ ο ανταγωνισμός κάποιες φορές ήταν ιδιαίτερα σκληρός, αυτοί οι δεινοί αγοραστές δε χρειάστηκε να συγχρωτιστούν με το πλήθος των μικρότερων παικτών, που στην πλειοψηφία τους, παρέμειναν στάσιμοι εξαιτίας της έλλειψης χρηματοδότησης. Αυτό το γεγονός σε συνδυασμό με το μεγάλο αριθμό αγοραστικών ευκαιριών που προέκυψαν, ειδικά από τη Νότια Κορέα, οδήγησε το 2016 να είναι μια από τις πιο έντονες χρονιές στο κομμάτι των αγοραπωλησιών».

    Όπως πάντα, το ενδιαφέρον των Ελλήνων πλοιοκτητών ήταν στα ύψη, με πολλά ισχυρά ονόματα να πρωταγωνιστούν, όπως ο Βαγγέλης Μαρινάκης – που στο τέταρτο τρίμηνο της χρονιάς αγόρασε 8 φορτηγά πλοία τύπου capesize – αλλά και η Technomar του Γιώργου Γιουρούκου με επίσης 8 εξαγορές πλοίων τύπου supramax.

    Ενδεικτικό είναι ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της ελληνικής ναυλομεσιτικής εταιρείας Advanced Shipping & Trading, τα μισά περίπου φορτηγά πλοία που άλλαξαν χέρια μέσα στο 2016, πέρασαν σε Έλληνες πλοιοκτήτες.

    Συγκεκριμένα, τα στοιχεία που συνέλεξε ο Στέλιος Λανδράκης, δείχνουν ότι 188 φορτηγά πλοία πέρασαν σε ελληνικές εταιρείες το 2016, με το συνολικό τίμημα των συναλλαγών να ανέρχεται στα 2 δισ. δολάρια, έναντι 2,2 δισ. δολαρίων για 157 φορτηγά πλοία το έτος 2015, σύμφωνα με την Advanced. Ο κ. Λανδράκης συμπλήρωσε ότι με τις τιμές να «πιάνουν πάτο», οι Έλληνες παίκτες αναζήτησαν σύγχρονο τονάζ με πλοία ηλικίας έως και 6 ετών να αποτελούν την πρώτη επιλογή – για την ακρίβεια, άλλαξαν χέρια 93 bulkers 6ετίας. Τα πλοία τύπου supramax ήταν η πιο δημοφιλής επένδυση για τους Έλληνες, με τα handysizes και τα kamsarmaxes να ακολουθούν, ενώ τα ιαπωνικής κατασκευής θεωρήθηκαν τα πιο περιζήτητα – 75 στο σύνολο, όπως έδειξαν τα στοιχεία του αναλυτή της Advanced.

    john fredriksen
    John Fredriksen, εφοπλιστής Frontline

    Ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων

    Στον αντίποδα, ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων οι πλοιοκτήτες δεν ήταν τόσο δραστήριοι, με τον συνολικό αριθμό των αγοραπωλησιών να κινείται στα χαμηλότερα επίπεδα εδώ και πολλά χρόνια, σύμφωνα με τη VesselsValue.

    Η πιο σημαντική κίνηση που καταγράφηκε ήταν η εξαγορά που πραγματοποίησε η νορβηγική Stolt Tankers, η οποία αγόρασε έναντι 575 εκατ. δολαρίων ολόκληρο το στόλο της Jo Tankers που αποτελείτο από 13 δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών προϊόντων και ένα ποσοστό συμμετοχής της τάξεως του 50% σε μια κοινοπραξία με 8 νεότευκτα χημικά δεξαμενόπλοια.

    Επίσης, μια ενδιαφέρουσα συμφωνία ήταν η πώληση των 6 δεξαμενόπλοιων μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου και χημικών προϊόντων τύπου MR τα οποία πούλησε η ναυτιλιακή του John Fredriksen, Frontline, στην Ardmore Shipping.

    Στο μεταξύ, η Frontline, μαζί με τη Euronav – που κάνουν παραδοσιακά μεγάλες αγοραστικές κινήσεις – το 2016 δεν εμφάνισαν έντονη δραστηριότητα, έχοντας προχωρήσει μόνο σε 5 αγοραπωλησίες.

    Παρόλα αυτά, με τις αξίες των πλοίων να πέφτουν κατακόρυφα και το βαρύ χειμώνα να πλησιάζει, υπάρχουν σημάδια που δείχνουν ότι η κατάσταση αλλάζει, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες και πάλι να πρωταγωνιστούν. Τα στοιχεία της Alibra Shipping δείχνουν ότι από τα 36 δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου και παραγώγων πετρελαίου που αγοράστηκαν από ελληνικών συμφερόντων εταιρείες το 2016, τα 17 εξαγοράστηκαν το Σεπτέμβριο.

    Από την άλλη, η Clarksons εξηγεί ότι ένα δεξαμενόπλοιο μεταφοράς αργού πετρελαίου τύπου VLCC μεταπωλήθηκε για μόλις 84 εκατ. δολάρια, τη στιγμή που το 2015 θα άξιζε 100 εκατ. δολάρια. Ακόμη, ένα δεξαμενόπλοιο τύπου suezmax αξίζει πλέον 55 εκατ. δολάρια, έχοντας καταγράψει μείωση ύψους 15 εκατ. δολαρίων κατά τη διάρκεια του 2016. Οι αξίες των μεγαλύτερης ηλικίας δεξαμενόπλοιων έχουν μειωθεί ακόμα και κατά 40%, μετατρέποντάς τα σε αγοραστικές ευκαιρίες.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Το Blue Star Delos έκανε το “ποδαρικό” για το 2017 στο λιμάνι του Πειραιά

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τα μεγαλύτερα deals του 2016: Τι αλλάζει στο χάρτη της ναυτιλίας

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Εορταστικό “φρένο” στις διαλύσεις πλοίων – Αισιοδοξία στον κλάδο για το 2017



    ΣΧΟΛΙΑ