• Business

    Αρ. Παντελιάδης (Metro): Πότε θα τελειώσει ο παραλογισμός με τις ανατιμήσεις στα σούπερ μάρκετ

    • Άννα Διανά
    Αριστοτέλης Παντελιάδης

    Αριστοτέλης Παντελιάδης


    Την περασμένη άνοιξη εν μέσω ενεργειακής και πληθωριστικής κρίσης ο επικεφαλής της αλυσίδας Metro ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης είχε προβλέψει ότι ο κύκλος των ανατιμήσεων είχε μεγάλη διαδρομή για να κλείσει.

    Σήμερα, εννέα μήνες μετά, είναι πιο αισιόδοξος για την πορεία των τιμών αν και εκτιμά ότι ποτέ δεν θα φτάσουμε στο σημείο που ήμασταν.

    «Εχουμε περάσει την κορυφή αυτής της καμπύλης και τώρα αρχίζει να πέφτει. Αλλά από το αρχίζουν να πέφτουν οι τιμές μέχρι να φτάσουμε σε λογικά επίπεδα έχει ακόμη πολύ δρόμο» είπε χθες μιλώντας με δημοσιογράφους.

    Ηδη οι λιανέμποροι έχουν πάρει στα χέρια τους τιμοκαταλόγους με κάποιες μειώσεις τιμών.  Με τον πληθωρισμό στα τρόφιμα στο 15,5% και με τις επιμέρους κατηγορίες να καταγράφουν αυξήσεις άνω του 25% τα γαλακτοκομικά, 18,1% το ψωμί και τα δημητριακά, 17% τα κρέατα, οι όποιες μειώσεις είναι αμελητέες.

    «Σταγόνα στον ωκεανό» τις χαρακτηρίζει ο κ. Παντελιάδης διευκρινίζοντας ακόμη στους τιμοκαταλόγους που λαμβάνουν από τους προμηθευτές υπάρχουν ακόμη πολλές ανατιμήσεις και σε τρόφιμα και σε μη τρόφιμα. Περισσότερα προϊόντα έχουν ανατιμήσεις παρά μειώσεις.

    Οι μειώσεις πάντως αφορούν κυρίως κάποιες κατηγορίες που αρχικά είχαν πολύ μεγάλες αυξήσεις, όπως χαρτικά, χοιρινό, καφές, σπορέλαια με τον κ. Παντελιάδη να εκτιμά ότι θα αρχίσουν να πέφτουν και τα γαλακτοκομικά από αγελαδινό γάλα και αρκετά αργότερα τα γαλακτοκομικά από αιγοπρόβειο γάλα.

    «Το ενθαρρυντικό είναι ότι έχουν αρχίσει να υπάρχουν και μειώσεις τιμών ωστόσο πολύ λιγότερο από αυτό που ανέβηκαν» σημειώνει.

    Εκτιμά ότι προς το τέλος του πρώτου εξαμήνου και αν δεν υπάρξει κάποια ανατροπή η εικόνα θα είναι πολύ καλύτερη ωστόσο η παραδοχή ότι οι τιμές δεν θα επανέλθουν στα επίπεδα που ήταν προ κρίσης καταδεικνύει ότι η ακρίβεια θα παραμείνει έστω και σε μικρότερη ένταση.

    «Δεν θα ξαναγυρίσουμε ποτέ εκεί που ήμασταν. Σε κάποια προϊόντα θα μαζευτούν οι… τρέλες αλλά όπως είπα δεν ξαναγυρίζει εκεί που ήταν γιατί κάποια κόστη δεν θα ξαναγυρίσουν εκεί που ήταν. Όπως η ενέργεια, ή το  μισθολογικό κόστος».

    Αναφερόμενος στο καλάθι του νοικοκυριού λειτουργεί όπως οι προσφορές. Εχει αρχίσει να ξεθωριάζει σαν μέτρο. «Δεν του δίνουν σημασία πλέον οι πελάτες στον βαθμό που του έδιναν. Δεν ασχολούνται ιδιαίτερα. Αν πάρει κανείς τα ποσοστά στις πωλήσεις είναι λογικό να έχει συμμετοχή το καλάθι και είναι φυσιολογικό γιατί πιάνει βασικά προϊόντα».

    Πάντως παρά την εκτόξευση του κόστους για το λιανεμπόριο με την ενέργεια να αποτελεί το νούμερο ένα πρόβλημα, την πίεση στην κατανάλωση (-0,9% το 2022, στοιχεία IRI) αλλά και την έναρξη του χρόνου με πτώση όγκου στο 4-5%, ο όμιλος Metro βελτίωσε τις επιδόσεις του.

    Ανάπτυξη 9% για τον όμιλο το 2022

    Το 2022 ο όμιλος έχει κλείσει με +9% με ώθηση από το Μetro Cash & Carry που είχε αυξημένες πωλήσεις τόσο λόγω τουρισμού όσο και τερματισμού των μέτρων για την πανδημία. Σε επίπεδο κερδοφορίας εκτιμάται ότι θα είναι βελτιωμένη σε σχέση με το 2021. κάτι που, όπως είπε δεν είναι τάση στον κλάδο και απέδωσε την καλή πορεία στις κινήσεις που είχε κάνει η αλυσίδα στο παρελθόν μετά την εξαγορά της Βερόπουλος και σήμερα αποδίδουν.

    «Αν γυρίσουμε πίσω στην εποχή της εξαγοράς την τριετία 2016-2018  η κερδοφορία μας είχε πιεστεί πολύ γιατί κάθε εξαγορά χρειάζεται να τη… χωνέψεις. Εχει πολλά παράπλευρα έξοδα. Το κόστος μιας εξαγοράς δεν είναι το πόσα λεφτά πληρώνεις μόνο. Είναι όλα αυτά που χρειάζονται μετά για να λειτουργήσουν σαν μια οι δύο επιχειρηματικές δραστηριότητες. Όταν αυτό το πετύχεις μετά αρχίζει και αποδίδει. Αρα θα έλεγα ότι το μέγεθος αυτό του 1,5 δις. ευρώ τώρα αρχίζει να φαίνεται και να αποδίδει και αισιοδοξώ ότι θα φανεί και αργότερα στο μέλλον. Για αυτό είμαι αισιόδοξος για τα αποτελέσματά μας τα επόμενα χρόνια. Θα πάνε αρκετά καλύτερα».

    “Είμαστε επιλεκτικοί στις εξαγορές”

    Οσον αφορά τις μελλοντικές εξαγορές ο κ. Παντελιάδης είπε ότι αναζητούν ευκαιρίες αλλά με συγκεκριμένες προδιαγραφές.

    «Ψάχνουμε αλυσίδες που έχουν καταστήματα που μοιάζουν στο δικό μας format, δηλαδή καταστήματα 600-1000 τμ. Οι περισσότερες μικρομεσαίες αλυσίδες έχουν μικρά καταστήματα. Εμείς τώρα μπαίνουμε στα μικρά καταστήματα με το franchise. όμως όχι και για αυτό μπαίνουμε και στο franchise με τα μικρότερα καταστήματα». Το σχέδιο του Αριστοτέλη Παντελιάδη για τα καταστήματα γειτονιάς, που αποτελούν μια ευκαιρία για ανάπτυξη χωρίς το ρίσκο του ιδιόκτητου καταστήματος, έχει κάνει δυναμικό roll out από το περασμένο φθινόπωρο όπου άνοιξε το δεύτερο κατάστημα My market Local μετά το επιτυχημένο άνοιγμα του πρώτου «πιλοτικού» καταστήματος στην Κυψέλη.

    Προβλέπεται η ανάπτυξη 85 και πλέον καταστημάτων σε βάθος τριετίας και 280 στη δεκαετία. Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ βλέπει μια  μεγάλη ευκαιρία στο convenience την ώρα που τα μικρά καταστήματα έως 400 τ.μ. εμφανίζουν μεγάλα ποσοστά ανάπτυξης.

    Τα My market Local θα είναι από 120 έως 200 τ.μ., θα διαθέτουν περίπου από 3.000 έως 4.500 κωδικούς και θα λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο επτά ημέρες την εβδομάδα.

    Διαβάστε επίσης

    Το ενεργειακό κόστος η μεγαλύτερη πρόκληση για το 80% των ξενοδόχων στην Ευρώπη



    ΣΧΟΛΙΑ