ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η εβδομάδα που πέρασε ανέδειξε έντονες αντιθέσεις στον κόσμο της μόδας και της πολυτέλειας: από εντυπωσιακές οικονομικές επιδόσεις και φιλόδοξες στρατηγικές συνεργασίες, έως υποτονικά κέρδη και καταναλωτική ανασφάλεια σε μεγάλες αγορές.
Οι οίκοι μόδας κινούνται ανάμεσα στη δημιουργική καινοτομία και στην επιχειρηματική προσαρμογή, προσπαθώντας να διατηρήσουν ισορροπία σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον που γίνεται ολοένα πιο απρόβλεπτο.
Ο όμιλος Richemont, στον οποίο ανήκει η Cartier, ανακοίνωσε αύξηση πωλήσεων 14% το τελευταίο τρίμηνο — μια επίδοση που ξεπέρασε τις προσδοκίες. Η εταιρεία μιλά για «άνευ προηγουμένου» αντιξοότητες, όπως οι έντονες συναλλαγματικές διακυμάνσεις, οι υψηλές τιμές του χρυσού και οι αμερικανικοί δασμοί.
Παρ’ όλα αυτά, η ζήτηση για κοσμήματα υψηλής αξίας φαίνεται να παραμένει ανθεκτική· ένα σημαντικό μήνυμα σε συγκυρία που χαρακτηρίζεται από ευρύτερη οικονομική αβεβαιότητα.
Σε εξίσου δυναμική πορεία, η Skims της Kim Kardashian ανεβάζει τον πήχη στη βιομηχανία του athleisure. Η πρόσφατη αποτίμηση των 5 δισ. δολαρίων —με ώθηση από τη νέα συνεργασία με τη Nike— επιβεβαιώνει ότι οι μάρκες με διασημότητες σε ρόλους ηγεσίας εξακολουθούν να επηρεάζουν βαθιά την αγορά.
Παράλληλα, η στρατηγική της Skims για ενίσχυση των φυσικών καταστημάτων επιβεβαιώνει ότι αυτή η προσέγγιση παραμένει καθοριστική για την επόμενη μέρα του λιανεμπορίου.
Την ίδια στιγμή, μια συνεργασία που κινείται στη διασταύρωση τεχνολογίας και μόδας ξεχώρισε: η Apple και ο οίκος Issey Miyake παρουσίασαν το «iPhone Pocket», μια 3D-πλεκτή, ευέλικτη θήκη με την ιδιαίτερη σχεδιαστική φιλοσοφία του οίκου.
Η κίνηση αυτή ενισχύει μια ευρύτερη τάση: οι μάρκες πολυτελείας επανεξετάζουν πώς μπορούν να ενσωματώσουν την τεχνολογία σε αντικείμενα καθημερινής χρήσης χωρίς να χάνεται η αισθητική τους ταυτότητα.
Θετικά νέα και για τη βρετανική μάρκα Burberry που φαίνεται να επιστρέφει σταδιακά στην ανάπτυξη. Η άνοδος 2% στις συγκρίσιμες πωλήσεις προσδίδει αξιοπιστία στο έργο του CEO Joshua Schulman, ο οποίος επιχειρεί σταθεροποίηση μετά από μια περίοδο στρατηγικής ασάφειας.
Η βρετανική εταιρεία βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς καλείται να ξαναβρεί τη σύγχρονη ταυτότητά της χωρίς να χάσει την αισθητική της κληρονομιάς της.
Στο ίδιο μήκος κύματος, αλλά με πιο έντονες εσωτερικές ανακατατάξεις, η Kering διέψευσε τις φήμες περί πώλησης του οίκου Alexander McQueen. Ο όμιλος επιταχύνει τη διαδικασία επανατοποθέτησης, στοχεύοντας σε πιο προσιτές τιμές και νεότερο κοινό.
Η συρρίκνωση του δικτύου καταστημάτων, οι περικοπές προσωπικού και η κατάργηση της ανδρικής σειράς συνθέτουν μια εικόνα δραστικής αναδιοργάνωσης — ένας καθρέφτης των πιέσεων που βιώνουν πολλά πολυτελή brands εν μέσω μειωμένης ζήτησης.
Σημαντικές αλλαγές σημειώθηκαν και στη Balmain, όπου ο Antonin Tron, ιδρυτής της Atlein, αναλαμβάνει τη θέση του διευθυντή δημιουργικού μετά την αποχώρηση του Olivier Rousteing έπειτα από 14 χρόνια στον οίκο.
Η επιλογή ενός σχεδιαστή με πιο τεχνική, εσωστρεφή προσέγγιση ίσως σηματοδοτήσει μια νέα εποχή για την επωνυμία, με λιγότερο glamour και περισσότερο σχεδιαστικό στιλ — μια πιθανή απάντηση στην κόπωση που παρατηρείται σε υπερβολικές και επαναλαμβανόμενες «υπερπαραγωγικές» αισθητικές.
Σε μακροοικονομικό επίπεδο, η εικόνα είναι πιο συγκρατημένη. Το κινέζικο φεστιβάλ αγορών Singles’ Day ολοκληρώθηκε φέτος με υποτονικά αποτελέσματα, καθώς οι καταναλωτές εμφανίζονται επιφυλακτικοί και οι πωλήσεις αυξήθηκαν με βραδύ ρυθμό.
Η κόπωση της κινεζικής αγοράς πολυτελείας —που τα τελευταία χρόνια στήριξε σε μεγάλο βαθμό τον κλάδο— κρούει τον κώδωνα εδώ και καιρό για τις διεθνείς εταιρείες.
Παρόμοια διάθεση παρατηρείται και στις ΗΠΑ, όπου η καταναλωτική εμπιστοσύνη υποχώρησε σε ένα από τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών. Οι μειωμένες εποχιακές προσλήψεις στον κλάδο της λιανικής υποδηλώνουν χαμηλότερες προσδοκίες για την εορταστική περίοδο — μια ανησυχητική ένδειξη για ένα από τα σημαντικότερα τρίμηνα των καταστημάτων.
Τέλος, στον τομέα των επικοινωνιών και μάρκετινγκ, η νέα καμπάνια του BOSS για το άρωμα της εταιρείας συγκέντρωσε κυρίως αρνητικές αντιδράσεις. Ο χαρακτηρισμός της ως «διαφήμιση χωρίς ιστορία και χωρίς ουσία» δείχνει ότι ακόμη και μεγάλοι οίκοι μπορούν να αστοχήσουν όταν στηρίζονται υπερβολικά στη δύναμη των διάσημων προσώπων χωρίς ουσιαστικό δημιουργικό αφήγημα.
Η περίπτωση αυτή αναδεικνύει το πόσο σημαντική έχει γίνει η αυθεντικότητα για το κοινό της μόδας σήμερα.
Καθώς η βιομηχανία κινείται μεταξύ ανάκαμψης, ανασφάλειας και συνεχούς επαναπροσδιορισμού, γίνεται σαφές ότι οι μάρκες που θα επικρατήσουν είναι όσες καταφέρουν να συνδυάσουν ουσιαστική δημιουργικότητα με έξυπνη επιχειρηματική στρατηγική.
Από τεχνολογικές συνεργασίες μέχρι απότομες αναδιαρθρώσεις και μεταβολές στην καταναλωτική συμπεριφορά, το τοπίο της μόδας δεν ήταν ποτέ πιο περίπλοκο — αλλά ίσως και ποτέ πιο συναρπαστικό.
Διαβάστε επίσης:
Μόδα: Κούκλες σεξ, όπλα, κι ένα διαζύγιο μετά από 14 χρόνια… Ναι, ο κόσμος τρελάθηκε
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γιάννης Αλαφούζος: Δεν υπάρχει καμία πρόταση για αγορά της ΠΑΕ – Λάθος που έδιωξα τον Γιοβάνοβιτς
- Τα γαλάζια δείπνα επιστρέφουν – Οι πρωταγωνιστές και οι στόχοι
- ΕΧΑΕ – Euronext: Τι αλλάζει από σήμερα για επενδυτές, χρηματιστές και εισηγμένες
- Οι ξένοι οίκοι UBS και HSBC «βάζουν» την Ελλάδα στα top trades για το 2026