To Lyst, η παγκόσμια πλατφόρμα αγορών και μηχανή αναζήτησης μόδας ιδρύθηκε στο Λονδίνο το 2010. Συγκεντρώνει προϊόντα από χιλιάδες μάρκες, μπουτίκ και λιανοπωλητές όπως Farfetch, Saks, Harrods και Net-a-Porter. Η μεγαλύτερη και πιο έξυπνη πλατφόρμα αγορών και αναζήτησης μόδας στον κόσμο, με 160 εκατομμύρια αγοραστές ετησίως και το μεγαλύτερο σύνολο δεδομένων στον τομέα της μόδας, αποτελεί μια μοναδική πηγή πληροφοριών για την παγκόσμια μόδα.

Η δύναμη της τεχνητής νοημοσύνης και της εξατομίκευσης 

Οι επισκέπτες μπορούν να αναζητούν, να φιλτράρουν και να συγκρίνουν τιμές σε ένα μόνο μέρος. Μπορούν να αποθηκεύουν προϊόντα, να λαμβάνουν ειδοποιήσεις για εκπτώσεις και να παρακολουθούν τη διαθεσιμότητα. Η περιήγηση σε εκατομμύρια προϊόντα και προτάσεις βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη με δεδομένα που συλλέγει για τις προτιμήσεις των χρηστών. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το Lyst ανακατευθύνει τους αγοραστές στον ιστότοπο του λιανοπωλητή για να πραγματοποιήσουν την αγορά. Σε άλλες περιπτώσεις, η συναλλαγή πραγματοποιείται άμεσα στην πλατφόρμα της.

1

Το επιχειρηματικό μοντέλο και η φόρμουλα ανάλυσης για τον δείκτη Lyst

Το επιχειρηματικό της μοντέλο βασίζεται σε κέρδη από προμήθειες, όταν ο πελάτης αγοράζει από έναν λιανοπωλητή μετά από παραπομπή του Lyst, αλλά και από μέρος των άμεσων πωλήσεων όταν οι αγορές ολοκληρώνονται στη δική της πλατφόρμα. Επίσης, η πλατφόρμα συγκεντρώνει επιχειρηματικά δεδομένα τα οποία συντάσσει σε εκθέσεις όπως το Lyst Index. Η τριμηνιαία αυτή έκθεση για τις πιο δημοφιλείς μάρκες και προϊόντα στη μόδα, με βάση τη συμπεριφορά των αγοραστών στην πλατφόρμα της, βοηθά τις μάρκες να κατανοήσουν την απόδοση των προϊόντων τους και τις τάσεις των καταναλωτών, κάνοντας το Lyst ένα σημαντικό στρατηγικό εργαλείο.

Τα δεδομένα συλλέγονται από πολλαπλές πηγές του οικοσυστήματος Lyst, όπως τα αρχεία καταγραφής δραστηριότητας χρηστών, κλικ, αποθηκεύσεις, αναζητήσεις και αγορές που πραγματοποιούνται μέσω της πλατφόρμας. Το μοντέλο ανάλυσης που χρησιμοποιείται για τον δείκτη Lyst λαμβάνει υπόψη τη συμπεριφορά των χρηστών, συμπεριλαμβανομένων των αναζητήσεων εντός και εκτός της πλατφόρμας, των προβολών προϊόντων και των πωλήσεων. 

Για να παρακολουθεί τη δημοτικότητα των μαρκών και των προϊόντων, το μοντέλο ενσωματώνει επίσης αναφορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και στατιστικά στοιχεία δραστηριότητας σε παγκόσμιο επίπεδο, φιλτράροντας περισσότερα από οκτώ εκατομμύρια είδη. Είναι ουσιαστικά μια τριμηνιαία κατάταξη της ορατότητας και της απόδοσης των προϊόντων, η οποία επιτρέπει στις μάρκες να συγκρίνουν την απόδοσή τους στο Lyst. Βοηθά επίσης το ίδιο το Lyst να βελτιστοποιήσει την κατάταξη των προτάσεων και των αναζητήσεων.  

Lyst

Η άνοδος των μπαλαρινών Iro στο Top 10

Σε αυτόν τον δείκτη βρίσκονται για το δεύτερο τρίμηνο του 2025 οι μπαλαρίνες Iro της ελληνικής εταιρείας Ancient Greek Sandals. Καταλαμβάνουν την έκτη θέση μεταξύ των πιο δημοφιλών προϊόντων παγκοσμίως. Οι διακοσμημένες μπαλαρίνες ξεχώρισαν ως μέρος μιας ευρύτερης τάσης στον τομέα των υποδημάτων, καθώς οι μπαλαρίνες με δίκτυ τύπου Alaia και Mach & Mach κυριάρχησαν στις τάσεις άνοιξη-καλοκαίρι 2025. Μέσα σε αυτήν την παγκόσμια τάση όμως, η ελληνική μάρκα αποκτά το προβάδισμα και κατατάσσεται έκτη αφήνοντας πίσω της μεγαλύτερα ονόματα όπως Alaia, Mach & Mach και Prada, αποδεικνύοντας ότι η τοπική χειροτεχνία μπορεί ακόμα να μιλήσει την παγκόσμια γλώσσα της μόδας.

Από την ελληνική χειροτεχνία στη διεθνή σκηνή

Η Ancient Greek Sandals ιδρύθηκε από την Χριστίνα Μαρτίνη και τον Νικόλα Μίνογλου, από αγάπη για την παραδοσιακή ελληνική χειροτεχνία και μυθολογία. Η Μαρτίνη έφερε την εμπειρία της έχοντας εργαστεί σε τεράστιους οίκους όπως ο Louis Vuitton και ο Balenciaga, ενώ ο Μίνογλου επέστρεψε στην Αθήνα με το όραμα να εκσυγχρονίσει τις αρχαίες παραδόσεις κατασκευής σανδαλιών. Η πρώτη τους συλλογή κυκλοφόρησε το 2011 και γρήγορα κέρδισε δημοτικότητα, με σημαντικές παραγγελίες από εμβληματικούς λιανοπωλητές όπως η Net-a-Porter.

Lyst

Το φτερωτό σύμβολο του Ερμή και η διαχρονική κομψότητα

Κάθε ζευγάρι είναι χειροποίητο στην Ελλάδα από εξειδικευμένους τεχνίτες που χρησιμοποιούν δέρμα χωρίς χημικά, βαμμένο με φυτικά χρώματα, το οποίο «ωριμάζει» κομψά με την πάροδο του χρόνου. Η μάρκα υιοθετεί πλήρως αρχαίες καλλιτεχνικές τεχνικές όπως η θερμή σφράγιση, η πλέξη, οι κοπές, η ανάγλυφη εκτύπωση και η πυρογραφία που έχουν τις ρίζες τους στην ελληνική παράδοση. Το χαρακτηριστικό τους μοτίβο είναι το χρυσό λογότυπο με φτερά, μια άμεση αναφορά στα μυθικά φτερωτά σανδάλια του αγγελιοφόρου Ερμή αλλά και στον ταλαντούχο σανδαλοποιό που κατασκεύαζε τα υποδήματα των θεών.

Παγκόσμια επέκταση και στρατηγικές συνεργασίες

Πλέον έχουν επεκταθεί παγκοσμίως. Τα προϊόντα τους διατίθενται σε πάνω από 55 χώρες, σε κορυφαία καταστήματα λιανικής όπως Le Bon Marché, Mytheresa και Harvey Nichols.  Το 2019, άνοιξαν το πρώτο τους κατάστημα στην Αθήνα, σε στρατηγική τοποθεσία, Κολοκοτρώνη 3-5 & Βουλής, σε ένα κτίριο που κάποτε στέγαζε ιστορικό κατάστημα υποδημάτων από το 1890. Συνεργάζονται με τον επίσης ελληνικό οίκο κοσμημάτων Lalaounis για τις κυκλοφορίες resort και κοσμούν τα πόδια άπειρων κυριών. 

Lyst

Η Ελλάδα στη διεθνή μόδα και η ματιά στο μέλλον

Ευρέως επαινεμένη από συντάκτες και ειδικούς της μόδας, η Ancient Greek Sandals είναι γνωστή για τη μινιμαλιστική της κομψότητα και τη διαχρονική της γοητεία. Η κατάταξη του Iro στην 6η θέση του δείκτη Lyst Q2-25, αναδεικνύει τη δύναμη του ελληνικού σχεδίου μεταξύ των πιο περιζήτητων προϊόντων μόδας του τριμήνου και τα Ancient Greek Sandals εδραιώνονται επίσημα στο παγκόσμιο προσκήνιο.

Καθώς διανύουμε το τρίτο τρίμηνο του έτους και η σεζόν στον χώρο της μόδας αλλάζει, τα δεδομένα για τον δείκτη Lyst για το Q3-25 συλλέγονται και η έκθεση στο τέλος του Σεπτεμβρίου αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον.