• bloomberg
    Sponsored by

    Bloomberg

    Παγκόσμιο θρίλερ με τον πρώην πρόεδρο της Nissan Κάρλος Γκοσν – Όλο το ιστορικό του πιο διάσημου φυγά

    • Bloomberg

    Ο πρώην πρόεδρος της Nissan-Renault Κάρλος Γκοσν


    Επτά άτομα έθεσε υπό κράτηση η τουρκική αστυνομία, σχετικά με την υπόθεση διαφυγής του πρώην προέδρου της Nissan-Renault Κάρλος Γκοσν από την Ιαπωνία στον Λίβανο μέσω Τουρκίας. Όπως αναφέρουν πληροφορίες που μετέδωσε το τηλεοπτικό δίκτυο «NTV», ανάμεσα σε αυτούς συγκαταλέγονται και τέσσερις πιλότοι.

    Ο Γκοσν, είναι ο πιο… διάσημος φυγάς αυτή τη στιγμή στην Ιαπωνία καθώς, όπως αποκαλύφθηκε την Τρίτη, διέφυγε στον Λίβανο για να ξεφύγει από αυτό που χαρακτήρισε «αδικία και πολιτικό διωγμό». Μάλιστα ο πρώην πρόεδρος της Nissan και της Renault κατάφερε να διαφύγει από την Ιαπωνία, όπου κρατούνταν υπό κατ΄ οίκον περιορισμό, μέσα σε θήκη μουσικού οργάνου, βάσει σχεδίου το οποίο φέρεται να οργάνωσε η σύζυγός του, Κάρολ.

    Σύμφωνα με τα όσα μεταδίδουν τα διεθνή ΜΜΕ, ο φυγάς βρίσκεται πλέον σε μια έπαυλη στη Βηρυτό.

    Οι ιαπωνικές Αρχές φέρεται πως επέτρεψαν στον πρώην πρόεδρο της Nissan να μεταφέρει εφεδρικό γαλλικό διαβατήριο μέσα σε σφραγισμένη βαλίτσα ενώ βρισκόταν στη φυλακή, ένα στοιχείο που ρίχνει φως στον τρόπο διαφυγής του. Το δεύτερο γαλλικό διαβατήριο μπορεί να χρησιμοποιήθηκε μετά την άφιξή του στην Τουρκία προτού ο Γκοσν ταξιδέψει στον Λίβανο όπου, σύμφωνα με τις τοπικές Αρχές, εισήλθε με νόμιμο τρόπο.

    Ο Γκοσν έχει γαλλική, λιβανέζικη και βραζιλιάνικη υπηκοότητα.

    Ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης του Λιβάνου Ιμπραχίμ Νάτζαρ, επιβεβαίωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι η νομοθεσία της χώρας δεν επιτρέπει την έκδοση ενός Λιβανέζου πολίτη σε τρίτη χώρα. Στην περίπτωση που η Ιαπωνία ζητήσει τη συνδρομή της Ιντερπόλ, ο Νάτζαρ εξήγησε ότι η διεθνής αστυνομία δεν μπορεί να τον συλλάβει δια της βίας, ούτε να επιβάλει οποιαδήποτε απόφασή της στον Λίβανο.

    «Μέχρι νεωτέρας, ο κ. Γκοσν είναι ασφαλής. Η δικαιοσύνη του Λιβάνου μπορεί να τον δικάσει αν διαπιστωθεί ότι διέπραξε κάποιο αδίκημα που τιμωρείται από το λιβανέζικο δίκαιο», υπογράμμισε. Όπως είπε, η Βηρυτός θα μπορούσε να ζητήσει από την Ιαπωνία τον φάκελο του Γκοσν για να τον εξετάσει. Όμως δεν μπορεί να δικάσει κάποιον που κατηγορείται ότι διέπραξε οικονομικά αδικήματα σε άλλη χώρα.

    Σε ίδιο μήκος κύματος φαίνεται να κινείται και η Γαλλία καθώς, όπως υποστήριξε σήμερα η Γαλλίδα υφυπουργός Οικονομίας Ανιές Πανιέ-Ρινασέ, δεν θα εκδώσουν τον Γκοσν, διότι η Γαλλία δεν εκδίδει ποτέ τους πολίτες της.

    «Αν ο Κάρλος Γκοσν έρθει στη Γαλλία, δεν θα τον εκδώσουμε, επειδή η Γαλλία δεν εκδίδει ποτέ τους πολίτες της», υποστήριξε σήμερα η Γαλλίδα υφυπουργός Οικονομικών, Ανιές Πανιέ-Ρινασέ, σχετικά με τον πρώην επικεφαλής της Renault-Nissan, ο οποίος στην Ιαπωνία τελούσε υπό κατ’ οίκον περιορισμό.

    Ο Γκοσν γεννήθηκε στη Βραζιλία, μεγάλωσε στον Λίβανο και δεν έπαυσε να διατηρεί στενές σχέσεις με τη χώρα. Έχει κάνει επενδύσεις εκεί και διατηρεί έπαυλη στη Βηρυτό, όπου και κατέλυσε υπό ισχυρή φύλαξη. Είχε συλληφθεί στο Τόκιο τον Νοέμβριο του 2018 ενώ βρίσκεται αντιμέτωπος με τέσσερις κατηγορίες, τις οποίες ο ίδιος αρνείται, με κυριότερη την απάτη και την απόκρυψη εισοδημάτων.

    Η συνέντευξη τύπου

    Ο γνωστός μάνατζερ σχεδιάζει να παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου στις 8 Ιανουαρίου στη Βηρυτό, σύμφωνα με την εφημερίδα Yomiuri. Με βάση τις παλαιότερες δηλώσεις του ιδίου και της συζύγου του Κάρολ, είναι πιθανό να αναφερθεί στο νομικό σύστημα της Ιαπωνίας, να απαντήσει στις κατηγορίες που τον βαραίνουν, καθώς και να κάνει αποκαλύψεις για τη διοίκηση της Nissan.

    Παλαιότερα, και μετά τη σύλληψή του, είχε δηλώσει πως όλες οι κατηγορίες ήταν προϊόν συνωμοσίας εναντίον του από στελέχη της Nissan, που δεν ήθελαν τις αλλαγές που αυτός προωθούσε στη Συμμαχία της ιαπωνικής εταιρείας με τη γαλλική Renault.

    Ένταλμα σύλληψης από την Interpol έχει εκδοθεί σε βάρους του κάποτε πανίσχυρου ηγέτη της αυτοκινητιστικής συμμαχίας της γαλλικής Renault με την ιαπωνική Nissan, ο οποίος βρίσκεται πλέον ως φυγάς στον Λίβανο, εκεί όπου μεγάλωσε. Διαβεβαίωσε σήμερα ότι οργάνωσε «μόνος» του τη φυγή του από την Ιαπωνία, όπου διώκεται για οικονομικά εγκλήματα, διαψεύδοντας ότι ενεπλάκη με οποιοδήποτε τρόπο η οικογένειά του.

    «Οι ισχυρισμοί των μέσων ενημέρωσης, σύμφωνα με τους οποίους η σύζυγός μου, η Κάρολ και άλλα μέλη της οικογένειάς μου μπορεί να διαδραμάτισαν κάποιον ρόλο στην αναχώρησή μου από την Ιαπωνία είναι λανθασμένοι και ψευδείς», ανέφερε σε μια λακωνική ανακοίνωσή του.

    «Εγώ μόνος μου οργάνωσα την αναχώρησή μου. Η οικογένειά μου δεν έπαιξε κανέναν ρόλο», επέμεινε.

    Ο Γκον έχει λιβανέζικη, βραζιλιάνικη και γαλλική υπηκοότητα. Διατηρεί στενούς δεσμούς με τον Λίβανο, τη χώρα όπου μεγάλωσε και όπου έχει επενδύσεις σε μια τράπεζα, σε ακίνητα και σε έναν αμπελώνα. Ο επιχειρηματίας μπαινόβγαινε τον τελευταίο χρόνο στις ιαπωνικές φυλακές εξαιτίας της ελλιπούς καταγραφής των αποδοχών του στη Nissan.

    Την τελευταία φορά είχε αποφυλακισθεί με εγγύηση και τα διαβατήριά του τα είχαν οι δικηγόροι του.

    Το ιστορικό της υπόθεσης

    Ο Κάρλος Γκοσν συνελήφθη στο διεθνές αεροδρόμιο της ιαπωνικής πρωτεύουσας λίγη ώρα μετά την άφιξη του ιδιωτικού αεροσκάφους του στο Τόκιο τη 19η Νοεμβρίου 2018. Του έχουν απαγγελθεί τέσσερις κατηγορίες —τις αρνείται όλες— ιδίως για την απόκρυψη μέρους των εισοδημάτων του, προσωπικό πλουτισμό μέσω εικονικών πληρωμών σε αντιπροσωπείες στη Μέση Ανατολή και κατάχρηση εταιρικών πόρων.

    Η Νισάν απέπεμψε τον Γκον, τον οποίο εξυμνούσαν επί σειρά ετών οι οικονομικές εφημερίδες και οι ειδικοί της αυτοκινητοβιομηχανίας, αποκαλύπτοντας ότι η εσωτερική της έρευνα τεκμηρίωσε πως πράγματι δήλωνε χαμηλότερα εισοδήματα από τα πραγματικά όσο ήταν διευθύνων σύμβουλός της και ότι μετέφερε 5 εκατομμύρια από τα ταμεία της εταιρείας σε τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο ήταν δικαιούχος.

    Le Cost Killer («ο δολοφόνος του κόστους»)

    Γεννημένος στη Βραζιλία, με καταγωγή από τον Λίβανο, γάλλος υπήκοος, ο Γκοσν άρχισε την καριέρα του στη βιομηχανία ελαστικών αυτοκινήτων Michelin το 1978. Μεταπήδησε στη Renault το 1996, όπου του πιστώθηκε η αντιστροφή της πτωτικής πορείας των εσόδων της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας κι απέκτησε το προσωνύμιο «Le Cost Killer» («ο δολοφόνος του κόστους»). Μετά την επισφράγιση της συμφωνίας Ρενό-Νίσαν το 1999, ο Γκον χρησιμοποίησε παρόμοιες μεθόδους μείωσης κόστους για να βελτιώσει την τροχιά της παραπαίουσας ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

    Η επιτυχία του εγχειρήματος τον μετέτρεψε σε «business superstar» στην Ιαπωνία και σε διεθνές επίπεδο, του εξασφάλισε ευνοϊκή κάλυψη στον διεθνή Τύπο, ενώ σε αυτόν είναι αφιερωμένο ακόμα κι ένα βιβλίο κόμικ μάνγκα.

    Ο Γκοσν διατείνεται πως η πτώση του, εξίσου θεαματική με την άνοδό του, ήταν αποτέλεσμα «πραξικοπήματος» στο ΔΣ. Κατηγορεί πρώην συνεργάτες του πως τον «μαχαίρωσαν πισώπλατα» και υποστηρίζει πως ο στόχος τους ήταν να αποτρέψουν τα σχέδιά του για ολοκλήρωση της συγχώνευσης  της Νίσσαν με τη Ρενό.

    Ο πρώην πρόεδρος της Nissan-Renault Κάρλος Γκοσν

     



    ΣΧΟΛΙΑ