Business

Ν. Ζαρκαλής στο mononews: Τα σχέδια της Wind για την επίτευξη των στόχων. Τι γίνεται με τη Forthnet

  • Τέτη Ηγουμενίδη
Nasos Zarkalis WIND

Νάσος Ζαρκαλής, Διευθύνων Σύμβουλος Wind


Ικανοποιημένος από την θετική πορεία της Wind με καταλύτη τις συστηματικές επενδύσεις που πραγματοποιεί σε σταθερή – κινητή τηλεφωνία και την τηλεοπτική της πλατφόρμα και οι οποίες φέτος θα διαμορφωθούν στα 100 εκατ. ευρώ, δηλώνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Νάσος Ζαρκαλής ο οποίος το 2019 συμπληρώνει 10 χρόνια στο «τιμόνι» της τηλεπικοινωνιακής εταιρείας.

Όπως επισημαίνει μιλώντας στο mononews.gr «το 2018 είναι η τρίτη συνεχόμενη χρονιά ανάπτυξης, το πρώτο εξάμηνο του έτους έκλεισε εξαιρετικά, με άνοδο τζίρου περί το 4% και αύξηση EBITDA (κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων) 21%. Εκτιμούμε ότι στο σύνολο του έτους η εταιρεία θα εμφανίσει άνοδο της λειτουργικής της κερδοφορίας 15%. Η θετική πορεία των μεγεθών μας ξεκίνησε το 2016 με αύξηση της λειτουργικής μας κερδοφορίας κατά 7% και έπειτα ήρθε το 2017 με αύξηση 14%. Η Wind έχει μπει σε εξαιρετική τροχιά με ανάπτυξη όχι μόνο των οικονομικών αλλά και όλων των λειτουργικών δεικτών της και αυτό φυσικά δεν είναι τυχαίο. Είναι αποτέλεσμα των συστηματικών επενδύσεων που υλοποιούμε στη σταθερή και κινητή τηλεφωνία και στην τηλεοπτική μας πλατφόρμα, στα καταστήματα μας, στην βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη μας και οι οποίες για φέτος θα είναι συνολικού ύψους 100 εκατ. ευρώ».

10 χρόνια στο «τιμόνι» της Wind

Το 2019 ο κ. Ζαρκαλής συμπληρώνει 10 χρόνια στο «τιμόνι» της Wind. Του ζητήσαμε να αναλογιστεί την πορεία του όλα αυτά τα χρόνια με το ερώτημα αν θα έκανε κάτι διαφορετικά:

«Πολλά πράγματα θα έκανα διαφορετικά. Πιστεύω ότι το ζητούμενο στη ζωή μας είναι η συνεχής αυτοβελτίωση και μέρος αυτής της διαδικασίας είναι να αναγνωρίζουμε τι θα μπορούσαμε να κάνουμε κάθε φορά καλυτέρα, τι έχουμε κάνει λάθος. Προσπαθώ τουλάχιστον να μην κάνω τα ιδιά λάθη δεύτερη φορά, αν και αυτό δεν είναι πάντα εύκολο, ιδίως όταν λειτουργείς σε ένα περιβάλλον που απαιτεί γρήγορες και ενίοτε δύσκολες αποφάσεις. Βέβαια, σε μια πορεία πολλών ετών αυτό που μετράει είναι το τελικό αποτέλεσμα και στην περίπτωση της εταιρείας μας το τελικό αποτέλεσμα μας δικαιώνει.»

Αναφορικά με την πορεία του συνόλου της τηλεπικοινωνιακής αγοράς ο επικεφαλής της Windαναφέρει ότι «το 2017 ήταν ο πρώτος χρόνος με οριακή άνοδο του τζίρου έπειτα από οχτώ χρόνια μείωσης, με ρυθμό λίγο κάτω από 1%. Εκτιμούμε ότι και φέτος η ανάπτυξη θα είναι μικρή, ασθενική θα έλεγα, περίπου 1- 1,5%».

Η έστω και ασθενική ανάπτυξη, όπως εξηγεί, οφείλεται σε δύο παράγοντες: «Αναφερόμαστε σε ένα κλάδο που αποτελεί το 2% του ΑΕΠ, άρα είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τη γενικότερη πορεία της οικονομίας, η οποία εμφανίζει έστω και μικρά σημάδια ανόδου και αυτό επηρεάζει θετικά την αγορά μας. Ο δεύτερος είναι πιο βασικός. Σχετίζεται με την εκρηκτική αύξηση της κατανάλωσης δεδομένων από τα δίκτυα κινητής και σταθερής. Στην κινητή η χρήση διπλασιάζεται κάθε χρόνο και στη σταθερή έχει ξεκινήσει η διείσδυση των γραμμών με υψηλότερες ταχύτητες. Και θέλω εδώ να τονίσω πως χρόνο με το χρόνο οι καταναλωτές καταβάλουν όλο και λιγότερα χρήματα, ενώ την ίδια στιγμή χρησιμοποιούν όλο και περισσότερες τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες.»

Είναι ακριβές στην Ελλάδα οι τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες;

Η Ελλάδα ωστόσο συνεχίζει να συγκαταλέγεται ανάμεσα στις χώρες με τις πιο ακριβές τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες, κάτι που απορρίπτει κατηγορηματικά ο κ. Ζαρκαλής: «Η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική και το γνωρίζουν καλά οι καταναλωτές. Δυστυχώς, η μεθοδολογία που ακολουθείται στις συγκρίσεις αυτές δεν είναι ορθή. Είναι πρόχειρη και στηρίζεται σε ανύπαρκτα δεδομένα. Η Ελλάδα αναφέρεται ως η ακριβότερη αγορά στην κινητή τηλεφωνία, όταν η σύγκριση γίνεται στο πακέτο του 1GB με 300 λεπτά ομιλίας και κόστος στα 48 ευρώ. Σήμερα το συγκεκριμένο πακέτο είναι ακατάλληλο για ουσιαστική σύγκριση δεδομένου ότι συγκεντρώνει ένα ασήμαντο ποσοστό της συνδρομητικής βάσης των οικιακών πελατών κινητής των εταιρειών, ίσως μικρότερο του 1% και οι εταιρείες διαθέτουν στην αγορά πολύ πιο ανταγωνιστικές και επωφελείς για τους καταναλωτές προσφορές, χωρίς να περιλαμβάνονται οι ειδικές εκπτώσεις που δίνονται, ανάλογα με τη χρήση.

Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών οι τιμές στην κινητή τηλεφωνία στην Ελλάδα μειώνονται συνεχώς τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα από το 2010 έως το 2017 οι τιμές προ φόρων ανά λεπτό ομιλίας έχουν μειωθεί κατά 48% και στα δεδομένα κατά 80%.

Ακόμη, ο πιο ενδεικτικός δείκτης για να συγκρίνουμε το κόστος είναι το μέσο έσοδο ανά συνδρομητή (ARPU). Στην Ελλάδα λοιπόν αυτό το ποσό ανέρχεται σε 14,9 ευρώ (10,7 ευρώ προ φόρων) για τον μέσο συνδρομητή, και είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη ενώ έχει μειωθεί κατά 40% τα τελευταία χρόνια.»

Ο Νάσος Ζαρκαλής στη συνέχεια απαντά σε ερωτήματα για τη θέση της Wind στην αγορά, τη Wind Vision και τα αθλητικά δικαιώματα, για την αποδοχή που έχουν μέχρι σήμερα οι συνδέσεις υπε – υψηλών ταχυτήτων στους καταναλωτές, το 5G και φυσικά για τη Forthnet για την οποία βρίσκεται σε εξέλιξη η γνωστή διαδικασία για την πώλησή της.

Είστε ικανοποιημένος από τη θέση της Wind στην αγορά;

«Είμαι απόλυτα ικανοποιημένος από την πορεία της Wind. Είναι η πρώτη εταιρεία του κλάδου που βγήκε από την κρίση και παρουσίασε αύξηση εσόδων το 2016, έχουμε μια εξαιρετική πορεία τα τελευταία τρία χρόνια η οποία θα συνεχιστεί και τα επόμενα. Όσο αφορά τη θέση μας στην αγορά, είμαστε ικανοποιημένοι γιατί αναπτυσσόμαστε λίγο παραπάνω από την υπόλοιπη αγορά. Παράλληλα είμαστε ικανοποιημένοι γιατί επιτέλους μετά από πολλά χρόνια συνολικά η αγορά έχει εισέλθει σε τροχιά ανάπτυξης. Πράγματι δεν είμαστε σήμερα ο νούμερο ένας πάροχος στην αγορά. Οι επιχειρήσεις όμως δεν είναι πρωτάθλημα. Το επιχειρείν είναι μαραθώνιος. Σχετίζεται με τη συνεπή και συνεχή επίτευξη των στόχων και η Wind ως προς αυτή τη διάσταση, παίρνει πρωτάθλημα.»

Μιας και ο λόγος για πρωτάθλημα πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στην Wind Vision η εμπορική σας συμφωνία με τη Forthnet για την μετάδοση του αθλητικού της περιεχομένου;

«Το σημαντικό πλεονέκτημα της Wind Vision είναι η ίδια η πλατφόρμα. Είναι το καινούργιο που έφερε στην εμπειρία της τηλεόρασης και σχετίζεται με τις τεχνολογίες στη μετάδοση του περιεχομένου και με το μοντέλο διανομής περιεχομένου που συναρτάται από στρατηγικές συνεργασίες με πιο σημαντική αυτή με το Netflix. Το αθλητικό περιεχόμενο είναι ένας από τους πυλώνες της Wind Vision.»

Πόσο σας επηρεάζει το γεγονός ότι πλέον η Nova μεταδίδει λιγότερους αγώνες από το πρωτάθλημα;

«Όπως ήδη σημείωσα το αθλητικό περιεχόμενο είναι μόνο ένας από τους πυλώνες της Wind Vision, θεωρούμε δε ότι το τρέχον περιεχόμενο που μεταδίδουμε είναι πολύ πλούσιο και premium, τόσο σε ποδόσφαιρο όσο και σε μπάσκετ, οπότε δεν τίθεται ζήτημα.»

Πάντως, η αγορά της τηλεόρασης παρουσιάζει στασιμότητα αν όχι και μείωση. Που το αποδίδετε;

«Καταρχήν στην υπερφορολόγηση. Ταυτόχρονα όμως βρισκόμαστε σε ένα μεταβατικό στάδιο κατά το οποίο η αγορά αλλάζει ριζικά. Η μετάδοση πλέον περνά από τους δορυφόρους στο διαδίκτυο, κάνοντας την υπηρεσία διαδραστική, ενώ το περιεχόμενο τείνει να σταματήσει να είναι αποκλειστικό. Η δική μας πλατφόρμα είναι ένα νέο εντελώς μοντέλο, η Wind Vision είναι η τηλεοπτική πλατφόρμα του μέλλοντος, είναι προπομπός του νέου μοντέλου που θα επικρατήσει στη συνδρομητική τηλεόραση και εκτιμώ ότι θα δώσει ώθηση στην αγορά τα επόμενα δύο με τρία χρόνια.»

Είστε ικανοποιημένος από την μέχρι τώρα ανταπόκριση των καταναλωτών στη Wind Vision;

«Ανακοινώσαμε 10.000 συνδρομητές στο τέλος Ιουνίου. Ναι είμαι, όχι μόνον για τα νούμερα αλλά και για την αποδοχή που έχει η τηλεοπτική πλατφόρμα μας γενικότερα από τους ειδικούς. Πρόκειται για τηλεόραση πραγματικά πρωτοποριακή η οποία θα αποτελέσει από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης της Wind τα επόμενα χρόνια.»

Ποια είναι η μέχρι στιγμής ανταπόκριση των καταναλωτών στις υπηρεσίες με υπερ υψηλές ταχύτητες;

«Τα μηνύματα είναι μικτά. Υπάρχει μια ικανοποιητική αν και όχι εξαιρετικά υψηλή ζήτηση για τις ταχύτητες 50 Mbps και σχεδόν μηδενική για 100, 200 ή και παραπάνω Mbps. Δεν παρατηρείται ακόμα στη χώρα ανάπτυξη ικανή να στηρίξει ζήτηση για τις πολύ μεγάλες ταχύτητες, ενώ είμαστε πίσω στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Η ζήτηση για μεγαλύτερες των 50 Mbps ταχύτητες θα αυξανόταν αν π.χ. είχαμε την ίδρυση σημαντικού αριθμού νέων επιχειρήσεων. Ο απλός καταναλωτής φαίνεται ότι είναι διατεθειμένος να κάνει το βήμα αλλά όχι το άλμα. Είναι αυτονόητο ωστόσο ότι οι επενδύσεις μας σε δίκτυα νέας γενιάς έχουν μακροπρόθεσμο ορίζοντα και εκτιμούμε ότι όσο αυξάνεται η διείσδυση των νέων δικτύων τόσο θα αυξάνεται και η ζήτηση.»

Έχετε ξεκινήσει την προετοιμασία για το 5G;

«Έπειτα από πρωτοβουλία του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής θα ξεκινήσουμε πιλοτικές εφαρμογές στην Καλαμάτα εντός του 2019 και για το λόγο αυτό θα υπογράψουμε σύντομα σχετικό μνημόνιο με τον δήμο. Ωστόσο αυτή η τεχνολογία είναι ακόμα σε εμβρυακό στάδιο και καμιά αγορά συμπεριλαμβανομένων και των πιο ανεπτυγμένων δεν την έχει ακόμα θέσει σε εμπορική λειτουργία.»

Που βρίσκεται η διαδικασία αναφορικά με τη Forthnet; Βλέπετε να υπάρχει σύντομα αποτέλεσμα;

«Αρμόδιες να απαντήσουν για το που βρίσκεται η διαδικασία είναι οι πιστώτριες τράπεζες. Εμείς έχουμε εκφράσει το ενδιαφέρον μας για την απόκτηση της εταιρείας και συνεχίζουμε τις σχετικές επαφές. Ως προς το αν θα υπάρξει σύντομα αποτέλεσμα επιτρέψτε μου να μην τοποθετηθώ. Η εμπειρία όλων αυτών των ετών που το θέμα είναι ανοιχτό, έδειξε ότι υπήρξαν αρκετές φορές που νιώθαμε ότι βρισκόμαστε κοντά σε κάποιο αποτέλεσμα, αλλά τελικά ήμασταν πολύ μακριά. Θέλω ωστόσο να τονίσω ότι ο χρόνος λειτουργεί σε βάρος της Forthnet, τα μεγέθη της βαίνουν μειούμενα και εκτιμώ ότι είναι επείγον να ολοκληρωθεί η διαδικασία άμεσα όσο παραμένει κάποια αξία στην εταιρεία.»

Πόσο σημαντικό είναι για εσάς να εξαγοράσετε τη Forthnet;

«Η Forthnet είναι για εμάς plan B. Η πρώτη μας προτεραιότητα είναι το επενδυτικό μας πρόγραμμα τα δίκτυα κινητής και σταθερής, η είσοδός μας δυναμικά στις υπηρεσίες τηλεόρασης. Στρατηγική μας είναι να προωθήσουμε τη σύγκλιση στα προϊόντα μας, τη συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών μας, την εξαιρετική συνολικά εμπειρία επικοινωνίας και ψυχαγωγίας για τους πελάτες μας. Είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι η Wind θα συνεχίσει τη θετική πορεία που ξεκίνησε από το 2016 και αυτό είναι εντελώς ανεξάρτητο από το όποιο αποτέλεσμα αναφορικά με τη Forthnet. Από κει και πέρα συνεχίζουμε να ενδιαφερόμαστε για την απόκτησή της σε μια τιμή η οποία θα είναι λογική και στο πλαίσιο μιας επιχειρηματικής κίνησης που θα ωφελήσει όχι μόνο τη Wind και τους μετόχους της, αλλά το σύνολο της τηλεπικοινωνιακής αγοράς. Οι τηλεπικοινωνίες απαιτούν τεράστιες επενδύσεις και αυτό σημαίνει μεγάλες και δυνατές εταιρείες που είναι σε θέση να τις υλοποιήσουν.»

Λιγότερες εταιρείες δεν θα περιορίσουν τον ανταγωνισμό με δυσμενείς επιπτώσεις για τον καταναλωτή;

«Έχει αποδειχθεί ιστορικά όχι μόνο στην Ελλάδα, σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και στις ΗΠΑ ότι ο ανταγωνισμός δεν είναι συνάρτηση του αριθμού των παικτών. Όπως είπα και προηγουμένως οι τηλεπικοινωνίες απαιτούν τεράστιες επενδύσεις και ως εκ τούτου σχήματα που να μπορούν να επενδύσουν. Ο ανταγωνισμός γίνεται στη βάση των υποδομών και όχι μόνο στη βάση των τιμών. Άρα τρεις υγιείς εταιρείες που έχουν τη δυνατότητα να επενδύουν σε υποδομές είναι απολύτως επαρκείς για να διασφαλίσουν τον ανταγωνισμό στην αγορά. Αποδεικνύεται στην πράξη, άλλωστε, αν αναλογιστείτε τον έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των τριών παικτών στην κινητή τηλεφωνία, ο οποίος έχει οδηγήσει σε πολύ σημαντική μείωση των τιμών. Η παγκόσμια εμπειρία δείχνει ότι οι τρεις παίκτες εξασφαλίζουν το βέλτιστο ανταγωνισμό και επενδύσεις.»

Πιστεύτε δηλαδή ότι δεν θα κολλήσει μια πιθανή συμφωνία σας με τις τράπεζες σε θέματα ανταγωνισμού.

«Είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι δεν υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο. Και για να μιλήσω για τη Wind η εξαγορά του τέταρτου παίκτη από τον τρίτο παίκτη δεν αντιμετωπίζει ρυθμιστικά προβλήματα, ειδικά από τη στιγμή που ο τέταρτος δεν έχει δικές του υποδομές και βασίζεται σε αυτές του ΟΤΕ όπως στην περίπτωση της Forthnet.»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Τι θα γίνει με τα προβληματικά δάνεια, ποιο το κόστος της τιτλοποίησης για τους δανειολήπτες

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Μασούτης: Ποια είναι η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα που ρίχνεται στην «αρένα» της Αττικής

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Wind: Εντυπωσιακή αύξηση 21,2% στα EBITDA στο β΄ τρίμηνο – Οι επόμενοι στόχοι του Νάσου Ζαρκαλή