Το πρώτο μέλημα σε μια σύγκρουση είναι να παραμείνει ανέπαφος ο ζωτικός χώρος επιβίωσης γύρω μας. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν πλαίσιο το οποίο κατευθύνει τη ροή ενέργειας περιμετρικά της καμπίνας επιβατών ώστε αυτή να μην παραμορφώνεται. Μέχρι ενός σημείου βεβαίως.

Σ’ αυτό το κομμάτι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πλεονεκτούν καθώς δεν έχουν στο εμπρός μέρος τον όγκο του θερμικού κινητήρα που σε περίπτωση βίαιης εμπρόσθιας σύγκρουσης εισέρχεται στο χώρο της καμπίνας επιβατών τραυματίζοντάς τους.

1

Όσον αφορά στην επισκευή τώρα ανάλογα τη βιαιότητα της σύγκρουσης ένα αυτοκίνητο μπορεί να καταστεί ασύμφορο οικονομικά προς επισκευή, ανεξάρτητα αν είναι ηλεκτρικό ή συμβατικό.

Για παράδειγμα ένα συμβατικό αυτοκίνητο, αν στραβώσει το πλαίσιο στο χώρο του κινητήρα και πάθει ζημιά και η μηχανή δε συμφέρει να επισκευαστεί και στις πλείστες των περιπτώσεων ακόμη κι αν το αποφασίσεις δύσκολα μπορεί να τηρηθούν οι προδιαγραφές ασφαλείας όσον αφορά στις δυνάμεις που ασκούνται σε κρίσιμα σημεία σύνδεσης του πλαισίου με τον κινητήρα. Αν έχουν διαρραγεί οι κρίσιμες διατομές (αδύνατα σημεία) πολύ δύσκολα επισκευάζεται σωστά ώστε να έχει ενιαία λειτουργία ξανά το πλαίσιο.

Stacked from 12 images. Method=B (R=8,S=4)

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ως δομικό στοιχείο την μπαταρία. Βρίσκεται στο πάτωμα και αυτή η δομή ενισχύει την ακαμψία ενώ ταυτόχρονα βοηθά να κρατηθεί χαμηλά το κέντρο βάρους βοηθώντας την οδική συμπεριφορά. Σημαντικό μειονέκτημα των ηλεκτρικών οχημάτων είναι το βάρος τόσο στο φρενάρισμα, όσο και στην αλλαγή πορείας. Σε περίπτωση απλής σύγκρουσης δεν υπάρχει καμία διαφορά στις επισκευές από ένα θερμικό αυτοκίνητο, οι φαναρτζοδουλειές είναι παντού ίδιες.

Σε περίπτωση μεγάλης σύγκρουσης αν διαρρηχθεί το κουβούκλιο της μπαταρίας απαιτούνται εκτεταμένες και κοστοβόρες επισκευές εφόσον η μπαταρία πρέπει να αλλαχθεί ολόκληρη. Αν συμβεί αυτό το κόστος μπορεί να ξεπεράσει τις 10 χιλιάδες ευρώ. Για παράδειγμα αν χρειαστεί αντικατάσταση μπαταρίας το ηλεκτρικό BZ4X της Toyota, αυτή κοστίζει 25.000 ευρώ. Αν χρειαστεί αντικατάσταση μέρος των στοιχείων αυτή μπορεί να φτάσει τις 10.000 ευρώ. Αντίστοιχες είναι οι τιμές σε όλα τα ηλεκτρικά οχήματα. Προφανώς όπως και με τα συμβατικά αυτοκίνητα, υπάρχουν περιπτώσεις που είναι ασύμφορη η επισκευή του οχήματος.

H μπαταρία Blade της BYD
H μπαταρία Blade της BYD

Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων για να αντιμετωπίσουν αυτό τον κίνδυνο ενισχύουν τη δομική αντοχή των μπαταριών. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η δομή της μπαταρίας Blade που χρησιμοποιεί η BYD. Περνά με επιτυχία αυστηρές δοκιμές ασφαλείας, όπως η δοκιμή διείσδυσης με καρφί, χωρίς να εκπέμψει καπνό ή φωτιά. Η ορθογώνια μορφή των κυψελών της μπαταρίας Blade, τοποθετημένων σε μια διάταξη που μοιάζει με λεπίδες, συμβάλλει στη δομική αντοχή του πακέτου μπαταριών. Κάθε κυψέλη λειτουργεί ως δομική δοκός, ενισχύοντας την ανθεκτικότητα σε περίπτωση σύγκρουσης.

Στόχος της δομής του ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής. Τα τμήματα με μωβ χρώμα είναι τα πιο ανθεκτικά. Τα τμήματα με μαύρα χρώμα έχουν τη δυνατότητα να παραμορφωθούν χωρίς να σπάσουν. Τα τμήματα με χρυσαφί και ανοικτό πράσινο χρώμα έχουν κρίσιμες διατομές που θα σπάσουν πρώτες απομακρύνοντας τη ροή ενέργειας από την καμπίνα επιβατών. Το ενιαίο κομμάτι μπαταρίας στο πάτωμα ενισχύει τη στρεπτική ακαμψία των ηλεκτρικών οχημάτων. Ας δούμε τα κρίσιμα δομικά στοιχεία ενός ηλεκτρικού οχήματος:

Μωβ χρώμα: Ανθεκτικό κράμα χάλυβα Μαύρο χρώμα: Υλικό CFRP (ίνες άνθρακα με ρητίνη) Χρυσαφί χρώμα: Αλουμίνιο Πράσινο ανοιχτό χρώμα: Κράμα αλουμινίου Πράσινο σκούρο χρώμα: Φύλλα αλουμινίου, περίβλημα μπαταρίας.
Ο όγκος του ηλεκτροκινητήρα στο εμπρός μέρος είναι πολύ μικρότερος απ’ του αντίστοιχου θερμικού.
Ο όγκος του ηλεκτροκινητήρα στο εμπρός μέρος είναι πολύ μικρότερος απ’ του αντίστοιχου θερμικού.

Διαβάστε επίσης 

GP Μαϊάμι: Σε 10 εικόνες

Οδηγούμε το ηλεκτρικό Ford Capri

CarGarantie: Στα 718 ευρώ το μέσο κόστος επισκευής ενός αυτοκινήτου στην Ευρώπη