• AUTO

    Οδηγούμε το κορυφαίο Cupra Formentor VZ!

    Cupra Formentor


    Το ιδανικό όχημα για σπορ οδήγηση στην Ελλάδα είναι βενζινοκίνητο, 4κινητο με ραλιτζίδικη ενδοτική ανάρτηση και απόδοση περί των 300PS.

    Θεωρώ το Cupra Formentor εφάμιλλο της Alfa Romeo Giulia Veloce αλλά και της Mercedes A 35AMG.

    Θεωρώ τα τρία αυτά αυτοκίνητα, ως κορυφαία επιλογή (μένοντας σε 5ψηφια ποσά) για όποιον ενδιαφέρεται για σπορ οδήγηση στους ελληνικούς δρόμους. Οι οποίοι δεν ενδείκνυνται για σπορ ανάρτηση και ελαστικά χαμηλού προφίλ, αυτές οι δυο παράμετροι αποκλείουν στο σύνολό τους, τα χαμηλά σπορ αυτοκίνητα.

    Το καθένα από τα τρία οχήματα έχει το χαρακτήρα του, η Giulia τη διαχρονική καλλονή της, η Mercedes το αστέρι, το VZ είναι με διαφορά δεκάδων χιλιάδων ευρώ, το πιο οικονομικό εκ των τριών, παρότι παραμένει εξίσου αποτελεσματικό.

    Παρατηρώντας το εξωτερικά, σε κερδίζει το σήμα της Cupra αλλά και οι αθλητικές του γραμμές.

    Με δομικό σχεδιαστικό στοιχείο το τραπέζιο, σε διάφορα μεγέθη, οι σχεδιαστές του Formentor έχουν συνδυάσει αρμονικά, την πρακτικότητα, με την σπορ εμφάνιση.

    Στο πίσω μέρος εντυπωσιάζουν οι τέσσερις απολήξεις της εξάτμισης που παραπέμπουν σε αλητείες. Είναι αλήθεια πως τις μέρες της δοκιμής μου είχε κολλήσει το ρεφραίν: «Φταις εσύ που με λένε αλήτη!».

    Περνώντας στο εσωτερικό το σήμα της Cupra, τα κόκκινα γαζιά, το ελλειπτικό τιμόνι τα μπάκετ καθίσματα με ενσωματωμένα τα προσκέφαλα και η πανοραμική οροφή συνθέτουν ένα φτιαχτικό, ευχάριστο περιβάλλον.

    Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός ελαχιστοποιείται το βράδυ και η κεντρική οθόνη των 12 ιντσών σβήνει.

    Στοιχείο καθοριστικό για την ενεργητική ασφάλεια μιας σπορ κατασκευής που απευθύνεται σε οδηγούς, που εκτιμούν ένα άδειο από κυκλοφορία δρόμο τη νύχτα.

    Τα φώτα led που εξασφαλίζουν απρόσκοπτη ορατότητα στα 230m ολοκληρώνουν την αίσθηση ασφάλειας.

    Την πληροφόρηση του οδηγού αναλαμβάνει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με τη διαμορφώσιμη οθόνη των 10,3 ιντσών. Οι χώροι για τους επιβάτες είναι εξαιρετική δεδομένου πως το Formentor είναι ένα κλασικό μικρομεσαίο SUV με αμάξωμα κάτω από τα 4,5m.

    Με καλούς χώρους για τέσσερις επιβάτες – ο μεσαίος πίσω θα περιοριστεί από το τούνελ μετάδοσης στο πάτωμα – και με έναν χώρο αποσκευών 420lt (μειωμένος κατά 30lt λόγω 4κίνησης) θα ικανοποιήσει στο έπακρο της ανάγκες μιας 4μελούς οικογένειας.

    Ο υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας των 2.0lt/310PS συνδυάζεται άψογα με ένα κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων.

    Ο οδηγός έχει την δυνατότητα αλλαγών μέσω paddles πίσω από το τιμόνι, η χαρτογράφηση του κιβωτίου βέβαια επιτρέπει να το «ξεχάσεις» και στο αυτόματο χάρη και στη σταθερά υψηλή ροπή σε ευρύ φάσμα στροφών.

    Η λειτουργία του κινητήρα είναι «ηλεκτρική» με σταθερό τράβηγμα σε όλο το φάσμα στροφών.

    Δεν έχει νόημα να φτάνεις τις 5000rpm ούτε να παραμένεις ψηλά, εκμεταλλεύεσαι τη ροπή, το σετάρισμα της ανάρτησης και την 4κίνηση για να γράψεις τροχιές σε αντικοινωνικούς ρυθμούς.

    Στα χέρια μου ήταν ξεκάθαρο πως τα όρια του Cupra Formentor βρίσκονται πολύ πιο πάνω απ’ αυτά της νομιμότητας, αλλά και της λογικής.

    Το οδήγησα σε άδειους δρόμους όπου δεν συναντάς ψυχή. Έκανα να διασταυρωθώ με όχημα – ήταν και οι μέρες τέτοιες – πάνω από 30 λεπτά. Αλλά ούτε κατά διάνοια μπόρεσα να το φέρω σε δύσκολη θέση.

    Το πιο δυνατό του σημείο, αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει είναι η ανάρτηση (γόνατα MacPherson εμπρός, διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω): Ενδοτική, δεν κοπανάει, δεν γέρνει παρέχει απόλυτη πληροφόρηση στο in, συγχωρεί το λάθος, εξαφανίζει την ανομοιομορφία. Είμαι βέβαιος ότι ψάχνοντας την άκρη του νήματος όσον αφορά στο σετάρισμά της θα βρω κάποιον μηχανικό από το πρόγραμμα WRC του γκρουπ, πιθανόν με ιταλικό διαβατήριο.

    Ελάχιστα οχήματα διαθέτουν σύστημα 4κινησης VZ DSG 4DRIVE που έχει σχεδιαστεί για σπορ οδήγηση. Αυτά τα συστήματα στη συντριπτική τους πλειοψηφία ενεργοποιούνται μόνο σε μεικτές συνθήκες με χαμηλή πρόσφυση.

    Σε κανονικές συνθήκες το VZ είναι προσθιοκίνητο.

    Αν οι εμπρός τροχοί ολισθήσουν ένας πολύδισκος συμπλέκτης μεταφέρει μεταφέρει ως το 60 % της ροπής στους πίσω τροχούς. Επιπλέον ανάμεσα στους τροχούς του ίδιου άξονα, φρενάρει τον τροχό που σπινάρει, στέλνοντας τη ροπή στον άλλο τροχό.

    Στην πράξη ο οδηγός δεν αντιλαμβάνεται την εμπλοκή του συστήματος, αλλά απολαμβάνει τα οφέλη λειτουργίας του.

    Οδηγώντας με καθαρές γραμμές το VZ σε ανταμείβει με καθαρές τροχιές. Αν το πιέσεις στην είσοδο υποστρέφει προοδευτικά, ωσότου παρέμβουν τα ηλεκτρονικά.

    Όχι πάντες δεν κάνει, αλλά αν τοποθετήσεις το αυτοκίνητο στην είσοδο της στροφής, το πίσω μέρος διαγράφει μια τροχιά που σε φέρνει με ίσιους τους τροχούς να κοιτάς την έξοδο, κερδίζοντας σε ευελιξία.

    Εξαιρετικές επιδόσεις με τα 0 – 100km/h να έρχονται σε λιγότερο από 5sec και την τελική ταχύτητα να φθάνει τα 250 km/h.

    Οφείλω να ομολογήσω ότι δεν επιβεβαίωσα τίποτα από τα δυο.

    H κατανάλωση είναι εξαιρετική για το χαρακτήρα του αυτοκινήτου, παρέμεινε σταθερά κάτω από τα 10lt/100km παρότι σταθερά επέλεγα το πρόγραμμα οδήγησης Cupra που συνδυάζεται με μοναδικό ήχο κινητήρα, άμεση απόκριση και πιο σφιχτές αντιδράσεις ανάρτησης. Αυτό βέβαια μπορείς να το ρυθμίσεις επιλέγοντας το Individual.

    Υπάρχουν και προγράμματα για οικονομική, άνετη ή off road οδήγηση τα οποία ομολογώ ότι δεν αξιολόγησα.

    Έχοντας συμπληρώσει πάνω από 1000km πίσω από το τιμόνι του VZ τόσο στην πόλη όσο και σε αυτοκινητόδρομο και επαρχιακό δρόμο με στροφές, λέω μετά λόγω γνώσεως πως πρόκειται για μια ολοκληρωμένη λύση.

    Η τεχνολογία που φέρει είναι ώριμη και ταυτόχρονα βάσει των εξελίξεων και τον εξηλεκτρισμό της αυτοκίνησης στο τελευταίο της στάδιο.

    Τούτων δοθέντων ο τίτλος «ο τελευταίος των Μο – Ικανών» ταιριάζει γάντι σ’ ένα αυτοκίνητο και μια τεχνολογία που δεν είναι αρκούντως φιλική προς το περιβάλλον, αλλά είναι φιλική προς τον πραγματικό οδηγό.

    Σπάνιο είδος στις μέρες μας και αυτός, και αυτό!

    Τεχνικά χαρακτηριστικά Cupra Formentor VZ

    Κυβισμός: 1.984 cc
    Ισχύς: 310PS/5500rpm
    Ροπή: 40,8kgm/2000 – 5400rpm
    Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
    Κιβώτιο: Αυτόματο 7 σχέσεων διπλού συμπλέκτη
    Μήκος/Πλάτος/Ύψος: 4.450/1.839/ 1.511 mm
    Μεταξόνιο: 2.680 mm
    Χώρος αποσκευών: 420 lt
    Βάρος: 1.644 kg
    Επιτάχυνση 0-100km/h: 4,9 sec
    Τελική ταχύτητα: 250 km/h
    Μέση κατανάλωση δοκιμής: 8,8 lt/100km
    Εκπομπές CO2: 192 g/km
    Τέλη κυκλοφορίας: 165 ευρώ
    Τιμή: 52.490 ευρώ (αυτοκίνητο δοκιμής)

    Tροχοί 245/40/19 και φρένα Brembo με μεγάλους αεριζόμενους δίσκους 340 χλστ. μπροστά.

    Διαβάστε επίσης:

    Ηλεκτρικό αυτοκίνητο ασφαλείας!

    Όλιβερ Χέλμερ: Σχεδιάζοντας Mini!

    F1 Μαϊάμι: Διάσημες και γρήγοροι!



    ΣΧΟΛΙΑ